Gå til innhold

Siden vi er inne på feite barn... Datteren min.... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre barn, alle får likt å spis, alle får bestemme selv hvor mye de orker, men har likt "tak" før vi bryter inn å sier det holder. Vi har aldri sjokoladepålegg etc og forsøker holde godis spising til lørdager...

Gutta er normalt slanke, varierer litt med aktivitet, men aldri fete. Jenta mi derimot er tung og har stor mage. Hun har selv begynt å kommentere det, 6 år :( Hva kan jeg gjøre? Hun trener turn 2 timer hver uke, spiller fotball med brødre og pappaen sommer, snart begynner ski....

Hun er glad i mat og maser ofte på godterier... Er så fortvilende!

Anonymous poster hash: 6b555...a36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville økt aktivitetsnivået hennes. I den alderen er det ikke den organiserte aktiviteten som er viktig! Dra på tur i skogen, la henne være med å måke snø, dra på sykkeltur, ut på skøyter...

Anonymous poster hash: 075db...904

Skrevet

Jeg ville økt aktivitet og absolutt unngått alle former for søtt utenom lørdagsgodt i begrenset mengde. Tenk over skjulte kalorier i hverdagen, typisk juice og yoghurt. Ikke tillat småspising mellom måltidene.

Det enkleste måten å øke aktiviteten på er å delta selv! :)

Gå turer, gå på ski, måke snø, leke i dyp snø...

Anonymous poster hash: 87378...a88

Skrevet

Vi er i grunnen mye ute og i aktivitet altså, med to brødre er hun sjeldent i ro inne heller... Det løpes i trapper og turens i sofa :) Men jeg skal sette mer fokus på det neste halvår å se hva som skjer :)

Juice har vi en sjelden helg innimellom, yoghurt noe oftere, men ikke menger, ikke de værste og ikke de største...

Skrevet

Kanskje ikke, men alle monner drar. Vår sønn var også på vei til å bli lubben, og vi måtte bare skjerpe oss alle som en. Heldigvis har vi aldri godteri i hus, men f.eks trenger han ikke spise 3-4 skiver til frokost og lunsj, det holder med 2. Han trenger heller ikke drikke melk til hvert brødmåltid, så vi drikker vann hjemme, melk får han i bhg. Så er vi ute og går tur minst 30-60 minutter hver dag i tillegg til bhg og leking hjemme.

Det må bare tas tak i, og på en måte som selvsagt ikke sulter ungene.. Har aldri nevnt det for min sønn at vi spiser mindre for å gå ned i vekt eller noe, sier bare at to skiver er nok, og nå skal vi gå på tur for da blir vi så glade. Han er 5 år:)

Anonymous poster hash: 7e959...a8c
Skrevet

Jeg hadde uten tvil sett på kostholdet. Når barna spiser "for mye" kan det være tegn på at kosten skulle bestått av færre karbohydrater, og mer proteiner og fett som øker metthetsfølelsen og holder blodsukkeret stabilt. 

Skrevet

Jeg var skikkelig lubben som liten. Hadde stor mage og var i "godt hold" hele barneskolen, bollekinn og mye valpefett. Var både høy og stor.

Så plutselig skøyt jeg i været og ble kjempetynn og høy. I voksen alder er jeg 179 høy, spinkel benbygning og slank.

Så vet ikke om jeg hadde vært så urolig hvis barnet bare er 6 år...

Anonymous poster hash: fdba4...c25

Skrevet

Vi har allerede max 2 skivertil måltider osv... Kjøper feks Ingers rugbrød...

Skrevet

Du ser at guttene trenger mer mat enn jenta, men du passer på at alle spiser like mye. Ok. Du er medskyldig i at hun blir tykk.

Anonymous poster hash: 7ac17...c68

Skrevet

Dattern til venninnen min var slik du beskriver. Ei kanskje så kompakt lita frøken da hun var 6-12 år. Men så......strakk hun seg og er nå en lang og tynn jente på 15 år :)

Hun var aktiv hele veien med håndballtreninge 3 ganger i uken og spiste vanlig koshold slik du beskriver.

Tror du kan slappe av, men alikevel ha en liten titt på skjulte kaloroer som flere har nevnt )

Skrevet

Du ser at guttene trenger mer mat enn jenta, men du passer på at alle spiser like mye. Ok. Du er medskyldig i at hun blir tykk.Anonymous poster hash: 7ac17...c68

Jo takk for den. Siden du er så allvitende... Kanskje du kan kontakte skolen å forklare de at 1 skive i matpakka er nok for min datter??? De mener nemlig det er for lite...

Skrevet

Det er forskjell på lubben og tykk.

Det er kjempe bra du tar tak og det høres ut som hun får masse aktiviteter.

Noen barn er litt lubben frem til puberteten og så lenge dere passer slik på kostholdet som dere gjør så hun ikke blir kjempe stor så ville ikke jeg tenkt så veldig mye på det. :-)

Anonymous poster hash: 51908...5d6

Skrevet

Uansett må du ikke la henne på noen som helst måte føle at hun er "feil".

Anonymous poster hash: ede19...52d

Skrevet

Ta henne med ut og gå turer, bare dere jentene. Husker hvordan det var å være den jenta. Jeg var ALLTID sulten. Du kan jo pakke noen gulrøtter med i matpakke hennes. Eller andre grønnsaker.

Anonymous poster hash: 2f856...4a5
Skrevet

Det er selvsagt at man blir lubben av å spise mer enn man forbruker og trenger for å vokse.

Det er bra du tar tak i det!

Jeg har en snupp på 5,5 år som er rett under gjennomsnitt vektmessig, ser helt normal ut. Hun spiser som regel ca 1/2 skive til hvert brødmåltid (spiser hver tredje time). Vi fyller på med litt frukt eller yoghurt i tillegg.

Vi har "krav" om en halv skive til hvert måltid. Hun drikker også juice og biolamelk.

Dette sier jeg som et eksempel.

Jeg synes det er kjempebra at du tar tak i det, særlig siden hun selv vil gjøre noe med det. Hjelp henne med kosten og aktivitet. Så "vokser" hun det av seg. Altså - vekten står stille, mens hun vokser i høyden.

Anonymous poster hash: 0f9ae...848
Skrevet

Du ser at guttene trenger mer mat enn jenta, men du passer på at alle spiser like mye. Ok. Du er medskyldig i at hun blir tykk.Anonymous poster hash: 7ac17...c68

Jo takk for den. Siden du er så allvitende... Kanskje du kan kontakte skolen å forklare de at 1 skive i matpakka er nok for min datter??? De mener nemlig det er for lite...Anonymous poster hash: 6b555...a36
Ikke bry deg om dustete svar. Du prøver jo og gjøre noe med det. Skjønner ikke hvorfor enkelte må komme med sånne komtarerer, regner med at dette er sårt for deg. Siden du er så opptatt av det nå, så retter det seg nok :) lykke til :)

Anonymous poster hash: 204d3...14e

Skrevet

Jo takk for den. Siden du er så allvitende... Kanskje du kan kontakte skolen å forklare de at 1 skive i matpakka er nok for min datter??? De mener nemlig det er for lite...

Ikke at jeg er enig med hun over, men bare et lite tips i tilfelle du ikke vet det: Mesteparten av kaloriene ligger ofte i pålegget. Fikk meg en aha-opplevelse da jeg telte kalorier da jeg slanket meg.

Anonymous poster hash: a43d7...330

Skrevet

Ikkje forvent at ho veks det av seg. Nokon gjer det, men dei flste overvektige seksåringar blir overvektige vaksne. Eg ville sett på samansettningen, mykje karbo gjer sug etter meir og barnet vil mase om f.eks godteri.

Eg vaks opp med ein stor andel karbo, men ikkje mykje søtt. Det blei forventa at eg skulle vekse av meg overvekta sidan ingen andre i familien var overvektige. Det som skjedde var at resten av familen etter kvart blei større enn meg. Dei har fortsatt å ete mykje karbo og halvfabrikat, eg har ikkje..

Anonymous poster hash: fbe9f...892

Skrevet

Tja,-slik var datteren min og. Til hun var 10. Nå er hun en lang sylfide på 17. Skikkelig flott i kroppen... Hvem skulle trodd?? Kanskje du bare skal slappe av litt med det? Altfor mye mas om å være tynn synes jeg!

Skrevet

Det er jo faktisk sånn at noen ligger litt over gjennomsnittet vektmessig.Noen barn er mer tunge i kroppen enn andre.

Akkurat som noen ligger litt under, slik dannes jo et snitt...

Men klart du kan være obs på kostholdet.

Skrevet

Hva med å gå til en ernæringsfysiolog for veilidning, en som kan se på hva hun faktisk spiser, om det er nok proteiner, for mye fett, karbo? Jeg tror mange ikke helt vet hvordan sammensetningen av kostholdet egentlig er, kanslje vil du få en oppvekker?

Anonymous poster hash: ab266...1ef

Skrevet

Slike idiotinnlegg må du selvsagt bare overse :)

Skrevet

Jenta mi var litt lubben da hun var 6-8 år, hadde litt mage, og var på grensen til å være tykk. Jeg kontaktet helsesøster og bad om hjelp. Det var veldig nyttig. Hun snakket med henne om hva som er bra for kroppen, hva kroppen trenger. Selv om vi spiste sunt, kom det fram at dattera mi spiste for mye karbo, og av og til feil pålegg. Hun var veldig glad i salami, det kuttet vi. Vi byttet til kylling og kalkunpålegg, det liker hun også veldig godt. Vi byttet også til mager salami, som hun egentlig liker bedre enn vanlig salami. Viktigst av alt: Hun fikk velge hvilke aktiviteter hun ville være med på, men det skulle være 3 treningsaktiviteter i uka. Nå er hun en høy, flott og slank 13-åring :)

Skrevet

Jeg var skikkelig lubben som liten. Hadde stor mage og var i "godt hold" hele barneskolen, bollekinn og mye valpefett. Var både høy og stor.

Så plutselig skøyt jeg i været og ble kjempetynn og høy. I voksen alder er jeg 179 høy, spinkel benbygning og slank.

Så vet ikke om jeg hadde vært så urolig hvis barnet bare er 6 år...

Anonymous poster hash: fdba4...c25

Men sånne som deg tilhører unntaket! Som regel er det slik at de som er tykke som barn blir tykke voksne.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Ei skive i matpakken er for lite. Du må stramme inn andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...