Gå til innhold

tips mot atomisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode råd? Har alltid slitt med atopisk eksem. Men kun i armhulen og henda. Nå sliter jeg med tør, rød kløende hud over hele kroppen! Og klarer ikke holde det i sjakk lenger heller, med kortison og fuktighetskrem. Blir snart gal av kløinga. Har begynt å bruke dusjolje istedet for såpe. Tenkte også å prøve å smøre meg med olje etter dusj. Noen gode tips mot bra olje? Og en drøy fuktighetskrem? Må jo smøre hele kroppen minst 1 gang om dagen, og da blir flaska fort tom. er ikke rød overalt men det klør forde. Er tør over hele kroppen. Syns jeg har prøvd alt mulig for å gi huden mer fuktighet, men ingenting funker.

Anonymous poster hash: ee0e6...ed2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med, men måtte flire litt av overskriften din; "atomisk eksem". ;)

Heftig eksem det! :P

Skrevet

Prøv å smøre kroppen innenfra ved å starte med eye-q olje man får kjøpt på helsekostbutikk :) Det funket til sønnen min:)

Skrevet

Aco Miniderm. Funket som bare det på babyen vår. Hun ble kvitt alt!

Anonymous poster hash: a0334...bae

Skrevet

Jeg har ikke så mye å bidra med, men måtte flire litt av overskriften din; "atomisk eksem". ;)

Heftig eksem det! :P

hihi ja så det etter jeg hadde postet :P

hi

Skrevet

Jeg har flere av produktene til lipikar, veldig fornøyd. De har både dusjsåpe, oljer, håndkremer osv, spesielt fornøyd med denne:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=3398699&c=&g=false&ref=search

Til sløsing bruker jeg Decubal, det er rimelige kremer som er gode og du kan bruke mengder av uten å tenke så mye på hva du betalte for tuben.

Jeg passer også alltid på når det er tilbud, de forskjellige apotekkjedene har faktisk ganske ofte tilbud på slike produkter, alt fra 30-50% eller Ta 3 og betal for 2. Meld deg på nyhetsbrevene deres og følg med.

Anonymous poster hash: ffa40...d16
Skrevet

Kremen A Derma fungerer i hvert fall veldig bra for sønnen min. Prøvde mange forskjellige fete kremer før den, og den gjorde underverker.

Skrevet

Jeg mener du kan få dekt en del av det du bruker på fuktighetskremer osv. Kortison skal du kunne få på resept også, hvis ikke du allerede får det. 

Jeg har ikke atopisk (eller atomisk) eksem selv, men har en sønn med det. Ettersom han er så liten og han ikke er ekstremt rammet, så har jeg aldri satt meg ordentlig inn i hva man egentlig kan få dekt, men jeg har fått beskjed på apoteket at man kan det uten at jeg har sjekket opp noe mer. Et av de beste tipsene jeg har fått, er å ikke stoppe med kortisonen når eksemet ser ut som det er borte, men smøre i 3 uker fra vi begynner til vi slutter. Da har det tatt mye lengre tid før det kommer tilbake. I tillegg bruker vi ikke såpe til noe, kun dusjolje til alt av vask, selv håndvask etter dobesøk. Han var mye plaget på hendene, så olje kun ved dusj hjalp ikke mye. I tillegg bruker vi ikke ull på han i det hele tatt og han får også eksem hvis han blir for varm, så vi bruker generelt lite klær på han.

Til vask av klær bruker kun neutral og vi bruker ikke tøymykner i det hele tatt.

Vi har stort sett brukt den feteste kremen til aderma.

Anonymous poster hash: 7d471...158
Skrevet

Jeg bruker neutral vaskepulver og skyllemiddel. Skal prøve å kutte ut skyllemiddel. Kortison har jeg på resept.

Har a-derma fuktighetskrem nå. Syns ikke den fungerer no særlig. finnes sikkert flere kremer av a-derma.

aco miniderm tittet jeg på istad. Skal kjøpe den neste gang jeg er på apoteket.

Hva slags olje kan fungere bra etter dusj? Bruker eucerin dusjolje i dusjen.

Og bruker locoid kortisonkrem. Den mildeste. jeg burde kanskje høre om å få en sterkere kortisonkrem?

hi

Skrevet

Hihi, jeg har lett for å si "atomisk" eksem faktisk ;)

Vi her i huset bruker A-derma og pattesalve om hverandre. Har kortison når det blir veldig ille...men prøver å bruke det minst mulig.

Anonymous poster hash: c1e44...908
Skrevet

Jeg er helt eksemfri når jeg ikke spiser hvetemel. Er intolerant mot nettopp dette, og slår ikke ut på tester. Kan du ha en intoleranse? Husk at isåfall kan det være mot nesten hva som helst, og du vil gjerne ikke slå ut på tester...ellers er Avokado, omega3, sunt kosthold, nok søvn og sånt ikke direkte dumt - altså bygge immunforsvaret

Skrevet

jeg har atopisk eksem, har prøvd de fleste kremer. Jeg synes Decubal er den beste :)  men må smøre meg hver dag om jeg skal holde  kløen unna, helst to ganger om dagen burde jeg vel men...er jo ganske tidkrevende å smøre hele kroppen inn i fet krem, så greier ikke så ofte som jeg burde..

våkner ofte med masse masse kloremerker og sår, og kroppen er full av arr :/  slitsom årstid for de med atopisk eksem..

Anonymous poster hash: 3513d...a9c
Skrevet

Jeg bruker neutral vaskepulver og skyllemiddel. Skal prøve å kutte ut skyllemiddel. Kortison har jeg på resept.

Har a-derma fuktighetskrem nå. Syns ikke den fungerer no særlig. finnes sikkert flere kremer av a-derma.

aco miniderm tittet jeg på istad. Skal kjøpe den neste gang jeg er på apoteket.

Hva slags olje kan fungere bra etter dusj? Bruker eucerin dusjolje i dusjen.

Og bruker locoid kortisonkrem. Den mildeste. jeg burde kanskje høre om å få en sterkere kortisonkrem?

hi

skyllemiddel er ikke noe problem om du bruker neutral sin :) den er helt uten parfyme. jeg synes ofte det blir bedre da, for da blir tøyet mykere mot huden

Anonymous poster hash: 3513d...a9c

Skrevet

Jeg har prøvd mange kremer, både jeg og jenta mi sliter til tider med atopisk eksem. Dog muligens ikke så alvorlig som deg.

Locobase repair er den eneste kremen som funker (utenom kortisonkrem). Den er rett og slett knallbra. Også prøvde jeg ut et tips jeg fikk her en dagen. Når du har dusjet og tørket deg godt, så gnir du potetmel på eksemen. Det hjelper nemlig mot kløen. Best å gjøre det i dusjen siden det drysser. Det funker faktisk :)

Skrevet

Har to barn med atopisk eksem, hun ene har vi klart å holde i sjakk men ikke hun ene. Men nå virker det som vi har funnet det som virker. Såvidt noen sår og på denne tiden pleier hun å være en kjøttkake på hele kroppen av sår.

Kortison gruppe 4, skal smøres på til såra er borte og litt til. Såvidt anntydning skal det begynnes å smøres igjen.

Lano er såpa som brukes her i huset, den som ingen reager på etter mye prøving. Hun som er hardest rsmmet bruker olje etter hun har vasket seg. Hun bruker bare såpe på steder som må vaskes skikkelig, såper ikke inn hele kroppen. Etterpå smører hun seg inn med olje og skyller.

Kokos olje maserer jeg henne med etterpå på hele kroppen. Når hun er tørr smører vi med denne flere ganger siden hun holder seg myk lengre enn med kremer, men må kunne gå litt uten klær slik at den får trekt litt inn i huden. Blir litt gris. Jeg bruker den også siden jeg får tørre hender etter å smøre henne med kortison (hansker vil jeg ikke bruke) og lillesøster bruker den.

Kokos olja er fra Helios og er kjøpt i matbutikken. Står i hylla med etnisk mat på meny. Fast form, men smelter når den blir varm. På glass.

Vaselin intensiv care med alovera bruker vi som vanlig fuktighetskrem. Den kjøler ned huden når det klør, så når jenta syns det brenner i huden smøres hun inn med denne og den lindrer. Når hun har klødd som værst på natta har jeg smørt og smørt med denne.

Body shop sin kako butter har vi brukt tidliger. Den som hadde best virkning før vi fant olja og vaseline intensiv care kremen som virker så bra sammen. Overlegen vi hadde på Rikshospitalet hadde også fått flere tilbakemeldinger på at denne virket bra på flere, så hun sa vi skulle bruke den om en fungerte best sv det vi prøvde ut. Men nå trenger vi ikke den feite kremen lengre, men trenger hun feit krem så brukes den igjen.

Nå har vi prøvd det meste av apoteks kremer, og barnet reagerer på de fleste. Så vi har leita, testet ut i mange år.

AHAVA sin grønne krem virket overrskende bra, men den må kjøpes på nett. Vi har vært heldige med at bekjente har kjøpt med når de har vært i israel for oss. Fotkremen i serien var feit og veldig bra å smøre inn. Body lotion var som normal fuktighetskrem, den vi brukte flere ganger om dagen og barnet hadde i veska slik at hun kunne smøre selv når hun var mindre.

Vi har testet ut glutensllergi, melkeallergi, e-stoff allergi og tatt blodprøver for det som kan testes. Ikke funnet noe enda. Hun fikk litt redbull av faren for litt siden, da ble hele hun rødprikkete, varm og hun sa huden sto i brann. Så er nok noe der hun reagerte på hvertfall.

Neutral vaskemiddel brukes, ikke skyllemiddel siden skyllemiddel legger seg som en hinne utenpå høyet og dette gjør at huden ikke får puste. Tørketrommelen brukes for å få tøyet mykt og det får også vekk nupper som kan gjøre huden irritert. Noen plagg bruker jeg nuppefjerneren innimellom på, for under armene i genserene kommer det av og til nupper, og disse irriterer og gjør huden irritert.

Laken kjøper nye ofte, for lakenet ligger på en natt eller to før det blir sendt på vask. Har hun samme laken flere dager begynner hun å klø på natta. Det minste rusk på lakenet gjør nattesøvnen dårligere. Når de vaskes så ofte, blir de fort utslitt. Og da blir de nuppete, noe som betyr hun ikke kan ha de lengre.

Bomullstøy inntil huden er lurt, men med ei jente som nermer se fjortis alderen er det ikke like enkelt å bare ha bommull lengre. Hun vil gjerne ha litt tøy som andre bruker, og det er ikke like ofte er bomull. Så hun bruker ds litt sndre stoffer, men hun må til gjengjeld smøre seg mye mer den daen enn ellers. Hun er heldigvis flinkt til det, så det løser seg greit.

Fleece kan hun ikke bruke, ikke i tøy og ikke som teppe. Hun blir knusk tørr bare hun ser på det. Fått høre av hudlegene og eksemskolen at fleece tørker ut huden også. Så ikke bare vi som har merket det. Hun kan ikke bruke det som lag nr 2 engang.

Anonymous poster hash: 73476...505

Skrevet (endret)

Hello! :)

Jeg ser mange anbefaler kremer fra apoteket osv, og bra at det funker for de fleste.

Jeg derimot vil anbefale å bruke RENE produkter (nei, apotekprodukter ikke rene - parabener, parfyme, kjemikaler.....)
Jeg bruker kaldpresset jojobaolje (kan kjøpes på naturkosmetikk.no) til dusj og hele kropp når jeg trenger det.
I tillegg bruker jeg Ananas og kakao bodybutter fra Tropica (også naturkosmetikk), da dette er NATURLIG fett fra .. ja, naturen og absolutt ingen kjemiske stoffer. En atopisk hud trenger fett, fordi den ikke klarer å produsere nok selv.

I tillegg tar jeg Selolje (omega3) hver dag, mye høyere dose enn anbefalt, dette mykner huden fra innsiden gjennom fettet og hjelper. Det hjelper ikke å bare fukte "utsiden" hudlagene dine går lenger inn enn hva en krem proppfull med kjemikaler klarer å nå til.

Dette funker bra, og bodybutteret er veldig drøyt.

Disse produktene får jeg dekt 90 % av HELFO. I tillegg har jeg kortison, men prøver å bruke den minst mulig.

Mot kløen er KOSTHOLD alfa omega. Prøv å spis ren mat, og ikke noe sukker og lite karbo (hvetemel etc.) i én uke, og se om du merker forskjell. Jeg kan nok nesten love at du gjør det :)

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, og det er dette som funker. NATURLIG NATURLIG NATURLIG
Lykke til.   :)

Endret av bonusmamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...