Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Min gutt på akkurat 4 år var hos tannlegen i dag. 6 kariusangrep! 6!!!?!? Det er jo helt sinnsykt. Vi pusser hveeer dag, bruker tanntråd og tar fluor på kvelden. Jeg er helt fra meg nå. Bare gråter. Synes dette var helt forferdelig. Han har dype furer i jekslene så det ble lettee hull hos han bl.a. pga det men det hjelper ikke. Han må ta bklde av det ene hullet om 6 mnd. Det var litt dypere enn de andre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Dette var forferdelig. Anonymous poster hash: 4a727...fd5
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 Er det noen som har opplevd hull ved 4 års alder. Sikkert ikke 6 men. Gud, vi må være verdens verste foreldre.. :'( Klarer ikke slutte gråte.. Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 Spiser og drikker mellom måltidene? Drikker sukkerholdig væske? Mye sukker i kosten? Skjult sukker? Pusser morgen OG kveld med fluor? Pusser dere grundig nok? Hva er grundig for deg? Skjønner du er lei deg, for dette var mye på en 6 åring. Anonymous poster hash: 37809...923
Gjest Julia1984 Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 Hvis ikke han har arvet dårlige tenner, ville jeg klarlagt både spise og drikkevaner.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #5 Skrevet 10. desember 2013 Slapp av Du er ingen dårlig forelder:) Det er med tenner som med alt annet. Noen er bare heldige fra naturens side og kan kaste innpå med sukker og likevel ikke få et eneste. Andre har mer sensitive og sårbare tenner som tåler mye mindre. Hør på rådene fra tannlege/tannpleier, oppretthold gode rutiner men ikke bli fanatisk eller overdriv. Tannpuss mer enn 2-3 ganger for dagen er ikke bra. La tennene få være i fred utenom måltider og tannpuss. Anonymous poster hash: 9cc33...228
Havhesten Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 Ikke ta det personlig! Søsteren min har en sønn med lite emalje. Hun slet med enorm skydlfølelse for det samme. Hun gikk faktisk til psykolog, høres drastisk ut, men det hjalp. Det er ikke din skyld! Vi er alle ulikt utrustet, og det med tennene til sønnen din er pga noe utenfor din kontroll! Tannlegene er flinke nå,det kommer til å gå bra!! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #7 Skrevet 10. desember 2013 Ikke ta det personlig! Søsteren min har en sønn med lite emalje. Hun slet med enorm skydlfølelse for det samme. Hun gikk faktisk til psykolog, høres drastisk ut, men det hjalp. Det er ikke din skyld! Vi er alle ulikt utrustet, og det med tennene til sønnen din er pga noe utenfor din kontroll! Tannlegene er flinke nå,det kommer til å gå bra!! Lykke til Hvordan vet du at det ikke er hennes skyld? Du vet ingenting om kostholdet og heller ingenting om kvaliteten på tannpussen. Anonymous poster hash: 37809...923
Havhesten Skrevet 10. desember 2013 #8 Skrevet 10. desember 2013 Ikke ta det personlig! Søsteren min har en sønn med lite emalje. Hun slet med enorm skydlfølelse for det samme. Hun gikk faktisk til psykolog, høres drastisk ut, men det hjalp. Det er ikke din skyld! Vi er alle ulikt utrustet, og det med tennene til sønnen din er pga noe utenfor din kontroll! Tannlegene er flinke nå,det kommer til å gå bra!! Lykke til Hvordan vet du at det ikke er hennes skyld? Du vet ingenting om kostholdet og heller ingenting om kvaliteten på tannpussen. Anonymous poster hash: 37809...923 Ut fra hva hun sa: "Vi pusser hveeer dag, bruker tanntråd og tar fluor på kvelden.", høres det ut som om hun er rimelig oppegående og bevisst. Vo gjør alle så godt vi kan med barnas tenner, og om det viser seg at gutten er spesielt mottagelig for karius og skulle hatt mye strengere regler ift kosthold osv enn vanlig, var dette informasjon moren ikke har hatt før nå, og dermed ikke lastes for. I et slikt tilfelle gavner det ingen å kritisere en mor som er fortvilet. Jeg antar hun har handlet så godt hun har kunnet, og at vi, medmenneskene her inne på dette forumet bør være konstruktive og oppbyggende for at dette problemet kan løses på best mulig måte.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Ikke ta det personlig! Søsteren min har en sønn med lite emalje. Hun slet med enorm skydlfølelse for det samme. Hun gikk faktisk til psykolog, høres drastisk ut, men det hjalp. Det er ikke din skyld! Vi er alle ulikt utrustet, og det med tennene til sønnen din er pga noe utenfor din kontroll! Tannlegene er flinke nå,det kommer til å gå bra!! Lykke til Hvordan vet du at det ikke er hennes skyld? Du vet ingenting om kostholdet og heller ingenting om kvaliteten på tannpussen.Anonymous poster hash: 37809...923 Nei da er det mye bedre å anta at det er hi sin skyld, ikke sant? I ekte kjerringstil? Det er vel mer sannsynlig at hullene skyldes svak emalje enn at foreldrene ikke passer godt nok på tannpuss og kosthold? Anonymous poster hash: 50770...0d2
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 Jeg har fire barn, yngste er snart 5 år og hun hadde 3 hull da vi var på 4-års kontrollen hos tannlegen. Jeg synes ikke jeg har gjort noe annerledes enn med de andre barna, men det kan jo hende det er noe i det at man "bader første barnet og tørker støv av siste"? Tannlegen var overhodet ikke bebreidende, datteren min har også jeksler med veldig dype "spor" i så matrester og bakterier setter seg i dem, der var det blitt hull. Tannlegen borret de tre hullene, og på den fjerde siden bare pusset hun og la i en fylling der også. Da fikk datteren min flatere tyggeflater på tennene, mye lettere å holde rent. Kostholdet har ikke skylden her i huset ihvertfall, da hadde vi hatt masse hull alle sammen og det har vi ikke. Anonymous poster hash: 1c0c4...3f7
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Kostholdet skal gjennomgåes ja. Vi kan sikkert bli flinkere å gi mindre sukkerholdig. Har kjøpt elektrisk tannbørste (dro rett etter tannlegen) og skal prøve igjen med det. Han ville ikke bruke det før. Tenker også vi må pusse rett etter lørdagsgodt og lignende. Det er jo jul snart :/ Ellers er jeg og mine søsken såkalte hull-barn. Vi fikk og får hull for ingenting. Derfor har jeg vært ekstra nazi på mine. Uten at det har hatt no for seg tydelivis. Takk for svr med trøstende ord og gode råd. Alt taes imot med takk. Dette må vi klare å fikke ut av og stoppe. Men i dag må jeg bare få være trist kjenner jeg... Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Kostholdet skal gjennomgåes ja. Vi kan sikkert bli flinkere å gi mindre sukkerholdig. Har kjøpt elektrisk tannbørste (dro rett etter tannlegen) og skal prøve igjen med det. Han ville ikke bruke det før. Tenker også vi må pusse rett etter lørdagsgodt og lignende. Det er jo jul snart :/ Ellers er jeg og mine søsken såkalte hull-barn. Vi fikk og får hull for ingenting. Derfor har jeg vært ekstra nazi på mine. Uten at det har hatt no for seg tydelivis. Takk for svr med trøstende ord og gode råd. Alt taes imot med takk. Dette må vi klare å fikke ut av og stoppe. Men i dag må jeg bare få være trist kjenner jeg... Anonymous poster hash: 0f07d...e06 HI :'( Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Siamese Hellhound Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 Jeg hadde et eller annet slags virus da jeg fikk flere av 'voksentennene' mine, dette gjorde at flere av tennene mine ble dårlige. Hadde hull HVER gang hos skoletannlegen. Spiste normalt og pussa normalt, men fikk hull likevel. Klart det hjelper med riktig kosthold og skikkelig pussing, men noen har bare svakere tenner enn andre. Så lenge du har gjort det du kan, så skal du ikke føle deg som en dårlig mor. Men jeg skjønner det godt, hadde følt det på akkurat samme måten sjøl.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Det vet jeg men tror ikke det var aktuelt i dette tilfellet. Hun sa noen ganger kunne ma gjøre alt rett men det ble alikevell slik. Min sønn hadde utullegg vanskelige tenner å få rene. Han skal tilbake om 6 mnd for å t bilde v den ene tanna. Den hadde litt størrr hull. De andre var pittesmå/begynnelser. Hun sa jeg måtte prøce å ikke tenke så mye på det. Letterr sagt enn gjort :/ Men jeg skjønner du bre er ute etter å skremme meg mer. Funker egebtlig ikke. Kommer de trior jeg de fort skjønner de ikke hr noe her å gjøre Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Det vet jeg men tror ikke det var aktuelt i dette tilfellet. Hun sa noen ganger kunne ma gjøre alt rett men det ble alikevell slik. Min sønn hadde utullegg vanskelige tenner å få rene. Han skal tilbake om 6 mnd for å t bilde v den ene tanna. Den hadde litt størrr hull. De andre var pittesmå/begynnelser. Hun sa jeg måtte prøce å ikke tenke så mye på det. Letterr sagt enn gjort :/ Men jeg skjønner du bre er ute etter å skremme meg mer. Funker egebtlig ikke. Kommer de trior jeg de fort skjønner de ikke hr noe her å gjøre Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 0f07dc9262a96bae1656ccd623e6be06] 0f07d...e06 [/acronym] Oi mye feil. Skriver på mobil HI Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 Går ikke på medisiner eller noe? Enkelte medisiner sliter veldig på tennene. Anonymous poster hash: 86acb...dd6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 Går ikke på medisiner eller noe? Enkelte medisiner sliter veldig på tennene. Anonymous poster hash: 86acb...dd6 Nei han gjør ikke det.. Tror stakkar han er arvelig belastet fra sin mor Itillegg til at vi tydelivis gjør en dårlig jobb med kost og renhold. Selv om jeg vet vi ikke har slurvet med det. Har til og med brukt tanntråd lenge, lenge. HI Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 Arv spiller nok inn da ja. Er ikke allverden du kan gjøre da, regner med tannlegen kom med noen råd. Om ikke så be om det. Og ta det som det kommer etter det. Og svake barnetenner betyr heldigvis ikke at de permanente tennene vil ha samme svakhet. Anonymous poster hash: 86acb...dd6
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 Sjekk opp om han kan utredes for tannsykdom! Jeg selv har medfødt tannsykdom, uansett hvor grundig tannhygienen er og kostholdet, så får jeg hull i tennene, en del av hullene starter fra roten og går ut i tanna.. Ble ikke konstatert før jeg var 17 år.. Mange unødvendige år med problematiske forholder til det hele.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #21 Skrevet 10. desember 2013 Dårlige tenner og svak emalje er medfødt, det har ikke noe med kosthold og tannpuss å gjøre.... Tannlegen ser fort om tannpussen er bra eller ikke. Likevel kan han være født med svak emalje eller svake tenner generelt. Anleggene for tennene lages jo i fosterstadiet (både melketenner og voksentenner), så mors kosthold og eventuell medikamentbruk under svangerskapet kan påvirke tennene. En del kan også være genetisk. Anonymous poster hash: cbc0b...62c Anonymous poster hash: cbc0b...62c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #22 Skrevet 10. desember 2013 Grine over noe sånt jaja Anonymous poster hash: ae386...cf2
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #23 Skrevet 10. desember 2013 Ja er det så rart? 4 år og så dårlig utgangspunkt. Det er jo ett nederlag for meg som mor! Kannikke akkurat skylde på gutten. Og ser jo levendw for meg hvordan det skal bli om han må borre eller no slikt. Jeg burde spart han for det! Men skjønner at folk har større problemer i livet altså... Anonymous poster hash: 0f07d...e06
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2013 #24 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882
Havhesten Skrevet 10. desember 2013 #25 Skrevet 10. desember 2013 Hva sa tannlegen da? Det er ganske alvorlig med så mye hull før skolestart. Tannlegen er varslingspliktig til barnevernet ved så alvorlige tilfeller. Anonymous poster hash: a3d0d...c25 Er du hjerneskada eller bare virker det sånn!!!! Lær deg litt før du uttaler deg om noe.... Jævla møkka kjerring, er sånne som deg som skulle blitt varslet om til bv. Anonymous poster hash: 2fae7...882 Unnskyld, men jeg tror faktisk det er sant, det med varslingsplikt ved mange hull. Men, det er for å fange opp hjem der hull i tennene vitner om omsorgssvikt, og det virker jo som om det er ganske langt fra det HI beskriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå