Gå til innhold

Svangerskapspenger når man jobber i barnehage?


Nussmuss

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp på NAV.no om svangerskapspenger. Det får man jo hvis man jobber på en arbeidsplass der det kan være en risiko for fosteret og det ikke er mulig for tilrettelegging eller omplassering, og mor er frisk. Men blant de arbeidsplassene som er risikofyllte for fosteret, sto det barnehage(pga smitte).

 

Er det vanlig å få svangerskaps- penger/permisjon når man jobber i barnehage? Hvor tidlig i svangerskapet da i såfall, i 28. Uke?

Jeg jobber i barnehage, og det må jo være forferdelig kjedelig å gå hjemme fra uke 28 hvis man føler seg helt frisk selv og jobber på en arbeidsplass du trives og ikke føler knekker deg helt sammen under graviditeten.

Jeg gjør såklart det som må gjøres for at fosteret skal ha det bra og holde seg friskt, men er smitten i barnehage så ille at man må holde seg helt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor på nav.no finner du denne informasjonen? Jeg har lest gjennom alt jeg finner angående svangerskapspenger og finner ingenting om dette, det er slettes ingen regel om at man MÅ over på svangerskapspenger om man jobber i barnehage - svangerskapspenger er jo også avhengig av at jobben ikke kan tilrettelegge.. Det er ingen yrker som automatisk kvalifiserer til svangerskapspenger - det er avhengig av risikoen i akkurat DIN jobb og hvorvidt den kan tilrettelegges..

Jobb i barnehage i seg selv er jo ikke så smittebefengt at det er indikasjon for å slutte å jobbe - det meste av smitten man utsettes for er jo ufarlig som omgangssyke og forkjølelse - er det utbrudd av sykdommer som kan være farlig for gravide blir det jo en annen sak.. Tenk på alle sykepleiere som jobber med mye mer alvorlig smitte - de får jo ikke svangerskapspenger men holder seg unna det som er av farlig smitte... 

 



Anonymous poster hash: 40001...f4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg jobber i bhg( er i permisjon nå da), og har jobbet med mange gravide og har selv akkurat vært gjennom et svangerskap. Ingen av de jeg har jobbet med har gått over på svangerskapspenger pga smittefare. Mange har vært sykemeldte av andre grunner. Jeg selv fikk 50% svangerskapspenger etter 6 mnd og deretter 100% fire uker før permisjon grunnet sterke kynnere som legen var redd kunne føre til for tidlig fødsel. Arbeidsgiver kunne ikke tilrettelegge. Jeg jobbet på småbarnsavdeling med mye løfting og bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har heller aldri hørt om noen som har fått det grunnet smittefare. Det er meget få sykdommer i barnehage som er livstruende for mor og foster. 

 

Jeg ble sykemeldt 2 uker forrige svangerskap grunnet mye 5.barnesykdomubrudd på min arbeidsplass (en av de få barnesykdommene som kan være livstruende for foster). Men fikk da blodprøver og oppfølging etter det for å se m jeg ble smittet eller var immune. Og når jeg da innenfor smittetiden ikke var blitt smittet så var det tilbake igjen i jobb. 

 

 



Anonymous poster hash: 3d4bb...f8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...