Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Barnefar vil ikke vaksinere og jeg er bekymret. Hvor stor er egentlig smittefaren for uvaksinerte barn? Anonymous poster hash: f2f77...e4b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Far vil ikke følge vaksinasjonsprogrammet? Hvorfor ikke? Det er jo helt galskap! Det er en grunn til at farlige sykdommer holdes i sjakk, gjør det for å beskytte egen unge og for å hjelpe til med å holde pandemier unna! Hadde vært helt tragisk om barnet deres ble syk fordi far ikke vil.. Men for å kunne ha en diskusjon er det jo nødvendig å vite årsak... Anonymous poster hash: 7cba8...ef0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Ikke stor. Jeg mener det er en større risiko å vaksinere, tenk å gi barnet ditt så mange sykdommer på én gang og for ikke snakke om tilsetningsstoffene i vaksinene bla aluminium som er økt etter de tok bort kviksølv. Anonymous poster hash: edcc8...a36
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Diskusjonen er helt låst, og slik lovverket er "vinner" automatisk den som ikke vil. HS setter ikke vaksine om en av foreldrene ikke ønsker vaksine. Jeg har gått noen runder med meg selv om jeg skal prøve å få vaksinert barnet bak ryggen til faren, men er kommet frem til at da risikerer jeg hele familien. Jeg ser jo at 5-10% av alle norske barn ikke er vaksinerte og det virker jo som det går bra. Jeg ser også at de fleste voksne ikke har beskyttelse lenger (mange vaksiner varer bare i 7-10 år) og det går bra med disse også. Så hadde håpet på litt trøst her inne.. Anonymous poster hash: f2f77...e4b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Min gutt fikk kikhoste som 2. Klassing. Legen sa viss han ikke hadde hatt vaksinen i kroppen ville han dødd. Han var skikkelig syk fra slutten av januar til april. Hoster ut all luft av lungene og ble blå før han klarte trekke pusten igjen. Anonymous poster hash: 8f73c...852
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Min gutt fikk kikhoste som 2. Klassing. Legen sa viss han ikke hadde hatt vaksinen i kroppen ville han dødd. Han var skikkelig syk fra slutten av januar til april. Hoster ut all luft av lungene og ble blå før han klarte trekke pusten igjen. Anonymous poster hash: 8f73c...852 Ser det som mer sannsynlig at vaksinen ikke virket på han. Det er nemlig mange den ikke gjør det på. Beviset er jo at han faktisk fikk kikhoste Anonymous poster hash: edcc8...a36
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig. Anonymous poster hash: 7cba8...ef0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Det går bra med de som ikke blir syke ,handikappede eller dør. Det går vel ikke an å si det på noen annen måte. Anonymous poster hash: e76ec...25e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig. Anonymous poster hash: 7cba8...ef0 Ganske sikker på at de som ikke vil vaksinere har tenkt MYE mer igjennom det enn de som bare takker ja. Har mange venninner som skal på helsestasjonen og vaksinere uten at de engang vet for hvilke sykdommer, bare stoler blindt på helsemyndighetene. Så det er nok ganske så feil. Vi tenker og setter oss inn i dette mer enn noen andre Anonymous poster hash: edcc8...a36
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #10 Skrevet 19. desember 2013 Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig. Anonymous poster hash: 7cba8...ef0 Jeg vil jo vaksinere, men ikke han. Han er redd bivirkningene og han legger frem pakningsvedlegg osv. Ikke så lett å argumentere mot det. Det eneste er jo at det er svært sjelden alvorlige bivirkninger, men han har jo rett i at de er der. Men nå har jeg sett litt på statestikker her og ser jo nå at sjansen er svært liten for at det skal skje noe alvorligt med barnet uten vaksine også. Mange av sykdommene vi har er jo ikke eksisterende. Tror jeg bare roer ned nå og lener meg på at mange voksne og 10% av barna er uten beskyttels og ingen blir syke i følge statestikkene. Anonymous poster hash: f2f77...e4b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #11 Skrevet 19. desember 2013 Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig. Anonymous poster hash: 7cba8...ef0 Hovedårsaken fremfor noen annen til "alle barna som blir alvorlig syke/dør i andre land" er elendige forhold knyttet til ikke rent vann, ikke nok næring i mat, dårlige sanitære forhold! Hovedårsaken er IKKE mangel på vaksiner. Vaksiner hjelper disse som allerede har dårlig utgangspunkt, så for dem er vaksiner viktig. Men hovedårsaken til at så mange der dør av disse sykdommene er og blir dårlig ernæring, ikke rent vann og dårlige sanitære forhold - som regel er det jo en kombinasjon av disse. Disse faktorene gjør at de har immunforsvar som ikke har noe å stå imot sykdommer de måtte få. De aller, aller, aller fleste som har et godt immunforsvar tåler fint å få barnesykdommene. Noen ytterst, ytterst får av disse som får sykdommene risikerer å få etterfølger eller bli alvorligere syk. Men det er et fåtall. Vaksinene kan gi samme bivirkninger og alvorlig etterfølger som det selve sykdommene kan gi. Og så de mest alvorlige, samt en del andre bivirkninger av større og mindre alvorlighetsgrad. Om man er for eller mot vaksiner går egentlig bare på hvor høyt man vurderer risikoen for å få de alvorligste bivirkningene av sykdommen eller av vaksinen mot samme sykdom. Dette samt tro/kunnskap om hvordan immunsystemet beskytter seg etter en vaksine og hvordan den beskytter seg etter å ha hatt sykdommen. Vaksiner gir som regel en begrenset immunitet (ikke alltid det heller) mens sykdom i de aller fleste tilfeller gjør deg immun resten av livet. Det i seg selv viser at det er ulike deler av immunsystemet som stimuleres av vaksinene ift sykdommen. Vaksinedebatten går på hvordan man vekter de ulike risikofaktorene. Anonymous poster hash: d2ea2...385
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #12 Skrevet 19. desember 2013 Min gutt fikk kikhoste som 2. Klassing. Legen sa viss han ikke hadde hatt vaksinen i kroppen ville han dødd. Han var skikkelig syk fra slutten av januar til april. Hoster ut all luft av lungene og ble blå før han klarte trekke pusten igjen.Anonymous poster hash: 8f73c...852 Ser det som mer sannsynlig at vaksinen ikke virket på han. Det er nemlig mange den ikke gjør det på. Beviset er jo at han faktisk fikk kikhosteAnonymous poster hash: edcc8...a36 De som er fullvaksinerte, men likevel blir smittet av kikhoste vil i de fleste tilfeller gjennomgå et mildere forløp enn om de ikke var vaksinerte. Enkelt forklart. Anonymous poster hash: 62393...da1
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #13 Skrevet 19. desember 2013 #11: Det du skriver er skremmende. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke forstår prinsippet om kollektiv immunitet. Barnesykdommer kan være dødelig også for friske barn. Anonymous poster hash: 62393...da1
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #14 Skrevet 19. desember 2013 Min gutt fikk kikhoste som 2. Klassing. Legen sa viss han ikke hadde hatt vaksinen i kroppen ville han dødd. Han var skikkelig syk fra slutten av januar til april. Hoster ut all luft av lungene og ble blå før han klarte trekke pusten igjen.Anonymous poster hash: 8f73c...852 Ser det som mer sannsynlig at vaksinen ikke virket på han. Det er nemlig mange den ikke gjør det på. Beviset er jo at han faktisk fikk kikhosteAnonymous poster hash: edcc8...a36 De som er fullvaksinerte, men likevel blir smittet av kikhoste vil i de fleste tilfeller gjennomgå et mildere forløp enn om de ikke var vaksinerte. Enkelt forklart. Anonymous poster hash: 62393...da1 Mem denne gutten hadde ikke milde symptomer og de er åpne om at ikke vaksiner virker på alle så det blir umulig å bevise Anonymous poster hash: edcc8...a36
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #15 Skrevet 19. desember 2013 #11: Det du skriver er skremmende. Jeg kan ikke fatte og begripe at dere ikke forstår prinsippet om kollektiv immunitet. Barnesykdommer kan være dødelig også for friske barn. Anonymous poster hash: 62393...da1 Når størstedelen av befolkningen faktisk går rundt med ikke-virkende gamle vaksiner så faller mye av "kollektiv immunitet"-argumentet bort. Jeg skriver ikke at barnesykdommer ikke kan være alvorlig (eller til og med dødelig) også for såkalt friske barn. Jeg skriver at med et velfungerende immunforsvar så er sjansen for at det skal skje liten. Men hva er et velfungerende immunforsvar? I hvert fall ikke et hvor barnas kosthold ikke er godt. Sukker vil f.eks. hemme immunforsvaret, jo større doser jo lengre vil immunforsvaret hemmes. Et barn som da lever med et dårlig kosthold og med mye søtt (eller for mye raske karbohydrater) vil kunne fremstå som friskt, men vil i virkeligheten ha et redusert immunforsvar. Stress, lite søvn, forurensing osv. osv. vil ytterligere svekke immunforsvaret. Det er f.eks. mange som tror at vaksinerte ikke kan føre smitte med seg. Dette er feil. Forskjellen er om de blir syke eller ikke. Og om man blir syk eller ikke er avhengig av om vaksinen har virket eller ikke hvis man har tatt vaksine - eller hvor motstandsdyktig immunforsvar man har som ikkevaksinert. Kollektiv immunitet er i teorien en fin ting. Spesielt hvis vaksiner var uten risiko for de som tar dem. Når de aller fleste av landets innbyggere pr i dag må regnes som ikkevaksinerte (fordi de ikke er revaksinerte), så finnes det ingen kollektiv immunitet i praksis. Når det gjelder kikhoste som noen over her nevner så er det som ei skriver ikke alle kikhostevaksinen virker på. Dessuten har utviklingen av kikhostevaksinen ført til en mutasjon av bakterien, noe som har ført til at det også finnes en alvorligere variant av kikhoste - som det ikke finnes vaksine mot. Anonymous poster hash: d2ea2...385
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #16 Skrevet 19. desember 2013 Men mener han det samme om alle vaksinene? vi har også diskutert mye, og endte opp med å utsette mmr-vaksinen som er den han er mest skeptisk til å gi i så ung alder som man gjør i Norge. De andre endte vi opp med å ta, han hadde ikke nok gode argumenter for å kutte ut de. og jeg har tenkt at hun skal få mmr når hun blir litt eldre, pga røde hunder og senere graviditet. min mann er også skeptisk til nye vaksiner. feks svineinfluensa. og der er jeg jo enig. mange vaksinerer uten å reflektere i det hele tatt, men det er jo bra å ta en egen vurdering også. hvis han leser på nettet, er det nye humbug der ute, som man ikke kan stille på. Anonymous poster hash: b6bee...622
Virginia. Skrevet 19. desember 2013 #17 Skrevet 19. desember 2013 Innenfor Norges grenser statistisk sett akkurat den samme som for vaksinerte barn, fordi vi har høy nok vaksinasjonsdekning foreløpig på landsbasis.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #18 Skrevet 19. desember 2013 Ikke glem å ta med i regnestykket ditt at veldig mange av de voksne som du sier "det går bra med" , og tenker at de ikke har effektive vaksiner i kroppen lenger, faktisk har hatt alle barnesykdommene. De er dermed immune og opprettholder den kollektive immuniteten på det viset. Jeg har hatt alle barnesykdommene, og det hadde mine søsken og venner også, da vi vokste opp på 70-tallet. Det gikk jo stort sett bra, men nabogutten endte opp med å miste hørselen på et øre etter en barnesykdom, en annen havnet på sykehuset med hjernebetennelse. Jeg fikk en øyebetennelse som kunne ha kostet meg synet etter meslinger. Så det er ikke bare å kikke på dødsrisiko. Det er mye annet som kan skje. Og ingen av oss bodde i et land med mangel på vann, dårlig hygiene og næringsfattig mat. Anonymous poster hash: 5bf99...c0e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #19 Skrevet 19. desember 2013 Jeg har hatt kikhoste, som 18 åring, var helt jævlig!! Og jeg har permanente skader på lungevevet etter det :/ Har fullvaksinert sønnen min i håp om at han aldri skal få det samme, for han har astma (noe som ligger i familien og ikke er en bivirkning bare så det er oppklart!) og ville fått store vansker med kikhosten hvis han skulle vært så uheldig å få det! Men sykdommer muterer jo ofte og vi kan aldri bli helt sikre på at smitten ikke inntreffer, men jeg gir ihvertfall de medisiner jeg kan for å sikre ungens helse. I landsproblem det her, og en viktig diskusjon å ta, for med tanke på all vandring inn og ut av land som foregår kan vi aldri vite om det dukker opp sykdommer som skal være "utryddet"... Anonymous poster hash: 55e9f...7bb
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #20 Skrevet 19. desember 2013 Min gutt fikk kikhoste som 2. Klassing. Legen sa viss han ikke hadde hatt vaksinen i kroppen ville han dødd. Han var skikkelig syk fra slutten av januar til april. Hoster ut all luft av lungene og ble blå før han klarte trekke pusten igjen.Anonymous poster hash: 8f73c...852 Ser det som mer sannsynlig at vaksinen ikke virket på han. Det er nemlig mange den ikke gjør det på. Beviset er jo at han faktisk fikk kikhosteAnonymous poster hash: edcc8...a36 De som er fullvaksinerte, men likevel blir smittet av kikhoste vil i de fleste tilfeller gjennomgå et mildere forløp enn om de ikke var vaksinerte. Enkelt forklart. Anonymous poster hash: 62393...da1 Mem denne gutten hadde ikke milde symptomer og de er åpne om at ikke vaksiner virker på alle så det blir umulig å bevise Anonymous poster hash: edcc8...a36 De får påfyll av kikhostevaksinen i slutten av 2. Trinn. De var elever på språkskolen som først fikk kikhoste. Skummelt. Legen mente dette var "mildere" enn viss han ikke hadde hatt vaksine i bunn. Anonymous poster hash: 8f73c...852
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #21 Skrevet 19. desember 2013 Men hva er årsaken til at han ikke vil? Hadde aldri turt å lå være, med unntak av svineinfluensa vaksinen som var fremstilt i en fei og hel ny.. Tenk om vi alle kutta ut vaksiner, det hadde skapt mye dritt det. Synes det er ekstremt lite gjennomtenkt! Tenk hvor heldige vi er som har gratis vaksinasjonsprogram, og tenk på alle barna som blir alvorlige syke/dør i andre land grunnet mangel på vaksine. Dagens vaksiner er ikke farlig. Anonymous poster hash: 7cba8...ef0 Jeg vil jo vaksinere, men ikke han. Han er redd bivirkningene og han legger frem pakningsvedlegg osv. Ikke så lett å argumentere mot det. Det eneste er jo at det er svært sjelden alvorlige bivirkninger, men han har jo rett i at de er der. Men nå har jeg sett litt på statestikker her og ser jo nå at sjansen er svært liten for at det skal skje noe alvorligt med barnet uten vaksine også. Mange av sykdommene vi har er jo ikke eksisterende. Tror jeg bare roer ned nå og lener meg på at mange voksne og 10% av barna er uten beskyttels og ingen blir syke i følge statestikkene. Anonymous poster hash: f2f77...e4b Vis han pakningsvedlegget på paracet osv. La han lese mulige bivirkninger! Anonymous poster hash: 8f73c...852
mammantil 2 Skrevet 19. desember 2013 #22 Skrevet 19. desember 2013 En kan jo tenke at det er greit nok med med tanke på pandemi at et par barn ikke blir vaksinert. Men når en ser på antall dødsfall for barn i u land som ikke har tilgang til det vaksinasjonsprogrammet vi har her så synes jeg vi er heldige . Svineinfluesa vaksina har jeg et annet standpunkt siden det er så mange usikkre momenter
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #23 Skrevet 19. desember 2013 Vis han pakningsvedlegget på paracet osv. La han lese mulige bivirkninger! Anonymous poster hash: 8f73c...852 Hm, og det var argument for hva?? Paracet har en hel haug med bivirkninger, også alvorlige. Etter at paracett, ibux og tilsvarende preparater ble tillatt solgt i butikker har forbruket økt betraktelig av disse preparatene, det har også bivirkningene og overdoseringene gjort. Stoffene i paracett setter seg på samme nervereseptorer som sink bruker, dermed hemmer disse preparatene kroppens opptak av sink. Sink er en veldig viktig faktor for et godt immunsystem. Du ser kanskje ikke den umiddelbare bivirkningen av paracett - men på sikt kan du faktisk bli alvorlig syk.... men da får ikke paracetten skylden.... Det er meget betenkelig at det faktisk ikke finnes en eneste langtidsstudie ift evt bivirkninger av vaksiner. Heller ikke på følgene av å kombinere så mange ulike komponenter/sykdommer i en og samme vaksine. Jo flere sykdommer i samme vaksine jo større utfordring for immunforsvaret. Det at paracet - som du tydeligvis ser på som ufarlig - også har bivirkninger, og tildels svært alvorlige bivirkninger for noen få, er ikke akkurat noe godt eksempel å ta opp i denne sammenhengen. Anonymous poster hash: d2ea2...385
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #24 Skrevet 19. desember 2013 For et par uker siden fikk vi et skriv fra legesenteret og helsesøster hvor de skriver at det nå var et barn på min datters klassetrinn som hadde fått kikhoste og de anbefalte på det sterkeste at de som ikke var vaksinert samt de i faresonen umiddelbart oppsøkte dem for å få vaksine. Denne eleven ble kjempedårlig (8.klassing). Og gjett EN gang om dette barnet var vaksinert eller ikke? Skjønner bare ikke hvordan enkelte tør å gamble med barnas helse! Og ihvertfall ikke i disse dager hvor man reiser verden rundt, vi får stadig kontakt med nye landsmenn som ikke er vaksinert osv. Vaksinene vi får i dag er godt utprøvd og har blitt tatt på millioner av barn i årenes løp. Hvor mange normalt friske barn har tatt skade av det? Anonymous poster hash: 66d27...a9a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2013 #25 Skrevet 19. desember 2013 For et par uker siden fikk vi et skriv fra legesenteret og helsesøster hvor de skriver at det nå var et barn på min datters klassetrinn som hadde fått kikhoste og de anbefalte på det sterkeste at de som ikke var vaksinert samt de i faresonen umiddelbart oppsøkte dem for å få vaksine. Denne eleven ble kjempedårlig (8.klassing). Og gjett EN gang om dette barnet var vaksinert eller ikke? Skjønner bare ikke hvordan enkelte tør å gamble med barnas helse! Og ihvertfall ikke i disse dager hvor man reiser verden rundt, vi får stadig kontakt med nye landsmenn som ikke er vaksinert osv. Vaksinene vi får i dag er godt utprøvd og har blitt tatt på millioner av barn i årenes løp. Hvor mange normalt friske barn har tatt skade av det? Anonymous poster hash: 66d27...a9a Er det ikke for sent å vaksinere når man allerede er utsatt for smitte? Anonymous poster hash: 18778...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå