Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #1 Skrevet 16. desember 2013 Og blir det da trekt 36% av stønaden? Vil jo også få foreldrepenger, blir vel trekt vsnlig skatt av de? Anonymous poster hash: 8cd6c...d12
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #2 Skrevet 16. desember 2013 Dersom man får en delvis stønad (overgangsstønaden graderes jo mot annen inntekt) trekkes det av del 2 på skattekortet ja, får du fulle foreldrepenger vil det bli trukket av del 1 på skattekortet.. Anonymous poster hash: 118fa...7fa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #3 Skrevet 16. desember 2013 Såå kkjipt. Blir jo ikke no igjen når jeg må skatte 36% av den allerede reduserte stønaden.. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #4 Skrevet 16. desember 2013 Såå kkjipt. Blir jo ikke no igjen når jeg må skatte 36% av den allerede reduserte stønaden.. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12 Det er jo for å sikre deg at du ikke får baksmell.. Tjener man mer må man også skatte mer.... Det samme hadde jo skjedd om du hadde fått en biinntekt - da trekkes det av del 2 på skattekortet. Betaler du for mye skatt får du det igjen til neste år.... Anonymous poster hash: 118fa...7fa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #5 Skrevet 16. desember 2013 Jeg har ikke ordnet det selv enda så vet ikek hvordan, men man kan ringe skatteetaten for og si ifra at det ikke er en biinntekt. Fordi det ER ikke en biinntenkt. Og dette med en forsikring for skattesmell. man betaler jo mer i skatt uansett om man tjener mer eller om det er en biinntekt Anonymous poster hash: 5bb71...678
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Joda, vet jo at man betaler mer jo mer man tjener. Men når jeg har 8000 kr netto i foreldrepenger og skal skatte så mye av overgangsstønaden så blir det ikke stort med penger igjen av den. Trodde man kun skattet så mye hvis man tjente veldig godt. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #7 Skrevet 16. desember 2013 Joda, vet jo at man betaler mer jo mer man tjener. Men når jeg har 8000 kr netto i foreldrepenger og skal skatte så mye av overgangsstønaden så blir det ikke stort med penger igjen av den. Trodde man kun skattet så mye hvis man tjente veldig godt. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12 Ring skatteetaten imorgen og spør. Ingen navinntekt er biinntekt. Det er stønader eller inntekt Anonymous poster hash: 5bb71...678
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #8 Skrevet 16. desember 2013 Joda, vet jo at man betaler mer jo mer man tjener. Men når jeg har 8000 kr netto i foreldrepenger og skal skatte så mye av overgangsstønaden så blir det ikke stort med penger igjen av den. Trodde man kun skattet så mye hvis man tjente veldig godt. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12 Ring skatteetaten imorgen og spør. Ingen navinntekt er biinntekt. Det er stønader eller inntekt Anonymous poster hash: 5bb71...678 Det stemmer forsåvidt, men nav har rutine på å trekke av del 1 om man får en full stønad og del 2 for delvise stønader. I dette tilfellet vil hun jo få 100% foreldrepenger med lav utbetaling som da trekkes av del 1, og den delvise stønaden (overgangsstønaden) trekkes av del 2. Slik har ihvertfall jeg fått det forklart, om det er mulig å endre på dette må du nesten spørre nav... Anonymous poster hash: 118fa...7fa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #9 Skrevet 16. desember 2013 Med litt kjapp søking fant jeg svaret, jeg har rett i det jeg har skrevet, MEN du kan selv skriftlig be om å få endre del på skattekortet. (og påtar deg da selv risikoen om noe blir feil i forhold til skatten og baksmell..) Hvilken del av tabellkortet benyttes?Del 1 av tabellkortet skal som hovedregel brukes ved 100 prosent stønad fra NAV. Dersom du får endret ytelse eller går over fra arbeidsinntekt til varig NAV-ytelse uten å ha kontaktet Skatteetaten, kan det medføre at del 2 av skattekortet blir benyttet. Ved graderte ytelser skal del 2 av tabellkortet benyttes. Når du har ytelser fra NAV i kombinasjon med arbeidsinntekt eller en kombinasjon av ulike ytelser fra NAV, kan det være vanskelig for NAV å avgjøre hvilken del av tabellkortet det skal trekkes etter. Derfor er det viktig at du selv kontrollerer at du blir trukket etter korrekt del av tabellkortet ditt. Du har selv ansvar for å påse at ditt skattetrekk er korrekt. Kan jeg bytte på hvilken del av skattekortet som benyttes?Dersom du ønsker å endre på hvilken del som benyttes, sender du skriftlig melding om dette til: NAV Pensjon, postboks 6600 Etterstad, 0607 Oslo, når det gjelder pensjonsytelser (alderspensjon, AFP, uførepensjon, barnepensjon og ytelser til gjenlevende ektefelle.) NAV Regnskap Mo i Rana, postboks 354, 8601 Mo i Rana, når det gjelder alle andre ytelser. Anonymous poster hash: 118fa...7fa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #10 Skrevet 16. desember 2013 Takk! Får svangerskapspenger frem til fødsel nå og har lagt merke til at de brått har begynt å trekke 36% av denne selvom det er eneste inntekt nå. Merklig. Anonymous poster hash: 8cd6c...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå