Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #26 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv.Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver.Er ganske stor forskjell på omsorgssvikt og det som HI forteller da, det som var poenget. Skjønner at en som er full av tannråte osv går under svikt, men ikke detta. Anonymous poster hash: 2fae7...882
skjotta Skrevet 10. desember 2013 #27 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver. bullshit. Tannlegen har varslingsplikt dersom det mistenkes omsorgssvikt, akkurat som alle andre offentlige instanser. Det skal mye tannråte til (ikke bare hull/karies angrep) på ett ellers fint barn (væremåte, trygghet, klær, oppmøte osv) før tannlegen sender bekymringsmelding. Slutt å skremme folk.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #28 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver. bullshit. Tannlegen har varslingsplikt dersom det mistenkes omsorgssvikt, akkurat som alle andre offentlige instanser. Det skal mye tannråte til (ikke bare hull/karies angrep) på ett ellers fint barn (væremåte, trygghet, klær, oppmøte osv) før tannlegen sender bekymringsmelding. Slutt å skremme folk. Klær og væremåte kan være på plass til tross for omsorgssvikt. Omsorgssvikt er mer en. Bare å ha fine klær på seg? Tror du tannlegen tenker at: "nei, den ungen hadde pene klær og var høflig. Ingen grunn til å melde da....." Anonymous poster hash: 37809...923
Havhesten Skrevet 10. desember 2013 #29 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver.bullshit. Tannlegen har varslingsplikt dersom det mistenkes omsorgssvikt, akkurat som alle andre offentlige instanser. Det skal mye tannråte til (ikke bare hull/karies angrep) på ett ellers fint barn (væremåte, trygghet, klær, oppmøte osv) før tannlegen sender bekymringsmelding. Slutt å skremme folk. Jeg mente på ingen måte å skremme HI, men opplyse om at det er rutine, da forrige taler var litt bastant i å motsi dette. Men, som jeg skrev, har ikke HI noe å frykte fra BV utfra det hun sier. Jeg prøver å være saklig og å støtte HI!
Guttaboys Skrevet 10. desember 2013 #30 Skrevet 10. desember 2013 Min gutt på akkurat 4 år var hos tannlegen i dag. 6 kariusangrep! 6!!!?!? Det er jo helt sinnsykt. Vi pusser hveeer dag, bruker tanntråd og tar fluor på kvelden. Jeg er helt fra meg nå. Bare gråter. Synes dette var helt forferdelig. Han har dype furer i jekslene så det ble lettee hull hos han bl.a. pga det men det hjelper ikke. Han må ta bklde av det ene hullet om 6 mnd. Det var litt dypere enn de andre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Dette var forferdelig. Anonymous poster hash: 4a727...fd5 Min 4 åring hadde ingen hull. Men tannlegen sa at han har dårlige emalje på jekslene, så de må pusses ekstra godt. Emaljen dannes under graviditeten, så det hadde ingenting med tannhygiene å gjøre.
skjotta Skrevet 10. desember 2013 #31 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver. bullshit. Tannlegen har varslingsplikt dersom det mistenkes omsorgssvikt, akkurat som alle andre offentlige instanser. Det skal mye tannråte til (ikke bare hull/karies angrep) på ett ellers fint barn (væremåte, trygghet, klær, oppmøte osv) før tannlegen sender bekymringsmelding. Slutt å skremme folk.Klær og væremåte kan være på plass til tross for omsorgssvikt. Omsorgssvikt er mer en. Bare å ha fine klær på seg? Tror du tannlegen tenker at: "nei, den ungen hadde pene klær og var høflig. Ingen grunn til å melde da....." Anonymous poster hash: 37809...923 Jeg tror (eventuelt vet) at tannlegen ser på ett helhetlig bilde. Han eller hun tar hensyn til all kjennskap han har til barnet og familien. Der finnes ingen automatikk som "4 hull=bekymringsmelding!"
wilmus Skrevet 10. desember 2013 #32 Skrevet 10. desember 2013 Vet du, jeg får veldig fort hull i tennene, og har hatt det siden jeg var barn, uansett hvor mye jeg pusser. Tannlegen min fortalte meg at de fleste har naturlig fluor (eller noe som likner) i spyttet, men noen har ikke dette, og da blir det veldig fort hull. Kanskje det er det som er problemet? Jeg drikker ikke brus eller juice, pusser og renser tennene med listerin tre ganger i døgnet, og får fortsatt hull..
klg,2 boys now:) Skrevet 10. desember 2013 #33 Skrevet 10. desember 2013 Datteren til vennine hadde også 6 hull i samme alder.det kunne henge sammen med at mor hadde feber når hun var gravid og i perioden når grunnlaget for tennene blir laget. Noen har bare dårlige tenner
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #34 Skrevet 10. desember 2013 Slapp av, høres ut som du gjør en mer enn god nok jobb! Husk at man skal vente 30 minutter før man pusser tennene etter godteri og syreholdig drikke. Det samme gjelder etter oppkast. Emaljen er da veldig sårbar. Anonymous poster hash: 8629b...5f4
Trultemor85 Skrevet 10. desember 2013 #35 Skrevet 10. desember 2013 Min gutt hadde ett hull når han var 4. Men han blir pusset utrolig bra . Det kunne tannlegen se også. Har også mye karies og vi følger nøye med. Noen er bare slik. Min sønn fikk mye medisiner Pga øret hver vinter og vært mye dårlig, det KAN ha en årsak, men ellers er det noen som er mer uheldige. Gråt selv for eldstemann har aldri hatt noe og de pusses like godt. Men tannlegen ser at han er lett for å bli tørr i munnen og det kan også gjøre tennene dårligere. Så hun anbefalte å la han ofte få sukkerfri tyggis Men ikke føl skyld . Ihvertfall om du vet dere pusser morgen og kveld og gir fluor.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #36 Skrevet 10. desember 2013 Etter puss og diverse i kveld tok jeg en lommelykt å studerte. Han har to kariesangrep på hver av de bakerste jekslene nede. Itillegg til ett lite mellom fortenna og fortann og den neste. Jekslene er veldig dype furer i. Fortenna er skjeve så vi har nok begynt for sent med tanntråd. Men de ska han jo maks ha ett par år til så tannlegen sa det ikke var verdens undergang. Ble beroliget også når jeg så at det var to tenner, og ikke fire, som er angrepet... Takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Skylander Skrevet 10. desember 2013 #37 Skrevet 10. desember 2013 Min gutt på akkurat 4 år var hos tannlegen i dag. 6 kariusangrep! 6!!!?!? Det er jo helt sinnsykt. Vi pusser hveeer dag, bruker tanntråd og tar fluor på kvelden. Jeg er helt fra meg nå. Bare gråter. Synes dette var helt forferdelig. Han har dype furer i jekslene så det ble lettee hull hos han bl.a. pga det men det hjelper ikke. Han må ta bklde av det ene hullet om 6 mnd. Det var litt dypere enn de andre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Dette var forferdelig. Anonymous poster hash: 4a727...fd5 Min hadde begynnende hull da han var 4. Han har dype furer, så vi begynte med sånn tannregulerings børste som vi går over med opp på tennene og hele kanten rundt framom og bakom, så nå til 7 års-kontrollen hadde de begynnde hullene stoppet opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå