Gå til innhold

Er fedme hos barn beregnet som omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste det i et annet innlegg. Visste ikke det. Jeg synes det i såfall er fantastiske nyheter. Ingen barn fortjener å voke opp å bli tykke og syke. Dette er vår tids største  og farligste epidemi. Hilsen sykepleier (som jobber med noe helt annet)

Anonymous poster hash: 0effd...5cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skulle stå BETEGNET, ikke beregnet. Hilsen HI.

Anonymous poster hash: 0effd...5cd
Skrevet

det kommer jo litt an på spør du meg. det finnes faktisk de som har veldig lav forbrenning og legger lett på seg. men da må man igjen passe på at barnet ikke blir sykelig overvektig. jeg kjener en gutt som veier 61 kg, og han er 10 år. det er for meg omsorgssvikt. han er verdens nydeligste, og har fantastisk snille foreldre... mne jeg merer foreldrene svikter her. gutten trenger endring i kostholdet, og det er det foreldrene som må stå for.

Anonymous poster hash: 8f7a0...e94
Skrevet

Jesp......

Anonymous poster hash: 30375...7bb

Skrevet

Ja, jeg mener det i stor grad er det. Foreldre er dritdårlige på å følge opp med sunn mat, de hiver ungene i bilen samme hvor de skal og ungene får vel trimmen sin i bhg virker det som. 

Anonymous poster hash: 44f1f...f63
Skrevet

Ikke i seg selv, nei.

Men kraftig fedme forårsaket av foreldrenes innflytelse kan vurderes å være omsorgssvikt. Det finnes eksempler på at dette har vært medvirkende (og i ett kjent tilfelle hovedårsak) til vedtak om omsorgsovertakelse.

Anonymous poster hash: ae49a...d82
Skrevet

Ja, det synes jeg absolutt! Ser at i 99% av tilfellene av overvektige barn, så er foreldrene store også.

Det er ikke bare utseendet til barnet (som kan føre til mobbing) det går ut over, men helseproblemer både i barne-/ungdomsårene og senere i livet.

Det er ene og alene foreldrene sitt ansvar å sørge for barnas helse i oppveksten, og det betyr også sunn og næringsrik mat, og bevegelse/mosjon/lek. Feiler dette totalt, så synes jeg ikke omsorgsevnen til foreldrene er særlig stor, og det vil jeg si er omsorgssvikt.

Skrevet

Ja da trenger jeg råd og tips her! Har en stor snart ett åring. Og ja, jeg et stor selv. Nettopp derfor vil jeg ikke at han skal få den samme barndommen som meg: alltid være stor og kanskje bli mobbet!

Han veier nå rett over 14 kg. 81 lang. Men han går snart selv og er veldig aktiv med krabbing og gå langs møbler. Noe mer enn det kan jeg jo ikke aktivisere han!? Blir jo vogna eller bilen med en så liten en!

Og jeg mener, og HS er enig, at han må få spise seg mett. Lære både sult og metthetsfølelse. Viktig nå i denne fasen som han lærer å spise fast føde og får smake på forskjellige ting.

Han er veldig tydelig på når han er mett. Han får ingenting med sukker, kun vanlig mat og 6 dl melk.

Melka ville jeg gjerne kutte ned på, men HS sa nei. Mat lar jeg han plukke i seg selv. Blir ikke mye middag totalt, men er slutta å mate han da jeg vet han går opp i vekt uansett.

Grøt er han lei, og jeg kan ikke tro brødskivene gir så mye mer enn de 1,5 p med grøt han spiste to ganger for dag tidligere. MME mengden har vært lik lenge. Frukt får han lite av, det liker han jo uansett, så vi trenger ikke øve der.

Noen forslag?

Anonymous poster hash: 5551b...8d3

Skrevet

Hvis barnet ditt er ett år ville jeg ikke tenkt på det enda...

MEN jeg mener det er omsorgssvikt når foreldre lar barna bli feite ja. Noen få tilfeller finnes av barn som faktisk medisinsk sliter med overvekt av ulike årsaker og da er det ikke foreldres skyld. Men i de 98% av tilfellene som er igjen er det foreldrenes skyld, og det er ille!

Det verste jeg vet er feite barn på 4+ år. Blir oppriktig trist på dems vegne når jeg ser slike barn.

Anonymous poster hash: 17951...03b
Skrevet

Jeg har en gang meldt bekymring til barnerverntjenesten fordi et barn var svært overvektig. Da han begynte på skolen, kunne han ikke leke med de andre fordi han ikke kunne løpe, klatre osv. Han var også så tykk at han ikke klarte å tørke seg etter dobesøk. Han rakk ikke rundt. Moren ble pålagt oppfølging av fastlegen ift vekt, blodtrykk, hjerte osv. Som seksåring hadde han allerede hjerteproblemer. Ernæringsfysiolog satte opp kostplan for dem. Moren klarte dessverre ikke å følge opp, han raste når han ble nektet cola og da ga moren seg. Endte med fosterhjemsplassering for ham.

Skrevet

Til deg med ettåringen :) det forsvinner av seg selv når han begynner å gå :) min var ganske så stor før han gikk. Nå er han nesten mager. Han går ikke lenger, han løper :D

Anonymous poster hash: e6444...7cc

Skrevet

Jeg har en gang meldt bekymring til barnerverntjenesten fordi et barn var svært overvektig. Da han begynte på skolen, kunne han ikke leke med de andre fordi han ikke kunne løpe, klatre osv. Han var også så tykk at han ikke klarte å tørke seg etter dobesøk. Han rakk ikke rundt. Moren ble pålagt oppfølging av fastlegen ift vekt, blodtrykk, hjerte osv. Som seksåring hadde han allerede hjerteproblemer. Ernæringsfysiolog satte opp kostplan for dem. Moren klarte dessverre ikke å følge opp, han raste når han ble nektet cola og da ga moren seg. Endte med fosterhjemsplassering for ham.

SYKT, og ødelegge en familie på den måten

Anonymous poster hash: ded19...4c5

Skrevet

SYKT, og ødelegge en familie på den måten

Anonymous poster hash: ded19...4c5

Hvem er det du mener at ødela familien?

Skrevet

SYKT, og ødelegge en familie på den måten Anonymous poster hash: ded19...4c5

Så du mener det er bedre at gutten fikk slite med hjerteproblemer (hjerte smerte lizzom... hvor farlig kan det være?) og andre helseproblemer. En del av foreldreansvar er jo også å passe på fysisk helse, noe denne moren da tydeligvis ikke gjorde.

Skrevet

Ved ekstrem fedme er det en bjelle som ringer, men ved litt ekstra på kroppen er det da ikke omsorgssvikt. Men tror det er mange foreldre som trenger veiledning og hjelp fra andre instanser.

Husker jeg så en dokumentar om en gutt/ungdom (?) som ble fulgt før han skulle ta en slankeoperasjon og i tiden etter. Moren diltet etter han med mat i begge hendene. Hun snek inn mat på sykehuset da han lå til oppvåkning! Det er omsorgssvikt! Fortsette å gi etter for hans "behov" uten å tenke konsekvenser...

Skrevet

Jaa! Har noen i familien... Mora er godt over 160kg! Sønnen får spise ihvertfall 4 kakestykker + vafler i kaffibesøk! Spiser mer middag enn meg å mannen. Får helt vondt av han!!! Dei sitter kun inne hele tiden. Han er 8 år, tippa langt over 40 kg

Anonymous poster hash: 4ab32...269

Skrevet

Jesp......

Sjekk stavemåten, du. Lurt å kunne skrive når man skal komme med spydigheter.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er omsorgssvikt. Kanskje det er kunnskapssvikt?

Anonymous poster hash: e1b3d...4de

Skrevet

Å ikke klare å regulere barnas vekt selv er ikke nødvendigvis omsorgssvikt, for det kan være vanskelig. Men om man lar det gå så langt som til fedme uten å prøve å be om hjelp utenfra, så vil jeg si det er det.

Anonymous poster hash: 81902...bd2
Skrevet

Jesp......

Sjekk stavemåten, du. Lurt å kunne skrive når man skal komme med spydigheter.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er omsorgssvikt. Kanskje det er kunnskapssvikt?

Anonymous poster hash: e1b3d...4de

Stavemåten? Har du ikke hørt uttrykket før kanskje? Det betyr; Ja.

Skrevet

Ja det tror jeg det er, datteren min er kanske kraftig vi går til oppfølging hos erneringsfysiolog, jenta tener ordenlitg 3 til 4 ganger i uken.  så dere får nok komme og hente datteren min med en gang.  for vi driter jo i hva hun får i seg osv.

Anonymous poster hash: f34d8...f1e
Skrevet

Det kan være omsorgssvikt om ikke foreldrene tar tak i det, eller er ikke er villige til og evner å motta hjelp for å ta tak i det. Dette er selvsagt i ekstreme tilfelller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...