Gå til innhold

hvordan få 6 åringen til å sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg råd...

6 åringen har alltid vært lett å legge. Hun trenger mye søvn og har, frem til høstferien alltid sovet innen klokka er 19:30.

Siden (omtrent) høstferien har hun ikke sovnet før klokka er mellom 22 - 22:30! Vi har gode leggerutiner der hun får beskjed 10 min før leggetid og igjen 5 min før. Hun går på do, vi vasker/dusjer og pusser tenner. I senga leser vi en bok og synger en sang. Kos og klem. Hun er mørkeredd, så hun har nattlys på.

Før har hun sovnet omtrent før jeg er ute av døra, men nå begynner spetakkelet da. Det er rop og skrik (fra henne) om vann, do, kosefille og bamse (begge ligger i senga. Hun gjemmer dem under dyna og "kan ikke finne dem" gang på gang. ) hun sparker i veggen og hyler fordi det gjør vondt og når jeg sier at det er kveld og sovetid kaller hun med dum, teit, slem og i kveld ba hun meg holde kjeft!!!

Jeg vet hva grunnen er. Hun fikk en lillebror i sommer, og han sover i sprinkelseng inne hos oss. Hun får ligge hos oss når/hvis hun kommer på morgenkvisten (somregel rundt klokka 4-5) men da får ikke jeg sove fordi hun sparker og herjer og omtrent dytter meg ut av senga

Derfor er det ikke aktuelt at hun får sove hos oss hele natta. Vi har prøvd madrass på gulvet men det duger ikke... å levere babyen tilbake er jo ikke noe alternativ, så jeg trenger råd til hvordan jeg skal få henne til å sovne i sin egen seng om kvelden.

Akkurat nå er hun trøtt hele tiden. Jeg må vekke henne og hun er sur og vanskelig hele veien, frokost er ikke noe koselig, vi er alltid sent ute, lekser er en kamp.

Jeg gir henne masse oppmerksomhet og vi gjør mye sammen bare vi to. Pappan har babyen og hun og jeg baker, maler, lager mat, går i badeland, går turer, men samme hva jeg gjør vil hun enten ha mer eller så finner hun en liten detalj som hun lager en hel tragedie ut av (som når jeg hadde smurt nistepakke og hentet henne tidlig for å gå i dyreparken. Desverre var det feil pålegg og etter en halvtime med lokking og tigging måtte jeg bære henne ut av parken til bilen og dra hjem...)

Jeg er sliten, hun er sliten men allikevel sovner hun ikke samme hvilke avtaler vi gjør på forhånd. Nå har skolen bemerket at hun er trøtt, har mørke ringer under øynene og sliter med atferd og konsentrasjon og jeg er helt på knærne. ...

Anonymous poster hash: 0bae1...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig vanskelig. Kan det være et alternativ at hun får sovne i deres seng og så bærer dere henne tilbake etterpå?

Jeg er egentlig i mot belønningssystemer, men jeg ville kanskje forsøkt det i dette tilfellet..

Kanskje det kan være lurt å lære henne om søvn? Hvorfor vi trenger søvn osv? Ellers har jeg hørt om en nattlampe som lager stjernehimmel i taket og som slår seg av etter 45 min. Hos min venninne har det gått sport i å sovne før den slår seg av.

Anonymous poster hash: 6d58d...0a8

Skrevet

Skrikekur? Neida, spøk til side. Først og fremst sørge for at hun ikke har noe grunn til å forlate sengen etter leggetid. Vann, dobesøk og annet må være unnagjort. Så tenker jeg at dere må være tydelig på hvordan nettene skal være. Lag gjerne et belønninssystem, evt med klistremerker om hun greier å holde senga. Så kan hun bytte merkene i noe hun ønsker seg. 

Anonymous poster hash: 0cc9a...7a3
Skrevet

Takk for tips! Vi har sånn stjernelampe, men hun er for mørkeredd til å ha det mørkt nok til å se stjernene...

Belønningssystem har jeg ikke prøvd. Vi har dårlige erfaringer med dette fra tidligere (hun var med vilje ulydig slik at hun skulle få belønning for å være "snill") men hun er ett år eldre nå, så det kan jo være verdt å prøve... skal kjøpe plakat og klistermerker i morgen.

Det nytter ikke å bære henne over. Hun våkner og spetakkelet begynner igjen. Jeg har også prøvd å legge meg i hennes seng, men hun oppdager det og kommer etter....

Ganske glup jente dette ;-)

Skrevet

Hva med å ta en alvorlig samtale og si at du fra nå av skal sitte hos henne til hun sovner. Ta med klesvasken eller les en bok. Hver gang hun prøver seg, sier du det samme: Nå er det sovetid, mamma passer på deg. Vi kan snakke om dette i morgen. Eller går ikke det pga babyen?

Skrevet

Hva med å ta en alvorlig samtale og si at du fra nå av skal sitte hos henne til hun sovner. Ta med klesvasken eller les en bok. Hver gang hun prøver seg, sier du det samme: Nå er det sovetid, mamma passer på deg. Vi kan snakke om dette i morgen. Eller går ikke det pga babyen?

Vel... det er jo dette hun vil. Da holder hun seg våken slik at jeg ikke går ut av rommet... babyen sover heldigvis fra kveld til morgen så lenge storesøster ikke vekker ham.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til bruk av avtalebaserte systemer/belønningssystemer for "normale" barn. Dette er et (spesial)pedagogisk verktøy som bare brukes av eller i samarbeid med fagfolk.

I første omgang ville jeg tatt en tur til fastlege for en helsjekk - for sikkerhets skyld. Dersom alt er i orden tror jeg ville kjørt en langt hardere linje: innledningsvis ville jeg tatt en alvorsprat og laget noen konkrete regler i tilknytning til legging. F.eks.:

1) når jeg først har lagt meg må jeg bli i sengen.

2) mamma sitter hos med i x antall minutter (bruk stoppeklokke e.l.)

3) Jeg har alt jeg trenger ved sengen så jeg trenger ikke å stå opp.

Brudd på reglene fører til inndragelse av privilegier.

Skrevet

Jeg ville ignorert henne. Sagt at nå når du har lagt deg, skaldu sove, og jeg kommer ikke inn igjen. Hvis hun kommer ut, kjører du supernannys "stay in bed"- teknikk. Hun vil jo bare ha oppmerksomhet, så jo mer du diller, jo verre blir det.

Skrevet

Jeg stryker jenta mi på ryggen til hun sovner hver kveld. Har gjort det siden hun var baby, dvs vi går ikke ut av rommet før hun sovner. Husker godt hvordan det var selv :-)

Hun er ikke klar til å sovne seg selv enda, hun er seks år. Storebroren var tidligere ute, men han får kos til han sover han også når han ber om det.

Anonymous poster hash: 7ae6e...158

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til bruk av avtalebaserte systemer/belønningssystemer for "normale" barn. Dette er et (spesial)pedagogisk verktøy som bare brukes av eller i samarbeid med fagfolk.

I første omgang ville jeg tatt en tur til fastlege for en helsjekk - for sikkerhets skyld. Dersom alt er i orden tror jeg ville kjørt en langt hardere linje: innledningsvis ville jeg tatt en alvorsprat og laget noen konkrete regler i tilknytning til legging. F.eks.:

Disse reglene er der og der er ikke flere privilegier å dra inn. Barnetv, julekalender, pakkekalender.... alt borte til ingen nytte. Der og da bryr hun seg ikke. Neste dag, når ting er borte starter ett nytt "anfall" som da vil resultere i ett nytt privilegie som indras. (Hun sliter med impulskontroll)

Jeg liker ikke belønningssystem i noen sammenhenger. Når hun gikk i barnehagen og en gutt der fikk klistremerke når han gjorde "gode ting" tok det henne 3 dager å legge en plan der hun adopterte hans negative oppførsel slik at hun og skulle få klistremerke for "gode ting"

Skrevet (endret)

Disse reglene er der og der er ikke flere privilegier å dra inn. Barnetv, julekalender, pakkekalender.... alt borte til ingen nytte. Der og da bryr hun seg ikke. Neste dag, når ting er borte starter ett nytt "anfall" som da vil resultere i ett nytt privilegie som indras. (Hun sliter med impulskontroll)

Jeg liker ikke belønningssystem i noen sammenhenger. Når hun gikk i barnehagen og en gutt der fikk klistremerke når han gjorde "gode ting" tok det henne 3 dager å legge en plan der hun adopterte hans negative oppførsel slik at hun og skulle få klistremerke for "gode ting"

Hun høres ut som et uvanlig intelligent barn som har kommet inn i et veldig uheldig atferdsmønster. Ut i fra det du skriver virker det faktisk som hun har funnet strategier hvor bruker sin mentale kapasitet til å "manipulere" omgivelsene slik at hun kan styre. Det at hun tilsynelatende er likegyldig til inndragelse av privilegier gjør jo at dere blir sittende igjen med svært lite "ammunisjon".

Dette er atferd som på sikt kan skape store utfordringer for henne (f.eks.i forhold til venner). Jeg vil tro at dere gjør henne en stor tjeneste ved å ta forsøke å bryte mønsteret hennes.

Jeg tror faktisk at jeg ville tatt tak i dette omgående og i første omgang fått litt input fra en fagperson. Har dere en sosiallærer på skolen hennes som "virker" som dere kan lufte dette for? Helsesøster kan nok også bistå. Håper at det ordner seg for dere :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Kan pappaen sove på madrass hos henne til det går over? Tenker egentlig at det kanskje er å etablere enda en dårlig vane, men i nød...

Hmmm, ellers ville jeg gått ut og inn og ut og inn. Sagt natta med rolig stemme helt til hun sovnet. Det vil jo gå over tilslutt.

Og slit henne ut! Du er sikkert opptatt med baby, men kan pappaen ta henne med ut og lage snømann, ake eller dra og bade?

Anonymous poster hash: bbe02...b56

Skrevet

Hun høres ut som et uvanlig intelligent barn som har kommet inn i et veldig uheldig atferdsmønster. Ut i fra det du skriver virker det faktisk som hun har funnet strategier hvor bruker sin mentale kapasitet til å "manipulere" omgivelsene slik at hun kan styre. Det at hun tilsynelatende er likegyldig til inndragelse av privilegier gjør jo at dere blir sittende igjen med svært lite "ammunisjon".

Dette er atferd som på sikt kan skape store utfordringer for henne (f.eks.i forhold til venner). Jeg vil tro at dere gjør henne en stor tjeneste ved å ta forsøke å bryte mønsteret hennes.

Jeg tror faktisk at jeg ville tatt tak i dette omgående og i første omgang fått litt input fra en fagperson. Har dere en sosiallærer på skolen hennes som "virker" som dere kan lufte dette for? Helsesøster kan nok også bistå. Håper at det ordner seg for dere :)

Hehehe. Hun er slettes ikke uvanlig intelligent, men hun har sterk logisk sans og er en problemløser ;-) hun så at han fikk klistrtmerker fordi han til vanlig var ett troll og derfor måtte (slik presenterte de voksne i bhg det)"få hjelp til å øve seg på å være snill" han fikk belønning for ting som var naturlig for de andre. Hun tisset og på seg for å få klistrtmerker på do ;-)

I kveld planlegger jeg å rigge meg til med godstol og nettbrett inne på rommet hennes (la belønning på hylla) og vil sitte der, ignorere henne men gjøre det klart at nå skal hun sove, og håpe at hun sovner relativt raskt. Hun trenger søvnen... vi kom for sent til skolen i dag, fordi hun bare bølla og styrte i stedet for å gjøre seg klar (kastet maten, kledde av seg, løp og gjemte seg. ..) så nå må det soves.

Og hun er utslitt. Vi har aktiviteter, hun er på sfo (bestevenninnen er skysselev så det er bare der hun kan leke med henne) og hun er i grunnen aldri i ro...

Og hun har vært til utredning.

Skrevet

Må bare stikke hodet innom og fortelle at hun la seg som en engel i kveld. Riktig nok litt sen i seng pga juleavsluttning men ingen tøys og tull!!!! Hun sovnet innen 10 minutter for første gang på 3 måneder og det føles deilig.

Nå står pakke kalenderen og venter og jeg håper dette fortsetter!!!

Skrevet

Fantastisk! Hvordan klarte du det? Jeg sitter hos alle barna mine til de sovner. Ser ikke noe galt i det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...