Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #1 Skrevet 15. desember 2013 Har i årevis slitt med uforklarlige smerter i kroppen. De opptrer hvor som helst. Feks håndleddet, for så å spre seg til hele underarmen, så verker det en stund før det er over. Så kan det f.eks sette seg i et kne så jeg får vondt for å gå, så er det over i løpet av en time. Det kan også dukke opp hvor som helst, steder som ikke er forbundet med ledd, som forskjellige punkter på armen f.eks. Smertene kan være både "vanlig verk", stikkinger og "lyn", sistnevnte er plutselige og sterke smerter. Det eneste som er konstant, er smerter i korsrygg og bekken. Der er det konstant verk, og av og til føles det som "lyn" (vanskelig å forklare), som iler nedover bak rumpeballene. Ja, jeg har tatt det opp med fastlege som klør seg i hodet. Har i årenes løp vært sendt til to revmatologer, hvorav første mente det var fibromyalgi, og siste mente det fulgte med en annen sykdom jeg har, psoroasis (ikke tegn til artritt). Noen syns kanskje det er dumt av meg å spørre her, men det er jo så mange forskjellige mennesker, med forskjellig kunnskap her. Ikke ute etter en diagnose, heller synsing og synspunkter så jeg kanskje har noe mer å stille opp med neste gang jeg skal klage meg til legen! Anonymous poster hash: e334c...207
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #2 Skrevet 15. desember 2013 Jeg har det samme i tillegg til en drøss av andre symptomer og plager jeg ikke ante hadde en sammenheng før jeg leste symptomlisten på fibromyalgi. Da fikk jeg frem at magesmerter/forstoppelse, indre frost, utmattelse/fatigue, kraftløshet i muskler, prikking/nummenhet i armer og bein og mange andre symptom kunne ha en og samme årsak. Har i flere år gått til utallige leger for hvert av alle symptomene mine. Hvis du har flere plager du kanskje ikke tenkte har en sammenheng - nevn dem likevel! Det er legen/spesialisten sin jobb å finne ut om disse har en sammenheng eller ikke. Er ubehandlet og foreløbig har jeg bare diagnosen myalgi, men skal til nærmære utredning av fibromyalgi og ME. For meg er dette veldig uheldig fordi jeg nå er fulltidsstudent, men det har gått så langt at jeg egentlig er ufør (greier ikke eksamen, innleveringer, undervisning), men er ennå i søkeperioden som tar en evighet! Jeg skal til dr.Stokke (http://www.drstokke.no/site/default.asp ) til uka og håper han finner ut noe. Vet at andre har fått mye raskere og bedre hjelp hos privatsektoren enn i det offentlige som ikke er noe særlig å skryte av. Ikke gi deg når du ikke får diagnose eller behandling. Det handler dessverre om å møte de rette personene i helsevesenet (som er en veldig skjelden vare).Masse lykke til! Anonymous poster hash: 84782...449
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #3 Skrevet 15. desember 2013 Og forresten: Det er ikke klaging! Det må være lov til å fortelle hvordan man har det uten at andre skal tenke at man er lat eller bare syter. Det er ikke lett å leve med smerter døgnet rundt. De fleste andre vil ikke skjønne dette, og etter min erfaring er dette folk som går hjem fra skolen med en lilletå som er LITT vond eller som klager over at neglen brakk osv. Les litt inne på hjemmesiden til dr.stokke (i forrige svar) og se om det matcher din oppfatning av hvordan du har det og print ut og vis til legen kanskje? Prøv å finn litt rundt det selv. Anonymous poster hash: 84782...449
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Takk for greit svar Syns det er interessant lesing, og det treffer veldig godt. Det er for meg blitt litt vanskelig å ta det opp med fastlege, siden jeg føler jeg har tatt det opp så mange ganger at det må oppleves som syting. Jeg forteller sjeldent folk, heller ikke mine nærmeste, om smertene. Ja, også utmattelsen. Føler med nesten konstant sliten, med hodepine og all slags smerter. Tenker jeg burde ta meg nok en tur til fastlegen, atter en gang, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram, føler jeg bør ha en slags plan, eller forslag til hva som bør gjøres/utredes. Har også problemer i jobb, men jeg har ingen diagnose som kan tilsi at jeg skulle ha problemer, så derfor heller ingen forståelse fra NAV da jeg søkte AAP. Kom gjerne med flere innspill og tips.... Det burde ikke være så vanskelig, men det er det! Anonymous poster hash: e334c...207
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Be legen din om at alle blodprøver blir tatt på nytt, dvs alle mineraler, vitaminer, stoffskifte, hvite/røde blodlegemer, langtidsblodsukker osv. Siden du har psoriasis og veldig slitenhet pass på at de sjekker kobber-nivåene dine. Dette er noe de fleste leger kan lite eller ingenting om, men både for mye og for lite kobber kan gi tildels store problemer siden det kan påvirke nervesystemet, hormoner, muskulatur, gi fatigue, psoriasis, leddsmerter osv. osv. Du kan også be legen sende fullblodprøver til Tyskland, men det må du betale selv - koster ikke veldig mye, men noen hundrelapper går nok med. Disse prøvene viser status ikke bare den dagen du tar blodprøven, men status siste tre måneder i kroppen din. Regner med at det også er tatt prøver mot boreliose? Det finnes også en del andre bakterier f.eks. som kan gi mye ledd/muskelproblemer uten at det nødvendigvis slår ut på de typiske blodprøvene. Du kan også kjøpe deg sånne papirstrimler som du kan sjekke pH-balansen i kroppen din med. Jeg sliter med noe av det jeg har nevnt over her, og merker tydelig forverring når kroppen blir for sur. Les også litt om lekk-tarm-syndrom. Kan være du kjenner igjen en del der. Hvis du har vært i tropiske strøk så kan det evt være en ide å sjekke seg for parasitter også. Dessverre så er de norske testene ikke alltid gode nok, så da kan det være at du må betale for de beste testene selv. Men begynn med det nærmeste - få ny full gjennomgang av alle mulige blodprøver din vanlige lege kan ta. Og pass som sagt på at de får med kobberverdiene også! Anonymous poster hash: 52652...0a9
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #6 Skrevet 15. desember 2013 Tusen takk for svar, jeg tar til meg alt. Skal sette meg ned å skrive ei liste av det dere foreslå her, så kan meg og fastlege gå gjennom den sammen. Alt jeg håper er at det blir tatt for det alvoret som det er. Igjen, takk begge to! Anonymous poster hash: e334c...207
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #7 Skrevet 15. desember 2013 Tusen takk for svar, jeg tar til meg alt. Skal sette meg ned å skrive ei liste av det dere foreslå her, så kan meg og fastlege gå gjennom den sammen. Alt jeg håper er at det blir tatt for det alvoret som det er. Igjen, takk begge to! Anonymous poster hash: e334c...207 By the way.... Lab1 har mange gode tester som kan være aktuelle hvis det er noen legen din ikke kan ta, eller som ikke er tilgjengelige gjennom det vanlige helsevesenet. Sjekk ut siden deres på nettet, lab1.no , der kan evt legen din laste ned skjema også. # 5 Anonymous poster hash: 52652...0a9
Gjest Kira Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Reklame er slettet fra tråden. Kira Brukermoderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå