Gå til innhold

Gjerrig svigermor, kan vi gi dette i julepresang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakk om gjøre seg akkurat til den man kritiserer.

Og da mener jeg ikke at te trenger å være en dårlig gave. Men når den er gitt i det henseende at det skal spegle hvor utakknemlig man er for tidligere gaver , da er det bare kjipt og usmakelig. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir kvalm og dårlig av bare tenke hvordan mange mennesker er i Norge virker som dem kun går rundt å ønsker seg ting og er det ikke bra nok blir dem misfornøyde.På andre steder i verden dør barn i krig sult og ønsker seg kanskje det å få litt mat.Hvorfor ikke heller bruk tid på dem vi er glade i og hjelpe mennesker som trenger det gir mer det ,en den nyeste i pod.

Anonymous poster hash: 31f1b...fd4
Skrevet

Altså hun har ikke dårlig råd ellers hadde jeg aldri skrevet dette, hun og mannen ble skilt og han krevde ikke en krone av henne for boligen så hun sitter der med nedbetalt bolig og har både penger på bok og bruker ikke en krone på seg selv kan det virke som. Når jeg og min mann var studenter så var det engang en lei knipe og vi spurte om og få lånne henne 500 kroner i 3 dager, men nei det kunne vi ikke for hun kunne jo miste jobben og da behøvde hun pengene! Man mister ikke jobben på 3 dager og vi hadde tenkt og betale tilbake, men det ordnet seg!

Ikke har hun gitt ungene bursdagspresang de siste årene og 12 åringen fikk pekebøker i julepresang i fjor, kan du tenke deg hvor flau han ble? Trodde det var feil gave, men når 2 åringen får noen bodyer i str 98 nekter jeg og tro at hun har pakket feil for hun var her selv og spurte om 12 åringen var fornøyd med presangene!

Blir bare flau over henne, forventer ikke dyre presanger, men for 2 år siden kjøpte jeg og ungene et Kari Traa pannebånd til 299 og hun har så vidt meg bekjent aldri brukt det, i beste fall har hun levert det tilbake på butikken! Så hun går med sitt gamle pannebånd som er fra 1980 tallet og er i noen grusomme farger.

Da hun fikk 50 års presang fra jobben solgte hun gavekortet for hun ville heller ha penger.

Anonymous poster hash: f2411...381
Skrevet

OK en gjerrig kjerring bare.Bare si det til henne at hun er den gjerrigeste dama du kjenner trenger å høre det.

Anonymous poster hash: 31f1b...fd4
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Altså hun har ikke dårlig råd ellers hadde jeg aldri skrevet dette, hun og mannen ble skilt og han krevde ikke en krone av henne for boligen så hun sitter der med nedbetalt bolig og har både penger på bok og bruker ikke en krone på seg selv kan det virke som. Når jeg og min mann var studenter så var det engang en lei knipe og vi spurte om og få lånne henne 500 kroner i 3 dager, men nei det kunne vi ikke for hun kunne jo miste jobben og da behøvde hun pengene! Man mister ikke jobben på 3 dager og vi hadde tenkt og betale tilbake, men det ordnet seg!

Ikke har hun gitt ungene bursdagspresang de siste årene og 12 åringen fikk pekebøker i julepresang i fjor, kan du tenke deg hvor flau han ble? Trodde det var feil gave, men når 2 åringen får noen bodyer i str 98 nekter jeg og tro at hun har pakket feil for hun var her selv og spurte om 12 åringen var fornøyd med presangene!

Blir bare flau over henne, forventer ikke dyre presanger, men for 2 år siden kjøpte jeg og ungene et Kari Traa pannebånd til 299 og hun har så vidt meg bekjent aldri brukt det, i beste fall har hun levert det tilbake på butikken! Så hun går med sitt gamle pannebånd som er fra 1980 tallet og er i noen grusomme farger.

Da hun fikk 50 års presang fra jobben solgte hun gavekortet for hun ville heller ha penger.

Anonymous poster hash: f2411...381

Likevel, hva er poenget med å falle ned på et enda lavere nivå selv?

Skrevet

Var det du eller svigermor som var gjerrig?

Skrevet

Haha!

Av gangen til min samboer, så fikk jeg en pakke med telys og en pakke med servietter.

Fy fader så teit!

Hadde heller satt pris på å få en søt porselensfigur istedenfor. Og de trenger ikke være dyre en gang.

TS, hva har Svigermoren gitt deg i gave forno?

Anonymous poster hash: 379d7...12e

Skrevet

*Av tanten til min samboer..

Beklager skrivefeilene:D

Bruker ipad med teit ordliste..

Anonymous poster hash: 379d7...12e

Skrevet

HI - kan hende er din svigermor rett og slett bare gjerrig. Men hvorfor vil du "bli henne" med å bli like gjerrig mot henne?

Jeg vet om et par personer som er virkelig gjerrige, de skal samle mest mulig verdier, men de skal aldri bruke dem. Noen er bare slik, og det er ingen vits å bruke energi på å prøve å endre dem.

Men, det finnes også mange andre grunner til at folk kan bli såkalt gjerrig. Kanskje har din svigermor en oppvekst som har vært preget av penger eller mangel på penger, eller holdninger til penger som hun fikk innprentet i så stor grad at det er blitt en psykisk greie hun ikke greier å endre? Hvis det skulle ligge noe slikt bak så er det trolig ting din mann ikke vet noe om, han har sikkert fått glansbilde-varianten av historien, eller at andre ting er trukket frem som dårlig, men aldri det økonomiske.

Kanskje visste hennes mann om noe av dette, og visste hvor viktig økonomisk trygghet var for henne og at det var derfor han lot henne sitte igjen med så mye etter skillsmissen?

Det jeg skriver er bare eksempler. Eksempler på at man ikke alltid skal være så rask til å dømme andre - selv de man tror man kjenner.

Et familiemedlem hos oss begynte å bli mer og mer tilbakeholden på gaver, og ga også slike ulogiske gaver som pekebok til 12-åringen. Vi merket ikke noe på henne før etter flere år, hun var utrolig flink til å skjule at hun veldig tidlig hadde begynt å bli dement. De gavene hun ga var helt logiske for henne. Og de var gitt i aller beste mening og med stor kjærlighet. Når hun kjøpte gaver til barna så husket hun dem ofte langt yngre enn de faktisk var - hun husket dem slik de var før hun begynte å bli dement.

Kanskje er din svigermor bare en gjerrig Ebenezer Scrooge.

Kanskje er det andre grunner for den måten hun er på.

Selv om din svigermor er som hun er så kan du velge å ikke være som henne. Men det er ditt valg hvem og hva du vil være.

Og til slutt bare et lite ps..... selv om du synes det Kari Traa-pannebåndet var lekkert, så er det ikke sikkert at din svigermor synes det samme, kanskje det bare er for ungdommelig for henne? Hun trenger ikke være utakknemlig av den grunn. Men å gå med et pannebånd man ikke synes om, det er vel noe du heller ikke ville følt deg vel med - eller?

Ikke noe galt med gaven din, det trenger bare ikke være noe hun føler hun er komfortabel med.

Anonymous poster hash: d8f79...23a
Skrevet

Og tanken her er jo tydelig gjennomtenkt, du er gjerrig, så da er vi gjerrig tilbake. Litt patetisk altså....

Anonymous poster hash: f0512...1e2

Skrevet

Skjønner godt det er kjipt å bruke masse tid og penger på en gave til noen man føler ikke setter pris på det, eller gjør noe tilbake.

Hadde svigermor sittet barnevakt eller hjulpet på andre måter hadde jeg fint sett bort fra denne gjerrige væremåten, om hun har lite interesse for annet en det som gagner kun henne i tillegg hadde jeg valgt å gi henne te.

Mest fordi jeg vet hun ville ha nytte av det og faktisk bruke det.

Dere som skriker opp her om at hi skal være takknemlig for å få noe billig og træl, det er tross alt tanken som teller (selv om det tydeligvis ikke er tanke bak fra svigermoren sin side), hvorfor er denne damens oppførsel så grei og skal aksepteres, mens HI som ønsker å gi en like billig gave men faktisk skal kjøpe noe hun vet svigermoren bruker har usmakelig oppførsel?

Det blir da veldig en dobbeltmoral. Så om jeg gir gave til 200kr til min bror og han gir til 1000 kr til meg, så skal det være greit at jeg bruker lite penger men han må fortsette med mye for det ville gjort han til en dårlig menneske om han fulgte etter og gikk ned til mitt nivå på gaver?

Anonymous poster hash: 711b9...b46
Skrevet

Skjønner godt det er kjipt å bruke masse tid og penger på en gave til noen man føler ikke setter pris på det, eller gjør noe tilbake.

Hadde svigermor sittet barnevakt eller hjulpet på andre måter hadde jeg fint sett bort fra denne gjerrige væremåten, om hun har lite interesse for annet en det som gagner kun henne i tillegg hadde jeg valgt å gi henne te.

Mest fordi jeg vet hun ville ha nytte av det og faktisk bruke det.

Dere som skriker opp her om at hi skal være takknemlig for å få noe billig og træl, det er tross alt tanken som teller (selv om det tydeligvis ikke er tanke bak fra svigermoren sin side), hvorfor er denne damens oppførsel så grei og skal aksepteres, mens HI som ønsker å gi en like billig gave men faktisk skal kjøpe noe hun vet svigermoren bruker har usmakelig oppførsel?

Det blir da veldig en dobbeltmoral. Så om jeg gir gave til 200kr til min bror og han gir til 1000 kr til meg, så skal det være greit at jeg bruker lite penger men han må fortsette med mye for det ville gjort han til en dårlig menneske om han fulgte etter og gikk ned til mitt nivå på gaver?

Anonymous poster hash: 711b9...b46

Tror du misforstår litt. Hvis HIs svigermor bare er gjerrig, så er det slik hun er, eller slik hun velger å være. Det er ingen som forsvarer akkurat det. Men det kan være mange grunner til at hun er som hun er, som HI eller mannen kanskje ikke vet så mye om.

Og hvis svigermor bare er ei drittkjerrig som gir noe bare for å gi og ikke med noe omtanke, så trenger likevel ikke HI bevisst velge å synke ned til svigermors nivå! Det vil bare være en ynkelig måte å "hevne" seg på, etter min mening. Da er det bedre å si direkte til svigermor at de heller kan kutte ut gaver til hverandre heretter.

HI kan godt velge å gi svigermor en billigbillig julegave. Men HI trenger ikke demonstere med å gi svigermor en større ladning av den billigste teen som finnes. Det blir bare barnslig og patetisk å prøve å sette svigermor på plass på den måten.

Gi svigermor en eller to esker med god te og en god sjokolade, så kommer prislappen på rett over 100-lappen. Det vil være en billig gave, en liten gave, men likevel en gave som gjør at HI beholder sin egen selvrespekt. Man kan godt ta avstand fra en adferd man ikke forsvarer uten å gjøre det så demonstrativt som det HI foreslår å gjøre med sine seks Lipton-pakker med te. Bare tegninger fra barna vil være bedre enn de seks Lipton-eskene etter min mening.

Og ditt eksempel med gaver på 200 og 1000 kroner blir for dumt!!!

Man gir etter evne og lyst. Du gir din bror det du ønsker å gi ham. Han gir det han ønsker å gi deg.

Folks situasjon kan endre seg fra år til år, livssituasjon kan endre seg. Forhold til de man gir gaver kan endre seg.

Anonymous poster hash: d8f79...23a

Skrevet

Så fint at jula har blitt hevnaksjonenes høytid, da. Hvor ble det av folks evne til å være litt skvær? Si det rett ut i en ok tone om det er noe man reagerer på - framfor å velge jula til å demonstrere det.

Skrevet

Du vet at hun er gjerrig, allikevel fortsetter du å forvente bedre gaver og skuffelsen blir like stor hver gang, hvorfor?? Hva med å bare akseptere at slik er hun, og ikke la deg falle ned på samme nivå. Jeg vet ikke hvilke grunner hun har til gjerrighet ,men noen holder hardt i pengene. Du få se det slik, at en dag når hun er borte vil kanskje arven ta bort en del av skuffelsen. Forutsatt at hun blitt behandlet pent da, ellers kanskje arven går til de som klarte å sette pris på henne og hennes særheter mens hun levde.

Skrevet

Jeg ville kanskje ikke kjøpt den dyreste gaven til henne, men likevel noe som er koselig å få

Anonymous poster hash: 29fb9...24d

Skrevet

Skjønner godt det er kjipt å bruke masse tid og penger på en gave til noen man føler ikke setter pris på det, eller gjør noe tilbake.Hadde svigermor sittet barnevakt eller hjulpet på andre måter hadde jeg fint sett bort fra denne gjerrige væremåten, om hun har lite interesse for annet en det som gagner kun henne i tillegg hadde jeg valgt å gi henne te.Mest fordi jeg vet hun ville ha nytte av det og faktisk bruke det. Dere som skriker opp her om at hi skal være takknemlig for å få noe billig og træl, det er tross alt tanken som teller (selv om det tydeligvis ikke er tanke bak fra svigermoren sin side), hvorfor er denne damens oppførsel så grei og skal aksepteres, mens HI som ønsker å gi en like billig gave men faktisk skal kjøpe noe hun vet svigermoren bruker har usmakelig oppførsel?Det blir da veldig en dobbeltmoral. Så om jeg gir gave til 200kr til min bror og han gir til 1000 kr til meg, så skal det være greit at jeg bruker lite penger men han må fortsette med mye for det ville gjort han til en dårlig menneske om han fulgte etter og gikk ned til mitt nivå på gaver? Anonymous poster hash: 711b9...b46

Det er strengt tatt ingen som sier at hi skal være takknemlig for gaven hun får fra svigermor, men litt gammeldags folkeskikk har aldri skadet noen. Om hun synes det er så jævlig kjipe gaver så sir hun til svigermor at vi droppet gave til de voksne i år og så kan svigermor heller bruke de pengene på seg selv. Men det er bare tull å bruke penger på en gave (hi selv syns er kjip) i stede for å heve seg over svigermors oppførsel. Men noen syns vel at et øye for et øye, en tann for en tann kan brukes i alle sammenhengenger. Det gjør meg trist, for jeg har så inderlig lyst at verden skal være mer enn summen på gaven man gir og får. Og som noen poengterte så synes kanskje svigermor at hi's gaver er kjipe. Hehe morsom tanke :P

Uansett så er jeg faktisk, til tross for mine unge 24 år, av den oppfatning av at man skal sette pris på at noen velger å gi gave til nettopp deg, uansett hvor dritt det er. Men folkeskikk er jo en forsvinnende egenskap så man kan vel ikke vente bedre av folk flest har jeg inntrykk av. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...