Gjest Bjørketreet Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 (endret) Kom over dette: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/negerjeger-paagrepet-for-rasisme-4163204.html#.UrAotPTuKSo Det sier jo seg selv at denne fyren ikke er helt god. Men det jeg ikke visste var at rasisme er ulovlig, og at man kan straffes for rasistiske ytringer Jeg har lest i enkelte debatter, og dette gjør nesten vondt å sitere: ''jævla muslim-søppel, kom dere ut av landet vårt!'' Er ikke dette noe som bør gå inn under hatefull ytring pga religion (eller etnisk opprinnelse)? Og det folk skriver på kommentarfeltet på fyret.nu? Grøss... Med tanke på at mange mener at man kan si slikt fordi man har ytringsfrihet.... Men sannheten er at man ikke har lov å uttale seg på en slik hatefull måte. Tenk hvor kjedelig det er å bli kalt for søppel... Ville bare dele Dette er paragraf § 135 a: Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse b: religion eller livssyn, c) homofile legning, leveform eller orientering, eller d) nedsatte funksjonsevne. Endret 17. desember 2013 av Bjørketreet
Gjest Frøken Regine Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 De fleste oppegående mennesker vet at både rasisme og ærekrenkelse, samt å skade en annens rykte kan straffes. Ytringsfriheten har sine begrensninger. Det tror jeg også at de fleste vet, men mange pusher grensene.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Helt riktig at det skal vær forbudt med rasisme. Men jeg si at enkelte ødelegger veldig for seg selv og sine landsmenn også. Har flere ganger opplevd å diskutere helt uskyldige ting med dem. Kan være så uskyldig som f,eks hvilket bilmerke man foretrekker. Er man ikke enig så plutselig farer de opp og man blir skjelt ut etter noter fordi man er rasist osv osv. Hallo, er jo ikke rasist, bare uenig! Møter man nok slike så får man jo etter hvert en vegring mot dem, men å si rasist er å dra det laaangt! Anonymous poster hash: d7964...bc1
Gjest Bjørketreet Skrevet 17. desember 2013 #4 Skrevet 17. desember 2013 (endret) De fleste oppegående mennesker vet at både rasisme og ærekrenkelse, samt å skade en annens rykte kan straffes. Ytringsfriheten har sine begrensninger. Det tror jeg også at de fleste vet, men mange pusher grensene. Men synes det er merkelig når det likevel florerer av hat ytringer på internett - folk som ikke er anonyme en gang (sier slike ting på facebook, liksom!) Endret 17. desember 2013 av Bjørketreet
Gjest Frøken Regine Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 De fleste oppegående mennesker vet at både rasisme og ærekrenkelse, samt å skade en annens rykte kan straffes. Ytringsfriheten har sine begrensninger. Det tror jeg også at de fleste vet, men mange pusher grensene. Men synes det er merkelig når det likevel florerer av hat ytringer på internett - folk som ikke er anonyme en gang (sier slike ting på facebook, liksom!) Noen må anmelde det og det er få som gjør det
Jallow B Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 De fleste oppegående mennesker vet at både rasisme og ærekrenkelse, samt å skade en annens rykte kan straffes. Ytringsfriheten har sine begrensninger. Det tror jeg også at de fleste vet, men mange pusher grensene. Men synes det er merkelig når det likevel florerer av hat ytringer på internett - folk som ikke er anonyme en gang (sier slike ting på facebook, liksom!) Noen må anmelde det og det er få som gjør det Fordi det ikke blir fulgt opp, desverre. Sett mange eksempler på det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Helt riktig at det skal vær forbudt med rasisme. Men jeg si at enkelte ødelegger veldig for seg selv og sine landsmenn også. Har flere ganger opplevd å diskutere helt uskyldige ting med dem. Kan være så uskyldig som f,eks hvilket bilmerke man foretrekker. Er man ikke enig så plutselig farer de opp og man blir skjelt ut etter noter fordi man er rasist osv osv. Hallo, er jo ikke rasist, bare uenig! Møter man nok slike så får man jo etter hvert en vegring mot dem, men å si rasist er å dra det laaangt! Anonymous poster hash: d7964...bc1 Har du virkelig opplevd å bli kalt rasist pga du ikke likte samme bilmerke?? Anonymous poster hash: 601b5...0aa
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Helt riktig at det skal vær forbudt med rasisme.Men jeg si at enkelte ødelegger veldig for seg selv og sine landsmenn også.Har flere ganger opplevd å diskutere helt uskyldige ting med dem. Kan være så uskyldig som f,eks hvilket bilmerke man foretrekker. Er man ikke enig så plutselig farer de opp og man blir skjelt ut etter noter fordi man er rasist osv osv.Hallo, er jo ikke rasist, bare uenig!Møter man nok slike så får man jo etter hvert en vegring mot dem, men å si rasist er å dra det laaangt!Anonymous poster hash: d7964...bc1 Har du virkelig opplevd å bli kalt rasist pga du ikke likte samme bilmerke?? Anonymous poster hash: 601b5...0aa Haha ja, jeg har utsatt for et par virkelig temperamentsfulle mørkhudede :-D Anonymous poster hash: d7964...bc1
Gjest Bjørketreet Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 De fleste oppegående mennesker vet at både rasisme og ærekrenkelse, samt å skade en annens rykte kan straffes. Ytringsfriheten har sine begrensninger. Det tror jeg også at de fleste vet, men mange pusher grensene. Men synes det er merkelig når det likevel florerer av hat ytringer på internett - folk som ikke er anonyme en gang (sier slike ting på facebook, liksom!) Noen må anmelde det og det er få som gjør det Fordi det ikke blir fulgt opp, desverre. Sett mange eksempler på det. På kommentarfelt på vg.no(tror jeg?) så har jeg sett noen helt syke diskusjoner, med fæle hat-ytringer, og de står frem med navn og alt, og sier slike ting som jeg nevnte øverst. Og den ene etter den andre er så enig. Hadde jeg vært en som utsagnene var rettet mot ville det påvirket meg noe grusomt.... Helt forferdelig!!
Jallow B Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 På kommentarfelt på vg.no(tror jeg?) så har jeg sett noen helt syke diskusjoner, med fæle hat-ytringer, og de står frem med navn og alt, og sier slike ting som jeg nevnte øverst. Og den ene etter den andre er så enig. Hadde jeg vært en som utsagnene var rettet mot ville det påvirket meg noe grusomt.... Helt forferdelig!! Ja, der også. Og under kommentarfeltet på nettavisen og aftenposten. Mange av kommentarene ER rettet mot meg og mine. Barnet mitt er halvt norsk, mannen helt utenlandsk, og muslim i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 I saken fra Tv2 vises det til Straffelovens §135a altså rasisme. §135a blir ofte kalt for rasismeparagrafen, men rasisme er kun en av tingene den dekker. Et riktigere navn på loven er diskrimineringsloven, men mange ynder å trekke inn hatefulle ytringer på bakgrunn av feks. religion og kalle det rasisme. Det er ikke rasisme, men det er like fullt ulovlig og dekkes av samme lov som bla. rasisme. Rasisme er hatefulle ytringer basert på etnisitet alt annet er ytringer mot en gruppe. Feks. er det ulovlig å si at muslimer, kristne eller personer som tilhører andre trosretninger er søppel, men det er ikke rasisme. Det finnes folk av forskjellig etnisk opphav innenfor disse gruppene dermed er det ikke rasisme. Du som blir kalt rasist på feil grunnlag kan også anmelde vedkommede for æreskrenkende ytring. Heldigvis finnes det få virkelige rasister i landet vårt, men det finnes mange som kommer med nedlatende og diskriminerende ytringer mot forskjellige grupperinger som feks. homofile og muslimer. Anonymous poster hash: 2eded...871
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Gjesp! Anonymous poster hash: d5af6...e05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå