Gå til innhold

Skal jeg ta kontakt med mors lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at min mor mer eller mindre blir utnyttet av sin arbeidsgiver. Mamma er flink i jobben sin, har høy arbeidsmoral, men konfliktsky. Jobbene vokser ikke på trær der hun bor, så hun har takket ja til det hun har fått.

Saken er den at hun er fast ansatt på bensinstasjon i full stilling. For det første så er ferieavviklingen der "vanskelig". Den blir veldig oppstykket. I år har hun vel tatt ut Max 3 uker ferie. Hun sier at hun ikke vil eller har behov for å ta ut mere ferie, men JEG VET at sannheten er at hun føler at hun ikke KAN ta ut mere ferie for da blir det så vanskelig for sjefen å få dekket opp vakter som hun sier...videre at "det er så spesielt" der hun jobber som hun også sier...Hun gjør ALT for sjefen sin og vel så det, men, hun får ingenting tilbake. Alikevel sier hun at hun trives...men, jobben hennes stresser henne nok mer enn som så. Stresset ligger nok at hun aldri kan forutsi når hun skal jobbe, OM hun kan få fri da og da...

I høste ble pappa alvorlig syk, men igjen var jobben viktigere å tilfredsstille enn pappa. Hun var ikke borte en dag fra jobben, og jeg at det var fordi hun følte hun da kom til å sette sjefen sin i "stikken" ved å ikke gå på jobb.

Da hun var hos legen nå, så fikk hun påvist svært høyt blodtrykk. Hun ble ikke sykmeldt, for for mamma så "er jo alt bra"... Jeg tror deg høye blodtrykket kommer av stress ift jobb og syk mann.

Det jeg har mest lyst til er å t kontakt med hennes fastlege og rett og slett be legen sykemelde henne et par uker, slik at mamma faktisk kan SE selv at hun også kan være uunnværlig på jobb.

Dette er utrolig vanskelig, har dere noen tips eller skal jeg rett og slett la vær å bry meg ? Hun er 60 år og jeg er bekymret...

Anonymous poster hash: 76e7b...217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forresten jeg som nærmeste pårørende kontakte mors lege og diskutere dette ?

Anonymous poster hash: 76e7b...217

Skrevet

Ta en telefon til fastlegen hennes, du, det hadde jeg gjort.

Fastlegen kan ikke diskutere din mor med deg, men han kan høre på hva du forteller og evt ta det til etterretning. Det kan gjøre det enklere for ham å stille de riktige spørsmålene til din mor ved neste legebesøk.

Din mor virker å lide av et ekstremt snill-pike-syndrom, som gjør at hun lar seg manipulere av arbeidsgiver. Altså, arbeidsgiver trenger ikke bevisst manipulerer henne, men kan være så vant med at din mor alltid stiller opp og sier ja, at han har sluttet å tenke over hvor ustabilt dette er for din mor og hvor mye stress han belaster henne med. Det er ikke ment som et forsvar for denne sjefen, for han har helt klart ikke en god nok personalpolitikk. Mente bare at det kan hende det er mer tankeløshet enn bevisst manipulering fra hans side.

Jeg har vært som din mor, stilte opp for alt og alle til jeg nærmest utslettet meg selv. Da jeg innså dette og begynte å si nei til ting det var helt normalt å si nei til, da virket det som om mange rundt meg trodde det var jordskjel, tredje verdenskrig eller invasjon fra verdensrommet. De var så sjokkerte!

Det var ikke lett for meg å snu, og jeg vil nok trolig alltid ha en tendens til å alltid ville stille opp for andre. Men det jeg merker er at folk som regel respekterer meg mer nå som jeg setter naturlige grenser enn tidligere når jeg ikke gjorde det.

I din mors situasjon så kan det f.eks. bli godt for arbeidsgiveren å bli nødt til å ta inn en ekstra person. Da slipper sjefen å alltid slite med å få vaktlistene til å gå opp, ergo vil det bli mindre stress for sjefen også!

Se om du kan få din mor til å forstå akkurat det. At slik hun holder på så løser hun kanskje én krise for sjefen akkurat nå, en annen i morgen. Men hun kan ikke løse alle underbemanningskrisene i fremtiden helt alene! Og skulle hun bli så syk at hun må slutte å jobbe, så vil sjefen mest trolig IKKE takke henne for at hun har jobbet seg syk der! Det er hun som velger å jobbe seg syk, det er hun som må innse at hun ikke er uunnværlig der, at hun ikke trenger å jobbe mer enn 100 % stilling.

Håper dere finner ut av det!

Anonymous poster hash: 90926...190
Skrevet

Du kan ringe henne og informere henne..eller han, men å diskutere går selvfølgelig ikke. Ikke uten at din mor samtykker. Da bryter jo legen taushetsplikten sin.

Skrevet

Huff, dette hørs ikke bra ut, litt av en arbeidsgiver! Er hun medlem i en fagforening? Handel og Kontor er sikkert rett for henne, de kan hjelpe henne hvis hun er meldem. Hvis ikke er det lurt å melde seg inn, men det er 3 mnd karantene fra innmelding til man kan få advokathjelp.

Ellers er den en del ting som er lovbestemt. Det står f.eks. Arbeidsmiljøloven at alle har rett på 25 dagers ferie (6 dagers uke, så 4 uker og 1 dag), det er uanvhengig av tariffavtale. Hvis hun har fylt 60 år skal hun ha 6 dager til. Hun har rett på å få vite når hun skal jobbe SENEST 2 uker før vakten begynner.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

Ellers er jeg enig i at det sikkert hadde vært godt for din mors helse å få en pause. Hva sier hun når du tar dette opp da? Kanskje hun kan si seg villig til en delvis sykemelding? Det går jo selvfølgelig an at du melder din bekymring til din mors lege, men det går jo ikke an å tvinge din mor til å ta ut sykemeldingen, da.

Skrevet

Jeg hadde også snill-pike-syndrom. Prioriterte jobb foran barn og familie. Endte opp med å gå på en skikkelig smell. Det tok tid å komme seg på bena igjen, og har en lang vei å gå. Jobber i dag 50%.

Ta en telefon til legen hennes og forklar situasjonen.

Anonymous poster hash: 5deeb...d29

Skrevet

Mistenker at min mor mer eller mindre blir utnyttet av sin arbeidsgiver. Mamma er flink i jobben sin, har høy arbeidsmoral, men konfliktsky. Jobbene vokser ikke på trær der hun bor, så hun har takket ja til det hun har fått.

Saken er den at hun er fast ansatt på bensinstasjon i full stilling. For det første så er ferieavviklingen der "vanskelig". Den blir veldig oppstykket. I år har hun vel tatt ut Max 3 uker ferie. Hun sier at hun ikke vil eller har behov for å ta ut mere ferie, men JEG VET at sannheten er at hun føler at hun ikke KAN ta ut mere ferie for da blir det så vanskelig for sjefen å få dekket opp vakter som hun sier...videre at "det er så spesielt" der hun jobber som hun også sier...Hun gjør ALT for sjefen sin og vel så det, men, hun får ingenting tilbake. Alikevel sier hun at hun trives...men, jobben hennes stresser henne nok mer enn som så. Stresset ligger nok at hun aldri kan forutsi når hun skal jobbe, OM hun kan få fri da og da...

I høste ble pappa alvorlig syk, men igjen var jobben viktigere å tilfredsstille enn pappa. Hun var ikke borte en dag fra jobben, og jeg at det var fordi hun følte hun da kom til å sette sjefen sin i "stikken" ved å ikke gå på jobb.

Da hun var hos legen nå, så fikk hun påvist svært høyt blodtrykk. Hun ble ikke sykmeldt, for for mamma så "er jo alt bra"... Jeg tror deg høye blodtrykket kommer av stress ift jobb og syk mann.

Det jeg har mest lyst til er å t kontakt med hennes fastlege og rett og slett be legen sykemelde henne et par uker, slik at mamma faktisk kan SE selv at hun også kan være uunnværlig på jobb.

Dette er utrolig vanskelig, har dere noen tips eller skal jeg rett og slett la vær å bry meg ? Hun er 60 år og jeg er bekymret...Anonymous poster hash: 76e7b...217

Er moren din senil eller tilbakestående? Hvis ikke synes jeg ikke du skal gå over hodet på henne. Voksne mennesker klarer slike ting selv.

Legen har foresten ikke lov til å si et ord til deg om din mor, ikke en gang bekrefte eller avkrefte at hun har vært der.

Vil du gjøre noe for henne så forteller du henne at du bekymrer deg for henne og tror hun lyver om arbeidsforholdene. Du kan gjerne tilby hjelp, men ikke umyndiggjøring et voksent menneske. Hun liker kanskje jobben sin selv om du ikke synes noe om den.

Anonymous poster hash: ea79d...e85

Skrevet

Hun er voksen og i stand til å ta egne valg. Du kan ringe fastlegen, men h*n kan ikke snakke med deg bare høre på hva du har ånsi.

Anonymous poster hash: 6e034...7f5

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen ! Nei, min mor er IKKE senil og tilbakestående, det er ene og alene snill-pike-syndromet. Jeg har forsøkt å ta opp dette med henne så mange ganger, men hun blir så sinnahvrr gang jeg tar det opp at jeg har gitt opp ! Mamma er en svært lukket person og det å innrømme svakhet for henne, er tabu. Det er bare så trist for meg å sitte å se på. Det er trist for meg å ikke kunne ta opp dette uten at hun blir sint, for grunnen til at hun blir sint er nok at hun innerst inne ser det selv. Jeg blir også veldig trist da jobben hennes kommer foran meg og søsknene mine med familier, barnebarn. Det er ikke så veldig gøy å reise hjem på besøk for å være sammen med mamma når mamma bare jobber de helgene vi er på besøk eller at de aldri besøker meg som bor 4 timer unna fordi hun må jobbe. Merker jeg faktisk mister lysta til å reise hjem på besøk når hun aldri er hjemme, men pappa har jo helgefri og vil jo besøke han. Det er vel mamma sitt tap samværet med barn og barnebarn men det er KJEMPEVANSKELIG for meg å akseptere hennes prioritering. Hvordan syns forresten dere at jeg skal takle dette ?

Poster ikke som anonym nå, men jeg er trådstarter :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan du har tatt det opp med henne tidligere.

Du kan jo fortelle henne at du blir lei deg når jobben alltid går forran. Ikke for å gi henne dårlig samvittighet, men si at du er glad i henne og ønsker å treffe henne når dere er på besøk. Samtidig ville jeg gitt henne ros for å være en som stiller opp på jobb og har høy arbeidsmoral, men sagt at jeg var bekymret for at hun ikke tar godt nok vare på seg selv. Som sagt kan det jo være du allerede har vinklet det slik og at dette "rådet" er gammelt nytt.

Anonymous poster hash: 6e034...7f5

Skrevet

Jeg har vinklet det sånn du sier HVER GANG, men, for døve ører. For som hun selv sier " det er jo ikke så lett", "det er litt spesielt her jeg jobber". Men jeg mener at hun eier jo ikke arbeidsplassen ! Det skal ikke være hennes problem at han ikke har folk nok ! Selv har jeg og er nok mye av samme typen, har jo fått det inn med t-skje. Det endte med at jeg møtte veggen så det smalt. Og det tok laaaand tid før jeg var i full jobb igjen. Svaret til mamma om at "nei, jeg klarer meg jeg" og da jeg sier at jeg tror arbeidsgiver ikke kommer til å takke deg, så sier hun "jeg vet det" eller blir skikkelig sint. Nei, jeg syns det er leit at jeg faktisk blir valgt bort hver gang. Men, som sagt, det er vel kanskje noe jeg bare må akseptere.....

Skrevet

Man skal MISNT ha 3uker ferie sammenhengende, og man har rett til og få disse i løpet av sommerferien, såfremt det ikke er naturlige sesongsvingninger som sier annet. De tre andre kan hun ta ut som hun selv vil, med misnt 2 ukers varsel..Enkeltdager eller sammenhengende. Det er IKKE lov kreve og få feriedager voerført itl neste år, da disse SKAL taes i det år de er "gjeldende", det samme motsatt vei. Arbeidsgiver kan ikke KREVE at hun overføre dager ti lneste år. De kan bli ENIGE om og overføre feriedager, men maks 1uke, 5 feriedage tror jeg det var..Litt usikker på det...

Antar hun jobber uten og være organisert, og da har hun 4uker ferie, som er det minimums lovfestetede. Over 60, så har hjun 5uker, ikke 6 som mange sa.

Finn arbeidsloven og avvikling av ferie og print ut, mer disse viktige punktene og vis henne.

Og gi henne MER dårlig samvittighet ved og si at hun bryr seg mer om jobben enn dere familie, tror jeg bare vil gjøre vondt verre....Da kan hun velge og "flytke til jobben" for og slippe og møte og bli konfrontert med dere og den dårlige samvittigheten der..........Ta jobben og innstillingen hennes der. Er hun så viktig for jobben som hun sier, så vil sjefen også være villig til og gi henne goder tilbake.

Skrevet

Hun er klar over hvilke rettigheter hun har, men problemet er at hun IKKE vil ta de ut fordi pkt 1. Sikker på at hun ikke tør spørre sjefen om å ta de ut, da hun VET at det byr på problemer å få dekket opp enkelte vakter. Pkt 2 hun sier "at det går greit", men det gjør ikke det.

Hvis jeg ikke tar det opp med henne at jeg blir lei meg over prioriteringen, noe hun står helt fritt til å gjøre selv, så kommer jeg ikke til å få fred. Om hun velger å prioritere jobben, så er det greit for meg, men da prioriterer jeg også mine hjemreisen med barnebarna på en annen måte.

Skrevet

Sjefen gir henne IKKE goder tilbake ! Han bare "tar". Feks om en ikke dukker opp på jobb i ferien til mamma, så ringer han henne og ber henne komme, for mamma sier jo alltid JA. Og mamma drar på jobb....

Skrevet (endret)

Jeg mener at en sykemelding her vil ikke løse så mye. Når sykemeldingen går ut er det fortsatt samme arbeidsstedet. Blodtrykket vil fortsatt være høyt eller bli høyt igjen. Hun må selv ville skifte jobb eller si i fra til sjefen at det blir for mye. Så fastlegen kan ikke hjelpe så mye for total situasjonen.

Endret av hit og dit
Skrevet

En sykmelding løser faktisk ingenting, og fastlege kan ikke gjøre noe med arbeidsforholdene. Etter en evt. sykmelding må hun jo gå tilbake til en jobb med akkurat de samme arbeidsforholdene!

Ingen kan tvinge et menneske til å ta feie - uansett hvor mye hun har retten på sin side.

Og man kan faktisk ikek sykmeldes fordi dattera er lei seg fordi mor jobber og ikke har fri når datter og barnebarn kommer på besøk!!

Jeg skjønner at du synes dette er vanskelig og trisp å se på, men så lenge din mor er oppegående og ikke dement eller umyndiggjort må hun f ta egne valg. Du kan forsøke å prate og appelere til henne og du kan prate med din far. Ellers er det lite du får gjort. Sannsynligheten for at hun går av med pensjon om noen få år er jo veldig stor - forhåpentligvis blir det bedre da

Anonymous poster hash: 3db44...21d
Skrevet

Man skal MISNT ha 3uker ferie sammenhengende, og man har rett til og få disse i løpet av sommerferien, såfremt det ikke er naturlige sesongsvingninger som sier annet. De tre andre kan hun ta ut som hun selv vil, med misnt 2 ukers varsel..Enkeltdager eller sammenhengende. Det er IKKE lov kreve og få feriedager voerført itl neste år, da disse SKAL taes i det år de er "gjeldende", det samme motsatt vei. Arbeidsgiver kan ikke KREVE at hun overføre dager ti lneste år. De kan bli ENIGE om og overføre feriedager, men maks 1uke, 5 feriedage tror jeg det var..Litt usikker på det...

Antar hun jobber uten og være organisert, og da har hun 4uker ferie, som er det minimums lovfestetede. Over 60, så har hjun 5uker, ikke 6 som mange sa.

Finn arbeidsloven og avvikling av ferie og print ut, mer disse viktige punktene og vis henne.

Og gi henne MER dårlig samvittighet ved og si at hun bryr seg mer om jobben enn dere familie, tror jeg bare vil gjøre vondt verre....Da kan hun velge og "flytke til jobben" for og slippe og møte og bli konfrontert med dere og den dårlige samvittigheten der..........Ta jobben og innstillingen hennes der. Er hun så viktig for jobben som hun sier, så vil sjefen også være villig til og gi henne goder tilbake.

Det er ikke slik at arbeidstaker selv kan bestemme ferie med 2 ukers varsel. Arbeidsgiver og arbeidstaker skal i utgangspunbktet bli enige om tidspunktet men om de ikke blir det bestemmer arbeidsgiver innenfor visse grenser.

Anonymous poster hash: ea79d...e85

Skrevet

Altså, sykemelding mente jeg ikke skulle løse det hele, men bare et varsku om hva jobben faktisk gjør med dama ! Jeg må jo si jeg virkelig lurer de fire gangene vi besøker foreldrene i året at hun aldri har fri/får fri....Dette har pågått i fire år nå. Jeg blir selvfølgelig trist, men mest av alt bekymret for henne. Men, det nytter ikke snakke med henne, så jeg får ikke gjort mere, rett og slett. Klart det er frivillig å ta ut ferie, men, hun har kanskje hatt 6 uker i løpet av tre år...det er lite. Jeg ringte legekontoret idag, de forsto min bekymring, men, som forventet så kan jeg selvfølgelig ikke diskutere mors helse med hennes fastlege. Det er vondt når ens nærmeste velger jobben framfor egen familie. Det at hun faktisk klarer å si nei til meg og min familie er lettere enn å si nei til egen sjef !!!! rart, er det ikke ? Jeg har vært der sjøl, og hadde det ikke vært for at jeg tok grep, så vet jeg ikke om jeg hadde vært i jobb idag. Slekt skal følge slekters gang....;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...