Gå til innhold

Bakedamer!

Anbefalte innlegg

Gjest pupp and go
Skrevet

Har lagd rundstykker som nå står til etterheving og skal stekes til frokost og matpakker i morgen tidlig. (Vi er ute av huset før sju, så her passer det fint å bli veldig imponert.)

Tidligere har jeg etterhevet dem i kjøleskapet, men sist var de - vel, nokså uhevede, faktisk. Er det trygt å la dem stå under plast i stekeovnen i natt (uten varme på, selvfølgelig)? Eller bør jeg flytte dem til kjøleskapet før jeg legger meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville satt dem i kjøleskapet, da hevingen ikke går like raskt. Slik jeg tolker det har du allerede bakt ut rundstykkene?, og da er det kjedelig om dem har falt sammen imorgen tidlig. Ikke morsomt å begynne å bake ut når man har det travelt og er på vei ut døra :P

Kan det hende at du var uheldig med temperaturen på gjæren forrige gang? Når jeg setter deiger i kjøleskap har jeg ofte opplevd at jeg må slå deigen ned flere ganger hvis det står over lengre tid og hever. 

Skrevet

Kommer helt an på temperatur i deig og rommet, hvor mye gjær du har brukt osv. Jeg kaldhever i kjøleskap eller på soverommet hvor vinduet er åpent. Baker ut og etterhever morgenen etter. Lar dem bare etterheve mens ovnen varmer seg opp og de får romtemp.(Altså mens jeg dusjer)

Gjest pupp and go
Skrevet

Ah, de kan falle sammen? Jeg så for meg at de bare kom til å ese til ei diger mølje inni stekeovnen. Da skal de i kjøleskapet prompte.

Jeg er ingen dreven baker, men tar det på slump likevel, så disse variablene sier meg ingen ting. Men det er helt utelukket å bake ut og etterheve i morgen tidlig, selv om det sikkert ville vært det beste.

Nå har de i alle fall hevet litt, og i morgen romtempereres de mens ovnen blir varm.

Det som er så greit med at de er nystekte om morgenen, er at det ikke merkes så godt om de er mislykket :P

Skrevet

Går det an å etterheve over natten?? Det vil løse en del utfordringer... Si fra hvordan det går! Og JA jeg er imponert :)

Gjest pupp and go
Skrevet

Oppdatering. Noen falt sammen. De andre hevet ikke mer, etter det de hadde hevet i romtemperatur før jeg la meg. Jeg har altså lykkes bedre med dette før, men dette var ikke helt vellykket. Ungene, som fikk dem småvarme og nystekte til frokost, var fornøyde en stund. Helt til lunsj, da viste de sitt kalde, harde jeg.

Men - opp om morran og like blid :)

Skrevet

Jøss. Noe sier meg at jeg må få meg større kjøleskap!!! Hadde hverken fått plass til bakebolle eller et brett med rundstykker. 

Ellers har Hatting noen veldig greie ting som ligger i frysdisken på din lokale Rema. Hjemmebakte rundstykker på en hverdag, det er nesten så jeg blir provosert :jepp: Jeg imponerer forøvrig meg selv ved å koke havregraut på lørdagsmorgen. Jada, vi har lagt lista lavt når det gjelder morgen-gourmet :rolleyes:

Skrevet

Kan ellers anbefale grytebrød til helgefrokost! Men det tar jo lenger tid å steke enn rundstykker da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...