Gå til innhold

Sparer man virkelig penger på tøybleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på all vask (tøymykner+vaskepulver+strøm). Den holder ikke så mye på fuktigheten kan jeg tenke meg, noe som betyr mer forbruk? 

Jeg bare lufter litt her, jeg kan egentlig ingenting, om tøybleier...

Anonymous poster hash: b74d5...902
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er både verre for lommeboken, og for miljøet. Men det øret er det mange som ikke hører på :P

Anonymous poster hash: 0af9b...123
Skrevet

For det første, du bruker ikke tøymykner på tøybleier, da mister de oppsugingsevnen. Dersom du kjøper akkurat det du trenger og ikke shopper i kule farger og mønstre osv. så sparer du nok litt. Og du kan selge dem igjen etter bruk dersom de ikke er brukt i stykker da. Man skal bruke ganske lite vaskemiddel i hver bleievask, så det koster ikke så mye i vaskemiddel heller:p Og helst bør de tørke på stativ for å ikke slites i unødvendig. Du kan fint få tak i rimelige gode tøybleier slik at du faktisk sparer på det. Dersom du bruker dem til flere barn sparer du selvsagt mer:)

Men du sparer miljøet for 1-1,8tonn bleieavfall. Du sparer også babyen din for kjemikalier.

Det som er mest miljøvennlig og billigste er ec - at man leser babyen og setter den på potte/holder over do....

Anonymous poster hash: ba3b0...6c4

Skrevet

Nei, tapar pengar på det.

Og mee mindre du vaskar på under 60 grader, kuttar ut tørketrommel og brukar bleiene på fleire barn belastar du miljøet meir også.

Skrevet

Hvorfor er noen så stygge på måten de svarer her? Jeg har jo sagt at jeg ikke kan noe om tøybleie! Jeg vet ikke hvor mye de koster eller at man ikke bruker tøymykner, osv. Når det kommer til miljøet, det vet jeg, selvfølgelig

Skrevet

Men takk for svar nr 2 som var konstruktiv.

Skrevet

Stygge svar?

Du har då kun fått greie svar i ein nøytral tone..

Skrevet

Hvorfor er noen så stygge på måten de svarer her? Jeg har jo sagt at jeg ikke kan noe om tøybleie! Jeg vet ikke hvor mye de koster eller at man ikke bruker tøymykner, osv. Når det kommer til miljøet, det vet jeg, selvfølgelig

Jeg mente overhodet ikke at du skulle oppfatte det som stygt. Jeg svarte ut i fra det du spurte om - trodde jeg. Beklager hvis det ble oppfattet feil. Jeg bruker tøybleier selv og vil gjerne inspirere andre til å gjøre det samme:)

http://gronnhverdag.no/app/Aktuelt/Toeybleier-mest-miljoevennlig#page grønn hverdag har en bra artikkel om moljøvennligheten.

Som sagt. Tøybleier kan være billigere (men har ikke vært det for meg så langt, selv om det nok blir det når det blir flere barn etterhvert).

Eller så er det flere nettsider som har mer info om tøybleier enn dette. Tettinntil blant annet.

Skrevet

Jeg synes det er billigere! :) Og så klart det er mer miljøvennlig!

Har kjøpt en del brettebleier (vanlige gaskluter) og har også laget innlegg selv, og strikket ullbukser selv (til å ha utenpå bleiene)

Har også kjøpt noe brukt (andre typer bleier enn brettebleier)

Alt kan brukes til neste barn også!

Ikke sikker på hvor mye jeg har brukt, men er vel ca 2000 - for en hel bleieperiode. (Og for neste barns bleieperiode)

Bruker ikke tørketrommel, og man skal heller ikke bruke tøymykner. Kjøper som regel billig king size eske med vaskemiddel på harry-handel  :fnise:

Om våren og sommeren er det alltid best å lufttørke ute uansett da solen bleker bleiene :)

Anonymous poster hash: 0ea6a...5f5
Skrevet

#9 her, vil tilføye at innleggene er laget av bambushåndklær. Og jo mer ''utvasket'' jo bedre oppsugingsevne ^_^

Anonymous poster hash: 0ea6a...5f5
Skrevet

Lurer på om de samme mødrene bruker tøybind?

Anonymous poster hash: 788a5...3e7

Skrevet

Vi brukte tøybleier, og det var definitivt billigere..

Tolv flanell og tolv gass, som jeg i farten ikke husker hva vi betalte for, men det var ikke mer enn 300 kroner. Ullbukser utenpå av ubehandlet ull, som sikkert ikke var billige, men det holder med noen få.

Vi brukte innlegg av rispapir, som jeg tror kostet oss den nette sum av 29 kroner..

Totalt hadde vi altså bleier for under 400, pluss buksene som min mamma strikket, og det holdt oss i ett år.

Dersom du bruker fancy lommebleier til fire hundre kroner bleia, og skal ha fancy innlegg, blir det naturligvis dyrt. 

Flanell og gas ble vasket ca annenhver dag, og tørket på stativ. Tøymykner skal ikke brukes.

Skrevet

Lurer på om de samme mødrene bruker tøybind?

Anonymous poster hash: 788a5...3e7

Nei, men mensbeger og tøytruseinnlegg ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...