Gå til innhold

To eller fire år mellom nummer to og tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mellom nummer enog to er det rett i underkant av tre år. For oss har det foreløpig vært såpass mange ulemper med det at jeg ikke er så motivert på å satse på tre års mellomrom.

Fordeler jeg ser med to års mellomrom er at de to yngste kan bruke tvillingvogn. Mellomste er sannsynligis ikke klar for bleieslutt med alt det innebærer enda. Trassen har sannsynlivvis ikke nådd toppen heller. En annen fordel er at vi får gjort unna babytiden før eldste begynner på skolen og må tilpasse seg en ny sosial setting. Ulemper er at toåringen må fotfølges ute. Dessuten er det litt tidlig for toåringen å få en ny baby i hus.

En fordel med fire års mellomrom er at begge barna er såpass store at de kan være litt alene ute i gaten. Forhåpentligvis er den verste trassen over. Minstemann får lov til å være minst i noen år. Barna er mer selvstendig i lek og påkledning. Ferdig med bleieslutt.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 03216...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fire år mellom, uten tvil!

Anonymous poster hash: 0368b...95c
Skrevet

To til to og et halvt.

Anonymous poster hash: 16c9c...d0f

Skrevet

Jeg ville valgt 2 år mellom, synes 4 år blir litt mye.

Vi har 2,5 år mellom nr en og to, 3,5 år mellom nr to og tre, og 1,5 år mellom nr tre og fire.

Her ble det nesten som to kull, de to eldste og de to yngste, selv om det er bare 3,5 år mellom de to kullene.

Anonymous poster hash: a8a77...556
Skrevet

Vi har tre barn og det er to år mellom hvert av dem. Vi har hatt sovebarn og både mannen og jeg liker å holde på med noe, så det kan gå i ett uten at vi blir slitne. Derfor er jeg veldig fornøyd med denne aldersforskjellen. Pga tett alder har Barna omtrent like interesser og det er derfor enkelt å ta med hele hurven på aktiviteter. De leker også på samme nivå.

Jeg ville ikke analysert så mye. Begge deler blir sikkert bra. Gjør det dere føler for!

Anonymous poster hash: 5dd78...75b

Skrevet

Jeg har 2 år mellom gutten og jenta mi. Jeg angrer ikke på det, selv om de 2 første åra var litt mye. Nå hadde jeg ekstremt snille unger som aldri har vært våkne på natta og sovet hele natten fra de var født, og sånn er de enda. 7 og 5 år :) Nå venter jeg på at mannen skal bli klar for nr. 3, og her blir det minste 5,5-6 år mellom jenta mi og en evnt. ny baby!

Det er jo helt klart fordeler med å få to tette. De har alltid hverandre å leke med og kjeder seg aldri :) på den andre siden er det slitsomt å ha to bleiebarn som begge krever mye.

Skrevet

Jeg har to veldig tette. Minste er snart 4,5 og vi prøver på nr 3. Siden mine er så enormt tette i alder, ønsker jeg å vente til minste var ca 3,5-4 år, men vi må ha IVF, og det gikk ikke så fort som vi gjerne skulle ønske, nytt forsøk på nyåret så håper det blir litt over 5 år mellom, og jeg ser veldig mange fordeler med det og:)

Men hadde jeg hatt 3 år mellom de to første, så tenker jeg 2 år til neste er best. Blir ferdig med småbarntiden litt fort, de to minste vil ha veldig glede av hverandre. Mine er jo bare 1 år mellom, og de er verdens beste venner, og det gikk faktisk helt fint å få de så tett:) Det vil være mye lettere med aktiviteter og familien må ikke deles så mye opp fordi de har helt ulike interesser. De fleste jeg kjenner som har ca 2 års aldersforskjell er veldig fornøyde med det, og syntes det fungerer veldig fint. 

Anonymous poster hash: 38ef0...f85
Skrevet

Vi hadde planer om tre år mellom en og to og to og tre, men pga nr to har trengt litt ekstra oppfølging og jeg har skifter jobb, blir det fem år mellom to og tre. Ser storebrødrene gleder seg masse, og jeg tror det kommer til å bli helt fint:-)

Skrevet

Når det gjelder dette med å få barna tett slik at man kan ha flest mulig aktiiteter sammen, det er jo likevel endel forskjell med fem år fra yngste til eldste. Spiller det da særlig rolle om det er syv år mellom eldste og yngste istedenfor?

Ingen av våre har vært sovebabyer.. Og de har vært lite flinke til å ligge alene på gulvet. Så her har det blitt mye bæring, dulling og leking med baby. Mye oppåkninger på natt og lite soving på dagen.. Men likevel, nå når yngste er åtte mnd. og jeg såvidt begynner å få hodet over vannet, fikk jeg litt lyst til å satse på en tredje om i undekant av to år. Jeg ønsker meg virkelig flere barn og jeg elsker dette livet selv om jeg også synes det skal være lov å si at man er sliten.

HI

Anonymous poster hash: 03216...cdf

Skrevet

hadde aldri villet ha de for tett.en toåring forstår ikke så mye enda,trenger mamman sin på en annen måte enn et større barn.har ikke forståelse for at du MÅ amme,at han IKKE kan gå ut akkurat nå,at han MÅ vente fordi babyen bæsja etc.

da hadde jeg heller valgt fire år,selv om jeg har tre år mellom mine tre barn og synes det er helt perfekt.

Anonymous poster hash: c3c20...778
Skrevet

Vi har 24 mnd mellom nr 1 og nr 2. Og vi kjenner at det er veldig tett, vi var igjen uheldige og fikk en baby som våkner masse hver natt og sover lite på dagtid. Nr 1 endret seg fra mareritt til en herlig drøm rundt 7 mnd alder, men nr 2 på 8 mnd våkner fremdeles mye på natta og er veldig vanskelig å få til å sove på dagtid. I tillegg er han ofte syk. Hadde vi visst dette så hadde vi nok ventet et år til, for vi er veldig slitne. Har ingen til å avlaste oss med barna da og klart at det spiller mye inn. Men eldste er en enkel og herlig unge, og vi har sett masse søskenkjærlighet og omsorg fra han til babyen helt fra dag 1. Men vi stopper på to barn, det blir ikke akkurat mindre å gjøre når de begynner på skolen og hverdagene fylles med sportslige aktiviteter, dugnader, foreldremøter, lekselesing og helgene fylles med turneringer og vennebursdager.

Anonymous poster hash: 56ff5...d18
Skrevet

Vi har 3 barn. To tette før vi fikk nr 3 fire åe etter nr 2.

For oss var det nyydelig med 4 år mellom 2 og 3.... De to eldste var ganske selvhjulpne, vi nøt babytiden mye mer.

Anonymous poster hash: 73c9c...fc6

Skrevet

Vi har fire år mellom våre, og det er helt perfekt for oss! Ville ikke hatt tettere.

Anonymous poster hash: 0b6df...9ee

Skrevet

Her er det 3 tette barn. Ett år mellom nr 1 og 2, og 2 år mellom 2 og 3. Perfekt! Og jeg var alene med de fra før nr 3 ble født. Synes det har vært ei fin tid :)

Anonymous poster hash: 1c155...fc0
Skrevet

Jeg ville uten tvil hatt 4 år mellom nummer to og tre..

Grunnen er at 3 barn er utrolig mange flere enn 2! Når du har to barn har to foreldre ett barn hver å holde på med/ha fokus på, kaoset øker utrolig mye når nummer 3 dukker opp og man for alvor får for få hender.

Jeg har 3 barn med nesten 4 og 2,5 år imellom hvert barn. Det var relativt vilt her når tredjemann kom og minste storesøster var bleiebruker ennå. Storesøster på 6 år begynte på skolen og hadde masse artige "storebarn" aktiviteter med pappan, imens lille storesøster egentlig bare var en stor baby ennå og ble hjemme med meg og lillebror.

Fordelen nå er at de to minste leker godt sammen, men det tror jeg har med personligheter å gjøre mer enn det at de er litt tettere i alder. Jentene bare sloss og krangler. Største storesøster og lillebror fungerer ganske godt sammen.

4 år er mitt klare råd altså. Uten tvil. Nr 1 og 2 kan være tett, men ville hatt mer pause til den tredje for å i sum ha mindre stress! De to største kan dra ut på storebarnaktiviteter sammen, baby får mer fokus, de er mer selvgående som storesøsken og du slipper risiko for å skade baby etc.

Skrevet

Her er det 3 tette barn. Ett år mellom nr 1 og 2, og 2 år mellom 2 og 3. Perfekt! Og jeg var alene med de fra før nr 3 ble født. Synes det har vært ei fin tid :)

Anonymous poster hash: 1c155...fc0

Oisann, puler du på deg unger med alle menns du møter?

Anonymous poster hash: 7951b...015

Skrevet

Ville gått for fire år.

Jeg er personlig av den oppfatning at barn kan ha godt av å være minst i noen år før de får et yngre søsken.

Tror og at det blir mer kos med en liten når de andre søskenene er mer selvhjulpne. Klart at dere vil ha småbarn i flere år, men dette gjør kanskje ikke noe i et større perspektiv.

Men her må dere gjøre det som passer best for dere.

Tror folk gjerne svarer ut ifra sin egne erfaringer, de som har tette barn anbefaler det og de som har større gap er fornøyd med det...

Skrevet

Har 2 år mellom 1 og 2 og 4 år mellom 2 og 3

Synes 4 år mellom har vært enklere, men det kan ha noe med at nr 2 har vært ekstremt krevende og ikke sovet verken på dag eller natt... -_-

Anonymous poster hash: c0c54...424

Skrevet

Det er 4år mellom søsteren min og meg. Vi er veldig gode venner nå, men det tok lang tid før vi kunne være sammen som likemenn. Mine unger som har 2 års mellomrom har mye mer glede av hverandre enn jeg og søsteren min hadde.

Anonymous poster hash: 4d40b...068

Skrevet

Vi har fire år mellom nr 2 og 3. Eldste var 6 år da yngste ble født. Vi er veldig fornøyd med dette valget. Veldig fint når eldste kan leke fint med babyen så jeg får hendene fri til å lage middag eller ordne med klesvask. Klart vi begynte på nytt med babytiden, men det gikk helt fint når de to eldste var relativt selvhjulpne.

Har selv en 7 år yngre bror, og vi hadde stor glede av hverandre i oppveksten på tross av aldersforskjellen. Og vi er fremdeles bestevenner. Jeg har ikke hatt mye med min et år eldre storebror eller to år yngre lillesøster å gjøre, så dette kommer nok mer an på personlighet. Uansett hva du velger, blir det nok riktig for dere.

Anonymous poster hash: e8203...dd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...