weihnachtmarkblomstre Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Hurra! Fant igjen min barndoms oppskrift på hvite kakemenn Den lubne myke sorten med smak av rømme og vanilje, mmmmm. Hornsaltet river i nesa (best før mars 08, men virker fortsatt!) og jeg skyller ned med julebrus! N O S T A L G I <3
sug lut Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Herlig! Og siden du er en av de snilleste i verden, deler du kanskje? aldri bakt kakemenn!
weihnachtmarkblomstre Skrevet 17. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 17. desember 2013 Da blir det fritt etter hukommelsen: 4 egg ½ kg sukker ½ l seterrømme 1 kg mel 3 ts vaniljesukker 3 ts hornsalt Egg, sukker og rømme vispes til eggedosis. Sikt i det tørre og bland sammen til klissete deig. Sett i kjøleskap en passe stund. Så skal det kjevles ut, og det må brukes mye mel! Dryss på mel og gni det inn i deigen for hver gang du snur den. Kjevle litt tykkere enn du ville gjort med pepperkaker. Stikk ut figurer og stek på 200 grader i 6-8 min. Prøve seg frem, skal ikke bli brune, så på første antydning til farge i kanten så skal de ut og på rist. NB! Stor oppskrift, jeg lagde bare 1/4 i går og fikk 2,5 brett.
weihnachtmarkblomstre Skrevet 17. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2013 Da har jeg kontrollert oppskriften, og kan medele at min hukommelse er utmerket! (Bør det kontrolleres ofte?) I kveld rulles det mozartkuler
LilleBjella Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 rømme du. Den var ny for meg. Men hvis du lover at de er skikkelig sexylubne, så skal jeg gi et forsøk i helga. Jeg har slitt med at første brettet blir utmerket. Men at påfølgende brett liksom sprekker kakene fra midten. Er det bare meg? Jeg har grublet meg frem til at deigen da kanskje er for varm når en går inn i ovnen? Å finne ut hva hornsalt er: Hva er dette mon tro? Gul boks, med en tynn elg, som jeg har sett mange ganger stående i skapet, men ikke aner hva skal brukes til. Mon tro hva det lukter? Magadrag!
weihnachtmarkblomstre Skrevet 17. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2013 Jepp, sexylubne absolutt (selv med gammalt hornsalt)! Her er det første brett som er litt jobb pga klissete deig, neste runde bedre. Tror det har med hvor mettet deigen blir med mel. Ingen sprekker. Rygga ut av stekeovnet med tårer i øya et par ganger i går pga av hornsalt damp ja! Har forøvrig prøvd meg på magadrag av salmiakk en gang... Fytti
weihnachtmarkblomstre Skrevet 19. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2013 Advarsel! Disse fordamper visst - Borte!
LilleBjella Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Gleder meg. Seterrømme er notert på den kategori-organiserte julehandlelista. Ellers er da resten basisvarer. Blir skoi.
Anne-B. Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Fikk slike tiø jul et år. Må jaggu prøve. Må jaggu prøve. )
LilleBjella Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 Da blir det fritt etter hukommelsen: 4 egg ½ kg sukker ½ l seterrømme 1 kg mel 3 ts vaniljesukker 3 ts hornsalt Egg, sukker og rømme vispes til eggedosis. Sikt i det tørre og bland sammen til klissete deig. Sett i kjøleskap en passe stund. Så skal det kjevles ut, og det må brukes mye mel! Dryss på mel og gni det inn i deigen for hver gang du snur den. Kjevle litt tykkere enn du ville gjort med pepperkaker. Stikk ut figurer og stek på 200 grader i 6-8 min. Prøve seg frem, skal ikke bli brune, så på første antydning til farge i kanten så skal de ut og på rist. NB! Stor oppskrift, jeg lagde bare 1/4 i går og fikk 2,5 brett. håper ikke den eggedosisen skal bli veldig tjukk???
LilleBjella Skrevet 21. desember 2013 #11 Skrevet 21. desember 2013 Til tross for vannete eggedosis var dette en suksess! Namnamnamnamnam. Neste år blir det dobbel dose kakemenn og halv dose pepperkaker. Og vi kjevler sannsynligvis like tjukt, da jeg laget halv oppskrift og fikk 5 brett:)
LilleBjella Skrevet 23. desember 2013 #12 Skrevet 23. desember 2013 Jeg må si at disse kakemannene, som var ekstremt gode ferske, ikke var like gode på dag to og tre:(Litt tørre, på feil måte liksom. Det er vel rømmen sin skyld kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå