Gå til innhold

Soverutiner for 2 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min to måneder gamle baby klarer ikke falle til ro og sovne av seg selv. Hun må bæres og vugges i søvn. Med en gang hun blir lagt ned så protesterer hun, og klagingen bare eskalerer til skriking. Hva kan gjøres for å endre på dette? Jeg vet at hun er trøtt, og ofte sovner hun etter bare noen minutter byssing.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel dessverre ikke noe å gjøre med det. Mange barn trenger mye nærhet.. Det kan jo være at det går over etterhvert? Bruker hun smokk?

Skrevet

Har du prøvd å legge henne ned før hun er trøtt? Sånn at hun ligger rolig og stille, og finner roen selv? varmeflaske i senga før hun legges, slik at den er varm? Dyne som lukter dere? Dette funket her.

Hun er jo bare 2mnd, så det er jo egentlig ikke noe stress enda. Mulig hun trenger den ekstra kosen og vugging..

Anonymous poster hash: 028d2...96b
Skrevet

Selv om hun bare er to måneder er jeg redd for at hun skal få dårlige vaner. Når kommer de egentlig?

Har prøvd å legge henne ned når hun er rolig, men problemet er vel også at hun ikke er noe særlig rolig hvis hun ligger for seg selv. Det varer i hvert fall ikke lenge om gangen. Jeg går stort sett og bærer henne hele dagene. Og føler ikke at det er nærheten heller hun trenger, for hun slapper ikke av, men kikker seg rundt og hvis jeg bærer i feil stilling så gir hun fort beskjed.

Når begynner babyer å bli bortskjemte?

Jeg har også prøvd å legge meg på siden av henne, men så lenge jeg ikke snakker med henne og underholder henne, så starter sutringen.

Samme hvis jeg sitter på siden av sengen hennes.

Har tenkt at det kan være vondt i magen, men på stellebordet blir alt som oftest bra. Da sprudler hun, men begynner å klage igjen med en gang vi går ut fra badet. Lurte på om det var stellematten hun likte å ligge på, og prøvde å legge den på stuegolvet, men det var ikke det heller.

Vi har ikke begynt med smokk enda. Er redd for å ødelegge for ammingen?

Skrevet (endret)

Ikke tenk så mye, følg magefølelsen og ikke tenk på dårlige vaner på lenge enda!

Tenk at babyen har ligget i magen og hørt hjertet ditt og kjent lukten så lenge og nå er hun kommet ut i en stor og kald verden.

De første ukene med baby er unntakstilstand, da følger man alle behov babyen gir uttrykk for.

Tutt begynte vi med på sykehuset med alle barna våre og har aldri hatt problem med ammingen.

Edit - leste nå to mnd og ikke to uker :) men hvorfor har dere ventet så lenge med tutt? Ammingen er vel på plass nå?

Men holder fortsatt på at babyen skal styre rytmen selv, men kanskje det blir bedre om hun får tutt - hvis hun vil ta den etter såpass lang tid.

Endret av *Miss Marple*
Skrevet

Jeg lover deg, kjære deg! Babyen din får ikke dårlig vaner eller rutiner av at du ligger inntil og gir trygghet. Hun prøver på sin hjelpeløse måte å fortelle deg at alt hun trenger er å kjenne varmen fra deg. Ikke vær redd for at hun skjemmes bort, du gir henne det hun trenger, hun gråter jo ikke for å være slem. Ligg med henne, kos og stryk og vær trygg på at dette er det riktige og beste for babyen. Soverutiner kommer senere, fagfolk hevder at babyer ikke kan danne rutiner før tidligst 3 måneder, fordi de mangler et hormon som trengs for å lage rutiner. Lykke til :)

Anonymous poster hash: b6838...952

Skrevet
Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Gjør det som virker og drit i alle "gode" råd om å ikke lage uvaner.  Om det mot formodning skulle bli noen  uvaner av det, tvilsomt..., så får du ordne opp i det da.  Innen den tid er både du og babyen tryggere på dere selv og hverandre.  Her har alle blitt bysset og ammet og dillet og dullet med og ingen har trengt noen avvenning på noe som helst.  Men om de hadde trengt det, så er jeg sikker på at det hadde vært lettere å håndtere for meg enn en forholdsvis nyfødt baby som jeg ikke hadde blitt så godt kjent med ennå.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Selv om hun bare er to måneder er jeg redd for at hun skal få dårlige vaner. Når kommer de egentlig?

Har prøvd å legge henne ned når hun er rolig, men problemet er vel også at hun ikke er noe særlig rolig hvis hun ligger for seg selv. Det varer i hvert fall ikke lenge om gangen. Jeg går stort sett og bærer henne hele dagene. Og føler ikke at det er nærheten heller hun trenger, for hun slapper ikke av, men kikker seg rundt og hvis jeg bærer i feil stilling så gir hun fort beskjed.

Jeg har også prøvd å legge meg på siden av henne, men så lenge jeg ikke snakker med henne og underholder henne, så starter sutringen.

Har tenkt at det kan være vondt i magen, men på stellebordet blir alt som oftest bra. Da sprudler hun, men begynner å klage igjen med en gang vi går ut fra badet. Lurte på om det var stellematten hun likte å ligge på, og prøvde å legge den på stuegolvet, men det var ikke det heller.

Det går faktisk ikke Ann å bli bortskjemt på kjærlighet, omsorg og nærhet.

Jeg har vugget, bysset og båret- helt til de ikke har trengt det lenger. Det går over. :)

Skrevet

Har prøvd å legge henne ned når hun er rolig, men problemet er vel også at hun ikke er noe særlig rolig hvis hun ligger for seg selv. Det varer i hvert fall ikke lenge om gangen. Jeg går stort sett og bærer henne hele dagene. Og føler ikke at det er nærheten heller hun trenger, for hun slapper ikke av, men kikker seg rundt og hvis jeg bærer i feil stilling så gir hun fort beskjed.

Når amminga først er på plass er det bare å begynne med smokken! Første man her tok ikke smokk og var kjempe urolig, lillesøster på tre mnd fikk smokk på barsel og sovner selv i senga si på kvelden. Så prøv smokk!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...