Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har egentlig aldri hatt nor spesielt forhold til det med mobbing. Jeg var selv sånn middels populær på skolen, ikke blant de mest populære men hadde hele tiden noen venner. Min eldste sønn har få, men gode venner. Han går på ungdomskolen, Minstemann begynte i førsteklasse i høst. Han er hakket mer barnslig enn de andre, og tar bl.a. lett til tårene. Nå kan de se ut som at det foregår en nokså systematisk utfrysing av ham. Det er spesielt en gutt som står i bresjen for dette, og som får med seg de andre. Vi har nettopp begynt å kartlegge omfanget av problemet, og jeg håper det ikke er for sent å snu denne utviklingen. Foreldrene til den andre gutten mener forresten at problemet ligger hos min sønn. Noen som har klart snu en slik utvikling på et tidlig stadium? Skrekken er at han skal bli et mobbeoffer gjennom skoIfetida. Anonymous poster hash: 308dd...98f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #2 Skrevet 15. desember 2013 Holdningen til mobberens foreldre er ikke akkurat lovende. Dersom de ike tar tak i det så gir de jo mobberen lov til å fortsette med deres velsignelse. For noen dusteforeldre! Anonymous poster hash: e90fb...a9e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 Synd å si det, men det er så godt som umulig å snu det. La barnet ditt bytte skole. Da kan han starte på nytt. Anonymous poster hash: 6fb9d...72e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Mobbing og utfrysning starter allerede på bhg for enkelte..... Synes holdningen til den andre guttens foreldre virker foruroligende.... Hvis de ikke er villig til å innse at deres gutt er med på utestenging og mobbing er det alltid vanskelig å få snudd en slik trend. Anonymous poster hash: cacb2...c42 Anonymous poster hash: cacb2...c42
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Jeg nekter å tro at løpet er kjørt at min sønn (!) skal måtte bytte skole. Det kan dere da ikke mene. Er det ikke noen som har gode erfaringer mht til å stoppe mobbing? Anonymous poster hash: 308dd...98f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Om foreldrene er med går det an, men med slike holdninger du beskriver tror jeg det blir vanskelig. Der er ikke noen populære gutter som kan være med ham? Å snu fra " innsiden" er gjerne det beste her, å koble ham med noen venner som er sterke personligheter og tør å stå opp mot mobberen. Anonymous poster hash: 6d49f...53b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Når det gjelder mobbing i skolen, er det IKKE anbefalt å ta det opp med foreldrene til mobberen. Man skal heller ta kontakt med læreren som vil fungere som en megler. Gjør heller det!!!! Skjer mobbingen på skolen, har skolen ansvaret. Selvfølgelig hjelper det ikke mye med foreldre som er lite samarbeidsvillige, men la læreren ta seg av det... Anonymous poster hash: 845af...2e4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #8 Skrevet 15. desember 2013 Har ingen personlig erfaring altså, men har noen tanker likevel. Hvis det er èn "mobber" som er hovedproblemet, hva med å prøve å koble gutten din til noen andre i klassen? Er det noen han kjenner fra barnehagen, noen du kjenner foreldrene til eller noen du vet at han har noe til felles med, så kan det være godt for dem å bli bedre kjent utenfor skolen. Det kan også være en god idè å melde ham på en eller annen fritidsaktivitet (hvis dette er noe han er interessert i selv) der han kan bli kjent med andre barn uten at mobberen er til stede. Anonymous poster hash: 9ea37...600
Kathrine. Skrevet 15. desember 2013 #9 Skrevet 15. desember 2013 Dersom denne personen fortsetter å gå i bresjen for å plage gutten din. Kandu iIkkje presse på for at HAN skal måtte skifte skule. Innbiller meg at det er regler (iallfall vore snakk om) som seier at mobberne må bytte skule. Stå på krava. Ikkje gi deg.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #10 Skrevet 15. desember 2013 Få til møte mellom skole og foreldre og barn. Anonymous poster hash: d7dc7...42f
Kathrine. Skrevet 15. desember 2013 #11 Skrevet 15. desember 2013 http://mobbingiskolen.no/index.php/hjelp-mot-mobbing/hvordan-stoppe-mobbing/210-kjenn-dine-rettigheter-og-skolens-plikter
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #12 Skrevet 15. desember 2013 Du må snakke med læreren, kanskje også sosiallærer. Om det særlig er et annet barn som er problemet, bør dere forsøke å få barnet deres til å finne noen andre venner. Finn noen andre å være sammen med enn mobberen. Be med andre barn hjem, begynn på en fritidsaktivitet der andre barn i klassen også går, så blir de kjent på en litt annen måte. Om det er andre foreldre dere kjenner, så prøv heller å alliere dere med dem, for å forsøke å skape gode vennskap mellom barna. Anonymous poster hash: 4c7b1...566
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #13 Skrevet 15. desember 2013 Hva legger foreldrene til den andre gutten i at det er din sønns skyld ? Anonymous poster hash: 6632e...256
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #14 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har ett barn som ble mobbet og plaget i førsteklasse. Etter en lang stund fikk vi endret det, og barnet begynte å stortrives på skolen. Skolen tok tilsutt ett skikkelig tak i dette, gjorde alt som sto i deres makt og litt til for å få endret situasjonen. Nå var det flere enn mitt barn som ble obbet og ble slått, vi hadde mange samtaler med skole og de jobbet med saken, men da det ikke ble noen bedring på lang tid skrev jeg tilslutt bv til rektor der jeg skrev at jeg gav barnet tillatelse til å slå om hun ble slått. Hun skulle få lov å forsvare seg om hun trengte det. Barnet mitt skulle ikke få skjenn for dette, hadde skolen noe imot dette så skulle de ta det opp med meg. Når rektor fikk brevet ble det action. Det tok litt tid men mobbingen tok slutt. Jenta mi har blitt venn med en av de som mobbet henne. Så her endte det veldig positivt. Nå er det vist en jente som har begynte å mobbe, være nedlatende og igrunn ganske ukoselig med jenta mi. Læreren er oppmerksom på dette og jobber mye med dette. Så det jobbes med, og læreren har gitt oss beskjed om dette før vi har fått høre noe fra ungene. Så jeg vet det blir tatt alvorlig. Jenta mi er nok ett lett mobbeoffer, men hun har blitt kjempe tøff etter vi fikk løst opp med mobbingen som var i førsteklasse. Måten skolen til slutt ordnet opp på, har gjort at hun har fått troen på at de voksne rundt henne er der for henne om det skjer noe. Og da tørr hun å stå opp for seg selv og andre om det er noe som sjer som ikke burde skje. Anonymous poster hash: 82bbd...5b4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #15 Skrevet 15. desember 2013 Synes også at du må kreve handling og oppfølging med tilbakemeldinger til dere fra skolen. Ville tatt møte med både lærer og rektor. Stakkars gutten deres som må oppleve å måtte gå til denne situasjonen hver dag uten å kunne gjøre noe med det selv. OG må bare få sagt at de andre foreldrenes holdning til dette er horibelt. tenk å støtte sitt barn i å være slem mot noen andre.. Her er nok eneste håpet at skolen gjør noe. Stå på deres, og virkelig legg press på dem. For en lærer er det mye å ta tak i i hverdagen, derfor viktig at de ikke har mulighet til å ta lett på dette nå fra starten. Om det evt ikke blir bedre, eller at det virker som om det er lite håp, hva med å bytte klasse? Anonymous poster hash: 382d6...a33
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #16 Skrevet 15. desember 2013 Mobbing på skolen må tas tak i på skolen. Stå på for at lærerne skal nøste opp hva som skjer/ har skjedd. De finner ut av hvem som står bak. Fortsetter det uten at skolen får snudd det, og denne gutten står bak, kan du nok kreve at mobberen må bytte skole. Store sjanser for at de får ordnet opp i det så tidlig, så lenge de tar skikkelig tak i det. Men det må gjøres NÅ. Min datter hadde det slik i fjerde. Dessverre hadde det tatt for lang tid før vi oppdaget det, og det hadde spredd seg til hele trinnet. de frøys henne ut og overså henne. Selv om det ble mye bedre etter oppvask, så ble hun aldri helt akseptert sosialt sett og hun hadde ingen ordentlige venner som støttet henne. I åttende klasse kuliminerte det med fysisk vold, og da var hun enig i at hun ikke orket mer. Hun byttet skole og det er ok nå. Hun trengte et helt nytt og ukjent miljø, og var forberedt på det. Men vil ikke anbefale bytting av skole for ditt barn - er det en hovedmobber bør det tas tak i han/henne før synet på ditt barn spres seg og blir negativt for de andre barna også. At offer må bytte skole er siste utvei. Lykke til! Anonymous poster hash: 81a24...1fa
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #17 Skrevet 16. desember 2013 HI her. Det virker som skolen tar saken alvorlig. I dag er bl.a. rektor koblet inn, og sammen med kontaktlærer tar de seg av saken. Jeg skal slippe å snakke direkte med foreldre. Anonymous poster hash: 308dd...98f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå