Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Når jeg vokste opp bakte mamma alltid masse og spesielt til jul, slik var det hos venninner av meg også. Det ble vasket og ordnet, men alle mødrene jobbet også altså... I dag kjøper jeg og venninnene mine vaskehjelp og orker ikke bake. Tar et par obligatoriske slag med ungene, ellers ikke noe. Surkål fra pose, ferdig risikrem... Skjer egentlig med oss a?? Anonymous poster hash: b90fd...e55
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 er vel flere muligheter til å kjøpe seg fri nå enn før kanskje? Jeg baker det jeg skal ha av kaker selv, noe baker jeg ekstra av og bytter med ungens farmor, men alt er hjemmebakt, starter tidlig og tar litt etter litt så det ikke blir stress. vasker, men har ikke rundvask, det tar jeg heller til våren. Og pynter litt gjennom hele desember, starter den 1. og det siste er pynting av tre 23. noen hjelp har jeg ikke råd til å kjøpe, og kjøpekaker synes jeg ikke er noe spesielt godt. Pakkene prøver jeg å være mest mulig ferdig med før desember starter, det jeg ikke er ferdig med har jeg som regel oversikt over hva jeg skal ha. Da slipper jeg å stresse rundt i desember, med snøvær og "alle andre" som stresser rundt. Etter jeg fikk barn har det vært viktig for meg at de får den samme forventning og adventsglede som jeg hadde da jeg fikk barn, og at alt ikke bare overdøves av stress og og pakkekalendre og styr. Sånn liker jeg å ha det (Viktig å nevne her inne at jeg ikke forventer at alle andre har det som meg, folk må nesten lage advent til det de har lyst til selv, anderledes er ikke rart - bare anderledes ) Anonymous poster hash: de2ad...7f5
Major HotLips Houlihan Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Vel, det gjelder ikke alle. Her i huset vasker jeg selv og maten er hjemmelaget, men man velger jo selv hva man prioriterer
mamma_til_gutt Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har vaskehjelp til grovvasken, men vasker selvfølgelig til jul selv. Det er helt uaktuelt å kjøpe ferdig julemat/kaker til høytiden, men kjøper litt nå og da før jul. Latere er vi definitivt, men ingen av mine venner jukser på alt.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Vi dibber. Etc. Anonymous poster hash: 572b4...3ac
Katapult Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Er vel andre forventninger til kvinnfolk i hus nå for tiden. Det hat blitt enklere løsninger. I stedet for å stresse, så velger folk det enkle. Så er det kanskje tradisjon? Jeg er ikke oppvokst med 7 slag og masse pynt. Julaften slår vi på stortromma, men ellers er ikke adventstiden det helt store.
frk Nilsen Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Lager all mat, baker alt selv, vasker selv. Baker ikke 7 slag, ingen av oss som spiser så mye kaker. Begge jobber 100% og vel så det. Endret 8. desember 2013 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Jeg synes ikke vi er late. Jeg synes vi er smarte! Jeg har 3 barn, jobber 100% og har i tillegg mange verv. Jeg blir glad når svigermor som bare er hjemme kommer innom med julekaker, så slipper jeg unna med å bake pepperkaker og kakemenn. Vi har hjelp til gulvvasken 1 gang i mnd, og det er vanvittig deilig. Mamma pleide aldri å kose seg i julen fordi hun holdt på å omkomme av all jobben som skulle gjøres. Jeg koser meg med de juleforberedelsene jeg gjør, og slipper å bli sur og sinna fordi jeg er altfor stresset! Jeg føler meg virkelig ikke lat selv om jeg får litt hjelp! Anonymous poster hash: cbe02...656
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Det meste i samfunnet har blitt annerledes bare på få år. Nå forventer vi at alt skal være enkelt og bli gjort for oss. Feks, så er det jo en selvfølge at barna skal i barnehage når de er 1 år, så slipper vi jobben med å oppdra de selv. Og det er kun 1 av 100 eksempler. Jeg velger å prioritere annerledes, TID med barna, baker selv, og gjør ting jeg husker fra min barndomsjul. Så, er vel mange som har blitt late ja, det meste handler om prioriteringer! Anonymous poster hash: ea573...18d
Fertila Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 For det første sto det på æren til husmødrene i gale dager, for til jul skulle alt være på stell, både med de 7 slagene i boks og rent og fint hus. Nå i dag har man ikke lenger de samme kravene, vi har blitt et annerledes samfunn, med andre verdier. Jeg tror også at husmødre i dag har tidsfordriv som tar mye tid, som feks surfing og sosiale medier.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Når jeg vokste opp bakte mamma alltid masse og spesielt til jul, slik var det hos venninner av meg også. Det ble vasket og ordnet, men alle mødrene jobbet også altså... I dag kjøper jeg og venninnene mine vaskehjelp og orker ikke bake. Tar et par obligatoriske slag med ungene, ellers ikke noe. Surkål fra pose, ferdig risikrem... Skjer egentlig med oss a?? Anonymous poster hash: b90fd...e55 Likestillingen har vel også kommet lengre i de fleste hjem siden mange av oss var små. Jeg har i alle fall en mann som er med på baking, rydding, pynting etc. Jeg tar meg av gavehandlinga (siden han ikke er så flink på det) og han tar seg av innkjøping av tre og å få det i hus, siden jeg ikke er så flink på det. Vi er ikke late, men arbeidet er fordelt jevnere og da blir det mer tid til andre ting I tillegg har vi vaskehjelp hver 14. dag, og det er det lureste eg noen gang har skaffet meg. Anonymous poster hash: de8dd...87b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Det har da ikke noe med latskap å gjøre! MEN prioriteringer og muligheter. Jeg har mulighet til å ha vaskehjelp - ære være henne! I vår familie deler vi på å lage julekakene. Vi lager noen slag hver (vi og besteforeldrene) - eller vi kjøper om vi ikke har hatt tid. Anonymous poster hash: 00d6c...876
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Jeg baker selv, og lager maten selv. Vaker selv og, men jeg skal få meg vaskehjelp. Men.. jeg kjøper fedig peppekakedeig, sukål og posesaus.. jeg baker ikke 7 slag, men noen. Anonymous poster hash: a0370...a34
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Hvem i all verden lager surkål selv?? Anonymous poster hash: cbe02...656
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Når jeg vokste opp bakte mamma alltid masse og spesielt til jul, slik var det hos venninner av meg også. Det ble vasket og ordnet, men alle mødrene jobbet også altså... I dag kjøper jeg og venninnene mine vaskehjelp og orker ikke bake. Tar et par obligatoriske slag med ungene, ellers ikke noe. Surkål fra pose, ferdig risikrem... Skjer egentlig med oss a?? Anonymous poster hash: b90fd...e55 Nå sier du ingenting om hvilken jobbsituasjon din mor hadde, men min mor og mødrene til de fleste vennene mine var enten helt eller delvis hjemmeværende. Det er det så godt som ingen som er nå derimot. Synes i alle fall det gir mye svar på det. Anonymous poster hash: f065f...20a
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #16 Skrevet 8. desember 2013 Ikke lat, prioriterer bare tid med barna. Husker min mor styret og ordnet med alt mulig. Vi sto ute i snøen å så gjennom vinduet at hun bakte flere kransekaker, noe som gjerne tok en hel dag. Jeg prioriterer heller å være ute i snøen og leke med barna mine, og kjøper kransekaker ferdig. Har også vaskehjelp en gang pr uke av samme grunn. Anonymous poster hash: 31a85...e41
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 Hvem i all verden lager surkål selv?? Anonymous poster hash: cbe02...656 Jeg gjorde det i fjor. Enkelt og godt. Lagde på kvelden på lillejulaften. Bare kos det. Anonymous poster hash: ffdfe...df9
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #18 Skrevet 8. desember 2013 Lager all mat selv, posesaus finnes ikke her i hus og kakene tar det ca null tid å bake. Synes ikke noe er stress, bare koselig:) Anonymous poster hash: 6b2ce...eb8
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #19 Skrevet 8. desember 2013 Hadde jeg fått posesurkål på julaften tror jeg at tårene hadde kommet Neida, men jeg ser faktisk mer frem til mammas hjemmelagde surkål enn til ribba Er veldig enkelt å lage selv, bare å hakke kål, kryddre og ha i god kraft samt lage den sur/søt på slutten...nam nam Anonymous poster hash: fdce5...7d0
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #20 Skrevet 8. desember 2013 Kjøpe kaker? Det er bare fattige folk som kjøper kaker! Her i huset har vi ekte hjemmelaget til jul! Hjemmelaget som i bakt her hjemme. Vi leier inn to polske damer til å stå og bake og ta seg av jobben med kjøkkenarbeidet i to dager. Anonymous poster hash: 2262d...c5f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2013 #21 Skrevet 8. desember 2013 Jeg hadde ingen mor som drev å styret til jul, men en bestemor derimot. Fantastisk dame som fortsatt gir meg to slag kaker til jul. Problemmet er at vi nesten ikke spiser kake uansett årstid så vi baker papperkaker med hjemmelagd deig. Vaskehjelp har jeg ikke, men det vaskes kunn grundig til jul. Hjemmelagd surkål er virkelig et must til for oss til jul så her lager vi det selv, også riskremen og sausen til ribba lages fra bunnen av, MEN den røde sausen, den kommer i ferdig forpakning. Tiden er anderledes nå enn da, verdiene forandrer seg og det gjør vi også. Det bugner med overflod i de norske hjem året rundt så julen har mistet litt av sin sjarm. Anonymous poster hash: 32da6...ee5
Superdolly Skrevet 8. desember 2013 #22 Skrevet 8. desember 2013 Akkurat surkål og riskrem er ikke det vanskeligste å lage selv da... Min mor tilhører den generasjon kvinner som ble oppdratt til å være hjemmeværende husmødre, med alle de krav og forventninger som fantes til akkurat det. Samtidig var hun også forventet å gå ut i yrkeslivet. Kravene til henne var dermed enorme, og i ettertid har hun flere ganger snakket om ting hun angrer på. For eksempel at hun ikke lekte med oss barna eller tok oss med på noe av det hun skulle gjøre. Vi ble sendt ut for å leke mens hun fikk arbeidet unna. Og antageligvis måtte det være slik, hun hadde nok ikke rukket alt dersom hun skulle hatt med seg barna. For det er bare å innse det, når barna skal hjelpe til tar det ofte lenger tid. Nå for tiden er kravene til kvinner annerledes. Ingen forventer hjemmeværende husmor fra 1950-tallet-standard av oss. Men derimot forventes det mye når det gjelder oppfølging og stimulering av barna. Helst skal barna være med på alt som skjer og lære av det, samtidig som ting skal skje på barnas premisser. Vi leker med barna, både inne og ute. Hadde noen sagt da jeg var liten at min mor skulle bli med ut og kjøre akebrett med oss hadde jeg trodd de var sprø. For barn nå til dags er dette en selvfølge. Det finnes også mye mer å få kjøpt ferdig nå for tiden, og vi har bedre råd. For mine foreldr var det en selvfølge å kjøpe en gris før jul. Den kom ferdig avlivet, men min mor og bestemor måtte ta jobben med å skjære opp og lage mat av slaktet. De malte opp kjøtt, laget pølser og farse og stekte medisterkaker. Jeg har aldri gjort dette. Jeg kjøper ferdige pølser og ribbe på butikken. Kanskje det er latskap. Eller kanskje vi bare har innsett at verden har gått videre. Jeg er glad jeg slipper å stå til langt på natt hver eneste kveld i desember og slakte og partere gris. Jeg baker julekakene selv, ja, men jeg tror ikke hjemme aksten var det som tok mest tid heller i min barndom. Jeg har ikke vaskehjelp, jeg vasker huset selv. Men i motsetning til min far, så vet min mann godt hvordan man bruker mopp, bøtte og såpevann.
Mandala Skrevet 8. desember 2013 #23 Skrevet 8. desember 2013 Jeg velger å prioritere annerledes, TID med barna, Anonymous poster hash: ea573...18d Jeg velger også tid med barna, derfor har jeg nå skaffet vaskehjelp og skal bare bake pepperkaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå