Gå til innhold

Har helsesøster lov å kontakte barnehagen uten tillatelse fra foreldre om de er bekymret?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har mistanke om at helsesøster har gjort det bak vår rygg,men bhg sier ingenting om det.

 

Anonymous poster hash: 3c993...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrest faktisk ut som eit brot på teieplikta. Om helsestasjonen er bekymra meinar eg dei skal kontakte barnevernet, som i sin tur kontaktar andre instansar som har med barnet å gjere om nødvendig.

 

Men 100% sikker er eg ikkje, eg er ikkje ekspert på saksgangen i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsestasjonen har ikke lov til å kontakte barnehagen ognomvendt uten at foreldrene vet om det. Og eneste gangen disse to instansene har lov å kontakte barnevernet uten å informere foreldre er ved mistanke om overgrep/vold. Ingen av instansene kan i ingen tilfeller melde sin bekymring anonymt.

 

Anonymous poster hash: 29461...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar,har sittet å tenkt på dette i hele kveld. Da kan jeg vel være sikker på at hun ikke har ringt.

 

Anonymous poster hash: 3c993...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ett tverrfaglig samarbeid (bhg, hs, Ppt) hvor de tar opp og diskuterer situasjoner, barn osv. Men de kan ikke diskutere noen ved navn om ikke foreldrene har akseptert det. Jeg tror fakisk vi skrev under på ett papir av noe slag før bhg ville diskutere vår sønn i denne faggruppa(ta det med ei klype salt a, det er over ett år siden!). Hun sa de hadde diskutert situasjonen der tidligere, men ikke ved navn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bekymring tenker du på, HI? 

 

Det ene barnet mitt passerte ikke alle testene på 4-årskontrollen. Det er da standard at helsesøster ber om tillatelse fra foreldrene til å ringe barnehagen for å sjekke om barnet er aldersadekvat ,og om barnehagen gjør noe for å følge opp hvis det er noe barnet ligger etter på. De ringer altså ikke uten tillatelse. 



Anonymous poster hash: 786a0...a2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de også tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, ppt og helsestasjon. De kan snakke sammen om barn uten å nevne navnet på barnet.

Ppt og helsesøster er også i barnehagen på besøk.

 

 

Anonymous poster hash: 67c50...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Anonym bruker skrev (På 11.12.2013 den 21.48):

Helsestasjonen har ikke lov til å kontakte barnehagen ognomvendt uten at foreldrene vet om det. Og eneste gangen disse to instansene har lov å kontakte barnevernet uten å informere foreldre er ved mistanke om overgrep/vold. Ingen av instansene kan i ingen tilfeller melde sin bekymring anonymt.

 

Anonymous poster hash: 29461...626

har vert hos lege med mitt barn. for å konstatere at barnet er frisk. men da tok barnehage kontakt med helsesøster om saken. som i sin tid tok kontakt med lege og barnehage bak vår rygg. er dette lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staulvik skrev (15 minutter siden):

har vert hos lege med mitt barn. for å konstatere at barnet er frisk. men da tok barnehage kontakt med helsesøster om saken. som i sin tid tok kontakt med lege og barnehage bak vår rygg. er dette lov?

11 år gammel tråd?

Anonymkode: 23a4f...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

11 år gammel tråd?

Anonymkode: 23a4f...63f

ja. fat ikke ut hvordan jeg lagde ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staulvik skrev (11 timer siden):

har vert hos lege med mitt barn. for å konstatere at barnet er frisk. men da tok barnehage kontakt med helsesøster om saken. som i sin tid tok kontakt med lege og barnehage bak vår rygg. er dette lov?

Du dro til legen for å få bekreftet at barnet var friskt?

Det i seg selv er en merkelig ting å gjøre. Dessuten vet jo ikke barnehagen at du oppsøker legen, med mindre du forteller dette. Her er det vanskelig å forstå hva som egentlig har skjedd. 

Anonymkode: e4c5e...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staulvik skrev (På 22.3.2024 den 9.31):

har vert hos lege med mitt barn. for å konstatere at barnet er frisk. men da tok barnehage kontakt med helsesøster om saken. som i sin tid tok kontakt med lege og barnehage bak vår rygg. er dette lov?

Hvorfor skulle det ikke være lov?

Om barnehagen er bekymret for barnet, pga utvikling, helse o.l. så må de jo gjøre noe om de ikke når frem hos foreldrene.

Helsesykepleier jobber mot barnehager og grunnskole, barnehagelærere, lærere, miljøterapeuter eller hva det måtte være må jo kunne diskutere et barns helse med helsesykepleier tilknyttet opplærlingsstedet.

Anonymkode: 54a91...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skulle det ikke være lov?

Om barnehagen er bekymret for barnet, pga utvikling, helse o.l. så må de jo gjøre noe om de ikke når frem hos foreldrene.

Helsesykepleier jobber mot barnehager og grunnskole, barnehagelærere, lærere, miljøterapeuter eller hva det måtte være må jo kunne diskutere et barns helse med helsesykepleier tilknyttet opplærlingsstedet.

Anonymkode: 54a91...ab2

Fordi taushetsplikt. 

Det ér ikke lov, selv om du synes det burde være det. 

Anonymkode: 33019...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi taushetsplikt. 

Det ér ikke lov, selv om du synes det burde være det. 

Anonymkode: 33019...582

Jeg vet at de har taushetsplikt i helsevesenet, men de som følger opp samme barnet har lov til å snakke med hverandre.

Anonymkode: 54a91...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet at de har taushetsplikt i helsevesenet, men de som følger opp samme barnet har lov til å snakke med hverandre.

Anonymkode: 54a91...ab2

Nei.

Anonymkode: 33019...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 33019...582

Og når det viser seg at et barn er blitt utsatt for omsorgssvikt, så starter hylekoret: HVORFOR VAR DET INGEN SOM GJOOOORDE NOOOE?!? HVEM HAR ANDVARET!!?

Anonymkode: b0a47...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi taushetsplikt. 

Det ér ikke lov, selv om du synes det burde være det. 

Anonymkode: 33019...582

Pedagoger har lov å snakke med helsesykepleier som er knyttet til bhg/skole om barnet. Men det skal være relevant info som skal være til fordel for barnet. Taushetsplikten er for å verne barnet.

Anonymkode: 3964a...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 11.12.2013 den 21.41):

For et barn?

 

Anonymous poster hash: 3c993...53f

Selvsagt 

Anonymkode: 51728...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Pedagoger har lov å snakke med helsesykepleier som er knyttet til bhg/skole om barnet. Men det skal være relevant info som skal være til fordel for barnet. Taushetsplikten er for å verne barnet.

Anonymkode: 3964a...bbd

Ja vel. Hvor er det hjemlet?

Anonymkode: 33019...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Og når det viser seg at et barn er blitt utsatt for omsorgssvikt, så starter hylekoret: HVORFOR VAR DET INGEN SOM GJOOOORDE NOOOE?!? HVEM HAR ANDVARET!!?

Anonymkode: b0a47...8bd

Ja, og man kan godt være uenig i regelverket. Det er nå likevel som det er.

Anonymkode: 33019...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...