Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Prøver å spare penger nå før jul, og skal derfor sette sammen en meny, slik at det blir lettere å gjennomføre. Unngår hel og halvfabrikater, og bruker gjerne tid på kjøkkenet. Er bare meg og et barn, så burde jo få til dette Anonymous poster hash: 0bb3d...ac0
DaTuMa Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Spaghetti: del kjøttdeigen i to (resten bruker du en annen gang. Lag tomatsausen selv av kokte tomater og krydder. Revet gulrot i sausen er godt. Vanlig spaghetti er billigere enn fersk. Seifilet: kjøp frosne seifiletblokker, legg de i mel og stek. Kokte poteter til. Karrisaus er godt, lag hvit saus og putt karrikrydder i. Nachos: kjøp nachochips, bruk resten av kjøttdeigen. Du lagde også en stor porsjon tomatsaus, resten av denne tar du løk, chili og hvitløk oppi (du har nå salsa). Mais og ost på toppen, inn i ovnen. Kyllingwok: kyllingfilet skjært i strimler, de grønnsakene du liker skjært i biter. Kok ris til og ha på soyasaus. Torsk i ovn: frossen torskefilet, løk, tomat og oliven i en ildfast form. Ha litt fiskekraft oppi (har du ikke det liggende kan du jukse med buljong) og litt olje. Kokte poteter til Lapskaus: skjær opp potet, blomkål, løk, kålrot, gulrot og andre grønnsaker du liker. Kok med kjøttbiter. Griseknoke er billig og gir veldig god smak. Kylling og ris: kok resten av kyllingfileten (du kjøpte selvfølgelig økonomipakke). Når den er mør river du den i biter og steker den på høy varme, sånn at den blir sprø. Lag brun saus og ha kokt ris til. Du har sikkert flere grønnsaker igjen som kan stekes ved siden av Planlegg så det du handler inn kan brukes til flere middager. Lag store porsjoner med saus når du først lager og frys ned Jeg lager alltid dobbel porsjon med feks tomatsaus og brun saus, så hvis vi har dårlig tid en dag så kan jeg ta en fra frysen
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Tusen takk for svar mye sunt og godt her da, og jeg har mange av ingrediensene i hus fra før ønsker gjerne flere svar Anonymous poster hash: 0bb3d...ac0
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Følg med på når det er tilbud på kjøttdeig, pakker med fisk o.l. Mye å spare på det.. Av kjøttdeig kan du også lage kjøttboller, kjøttkaker eller karbonader. Til dette kan du også gjerne bruke kyllingkjøttdeig (som ofte også er billigere). Server med grønnsaker, ris, pasta eller potet. Buljong gir en god sausbase til det meste. Tykne sausen med maizenna/hvetemel om du vil ha litt mer konsistens. Anonymous poster hash: 32389...918
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Supper er billig og godt, bruk de av grønnsakene du ikke har fått brukt opp.. Jeg lager ofte brokkolisuppe for eksempel. Men har jeg litt sellerirot og andre rotgrønnsaker hiver jeg de oppi.. Tomatsuppe er også billig og enkelt.. Stek gjerne svinestrimler ved siden av for litt protein.. Linsesuppe med pølser er også billig og godt:) Elsker supper! Anonymous poster hash: fe70a...254
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Billigste jeg vet om er risengrynsgrøt.
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Her er forslag til veldig rimelige måltider. Vi spiser lite kjøtt, det sparer man hauger av penger på! Linsesuppe. Du kan finne flere gode oppskrifter på nett. Alt av supper egentlig, når jeg tenker meg om. Finnes knapt noe rimeligere å lage! Wok med restegrønnsaker. Ris eller nudler til. Pai av det du har i skuffer, skap og frys. Det er faktisk ganske gøy å gå på "skattejakt". Mel (jeg bruker grov spelt) har man jo oftest liggende, likeså med egg og smør. Så fyller du oppi det du vil ha av påleggsrester, ost og grønnsaker. Nam nam. Fiskepinner med potet og revet gulrot. Ikke min favoritt, men en stor pakke fiskepinner er billig. Karrigryte. Matfløte, litt vann, masse god karri. Paprika, squash og epler i biter oppi. Kyllingfilet i biter hvis du vil, jeg klarer meg fint med bare grønnsakene. Ris til. Billig, billig (spesielt uten kylling). Pannekaker er billig. Men selvsagt ikke sunt, og mange vil ikke kalle det middag en gang... På Rema finner jeg torsk i blokk i frysedisken som er superbillig! Husker ikke merket, men den koster vel rundt 20,- Veldig godt å lage i ovnen med grønnsaker og saus i form. Hjemmelaget fiskegrateng kan den brukes til, eller torskegryte med chilli. Masse gode oppskrifter på godfisk.no Oppsummert, for å spare mest mulig penger på mat: mindre kjøtt, og bruk det du har i skuffer og skap ved f.eks å ha en eller to "lag-av-det-du-har" middager i uken. Du vil bli overrasket over hva du vil få til å lage!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå