Gå til innhold

til dere som mener barnvernet er så perfekt!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Ingen er vel perfekte, men vil du ha et samfunn uten barnevern?

Via min jobb som lærer ser jeg de gjør masse godt, hjelper barn i krise, familier etc

Skrevet

Du vet at det er to sider av en slik sak? At barnevernet er bundet på hender og føtter av taushetsplikten??

Barnevernet kommer ikke bare og henter et barn. Det er oftest årsaker som "vi utenfor" selvsagt ikke blir informert om.

Anonymous poster hash: 38599...499

Skrevet

Barnvernet skal tilby familien hjelp ,de er unge og har stor familie rundt seg. har ikke noe mot de,men de gjør ikke alt riktig heller!

Anonymous poster hash: 121f9...8d7
Skrevet

Det er vel ingen som mener barnevernet er perfekt, det er alltid forbedringspotensiale - men jeg ser at barnevernet gjør mye bra og mye riktig. Det som ikke er så bra blåses opp i media, de glade historiene hører man mindre om. Barnevernet har heller ikke anledning til å kommentere enkeltsaker pga taushetsplikt, noe som forsterker det negative bildet - de får jo ikke mulighet til å forsvare seg. Det gjelder også i denne saken. Ingen vet hva årsaken til omsorgsovertakelsen er, og for alt vi vet kan det være en korrekt og gjennomtenkt avgjørelse.

Skrevet

Du vet at det er to sider av en slik sak? At barnevernet er bundet på hender og føtter av taushetsplikten??

Barnevernet kommer ikke bare og henter et barn. Det er oftest årsaker som "vi utenfor" selvsagt ikke blir informert om.

Akkurat hva jeg hadde tenkt å si.

Anonymous poster hash: 43e44...695

Skrevet

Det skjer jo! heldigvis har jeg bare godt og si om både barnevern og mødrehjem,men har dessverre venner som ikke har vert så heldige,og barnvernet gjør en del feil i slike saker,kan ingen komme seg unna.

Skrevet

Det står jo ingenting i den artikkelen om bakgrunnen til at barnet ble plassert i beredskapshjem. Om det var en riktig avgjørelse kan ikke vi avgjøre, men fylkesnemnda var tydeligvis enige i vedtaket.

Anonymous poster hash: 222bd...e35

Gjest Julia1984
Skrevet

Når til og med fylkesnemnda er enig er det ting som denne familien ikke informerte media om....

Skrevet

Barn blir ikke hentet akutt ut for ingenting. Det er gitte krav som må være oppfylt, ikke bare noe en enkelt barnevernsansatt finner på for moro skyld. Men som flere her har påpekt, barnevernet eller deres talspersoner har taushetsplikt og kan ikke fortelle sin side av historien. Jeg tror veldig mange som blir fratatt barna sine og ikke forstår hvorfor selv tror at de er utmerkede omsorgspersoner uten at de faktisk er det. 

Anonymous poster hash: df69f...bfb
Skrevet

Tror du virkelig foreldre som blir fratatt et barn vil gå ut og innrømme hva de har gjort til de rundt seg? det er jo en ganske alvorlig sak de har gjort. Ofte skjønner de heller ikke ting selv. De få sakene jeg kjenner, hvor de har gått til sak både mot helsevesen etter dødsfall og barnevernet etter sak, ser jeg svært godt hvorfor de ikke når frem. Selv føler de seg som David mot Goliat og tror at den eneste grunnen til at de ikke vinner frem er at de andre rotter seg sammen. 

Skrevet

Du fremstår ikke så veldig reflektert, HI...sorry!

Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig at du går ut med en såpass kraftig overskrift, TS.

Saken har vært oppe i både fylkesnemda og tingretten og barnets foreldre tapte i begge instanser. Det sier temmelig mye om saken. 

BV er ikke perfekt, det skal jeg være den første til å skrive under på, men i akkurat denne saken virker det som BV har gjort det de skal.

Skrevet

Skulle det der tilsi at barnevernet har gjort noe galt i denne saken?

Saken har vært behandlet i Fylkesnemnda OG Tingretten, barnet har vært vurdert på familieinstitusjon. Alt tilsier at det var sviktende omsorg som førte til flytting av barnet.

Anonymous poster hash: ee07a...835
Skrevet

tipper det er HI selv som er mor i denne saken.. I det minste nær slektning. Ingen andre ville brukt et så dårlig eksempel for å kaste negativt lys over bv. Dette virker rimelig godt mot HI's hensikt...

Anonymous poster hash: 8d0fa...4f1
Skrevet

Jeg mener på ingen måte at barnevernet er perfekt, men jeg skjønner ikke helt hvordan du mener at akkurat denne linken bekrefter det. Her er det en familie som legger frem sine vurderinger og så har barneverntjeneste, fylkesnemd og Tingrett vurdert det annerledes. Det er ikke mulig ut fra artikkelen å ta stilling til hvem som har rett, men til syvende og sist snakker vi jo om et spedbarn her og en farmor som mener at mor "må få en sjanse". Hva med barnet, lurer jeg da på? Er det best for barnet å bli flyttet en gang til eller er det best for barnet å få ro og oppvekstarenaer man har større tro på at er gode nok?

Skrevet

Dette viser bare poenget med at foreldre som havner under barnevernet sjeldent eier selvinnsikt. De fatter ikke hva de har gjort galt, selv om det er helt åpenbart for dem rundt.

Anonymous poster hash: 0e040...4b8
Skrevet

Takk Gud for at vi har et barnevern, og ikke et foreldrevern.

Anonymous poster hash: 0e040...4b8
Skrevet

Denne saken har vært BÅDE i fylkesnemnda og i tingretten. Begge instanser mener at foreldrene ikke er skikket til å ha omsorgen. Da tenker jeg at det kan stemme

Anonymous poster hash: e5b20...6a2
Skrevet

Hmm,man vet jo ikke hele saken,så kan ikke dømme barnevernet her.. jeg har vel egentlig bare hørt postive ting i slike saker,men så klart dette er forferdelig for familien det rammer og da sier man kanskje mye de egentlig ikke mener,ikke at det er greit heller,men tror VELDIG mange er redd for barnvernet,men som jeg tenker,hvis det skal ramme meg selv engang,vil jeg gjøre alt de ber om som de mener er best for barnet mitt

Skrevet

Du kan jo ikke være spesielt oppdatert på kildekritikk, HI. Som allerede påpekt er dette en sak som kun kan vises fra en side i media grunnet taushetsplikt.

Det sier seg vel også selv at en sak i media sjelden viser den fulle og hele sannheten fra alle sider. Det ville jo ikke solgt spesielt bra.

Dette endrer ihvertfall ikke mitt syn på barnevernet selv om det helt sikkert er forbedringspotensiale der og.

Anonymous poster hash: 533fa...467

Skrevet

a er rett og slett enkelte av dere blinde.. barnvernet gjør en del feil og det gjelder denne saken og samme med det som skjedde med han Rainer i barnets beste.

Skrevet

a er rett og slett enkelte av dere blinde.. barnvernet gjør en del feil og det gjelder denne saken og samme med det som skjedde med han Rainer i barnets beste.

Du virker ikke særlig smart Hi, kan være mange grunner for at barnet ble tatt fra,men siden bv har taushetsplikt så blir det vanskelig for de og si noe,og det kommer kun negative ting,så lenge de må holde helt munn,ser du ikke det selv?

Skrevet

Jobber med barn i hverdagne, og har mange ganger sett at barnevernet ikke er perfekt. Somregel er det motsatt vei,at barn som virkelig tar skade av å være i en familie ikke får god nok hjelp, og helst burde det vært en omsorgsovertakelse i mange av tilfellene. 

Tror veldig at det er to sider av denne saken her. En ting er hvordan ting fremstilles i media og hvordan familien utad ser ut, som år oss til å få sympati for dem. Men hadde vi visst litt mer så kanskje vi hadde tenkt litt annerledes om det??

Anonymous poster hash: 729a4...d3a
Skrevet

Av jobberfaring med slike saker vet jeg at barnevernet har de siste årene hatt stor fokus på barnets nettverk, eks at besteforeldre overtar omsorgen. I de tilfellene det ikke skjer er når de heller ikke er egnet til denne rollen eller når man tenker at de ikke vil prioritere barnets behov fremfor foreldrenes.

Det er en lang prosess å få barnet akuttplassert . Det skjer også at barna må tilbakeføres fordi fylkesnemnda ikke er enig i denne avgjørelsen. I de sakene der fylkesnemnda er enig så er det helt sikkert fordi det er en grunn til dette.

Anonymous poster hash: eb5ca...553

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...