Gå til innhold

Hvis jeg hadde donert penger til veldedig formål i ditt navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi "fikk" en minehund av min daværende svoger og svigerinne til jul et år :)

Beste julegaven fra den kanten noen sinne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ikke ALLE gjorde det hadde det vært fint. Jeg vil ha pakker.

Skrevet

Jeg ville tenkt, for en fantastisk ide! Og de som blir skuffet, må gå litt inn i seg selv!

Jeg HAR sagt i fra men responsen var liksom bare "OK!" Nå fikk jeg dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 5bba4...d80

Jeg hadde nok heller ønsket at du hadde spurt om vi skulle droppet gave til hverandre og så kunne du gitt til de du har lyst til.

Anonymous poster hash: edcb8...91b

Enig i dette.

Noe av kosen med jul er jo å tenke på hverandre, det gjelder også gaver. Trenger ikke være dyre gaver, men en liten ting bare.

Hvis det skal være donering til en organisasjon bør det følge med en symbolsk gave til mottaker, f eks et lys e.l. Og så må det være en organisasjon mottaker ville gitt til selv. Egentlig liker jeg best å donere til det jeg vil selv uten at det blir gjort som gave fra andre til meg.

Jeg liker ikke at gaven kun er donering. En symbolsk gave, med en tanke bak, er hyggelig enten man har det man trenger eller ikke. :)

Skrevet

Så lenge pengene hadde gått til å hjelpe de fattige i vårt eget land, så hadde jeg blitt glad for det.

Så om det gikk til fattige barn i andre land hadde du blitt skuffet?

Skrevet

Det hadde jeg absolutt blitt glad for :)

Jeg vurderer å gjøre det samme hvert år, men ender alltid opp med å kjøpe "vanlige" gaver i frykt for st folk blir skuffa..

Til personer som har alt synes jeg det er et strålende alternativ til å kaste penger ut av vinduet på masse ting.

Skrevet

Så lenge pengene hadde gått til å hjelpe de fattige i vårt eget land, så hadde jeg blitt glad for det.

Lurte på det samme..

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kanskje ikke akkurat det, MEN, nå rett før jul så er det mange her til lands som sitter sultene, ensomme og forlatt, så akkurat til jul synes jeg pengene kan gå innenlands. Til bursdagen min brukte samboeren heller pengene han ville kjøpe gave til meg for slik jeg ønsket, de ble sendt til leger uten grenser.

Skrevet

Lurte på det samme..

Herrefred... Snakk om å ta alt i verste mening.

Om hun så ville gi kun til fattige i Norge, kattehus, fattige i Russland eller annet så er det hennes tanker, følelser og valg, og ikke noe dere skal henge dere opp i.

Anonymous poster hash: e6701...b12

Skrevet

Lurte på det samme..

Herrefred... Snakk om å ta alt i verste mening.Om hun så ville gi kun til fattige i Norge, kattehus, fattige i Russland eller annet så er det hennes tanker, følelser og valg, og ikke noe dere skal henge dere opp i. Anonymous poster hash: e6701...b12

Tell til ti og pust dypt.

Jeg spurte henne kun et enkelt spørsmål, som hun svarte på uten å ta det som noe annet enn akkurat det.

Skrevet

Nei, ikke skuffet.

Men irritert dersom du "i mitt navn" støttet et formål jeg selv ikke ville støttet. Derunder kommer enhver religiøst tilknyttet bistandsorganisasjon, mange små bistandsorganisasjoner, alle former for dyrebeskyttelsesgreier osv.

Derfor ville jeg ikke gitt en slik gave annet enn til noen jeg kjente godt nok til å være sikre på at formålet jeg valgte var noe de kunne stå inne for. Kan man ikke det, tenker jeg at man bør holde donasjonene på egne vegne og ikke andres.

Anonymous poster hash: 68954...7a2
Skrevet

Hadde du blitt skuffa da?

Du har ALT du trenger og god økonomi.

Jeg har blitt så opptatt av at jula har blitt så hysteri og ønsker å roe alt ned.

Unger og nære slektninger får gave.

Du er egentlig en person som jeg "bytter likt" med.

Selvsagt sier jeg i fra om dette slik at jeg heller ikke får.

Jeg hadde elsket det - men tør ikke gjøre det samme med andre...

Gjest xxxxxxxxx1
Skrevet (endret)

Skuffet, nei, men da kunne du heller ha gitt i ditt eget navn. Jeg gir til de veldedige organisasjonene jeg selv vil støtte og hadde helt ærlig oppfattet det som at du pleier egen samvittighet fremfor annet - og siden det gir meg lite, og jeg ikke har valgt det selv, kan jo du få æren.

Endret av Siklerotte
Skrevet

Jeg hadde ønsket at pengene skulle gå til leger uten grenser. De gjør et fantastisk arbeid.

Anonymous poster hash: 4d22d...b11
Skrevet

Jeg er veldig for å tone veldig ned dette med gaver.

Skuffet, ikke vet jeg, men er det ikke 15% som kommer frem til de trengende, hos de store organisasjonene?

Blir jo fort dyrt å hjelpe? Ser ikke helt det skal koste så mye!

Anonymous poster hash: 0ffc5...f55

Skrevet

Skuffet, ikke vet jeg, men er det ikke 15% som kommer frem til de trengende, hos de store organisasjonene?

Blir jo fort dyrt å hjelpe? Ser ikke helt det skal koste så mye!

Anonymous poster hash: 0ffc5...f55

Nei, det er det ikke. Hvor i alle dager tar du en slik påstand fra?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Skuffet hadde jeg ikke brukt energi på å bli, jeg er glad for de gavene jeg får og bryr meg ikke om gaver som jeg ikke får.  Og en donasjon er i mine øyne ikke en gave, hvordan i alle dager kan det å gi noe til en annen være en gave til meg?  

Jeg hadde respektert 100% om du hadde sagt at du i år hadde bestemt deg for å ikke kjøpe gaver eller å kjøpe billige gaver fordi du ville prioritere å gi pengene til et godt formål.  Men da får du være ærlig nok å si det da, ikke kalle det en gave til meg.

Skrevet

Jeg ville blitt skuffet hvis vi var nære og du ikke ønsket å utveksle symbolske gaver. Pengeverdien kan gjerne være lav, men jeg er veldig glad i symbolikken og det å forsøke å finne en liten ting som kan glede den andre. En svindel til 9 kr eller en marsipangris hadde vært en fin gave. Jeg ville også tenkt. At det var fint om du brukte ekstra penger på veldedighet, men det vil ikke være noen gave til meg selv. Om du bruker mitt navn.

Gi gjerne til veldedighet, men ikke som gave.

Anonymous poster hash: 06c78...c90

Skrevet

Vi har gjort dette i noen år nå.

Altså, ikke gitt i andres navn men gitt gaven til veldedighet i stedet for å kjøpe noe vræl å pakke inn til folk som har alt.

Til å begynne med var det noen som ikke var så fornøyde med det, de følte de kastet bort penger med å kjøpe gaver til oss da.... så de var ikke egentlig misfornøyd med ordningen, men følte det urettferdig at vi skulle få gave av dem når de ikke fikk av oss.. Jeg prøvde fortvilet å forklare at vi ikke krevde noen gave av dem, at de sto helt fritt å droppe hele gaven. Eller enda bedre gi bort gaven vår også :)

Men vi får fortsatt gaver i retur av de fleste.

Jeg bruker å legge i en symbolsk gave også da. De bøkene fra Redd Barna var fine, hjemmelaget konfekt, et fint lys el.l

Men hvert år får vi stort sett skryt over gjennomtenkt og god mottager på gaven :)

Anonymous poster hash: eb9e0...28b

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som inneholder hatefullt innhold mot en folkegruppe, religion, samt sitering av dette.

UndrendeUllteppe

Brukermoderator

Skrevet

Tja, hva skal jeg si. Jeg hadde synes det var en god ide å støtte en organisasjon, men jeg er veldig nøye med hvilke organisasjoner jeg støtter og ikke, så jeg ville gjerne valgt dette selv.....

Anonymous poster hash: 238d7...a6f

Anonymous poster hash: 238d7...a6f

Skrevet

Jeg ville tenkt, for en fantastisk ide! Og de som blir skuffet, må gå litt inn i seg selv!

Jeg HAR sagt i fra men responsen var liksom bare "OK!" Nå fikk jeg dårlig samvittighet.

Jeg hadde nok heller ønsket at du hadde spurt om vi skulle droppet gave til hverandre og så kunne du gitt til de du har lyst til.

Anonymous poster hash: edcb8...91b

Enig i dette.

Noe av kosen med jul er jo å tenke på hverandre, det gjelder også gaver. Trenger ikke være dyre gaver, men en liten ting bare.

Hvis det skal være donering til en organisasjon bør det følge med en symbolsk gave til mottaker, f eks et lys e.l. Og så må det være en organisasjon mottaker ville gitt til selv. Egentlig liker jeg best å donere til det jeg vil selv uten at det blir gjort som gave fra andre til meg.

Jeg liker ikke at gaven kun er donering. En symbolsk gave, med en tanke bak, er hyggelig enten man har det man trenger eller ikke. :)

Well.. Dette kommer jo ann på hvem som er mottaker! Min mann, hadde satt kjempe stor pris på om jeg ga penger til et barnehjem i Hellas F.eks. (han kommer fra Hellas, og de har det ikke bra der nede nå :(

Jeg kommer til å gi det neste år, og han kommer til å bli veldig glad for det! han synes vi har et veldig materialistisk jul, og synes det hele går litt over stokk å sten!. 

Men, jeg hadde ikke gidd dette til noen som heller ønsker seg pakker under juletreet f.eks. Men, det er jo en tanke bak gaven, selv om man gir til et godt formål. 

Noen setter nemmelig pris på det også. Og andre ikke like mye. 

Meg selv: Mmmh.. Jeg har kanskje litt mere lyst på en pakke under treet :-/ (Obs!..) 

Skrevet

Nei, ikke skuffet.

Men irritert dersom du "i mitt navn" støttet et formål jeg selv ikke ville støttet. Derunder kommer enhver religiøst tilknyttet bistandsorganisasjon, mange små bistandsorganisasjoner, alle former for dyrebeskyttelsesgreier osv.

Derfor ville jeg ikke gitt en slik gave annet enn til noen jeg kjente godt nok til å være sikre på at formålet jeg valgte var noe de kunne stå inne for. Kan man ikke det, tenker jeg at man bør holde donasjonene på egne vegne og ikke andres.

"Dyrebeskyttelsesgreier".....? Virkelig?

Skrevet

Nei, ikke skuffet.

"Dyrebeskyttelsesgreier".....? Virkelig?

Helt virkelig.

Jeg har ikke noe i mot at verken religiøse organisasjoner eller dyrefokuserte organisasjoner gjør ting. De gjør mye fint og nyttig. Men de er ikke organisasjoner jeg ville velge å prioritere. Siden jeg synes bistand og religion er en uheldig blanding, og jeg synes mennesker er viktigere enn dyr.

Men om du har lyst å prioritere disse, gjør du selvsagt det. I eget navn.

Skrevet

Skuffet hadde jeg ikke brukt energi på å bli, jeg er glad for de gavene jeg får og bryr meg ikke om gaver som jeg ikke får. Og en donasjon er i mine øyne ikke en gave, hvordan i alle dager kan det å gi noe til en annen være en gave til meg?

Jeg hadde respektert 100% om du hadde sagt at du i år hadde bestemt deg for å ikke kjøpe gaver eller å kjøpe billige gaver fordi du ville prioritere å gi pengene til et godt formål. Men da får du være ærlig nok å si det da, ikke kalle det en gave til meg.

Helt enig i dette. Bra skrevet :)

Skrevet

Alltid irritert meg over sånt, den som velger å donere noe i mitt navn, får jo både i pose og sekk. Får pleiet sin egen samvittighet, ved å selv velge organisasjon, og donere penger, samtidig som vedkommende også får sin gave.

Hi; Hva med å heller fortelle den du skal utveksle gave med, hvilken organisasjon DU støtter, som de kan donere gave til i DITT navn, så kan du heller kjøpe en gave tilbake? Synes faktisk slike som deg er litt egoistiske faktisk... Mye lettere å

Donere noen kroner til Frelsesarmeen, enn å finne en

Gjennomtenkt gave til den du skal bytte med... Eller!? 👼

Anonymous poster hash: aa95e...97d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...