LittLykkelig Skrevet 15. desember 2013 #76 Skrevet 15. desember 2013 For å være ærlig; "så bra at det er flere av oss" eller "åh nå følte jeg meg ikke så ille likevel.."
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #77 Skrevet 15. desember 2013 Denne tråden kan være dråpen i en eller annen persons liv.. Den siste dråpen som får dem til å ville ende alt. Ikke ofte jeg blir målløs her inne.. Men av denne tråden ble jeg skikkelig lei meg. Orker ikke engang ta opp diskusjonen. Noen lever i en veldig svart/hvitt verden og det er veldig leit.. Håper tråden blir slettet.. Den går ikke på person, men på en måte så gjør den det allikevel. Ikke rart det fremdeles blir oppdratt mobbere med slike menneskesyn. Anonymous poster hash: 23af6...98b
anonymsuperbruker Skrevet 15. desember 2013 #78 Skrevet 15. desember 2013 (endret) lite imponert over formuleringen til HI "feite overvektige" like dumt som å si "magre slanke" eller "tynne slanke". Svaret mitt til HI blir: Jeg tenker ikke noe spesielt når jeg ser mennesker i ulike størrelser. Alle er mennesker. Alle mennesker er ulike individer. Alle mennesker er unike og verdifulle. God jul til ALLE! Ta vare på hverandre <3 Endret 15. desember 2013 av Sanna31
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2013 #79 Skrevet 15. desember 2013 Tenker egentlig bare stakkars...men det gjeldet kun veeeldig overvektige. Anonymous poster hash: 2b00f...e77
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #80 Skrevet 16. desember 2013 Hvorfor ikke bare forby servering til personer over en viss BMI? Slik som det er med alkohol mot folk som er beruset? Slik at hvis en McDonalds serverer mat til tjukke så får de bot. Det ville være i de tjukkes beste interesse, de trenger fetende mat like lite som en alkoholiker trenger alkohol. Så ble det kanskje ikke så mange tjukke i samfunnet? For da passer butikker og sånn på at ikke tjukke mennesker spiser seg enda tjukkere. Jeg får så gode ideer iblant. Anonymous poster hash: 47ae1...4f5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #81 Skrevet 16. desember 2013 Tja, hvor skal jeg begynne? Det virker som det ikke er noen hensikt å forklare seg, for de med fordommer virker urokkelige og forutinntatte. Jeg velger allikevel å prøve... Jeg er ekstremt overvektig, og ja, jeg spiser mye mer kalorier enn jeg forbrenner. Dette er opplest og vedtatt. Selv de som spiser lite og sunt må nødvendigvis forbrenne mindre enn de inntar så lenge de ikke går ned i vekt. His mange, meg inkludert, er dette en form for spiseforstyrrelse, Det er ingen unnskyldning, men en forklaring. Vi er alle utstyrt med forskjellig psyke, og det som virker enkelt for en, faller seg ikke like naturlig for en annen. Noen møter møter mang en motgang og står tilsynelatende rakrygget gjennom alt, mens andre sliter mer med å håndtere livets opp og nedturer. Noen blir anorektikere, bulimikere, alkoholikere, narkomane, selvskadere, suicidale, overspisere osv. Andre fungerer godt og har funnet mestringsstrategier slik at de har klart å unngå og ty til ekstreme handlinger. Ja visst snakker vi i mitt tilfelle om en dårlig livsstil som det er vanskelig å komme ut av. Jeg er oppvokst under grov omsorgssvikt. Barn overlatt til seg selv i lange perioder, natt og dag, uten en voksen til stede, Helt mangel på grunnleggende behovsdekking, misbruk osv. Maten besto nesten utelukkende av ting med sukker i. Fint brød med smør og sukker og grøt var mye brukt. Vi fikk aldri godteri, men min mor var veldig flink til å spise dette foran oss. Det var for dyrt om vi ungene også skulle få. Da jeg ble voksen var allerede mine matvaner forskrudd, men da jeg begynte og jobbe og tjene mine egne penger, ble det verre. Sykt som det enn høres ut, begynte jeg å ta igjen for det vi ikke fikk av godteri. Jeg satt med makten og kunne ta valg selv. Jeg fant fort ut at mat (spesielt fett og sukker) døyver følelser. Følelsesmessig avstumpet fra barndommen, liker jeg ikke å føle noe. Glede, sinne, sorg og spesielt angst. Alle følelser dempes ved (store) matinntak. For meg har det vært selvmedisinering. Jeg har vært blottet for selvtillit og full av selvforakt hele livet, og vekten har faktisk vært noe å gjemme seg bak. En synlig grunn til hvorfor jeg er uverdig. Da ser alle det jeg alltid har visst. Jeg ga opp meg selv før jeg fylte 20, og det har ikke med mangel på selvdisiplin å gjøre. Det å ta tak i dette er ikke like enkelt for alle. Jeg er glad på vegne av sunne og slanke mennesker som sier at de også må jobbe knallhardt for å holde seg i form, men selv om alle ikke klarer "å ta deg sammen", betyr det at de er mindre verdt? Jeg har slanket meg mang en gang, men det er først i midten av 30-årene at jeg har klart å synke så dypt og være så desperat at jeg har klart å be om hjelp. Det var både vondt og vanskelig. Med dette har jeg måtte ta et oppgjør med fortiden min. Jeg har begynt hos psykolog og trening, men har foreløpig ikke klart å slutte med overspisingen. Jeg jobber for å finne alternative metoder å avreagere på, uten medisinering som Vival osv., siden angstnivået blir nok så ekstremt hvis jeg kutter ut spisingen. Det går framover, for jeg har flere gode dager. Lege, psykolog og ernæringsfysiolog er alle enige i at en operasjon er min beste sjanse fpr varig vektnedgang, men at det skal avventes til kontrollen er bedre. Ja, vi har en fedmeepidemi i dag, men mange av de som er ekstremt overvektige hadde funne andre, skadelige måter å avreagere på hvis de ikke hadde tydd til maten. Maten gir en mindre energi, man beveger seg mindre, blir mer deprimerte og er inne i en nedadgående spiral. Til syvende og sist har en ansvar for sitt eget liv, og det er en selv som tar sine egne valg. Jeg vil allikevel påstå at det er vel enkelt å kalle sykelig overvektige tafatte uten selvdisiplin, for OFTE er det langt mer graverende ting som ligger for grunnen. Selv om enkelte som opplever motgang klarer å takle dette på en fin måte, så betyr ikke det at andre er mindre verdt og dumme fordi de ikke har klart det på samme måten. Vi er ulike og kan ikke dømmes ut i fra en selv. Anonymous poster hash: aa8d6...4a2
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #82 Skrevet 16. desember 2013 Det er visstnok ikke bare feite som er ekle. Det er dere også!! Fy så slemme dere er! Overvektige bør få bot når de spiser på McDonalds..... Flere av dere blir dårlige av å se tjukkeser spise på McDonalds men dere er altså der selve å spiser, siden dere ser disse ekle menneskene? Tenk at det finnes så mange slemme og selvopptatte der ute. Blir skremt jeg. Selv er jeg akkurat passe og passer på vekten min konstant men skulle aldri tenke sånn som dere om overvektige. I tilfelle synes jeg synd på det. For ingen vill være overvektig. Anonymous poster hash: 6fb4f...5c3
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #83 Skrevet 16. desember 2013 Sakset fra VG. Og dette er bare én av mange, ofte komplekse årsaker til overvekt. Det oppleves slettes ikke likt for alle å skulle stå imot søtsuget. "– Senteret i hjernen som styrer hukommelse, belønning og nytelse kalles det cortico-limbiske system. Herfra sendes signaler om lyst og belønning til hypothalamus og gjør at man får appetitt på søtsaker, forklarer Johnson." "– Hvor sterk denne lysten oppleves varierer fra person til person, men den er helt reell, og handler ikke om at enkelte har svakere viljestyrke enn andre. Noen har rett og slett en sterkere drivkraft mot denne typen mat og opplever en sterkere belønningseffekt av å spise for eksempel sjokolade, sier Johnson." Slanke personer kan jo selv prøve å velge rett mat og mengde etter å ha sultet seg en dag, så kan de se hvilken viljestyrke de selv egentlig har, når de opplever den samme drivkraften mange overvektige konstant kjemper imot. Men dette er kanskje for avansert info for de dømmende nekene der ute.. Anonymous poster hash: 3c789...9eb
Cruella De Vil Skrevet 16. desember 2013 #84 Skrevet 16. desember 2013 Jeg synes det er skremmende at det er "greit" å ha fordommer mot overvektige, at man kan si at de er "ekle", "skitne", "lukter vondt" osv. At noen blir kvalme av å se overvektige spise... Når ble det greit å ha slike fordommer? Ser dere som har disse fordommene at det faktisk er det det er? Hvis det er greit å si at overvektige er ekle, er det da like greit å si at: Kvisete mennesker er ekle, man blir kvalm av å se på alle kvisene deres og vil ikke spise i nærheten av dem? Homofile personer er ekle, det er ubehagelig å være i samme rom som dem? Folk av andre etnisiteter er ekle, lukter vondt, og vi vil helst ikke sitte ved siden av dem på T-banen? Jeg mener at dere som uttaler dere på det verste i denne tråden da faktisk har fordommer som beskrevet i punktene over, det er ingenting som skiller essensen i fordommene dere har fra disse. "Så overvektige kan være flinkere til å trene og spise bedre, og de kan skylde på seg selv"? I noen tilfeller er dette kanskje sant, men derfra til å skape et bilde (for seg selv) av overvektige som folk som trykker i seg mat så hamburgerdressingen spruter, som lukter vondt og svetter, som puster og peser dersom de må gå noen få meter? Tenk litt på hva dere gjør her, og ikke minst på om dere sprer disse fordommene videre til deres barn...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #85 Skrevet 16. desember 2013 Tenker det samme som når jeg ser folk røyke eller drikke seg pærings: at de ikke er så flinke til å ta vare på helsa si. Anonymous poster hash: 761d7...852
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #86 Skrevet 16. desember 2013 Dere som sier at folk i denne tråden er fordomsfulle og slemme fordi de sier at overvektige er ekle osv: jeg håper ikke dere er de samme som klager over at de som røyker er dumme, ekle mennesker med null viljestyrke? Har inntrykk av at det er helt ok å hetse de som røyket, mens de overvektige skal skåbes. Røyking og overvekt går mye ut på det samme: avhengighet og manglende viljestyrke som går utover helsen. Og akkurat som noen er mer utsatt for fedme, så eksisterer det et avhengighetsgen som gjør at røykeslutt er vanskeligere for noen enn for andre. Anonymous poster hash: 761d7...852
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #87 Skrevet 16. desember 2013 Hvorfor ikke bare forby servering til personer over en viss BMI? Slik som det er med alkohol mot folk som er beruset? Slik at hvis en McDonalds serverer mat til tjukke så får de bot. Det ville være i de tjukkes beste interesse, de trenger fetende mat like lite som en alkoholiker trenger alkohol. Så ble det kanskje ikke så mange tjukke i samfunnet? For da passer butikker og sånn på at ikke tjukke mennesker spiser seg enda tjukkere. Jeg får så gode ideer iblant. Anonymous poster hash: 47ae1...4f5 Herregud å dum går det ann å bli? Tar man for seg McDonalds så er ikke det bra for noen! Ergo så bør McDonalds også få bot for å servere tynne. Når det er sagt så kan faktisk tynne være like usunne som de tykke selvom det ikke vises like godt. Det finnes nok av eksempler hvor tynne får høyt blodtykk, diabetes 2, tette blodårer mm pga livsstil og diett. Det er ikke slik at er man tynn så er man automatisk sunn og frisk på innsiden. Men det klarer vel ikke du å forstå da du fremstår som meget begrenset intelligentmessig! Anonymous poster hash: c24a5...0e5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #88 Skrevet 16. desember 2013 Sakset fra VG. Og dette er bare én av mange, ofte komplekse årsaker til overvekt. Det oppleves slettes ikke likt for alle å skulle stå imot søtsuget. "– Senteret i hjernen som styrer hukommelse, belønning og nytelse kalles det cortico-limbiske system. Herfra sendes signaler om lyst og belønning til hypothalamus og gjør at man får appetitt på søtsaker, forklarer Johnson." "– Hvor sterk denne lysten oppleves varierer fra person til person, men den er helt reell, og handler ikke om at enkelte har svakere viljestyrke enn andre. Noen har rett og slett en sterkere drivkraft mot denne typen mat og opplever en sterkere belønningseffekt av å spise for eksempel sjokolade, sier Johnson." Slanke personer kan jo selv prøve å velge rett mat og mengde etter å ha sultet seg en dag, så kan de se hvilken viljestyrke de selv egentlig har, når de opplever den samme drivkraften mange overvektige konstant kjemper imot. Men dette er kanskje for avansert info for de dømmende nekene der ute.. Anonymous poster hash: 3c789...9eb Det handler altså ikke ene og alene om viljestyrke, slik mange tror! Dette inkluderte heller ikke andre betingelser basert på arv og miljø.. Anonymous poster hash: 3c789...9eb
Gjest meg&mini Skrevet 16. desember 2013 #89 Skrevet 16. desember 2013 Jeg blir dårlig av å lese det noen av dere skriver her. Overvekt er ofte en spiseforstyrrelse. Noen får det i form av å ikke spise i det hele tatt, andre spiser for å så kaste opp mens noen rett og slett spiser!!!! Hvis en person hadde opplevd noe helt forferdelig og begynt med dop, hadde dere fortsatt synes at den personen var ekkel? De fleste hadde synes synd på den personen. Jeg håper inderlig ikke at barna deres arver deres syn på andre mennesker. Dette er bare helt forferdelig trist! Til det som hadde opplevd flere voldtekter og masse annet forferdelig og til deg som opplevde blant annet ekstremt omsorgsvikt: Dere er IKKE ekle! Dere er flotte, vakre og sterke mennesker. Ville bare sende dere en god og varm klem. Det samme vil jeg si til dere som har 15, 55 eller 155 kg for mye. Dere finnes ikke ekle:)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #90 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #91 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093 Liker du å være overvektig da? Hvis ikke, hvorfor slanker du deg ikke? Kanskje ikke så lett? Mulig du har en ekstra stor dragning mot usunn mat? Du vet at det finnes et feit-gen sant? Kanskje hjernen din styrer deg mer enn du vet/tror? Uansett finnes det tusen grunner til overvekt. Du har din, andre har sin. Ingen grunn til å dømme Heldigvis er det ikke størrelsen på kroppen som avgjør om man er et godt menneske eller ikke Anonymous poster hash: 3c789...9eb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #92 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093 Selvom du har en meget enkel årssaksammenheng til at du er feit så er ikke det dermed sagt at alle andre er helt lik deg. Det er et faktum at mange som sliter med overvekt også sliter med psykiske problemer og traumer. Det er et faktum at det også kan ligge genetiske momenter til grunn for at folk blir feite. Dette er argumenter det er hold i, og selvom du mener at det ikke er en god nok grunn så velger jeg å stole mer på forskning og legestanden enn på deg. Når det er sagt er det også mange som er feite fordi de bevisst spiser feil mat og har sofatjeneste som hobby, og de kan du gjerne påstå at lever som strutsen med hodet godt gjemt i sanden. Men prøv å husk at det ofte er en sammensatt årsakssammenheng for fedme og den må man bekjempe på en litt annen måte enn å bare ta seg sammen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #93 Skrevet 16. desember 2013 Anonymous poster hash: 23af6...98b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #94 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093 Selvom du har en meget enkel årssaksammenheng til at du er feit så er ikke det dermed sagt at alle andre er helt lik deg. Det er et faktum at mange som sliter med overvekt også sliter med psykiske problemer og traumer. Det er et faktum at det også kan ligge genetiske momenter til grunn for at folk blir feite. Dette er argumenter det er hold i, og selvom du mener at det ikke er en god nok grunn så velger jeg å stole mer på forskning og legestanden enn på deg.Når det er sagt er det også mange som er feite fordi de bevisst spiser feil mat og har sofatjeneste som hobby, og de kan du gjerne påstå at lever som strutsen med hodet godt gjemt i sanden. Men prøv å husk at det ofte er en sammensatt årsakssammenheng for fedme og den må man bekjempe på en litt annen måte enn å bare ta seg sammen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5 Gud a meg. Som å snakke til en vegg. Jeg sier at det ER mennesker som er feite bare fordi de er late. Jeg angriper ikke de som er syke jeg angriper de som er feite og late. Nå får dere lese det jeg skriver. Slutt å sitt der og vær så forbanna skinnhellig og forstådegpåer. Men greit jeg skjønner at det er best å juge for seg selv. Så sitt og vær martyr og si, stakkars meg jeg kan ikke noe for at jeg er feit. Men vit at de fleste synes du er patetisk. Anonymous poster hash: ccad2...093
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #95 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093 Selvom du har en meget enkel årssaksammenheng til at du er feit så er ikke det dermed sagt at alle andre er helt lik deg. Det er et faktum at mange som sliter med overvekt også sliter med psykiske problemer og traumer. Det er et faktum at det også kan ligge genetiske momenter til grunn for at folk blir feite. Dette er argumenter det er hold i, og selvom du mener at det ikke er en god nok grunn så velger jeg å stole mer på forskning og legestanden enn på deg.Når det er sagt er det også mange som er feite fordi de bevisst spiser feil mat og har sofatjeneste som hobby, og de kan du gjerne påstå at lever som strutsen med hodet godt gjemt i sanden. Men prøv å husk at det ofte er en sammensatt årsakssammenheng for fedme og den må man bekjempe på en litt annen måte enn å bare ta seg sammen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5 Gud a meg. Som å snakke til en vegg. Jeg sier at det ER mennesker som er feite bare fordi de er late. Jeg angriper ikke de som er syke jeg angriper de som er feite og late. Nå får dere lese det jeg skriver. Slutt å sitt der og vær så forbanna skinnhellig og forstådegpåer. Men greit jeg skjønner at det er best å juge for seg selv. Så sitt og vær martyr og si, stakkars meg jeg kan ikke noe for at jeg er feit. Men vit at de fleste synes du er patetisk. Anonymous poster hash: ccad2...093 Hehehehehehehehe...nå har jeg aldri vært overvektig så jeg har faktisk ikke snakket om meg selv. Men selvom jeg er slank (og tro det eller ei jeg ville hatt flere kg på kroppen da jeg ikke synes det er pent når man er sylslank) så innehar jeg evnen til å se at et fedmeproblem ofte har en komplisert årsakssammenheng. Men for all del at du er feit fordi du er lat og spiser feil det er helt i orden for meg, men igjen selvom du er det så er ikke dette tilfellet for mange. Og utsagnet om at de fleste synes de feite er patetiske setter jeg på "det er ikke bare fedme som er ditt problem" kontoen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #96 Skrevet 16. desember 2013 Denne tråden er bare trist. Jeg har vært både tynn og overvektig, men det vil aldri nytte for meg å forklare forutintatte mennesker hvorfor det er vanskelig å slanke seg. Jeg er tykk men lykkelig, heller det enn tynn å evt ulykkelig. Anonymous poster hash: f9f59...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #97 Skrevet 16. desember 2013 Senest i dag så jeg en smellfeit dame på sikkert 150 kg med verdens største rumpe,å hun spiste selvsagt på Dolly å gaflet i seg stykke etter stykke. Er det rart hun ser ut som en hval?? Anonymous poster hash: 74140...233
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #98 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite. Anonymous poster hash: ccad2...093 Selvom du har en meget enkel årssaksammenheng til at du er feit så er ikke det dermed sagt at alle andre er helt lik deg. Det er et faktum at mange som sliter med overvekt også sliter med psykiske problemer og traumer. Det er et faktum at det også kan ligge genetiske momenter til grunn for at folk blir feite. Dette er argumenter det er hold i, og selvom du mener at det ikke er en god nok grunn så velger jeg å stole mer på forskning og legestanden enn på deg.Når det er sagt er det også mange som er feite fordi de bevisst spiser feil mat og har sofatjeneste som hobby, og de kan du gjerne påstå at lever som strutsen med hodet godt gjemt i sanden. Men prøv å husk at det ofte er en sammensatt årsakssammenheng for fedme og den må man bekjempe på en litt annen måte enn å bare ta seg sammen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5 Gud a meg.Som å snakke til en vegg. Jeg sier at det ER mennesker som er feite bare fordi de er late. Jeg angriper ikke de som er syke jeg angriper de som er feite og late. Nå får dere lese det jeg skriver. Slutt å sitt der og vær så forbanna skinnhellig og forstådegpåer. Men greit jeg skjønner at det er best å juge for seg selv. Så sitt og vær martyr og si, stakkars meg jeg kan ikke noe for at jeg er feit. Men vit at de fleste synes du er patetisk. Anonymous poster hash: ccad2...093 Hehehehehehehehe...nå har jeg aldri vært overvektig så jeg har faktisk ikke snakket om meg selv. Men selvom jeg er slank (og tro det eller ei jeg ville hatt flere kg på kroppen da jeg ikke synes det er pent når man er sylslank) så innehar jeg evnen til å se at et fedmeproblem ofte har en komplisert årsakssammenheng. Men for all del at du er feit fordi du er lat og spiser feil det er helt i orden for meg, men igjen selvom du er det så er ikke dette tilfellet for mange. Og utsagnet om at de fleste synes de feite er patetiske setter jeg på "det er ikke bare fedme som er ditt problem" kontoen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5 Vel ikke bare meg som synes survinga over egen kropp er stakkarslig. Du kan ikke sutre over å være feit og avslå å gå en tur i skogen fordi der er slitsomt. Det beste er jo de som surver over vonde knær og hofter. De har faktisk vondt i knær og hofter fordi de er tunge. Og jeg kan LOVE deg at etter et langt liv med overvekt har jeg stiftet bekjentskap med andre overvektige og det har kun vært et fåtall som har hatt medisinsk årsak til overvekt. Når folk på Grete Roded kurs sier de må spise vanlig rømme til tacoen fordi de synes kesam er VONDT så mangler det NOE i topplokket. Som et eksempel. Anonymous poster hash: ccad2...093
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2013 #99 Skrevet 16. desember 2013 Jeg er overvektig og vet det veldig godt. Føler meg ikke så stor som jeg er men sånn er det nå. Har prøvd å slanke meg utallige ganger, men det er så vanskelig. Vet hva som skal til men jeg har aldri tid. Jeg elsker egentlig å trene men har ikke fått gjort det da jeg har null avlastning med sønnen min og jeg vil ikek at han skal sitte hos barnepasser rett etter barnehagen. Har blitt fortalt helt siden ejg var 15 år at jeg må bli tynn hvis jeg blir tynn så er det roten til all lykkelighet. Hvis jeg blir tynn kan jeg velge og vrake i jobber og gutter. Dette har gjort at jeg har trøstespist til de grader. Det er ikke noe direkte ille som har skjedd meg bortsett fra skilte foreldre og slikt, men jeg sliter i hodet med alt mat. Det som er så frustrerende og er at jeg spiser egentlig veldig sunt. Masse grønnsaker, rent kjøtt osv men føler meg uglesett hvis jeg drar på mcdonalds engang i halvåret for jeg ikke orker å lage mat. Jeg syns det er ekkelt. Skal sies at jeg veier 100kg og er 170 men ingen tror jeg veier så mye da alt er ganske greit fordelt. Men selvtillitten min er på bånn og vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det Anonymous poster hash: 19fb1...6f9
Helene Harepus Skrevet 16. desember 2013 #100 Skrevet 16. desember 2013 Gud så mange som prater vas om at overvektige ikke kan noe for at de er overvektige. De er syke, hjernen som styrer dem de har null kontroll. Som jeg sa, jeg er overvektig og vet hvorfor. Jeg spiser feil og er lat. Jeg har ikke blitt misbrukt som barn, jeg har ikke syk mann eller barn, jeg er ikke fattig og må kjøpe usunn mat fordi den er billigere enn sunn mat. Er jeg virkelig den eneste i hele verden som er feit fordi jeg er lat??? Virkelig?? Folk må slutte å skylde på omgivelsene fordi de er feite.Anonymous poster hash: ccad2...093 Selvom du har en meget enkel årssaksammenheng til at du er feit så er ikke det dermed sagt at alle andre er helt lik deg. Det er et faktum at mange som sliter med overvekt også sliter med psykiske problemer og traumer. Det er et faktum at det også kan ligge genetiske momenter til grunn for at folk blir feite. Dette er argumenter det er hold i, og selvom du mener at det ikke er en god nok grunn så velger jeg å stole mer på forskning og legestanden enn på deg.Når det er sagt er det også mange som er feite fordi de bevisst spiser feil mat og har sofatjeneste som hobby, og de kan du gjerne påstå at lever som strutsen med hodet godt gjemt i sanden. Men prøv å husk at det ofte er en sammensatt årsakssammenheng for fedme og den må man bekjempe på en litt annen måte enn å bare ta seg sammen. Anonymous poster hash: c24a5...0e5 Gud a meg. Som å snakke til en vegg. Jeg sier at det ER mennesker som er feite bare fordi de er late. Jeg angriper ikke de som er syke jeg angriper de som er feite og late. Nå får dere lese det jeg skriver. Slutt å sitt der og vær så forbanna skinnhellig og forstådegpåer. Men greit jeg skjønner at det er best å juge for seg selv. Så sitt og vær martyr og si, stakkars meg jeg kan ikke noe for at jeg er feit. Men vit at de fleste synes du er patetisk. Anonymous poster hash: ccad2...093 Og hva gir deg egentlig retten til å overhodet angripe andre mennesker?! Vi andre kan jo uansett ikke se om det er latskap eller sykdom som er grunnen til at du er overvektig og helt ærlig så er det ikke heller min sak hvorfor du eller andre er overvektige.. Jeg har inntrykk av at en god del som svarer i denne tråden er mest opptatt av å grøsse seg over hvor ekle overvektige er og så rettferdiggjør de egne fordommer, ved å skyve skylden på de overvektige; så dumme, late, grådige og ekle som de er fortjener de jo at vi ser ned på de.. Litt av et menneskesyn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå