Gå til innhold

Tips til litt "lettere" julemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke nødvendigvis "lettere" som i "sunn", men ikke så tungt og salt:) Vi skal ha ribbe juleaften og pinnekjøtt borte 1. juledag. 2. juledag skal vi ha gjester og jeg er i tvil om hva vi skal servere. Hva er lett og godt, men samtidig "julete"? Kunne godt tenkt meg fisk i noe slag men det går dessverre ikke.

Anonymous poster hash: d6375...6a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalkunfilet med fløtesaus og ovnsbakte grønnsaker?

Skrevet

Ville også gått for kalkunfilet, eller en hel kalkun.

Anonymous poster hash: 8dc42...729
Skrevet

Kalkunfilet med fløtesaus og ovnsbakte grønnsaker?

Mmmm, var et godt forslag, men er bedt på kalkun hos disse gjestene på nyttårsaften...

Anonymous poster hash: 5eb1d...51f

Skrevet

Torsk

Anonymous poster hash: 58ca0...a45
Skrevet

Hva med en deilig pai med salat? Eller italiensk pizza?

Anonymous poster hash: c53c7...ca9

Skrevet

Hva med en deilig pai med salat? Eller italiensk pizza?

Anonymous poster hash: c53c7...ca9

Pai var et godt forslag:)

Skrevet

Hva med en stek av et slag? Gjerne en viltstek :) eller bayonneskinke ( eller juleskinke)

Skrevet

Lutefisk eller klippfisk

Skrevet

Kveite!! Eller hva med skinkestek? Varier på tilbehøret, trenger ikke nødvendigvis kokte poteter og surkål

Skrevet

Pai er ikke spesielt sunt, da må en iallefall bruke Roedes paibunnoppskrift. På julaften: ikke ha ribbefett på maten. Til pinnekjøttet: ikke ha sauefettet på maten. Sunn middag 2. juledag: 

http://www.greteroede.no/1681520.o2.html Denne er veldig god altså, selv om den er sunn;)

Kylling kan byttes ut med svin om ønskelig.

Skrevet

Nysgjerrig - hvorfor går ikke fisk da? ;)

Jeg er nemlig enig i at kveite er julemiddag! :)

Baker du en helside med laks i ovnen og lager gode salater eller annet middagtilbehør til så er det jo fantastisk godt.

Eller bare en god fiskesuppe med ordentlig fløte i og godt brød ved siden av.

Hm... men det var ikke fisk du ville ha ;)

Sjekk ut helstekt kylling med sitronbakte poteter (gresk oppskrift).

Kjempeenkelt. Hel rå kylling i den største formen i stekeovnen, masse halve poteter rundt, løkbåter, timian, salt, pepper, sitron og olivenolje og smør. Gjør seg nesten selv, men blir ekstra godt om du innimellom tar kraften og heller over kyllingen. En god salat til.

Anonymous poster hash: daa0f...db3
Skrevet

Baker du en helside med laks i ovnen og lager gode salater eller annet middagtilbehør til så er det jo fantastisk godt.

Kjempeenkelt. Hel rå kylling i den største formen i stekeovnen, masse halve poteter rundt, løkbåter, timian, salt, pepper, sitron og olivenolje og smør. Gjør seg nesten selv, men blir ekstra godt om du innimellom tar kraften og heller over kyllingen. En god salat til.

Hehe, har veldig lyst på fisk selv men to av gjestene spiser det ikke. De er utrolig sære, kan ikke være i samme hus en gang:) Så for å unngå sure miner må jeg styre unna fisk.

Skrevet

Bayonneskinke, kalkun.....

Anonymous poster hash: 32939...1a9
Skrevet

Roastbeef med pommes frites?

Skrevet

lettsaltet torsk med ertestuing og bacon.... nam....

Anonymous poster hash: 5ad7d...4a8
Skrevet

Hva med Finnbiff og potetstappe?

Anonymous poster hash: 9c428...1d8
Skrevet

Hehe, har veldig lyst på fisk selv men to av gjestene spiser det ikke. De er utrolig sære, kan ikke være i samme hus en gang:) Så for å unngå sure miner må jeg styre unna fisk.

Huff, da - det hørtes bra sært ut, ja! (så sant de bare er sære og ikke allergiske)

Hva med å utsette middagen en dag, så får du en fiskemiddag innimellom?

Jeg føler meg uggen etter så mange dager med så mye kjøtt.

Skrevet

Vi har alltid "kun" lunch 3.juledag, da sitter vi, og gjestene, gjerne til bords i 3-4 timer. Alt serveres kaldt og hver enkelt kan forsyne seg med det de vil. Koldtbord rett og slett.

Skrevet

Hva med Finnbiff og potetstappe?

Anonymous poster hash: 9c428...1d8

Ah, det hørtes godt ut! Det skal jammen meg vi ha en dag i romjulen i alle fall! Kjempegodt forslag:)

Anonymous poster hash: 1da13...72d

Skrevet

Vi skal ha rype, soppsaus og grønnsaker :)

Anonymous poster hash: 220fb...845

Skrevet

Lag et enkelt julekoldtbord med salat og rester i fra julaften. Spe litt på med eggerøre og bake foccaciabrød? :tommelopp:

Skrevet

Julepølse med poteter og agurksalat (med eddik) Ketchup og sennep. Veldig friskt og godt

Anonymous poster hash: 097d2...769
Skrevet

Gyros (fåes kjøpt i ferskvaredisk), med ris og salat er godt og fint å servere :) Vi har ofte det på nyttårsaften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...