Gå til innhold

noen som har hatt foranliggende og lavtsittende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på en tidlig ul i uke 15 og fikk vite at jeg hadde foranliggende og veldig lavtsittende morkake og at dette kan by på problemer, men at dette ville jeg få nærmere info om på ordinær ul (som pga jul og nyttår ikke blir før i uke 20).

Leste litt om det og ble jo litt bekymret. Hvor vanlig er dette egentlig? Og hvor vanlig er det at morkaken flytter seg oppover i løpet av svangerskapet? Er normal fødsel utelukket/farlig?

Vil helst ikke ta keisersnitt, men skjønner jo at man i blant må det. Har et barn fra før og hadde også da foranliggende, men ikke så lavtsittende morkake og det var aldri noe snakk om det var et problem. Fødsel gikk veldig sakte og morkaken satt bom fast, men alt gikk bra med meg og baby til slutt. Vil gjerne høre andres erfaringer rundt dette. Måtte dere inn til flere ul kontroller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hatt lav morkake i to av mine fire svangerskap.

Første gangen lå den bakover og vokste oppover samtidig som magen ble større, fødte vaginalt uten problemer.

Med tredje barnet lå den foran, også denne angen vokste den oppover samtidig som magen ble større så jeg kunne føde vaginalt. Eneste ulempen med å ha den foran var at det ikke er nerver i den, så når babyen begynte å bevege seg og sparke inni der sparket den rett i morkaka og det kjente jo ikke jeg. Så jeg var ganske langt på vei før jeg kjente skikkelig liv hver dag

Tror det er ganske vanlig at morkaka ligger lavt i begynnelsen av svangerskapet altså, som regel følger den med oppover når livmoren blir større.

Anonymous poster hash: 359bd...bb3
Skrevet

Jeg hadde det på ordinær ul. Forranliggende og dekket en del av åpningen.

Som aller oftest så flytter morkaka seg oppover etterhvert som magen vokser, hvis ikke så blir det keisersnitt.

Hos meg så flyttet den seg, men det hjelper jo lite når lille sjefen bestemte seg for å sette seg på rompa i siste liten :-D

Skrevet

Hadde lav morkake i dette svangerskapet, ble oppdaget på ordinær ultralyd. Var inne igjen til ny ultralydkontroll i uke 32 for å se om den hadde løftet seg opp, og det hadde den, så ingen flere kontroller etter dette. Nå er det fortsatt et par uker til termin, men krysser fingrene for at fødsel går greit også denne gangen. I de fleste tilfeller så løfter den seg opp etter hvert som magen vokser, men de følger det i hvert fall godt opp.

Skrevet

I de aller fleste tilfeller flytter den seg oppover etterhvert som livmoren vokser. Du må nok inn på en ekstra kontroll i uke 32-35 for å sjekke. Ligger den da ikke i konflikt med fødselskanalen er det bare å føde i vei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...