Gå til innhold

Dere erfarne strikkedamer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal strikke vognpose og skal bruke Dale Babyull med 2,5 cm rundpinne. Ser at vogntepper ligger rundt 50-60 cm i bredde. Skal strikke på rundpinne og klippe opp/sy for å sette inn glidelås og fore den(ala Risarosa sin). Kanskje jeg forer med lammeskinn. Vet derfor ikke hvilken bredde jeg må ha og vil ha litt ekstra å gå på for sømmonn og ulike typer foring.

Derfor tenker jeg 120 cm. Kan jeg da bruke rundpinne 80 cm eller må jeg opp på 100cm? Garnet har 32 masker pr. 10 cm.Godt over 300 masker skal legges opp. Finner ikke 100cm i butikk her i nærheten og orker ikke vente på posten siden jeg vil begynne i dag:)

Hvor mange nøster trenger jeg om det skal være bare en farge? 12 nøster?

Er bambuspinner best til babyull eller metall?



Anonymous poster hash: 007d3...d48
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde prøvd 80 cm pinne. Om 12 nøster er nok kommer an på lengden på posen. Jeg kjøper alltid et par nøster ekstra i tilfelle, og det har vært lurt. Spør evt i butikken. Om bambus eller metall er best er smak og behag, jeg føler at de tynnere bambuspinnene kommer til å knekke når jeg bruker dem, men jeg strikker hardt. Så her går det i metall på de tynneste pinnene og bambus når de er litt tykkere. Begge deler fungerer forøvrig bra med babyull. Har du katt så vær obs på at noen liker å tygge på bambuspinner, det fikk jeg erfare midt i et arbeid... :P

 

Anonymous poster hash: 1ef7d...6e9

Skrevet

Så tynne pinner ville jeg aldri kjøpt i bambus, de knekker akkurat som en vanlig tynn pinne.

 

Vil tro 80 cm pinne holder fint jeg også :-) er posenlaget til å ha fyll inni? Hvis ikke ville jeg økt bredden og lengden for å få plass. Med tolv nøster kommer du sikkert langt, men hør med butikken om du kan kjøpe med et par ekstra og levere dem tilbake og ikke får bruk for dem

 

Anonymous poster hash: 2cd6b...9c5

Skrevet

Jeg hadde prøvd 80 cm pinne. Om 12 nøster er nok kommer an på lengden på posen. Jeg kjøper alltid et par nøster ekstra i tilfelle, og det har vært lurt. Spør evt i butikken. Om bambus eller metall er best er smak og behag, jeg føler at de tynnere bambuspinnene kommer til å knekke når jeg bruker dem, men jeg strikker hardt. Så her går det i metall på de tynneste pinnene og bambus når de er litt tykkere. Begge deler fungerer forøvrig bra med babyull. Har du katt så vær obs på at noen liker å tygge på bambuspinner, det fikk jeg erfare midt i et arbeid... :P

 

Anonymous poster hash: 1ef7d...6e9

Haha;) Takk for svar. Vi har 2 katter!

 

Anonymous poster hash: 007d3...d48

Skrevet

Så tynne pinner ville jeg aldri kjøpt i bambus, de knekker akkurat som en vanlig tynn pinne.

 

Vil tro 80 cm pinne holder fint jeg også :-) er posenlaget til å ha fyll inni? Hvis ikke ville jeg økt bredden og lengden for å få plass. Med tolv nøster kommer du sikkert langt, men hør med butikken om du kan kjøpe med et par ekstra og levere dem tilbake og ikke får bruk for dem

 

Anonymous poster hash: 2cd6b...9c5

 

Okey da skal jeg prøve 80. Jeg hadde selvfølgelig alle andre størrelser og lengder, men ikke 2,5 i 80. Typisk det. Egenkomponert mønster og vogna er jo ca 55 cm innvendig. Derfor tenker jeg 110 cm hele veien rundt og litt ekstra med 10 cm slik at det blir 120 cm. Den skal være med fyll inni ja og derfor tenker jeg 10-15 cm ekstra i tilfelle den ikke blir så elastisk og at jeg ikke vet hvilket fyll jeg skal ha enda. Regner med at lammeskinn er tykkere og krever litt mer enn dundyne.

 

Anonymous poster hash: 007d3...d48

Skrevet

Jeg har også tenkt på å strikke risarosa sin pose. Disse er ikke strikket i så tynt garn som babyull. Jeg ville aldri ha startet på et så stort prosjekt med så tynt garn som nybegynner (ikke nå heller for den saks skyld). Ville heller kjøpt garn i gruppe B eller til og med C. Drops har salg på alpakkaull ut året, Lima kan f.eks passe godt om du liker noen av fargene. Om du vil ha den ganske lik som risarosa sine kan jeg anbefale å kjøpe babyfløyel på stoff og stil, der har de også godt utvalg av glidelåser i alle slag - også kraftige dalbare som sikkert egner seg godt til poser. Hadde fylt med en god dundrende med høy bæreevne om du skal ha den som vinterpose!

 

Hvis jeg skulle strikket den (vurderer det fortsatt) så hadde jeg kjørt på med garngruppe C - drops Nepal (alpakkasalg) eller kanskje aller helst big merino. Men jeg vil tro risarosa sine er i garngruppe B (Lima eller merino extra fine). Nå fins det jo sykt masse annet fint garn da, men drops er lett å få tak i og billig (og bra).

 

Lykke til :) skulle gjerne ha sett det endelige resultatet :)

Skrevet

Jeg har også tenkt på å strikke risarosa sin pose. Disse er ikke strikket i så tynt garn som babyull. Jeg ville aldri ha startet på et så stort prosjekt med så tynt garn som nybegynner (ikke nå heller for den saks skyld). Ville heller kjøpt garn i gruppe B eller til og med C. Drops har salg på alpakkaull ut året, Lima kan f.eks passe godt om du liker noen av fargene. Om du vil ha den ganske lik som risarosa sine kan jeg anbefale å kjøpe babyfløyel på stoff og stil, der har de også godt utvalg av glidelåser i alle slag - også kraftige dalbare som sikkert egner seg godt til poser. Hadde fylt med en god dundrende med høy bæreevne om du skal ha den som vinterpose!

 

Hvis jeg skulle strikket den (vurderer det fortsatt) så hadde jeg kjørt på med garngruppe C - drops Nepal (alpakkasalg) eller kanskje aller helst big merino. Men jeg vil tro risarosa sine er i garngruppe B (Lima eller merino extra fine). Nå fins det jo sykt masse annet fint garn da, men drops er lett å få tak i og billig (og bra).

 

Lykke til :) skulle gjerne ha sett det endelige resultatet :)

Haha jeg hørtes sikkert nybegynner ut, men det er jeg ikke:) Er bare ikke så ofte jeg strikker så store prosjekter at det blir noe problem med lengde på pinner. Skal ikke strikke flettestrikk, men vanlig glattstrikk heldigvis. Syns de er litt for grove, så derfor valgte jeg babyull. Skal ha 5 forskjellige farger så da hadde Dale best utvalg:) Takk det samme:)

 

Anonymous poster hash: 007d3...d48

Skrevet

Da så :) jeg synes flettene er det som gjør de så nydelige jeg da... Om kvalmen går over snart så tror jeg nesten jeg må lage en :) akkurat nå er jeg for kvalm til å strikke :( høres ut som en skikkelig tøff pose :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...