Gå til innhold

Når begynner barna å ha bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg komplett blank på dette med selskap.. Vår sønn er 3 år. Han er ny i barnehagen og har derfor ikke mange venner, dessuten snakker han ikke ordentlig enda så vi vet ikke hvem han ville invitert.

Vi feiret kun med familie i år som vi har gjort alle år, og han selv spør ikke etter annet.

Men til neste år blir han jo 4 og da er det kanskje på tide med selskap. Eller kan man vente til de fyller 5 år? Da kan han jo i hvertfall fortelle hvem han vil invitere (ikke at han får bestemme helt og holdent). Eller venter man til de begynner på skolen?

Og hvem inviterer man egentlig? Han går på en avdeling med barn fra 2-6 år og leker jo ikke med alle. Kan man invitere bare de som er like gamle som han? (f.eks kun de som er født i 2010). Og er foreldrene med under selskapet når de er så små? Barnet mitt hadde ikke godtatt å bli levert av oss på et fremmed sted til noen han ikke kjenner.. Hvor gamle er de da evt. når man slutter å være med dem?

Hva er egentlig vanlig? Jeg føler at barnehagen han går i er så stor at jeg kjenner ikke noen av foreldrene eller de andre barna. Ikke som når jeg var liten og kjente både foreldre og besteforeldre og hele resten av slekta til alle jeg gikk på skole med.. Dessuten hadde jeg ikke annet enn familiebursdag fram til jeg begynte på skolen som 7 åring og savnet det ikke før det. 

Føler derfor det er litt merkelig å invitere noen jeg ikke aner hvem er i bursdagsfeiring! Blir jo kanskje noe annet når barnet begynner å snakke litt mer om hverdagen sin og vi får en feeling på hvem han bruker å leke mye med (er liksom ikke det samme som å bare få det fortalt fra de ansatte i barnehagen). 

Føler meg jo litt teit som spør om slikt her på et forum, men det er jo sånn at jeg kan være anonym:) Tusen takk om noen vil svare meg!

Anonymous poster hash: 720b0...698
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi begynte når de ble 4 år. Tror det er ganske vanlig her

Inviterte de fra kullet som de lekte med. Sist var det 52 stk fra samme kullet, sier seg selv at vi ikke kunne ha alle de :)

Skrevet

Fra 4 har de fleste bursdag med venner. Noen har det tidligere også, men mange har familien bare når de fyller 3.

Skrevet

Kanskje det bare er oss som er vokst i i bushen som ikke feirer før 1.klasse, hehe. Spurte pappan om det samme og han hadde også bare familieselskap inntill han begynte på skolen.

Jaja, tenker han må da få feire bursdag når de fleste andre på avdelingen også inviterer til feiring. Får regne med noen invitasjoner til neste år da:)

Anonymous poster hash: 720b0...698
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kanskje det bare er oss som er vokst i i bushen som ikke feirer før 1.klasse, hehe. Spurte pappan om det samme og han hadde også bare familieselskap inntill han begynte på skolen. Jaja, tenker han må da få feire bursdag når de fleste andre på avdelingen også inviterer til feiring. Får regne med noen invitasjoner til neste år da:) Anonymous poster hash: 720b0...698

Jeg feiret heller ikke før skolen, men tidene forandrer seg...:)

Skrevet

Frøkna her har blitt bedt i 4 bursdager i år og de er alle trollklubb-barn. De ber da alle på avdelingen (søskenavdeling)

Så da kommer vi også til å begynne det året hun fyller 5 tenker jeg :-)

Skrevet

Så stuper jeg inn med et spørsmål.

Kommer foreldrene også? Eller er det bare levering og henting?
Når de er 3-4 år altså..

Skrevet

Så stuper jeg inn med et spørsmål.

Kommer foreldrene også? Eller er det bare levering og henting?

Når de er 3-4 år altså..

Noen kommer alene, noen har med foreldre. Kommer an på hva barnet vil. Vi har hatt treåringer på besøk som insisterte på å være alene (foreldrene hadde jo ikke fått invitasjon!), og femåringer som ville ha med en voksen. Begge deler er helt greit og veldig hyggelig.

Vi begynte for øvrig med bursdag når de hadde begynt på storbarn, dvs fireårsdag for vårbarn og treårsdag for høstbarn. Ber alltid alle på avdelingen som er født samme år, og evt andre de leker mye med i tillegg. Kjempehyggelig, og barna synes det er så stas :-)

Anonymous poster hash: ca463...b31

Skrevet

Her er det vanlig at de begynner med barneselskap når de har begynt på stor avdeling, så for de som er født sent på året blir det til 3-års dagen og til de som fyller første halvdel av året blir det til 4-års dagen (de bytter avdeling etter sommerferien)

Her er det vanlig å enten be alle av samme kjønn på avdelingen, eller alle i samme årskull. Storesøster her i huset ba alle som var født i 2007 sånn som henne, men lillesøster som har mange venner som er året eldre enn henne ber alle jentene på avdelingen (hun er født i 2009).

De fleste barna kommer alene fra 4-års dagen, men jeg pleier å sette i innbydelsen av jeg serverer kaffe til de foreldrene som ønsker bli med, da kommer det gjerne noen foreldre også og det er veldig koselig. Greit å bli litt kjent med dem mens barna leker :)

Anonymous poster hash: 5f5e6...2ac
Skrevet

Hadde bursdagsselskap sammen med mine venner med barn på omtrent samme alder fram til hun fylte 4 år. På 4. årsdagen ble barna i hennes avdeling invitert. Noen foreldre er tilstede og andre ikke. Det er opp til dem og barna hva de vil. Vi leide forøvrig gymsal til å kunne invitere hele avdelingen og det var utrolig populært :-) Jeg personlig bruker å levere jenta i bursdager og henter henne når de er ferdig. Fungerer kjempefint for vår del :-)

Anonymous poster hash: d3f4b...d5b
Skrevet

Her i området er dei som regel 5:)

Skrevet

Vi - og mange vi kjenner - har hatt barneselskap fra barna fyller tre år. Da inviterer vi dem i barnehagen som er av samme årgang som bursdagsbarnet. Og foreldrene er med i selskapet. Tror forresten det var ei jente som ble levert uten at noen voksne ble med i vår sønns treårsdag.

I fireårsdagene har det variert. De barna som trenger å ha en mamma tilstede i selskapet, har med seg en mamma. De som synes det er greit å være i bursdag alene, har blitt levert og hentet igjen etterpå. 

Forresten er det helt vanlig at man inviterer enten alle av samme årgang, eller alle av samme kjønn. Evt alle av samme årgang og samme kjønn. F.eks alle jentene på 2009-kullet. Ta det som passer best i din barnehage. Det viktige er at det er skillelinjer som barna også forstår, slik at ingen føler at det er urettferdig at de ble utelatt. 

Med vårt eldste barn var det mest naturlig med kun jenteselskap. Da hadde vi jentene som var like gamle i barnehagen (kun tre stykker) pluss noen jenter vi kjente fra nabolaget og barn av venner.

Med yngstemann har barnegruppen i barnehagen vært så sammensveiset at det har vært naturlig å be hele 2009-kullet, både jenter og gutter. tilsammen 8 stykker.

Anonymous poster hash: a5e33...c1b
Skrevet

Vi begynte da hun var 1 år. Gikk ikke i barnehage da, men benyttet anledningen til å invitere venner med barn til bål og moro. Første år i barnehage (3-årsdagen) inviterte vi alle i samme alderskull på avdelingen.

Anonymous poster hash: 9083c...8e5
Skrevet

Vi hadde ikke vennebursdag før de fylte 4 år,og da med så få barn som mulig...Jeg kjenner ikke alle på min sønns barnehage,og orker ikke tanken på å fylle opp huset med 3 åringer og foreldre mens jeg har en baby og enda et barn. venter i det lengste med å invitere stort.(han blir 4 like over nyttår)

Anonymous poster hash: 25e16...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...