Gå til innhold

Foreldrerett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere må uansett til mekling på familevernkontor ved brudd når det er barn involvert. Ikke skriv under på noe før da. Da får dere snakket om. Som flere sier, så kan det være at en like god løsning er at de bor 70 hos deg og 30 hos henne. Det er nok desverre slik at veldig mange damer ønsker akkurat mer enn 50-50, ikke på grunn av barnets beste, men fordi de da får stønader som enslige foreldre fra Nav. Fvk kan uansett hjelpe til med å sette fokus på barnets beste og mekle mellom dere. Dere MÅ møte til en samtale, men det er ingenting i veien for å be om flere. Håper dette løser seg for dere, og ikke minst barna. Lykke til.

Anonymous poster hash: 3ebc2...684
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser det ofte diskuteres hva som er best for barna, jeg tror rett og slett ikke det er noe fasitsvar på det. For noen barn fungerer 50/50 utmerket, for andre blir det for lenge vekke fra den andre forelderen, eller for mye frem og tilbake (men det er det jo uansett hvor lenge man er på hver plass). Det er jo  mulig å finne en annen rytme som gjør at det ikke er en hel uke mellom man ser den andre, man må nesten prøve seg frem. Det jeg er helt enig i er at det viktigste er at foreldrene samarbeider, og at de bor nær hverandre om man skal praktisere 50/50 (gåavstand).

Jeg er selv skilsmissebarn og hadde den typiske annenhver helg og hver onsdag, som er en pyton ordning (synes jeg nå, som voksen, da fulgte jeg nok bare rutinen foreldrene mine la opp for meg). Man får nesten ingen hverdager sammen, far blir redusert til sirkuspappa annenhver helg fordi alt skal pakkes inn på den korte tiden. Onsdagene blir mest stress fordi man bare får noen få timer sammen før leggetid. 

Jeg mener ikke nødvendigvis at man skal ha 50/50 for en hver pris, men at man bør få tid til å slå seg litt til ro der man er til en hver tid, og at far, så lenge han er normalt oppegåene og engasjert, er like viktig som mor. Det er lett å si at "far aldri engasjerte seg" da man bodde sammen, men jeg ser selv at mange kvinner rett og slett ikke slipper far til, og da er det jo ikke så rart at man i ettertid mener man gjorde alt (igjen; her er det store ulikheter, noen fedre er udugelige, som noen mødre er det). Jeg vet ikke om min mor gjorde alt før mine foreldre skilte seg, det husker jeg ikke, men jeg vet i hvert fall at pappa stilte opp etter skilsmissen, sannsynligvis mer enn før.

Noen fedre kommer også mer på banen etter en skilsmisse nettopp fordi de innser hva de kan miste - et godt forhold til sine barn. Jeg finner det litt merkelig at når kvinner vil ha mest mulig tid så er det i hvert fall ikke pga økonomien (selvfølgelig er det er medvirkende årsak i mange tilfeller), men når far vil ha mest mulig tid, så er det i hvert fall ikke fordi han vil det beste for sine barn (noen fedre vil nok mene at det å se begge sine foreldre like mye er til barnets beste, som enkelte fedre bare vil betale minst mulig bidrag).

Jeg vet at skulle det blir slutt med min samboer ville han nok ganske sikkert krevd, og fått, 50/50. Jeg er også rimelig sikker på at han, eller jeg ville endret det skulle det ikke fungere for akkkurat vårt barn. Nå er hun en pappajente, så å skille de to mer enn nødvendig ville følts veldig feil.

Skrevet

I denne situasjonen gjelder det 2 mødre. Disse barna har ingen far.

Og jeg tror og står på mitt hatt 50/50 løsning er det beste.

Den andre mammaen har begynt å si til barna at til skal bare være på besøk hjemme hos meg. Noe som sårer meg dypt. De har egne rom her og alt og de bor jo her også liksom. Bare at hun har tildelt meg dager og bestemt allting. Siden det var jeg som gjorde brudde så har hun satt seg i en slik posisjon at jeg er den store stygge ulven og det er meget synd på henne. Selv om jeg flyttet ut, ga henne alt jeg hadde. Jeg har jobbet meg opp igjen fått egen leilighet og alt d der. Nå begynner jeg å kjenne at hun prøver å presse meg ut og bare ta full kontroll.

Vær gang jeg snakker med henne så snakker vi om Nav pengene.

Kommunikasjon er ikke bra mellom oss. Og nå i det siste har biologien kommet opp. Da d er henne som har født de. Vet ikke hva jeg skal gjøre og føler så mye om all ting.

Anonymous poster hash: 7edf6...83b

Skrevet

Barna er 4 år. men jeg ønsker 50/50 hun ønsker 70/30 noe jeg er svært uenig i. 

hun ønsker å få meg til å skrive under på samværsrett, noe jeg overhode ikke har tenkt til å gjøre.

og jeg har en mistanke på at dette dreier seg kun økonomisk fordi hun er svært opptatt av at hun får penger fra nav osv… 

jeg ønsker at alt skal være likt for oss begge og at begge har like mye å si på dette. 

hittil har hun overkjørt meg helt og tatt alle avgjørelser. 

nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. jeg har like mye å bidra med som henne. 

50/50 er ikke bra for barna når de er så små. Man skal tenke på barna ikke på foreldrene. Det er ikke du som har rettigheter men barna. Og nei man får ikke automatisk 50/50.

Anonymous poster hash: 872a7...bdc

Skrevet

I denne situasjonen gjelder det 2 mødre. Disse barna har ingen far.

Og jeg tror og står på mitt hatt 50/50 løsning er det beste.

Den andre mammaen har begynt å si til barna at til skal bare være på besøk hjemme hos meg. Noe som sårer meg dypt. De har egne rom her og alt og de bor jo her også liksom. Bare at hun har tildelt meg dager og bestemt allting. Siden det var jeg som gjorde brudde så har hun satt seg i en slik posisjon at jeg er den store stygge ulven og det er meget synd på henne. Selv om jeg flyttet ut, ga henne alt jeg hadde. Jeg har jobbet meg opp igjen fått egen leilighet og alt d der. Nå begynner jeg å kjenne at hun prøver å presse meg ut og bare ta full kontroll.

Vær gang jeg snakker med henne så snakker vi om Nav pengene.

Kommunikasjon er ikke bra mellom oss. Og nå i det siste har biologien kommet opp. Da d er henne som har født de. Vet ikke hva jeg skal gjøre og føler så mye om all ting.

Hvis det er hun som er biologisk forelder til barna, tror jeg ikke du har mye å stille opp med sånn rent juridisk. 

Anonymous poster hash: 872a7...bdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...