Gå til innhold

Sikkert ingen som husker meg som var redd for HIV da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det med halsbetennelse/influensa symptomer. Kan dukke opp som et tegn på sykdom. MEN det skjer MAX 1 uke etter at man evnt har blitt smittet, og ikke 2mnd etter… 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er full av tvangstanker og en helt irrasjonell angst, du er helt nødt til å oppsøke hjelp for dette.

Du sier du er en god mor, men ta et råd fra en som selv har vokst opp med en mor full av angst, søk hjelp! Barna merker det garantert, og dette er ikke bra for hverken deg eller dem...

HIV er ikke farlig med de medisinene vi har i dag, har en person hiv og går på medisiner er han ikke smittsom. 

Anonymous poster hash: 4078d...ff1
Skrevet

Joda, husker deg godt. Du er nødt til å ta deg sammen og roe ned noen hakk. Avlyse julebord fordi du er redd du har hiv? Du fremstår som syk, ikke av hiv men av angst og tvangstanker. Blir bekymret for barna dine!

Anonymous poster hash: 3ced8...a21

Du mener psyk :) Og jeg er helt enig.

Anonymous poster hash: f3b54...5ff

Skrevet

Jeg halshugger deg IKKE. Jeg forstår du er redd og jeg har selv gått i frykt for sykdom en uke før jeg fikk GODE nyheter.

Det jeg ville si at denne enorme frykten og angsten du har nå ikke er normal og at du trenger hjelp.

Det er mange som en eller annen gang i livet har trengt hjelp. Å mure seg inne og få sosialangst pga frykt for sykdom er ikke bra.

Anonymous poster hash: 29c03...563

Skrevet

Huff, stakkar deg som føler på dette! Gynekologen din har nok rett. Det er svært lite sannsynlig at du er smittet av HIV. De som har det i Norge i dag, får så gode medisiner, at smittefaren ikke er særlig stor. Det er ikke vanlig å bli alvorlig syk eller dø av HIV i Norge. Det er først og fremst et u-landsproblem. Du ringer uansett til legen og får svar på prøvene, så du er sikker. Lykke til med å sortere følelsene dine!

Anonymous poster hash: 70099...ef6

Nei jeg vil ikke ringe...Legen skrev det helt klart til sekretæren at det skulle IKKE sendes brev med svar eller RINGES om jeg IKKE har noe, har jeg NOE ringer de....( tok alle prøvene).

Takk for fint svar...føler folk halshugger meg, jeg gjør ikke dette for å være slem eller er hypokonder, føler bare det så sterkt at nå får jeg enda mer elendighet etter dette året:(

HI

Anonymous poster hash: 69f94...4c4

Svarene du får er jo ikke for å halshugge deg, men det er nok mer ett forsøk på å få deg litt ned igjen på jorden. Jeg tviler på at det er vanlig å ha så mye angst for HIV etter en runde med en tvilsom fyr. Det skal faktisk godt gjøres å bli smittet med HIV, om jeg ikke husker feil fra når vi hadde om HIV i to uker i strekk(!) at det i gjennomsnitt må gjennomføres samleie 7 ganger før man blir smittet. Arrester meg om jeg tar feil :P

Jo da jeg vet jo det egentlig. Da jeg var ung lå jeg med MANGE tvilsomme, og ung og dum...MEN hadde veldig flaks, har aldri hatt noe som helst, men følelsen etter denne ene mannen..vet ikke..bare asj....

Takk igjen for svar:)

HI

Skrevet

Hei, det høres ut som at du er plaget med tvangstanker og angst. Det er nok lurt å få hjelp med dette siden det  preger deg i så stor grad. 

Anonymous poster hash: ff30f...082
Skrevet

Er det ikke greit om legen ringer uansett? Så slipper du å bli (mer) tullerusk enn nødvendig av å vente på en telefon som mest sannsynlig aldri kommer...

Skrevet

Kjære HI.

HIV er ikke ditt største problem, men angsten din og tvangstankene dine rundt dette. Du bør få hjelp for dem, for det er stor sannsynlighet for at de overføres til noe annet straks du får vite at du _ikke_ har HIV.

Det er ikke normalt å gå rundt å være så redd for noe, hverken HIV eller noe annet. 

Skrevet

Kjære HI.

HIV er ikke ditt største problem, men angsten din og tvangstankene dine rundt dette. Du bør få hjelp for dem, for det er stor sannsynlighet for at de overføres til noe annet straks du får vite at du _ikke_ har HIV.

Det er ikke normalt å gå rundt å være så redd for noe, hverken HIV eller noe annet. 

Jeg går i gruppeterapi 1 gang per uke pga depresjon. Så jeg kan ta dette opp nesten gang, men vegrer meg litt, lurer på om de andre i gruppen tenker sitt.....................

HI

Skrevet

Er det ikke greit om legen ringer uansett? Så slipper du å bli (mer) tullerusk enn nødvendig av å vente på en telefon som mest sannsynlig aldri kommer...

Har tenkt tanken, men orker ikke høre svaret ja eller nei, da er det bedre å fortrenge det, og hvis de ringer så vet jeg at jeg har noe, enten hiv eller annet. 

HI

Skrevet

Får en utrolig dårlig ide at de bare ringer dersom du har noe. De burde ringe og avkrefte så snart som mulig, du kommer jo til å bli (enda mer) ødelagt av å gå å vente på tlf som du er overbevist om at du kommer til å få.

Anonymous poster hash: 3ced8...a21

Enig med denne.

Hi: for det første er det usannsynlig at du er blitt smittet, for det andre burde du få beskjeden at du ikke er smittet, slik at du ikke blir å gå rundt å plage deg selv med tanker om at svaret kunne forsvunnet, legen har glemt av deg osv.. Få en avklaring og lev videre.

Anonymous poster hash: a0e15...096

Skrevet

Kjære HI.

Jeg går i gruppeterapi 1 gang per uke pga depresjon. Så jeg kan ta dette opp nesten gang, men vegrer meg litt, lurer på om de andre i gruppen tenker sitt.....................

HI

Du trenger ikke ta opp HIV spesifikt. Du kan si du har enorm angst for sykdom og er redd for å fø fra barna dine.

Det er slike ting terapi er for og kanskje flere der har den samme angsten.

Få det ut.

Anonymous poster hash: 29c03...563

Skrevet

Vet du, hi, jeg forstår godt frykten og tankene dine. Jeg har tenkt det samme selv en gang, man rekker å tenke alle kjipe scenarier.

Men kjære deg! Du MÅ roe deg ned! Jeg leste det innlegget ditt også, og du er helt hysterisk. Du krisemaksimerer og fabler. Tenker til og med på at barna ikke kan bo hos deg. Og du har ikke engang fått svar på testen.

Selvfølgelig er det ingen som ønsker å få hiv, alle kan se for seg hvordan de ville reagert om det hadde vært en selv. MEN du må ikke være destruktiv her. Prøv å ikke ta sorgene på forskudd, du kommer til å drive deg selv til vanvidd :(

Jeg skal krysse fingre og tær for deg :)

Anonymous poster hash: 5b2b0...e0d

Skrevet

I dag er det faktisk sånn at hivsmittede kan få barn, uten å smitte barnet, så ingen kommer ta fra deg barna selv om du skulle være smittet altså.

Du må slutte med denne krisemaksimeringen din, sjansen for at du er smittet er noe sånt som 0,01% OM han du lå med har hiv, mest sannsynlig har han det ikke og da er du ihvertfall ikke smittet. Du blir ikke noe mindre smittet av å være hysterisk, du bruker bare en masse negativ energi på et scenario du selv har spunnet frem i fantasien din.

Dette kommer til å gå helt bra, men angsten din må du se å få hjelp for, den forsvinner ikke av seg selv. 

Anonymous poster hash: 4078d...ff1
Skrevet

Jeg svarte deg sist og. Jeg hadde det AKKURAT som deg da jeg ventet på resultatene. Det betyr ikke at vi er sånn på andre punkt også. Akkurat som de som er redd for edderkopper blir helt hysteriske og kan få angsr ved synet av en edderkopp. Man er ikke syk og gal av den grunn.

Jeg var også overbevist om at jeg hadde hiv og trodde at hvert avisoppslag og innslag på nyhetene på tv om hiv var et tegn på at jeg hadde det.

Det ville være såå typisk tenkte jeg, akkurat som deg.

Det er KUN frykt. Den har tatt helt over deg og du er blitt overbevist.

Blir deilig for deg når du får resultatene, for dette er vondt. Det vet jeg

Anonymous poster hash: cf6af...811

Skrevet

Vil også anbefale deg å ta kontakt med legen igjen og be de ringe deg uansett. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta en uke, men de ringte etter 3-4 dager med resultatene. Da sparer du deg kanskje mange ekstra dager med angst

Skrevet

Jeg kan kjenne meg litt igjen i det du skriver Hi. Var en del plaget av tvangstanker tidligere. Ble litt engstelig for å møte folk jeg og. Var redd for at andre skulle fortelle meg at det jeg var redd for hadde skjedd, eller at de skulle snakke om noe som trigget bekymringer for det jeg fryktet.

Du er redd for noe du ikke har kontroll over, og du er så redd at du ikke tør å finne ut av hva som er riktig og ikke.  Og akkurat nå er det ikke mulig å finne ut, noe som gjør det verre. Tankene kverner og lever sitt eget liv. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å be legen ringe deg uansett. Du må tørre å møte problemet, hvis ikke så ødelegger det livet ditt. 

Anonymous poster hash: ff30f...082
Skrevet

Vil også anbefale deg å ta kontakt med legen igjen og be de ringe deg uansett. Jeg fikk beskjed om at det kunne ta en uke, men de ringte etter 3-4 dager med resultatene. Da sparer du deg kanskje mange ekstra dager med angst

Jeg tør ikke. Jeg er dessuten meget opptatt på møter på jobb tirsdag og onsdag så det passer fint. Satser på de aldri aldri aldri ringer!

HI

Skrevet

Jeg tør ikke. Jeg er dessuten meget opptatt på møter på jobb tirsdag og onsdag så det passer fint. Satser på de aldri aldri aldri ringer!

HI

Du kommer til å bli et nervevrak hver gang tlf ringer eller du har et ubesvart anrop i 2 uker.. men skjønner tankegangen din. Det hjalp for meg å vite at telefonen kom uansett og jeg ble ferdig med det mye tidligere :)

Skrevet

Må si at flere av dere er ganske så ufølsomme. Da kan dere vel heller la være å svare.

Men jeg er enig, sjansen for at du er smittet er veeldig liten, men det er alltid lurt å ta en test for sikkerhets skyld, da får man et svar og man kan forhåpentligvis legge dette bak seg! Tror ofte det kan hjelpe deg bedre å snakke med noen som kan dette fremfor å skrive på nett der alle kan svare deg. Da får du konkret og proff hjelp.

Selv jobber jeg mye med hiv, og treffer mange som har det som deg. Noen ganger får vi roet vedkommende ned, andre ganger må resultatet foreligge først.

Håper alt ordner seg for deg :)

Det med halsbetennelse/influensa symptomer. Kan dukke opp som et tegn på sykdom. MEN det skjer MAX 1 uke etter at man evnt har blitt smittet, og ikke 2mnd etter… 

Og ikke for å skremme HI nå, men monson; dette er ikke helt rett. Vil råde deg til å sjekke fakta før du skriver noe.

Anonymous poster hash: 2d8b5...2bb
Skrevet

Hiv er lite smittsomt HI. Ikke bekymre deg.

Anonymous poster hash: 8b3ce...dc3

Skrevet

Herre fred kvinne. Om du bor i Bergen anbefaler jeg deg å be om innleggelse på hypokonderklinikken. Du tar dette alt for langt. Jeg er snart lege, og min personlige mening er at dette dreier seg i stor grad om en fobi og ikke en reell fare for HIVsmitte. Du bør virkelig tenke på dette. Hjelpes.

Anonymous poster hash: 3bc72...e9c
Skrevet

Herre fred kvinne. Om du bor i Bergen anbefaler jeg deg å be om innleggelse på hypokonderklinikken. Du tar dette alt for langt. Jeg er snart lege, og min personlige mening er at dette dreier seg i stor grad om en fobi og ikke en reell fare for HIVsmitte. Du bør virkelig tenke på dette. Hjelpes.

Hvis du er "snart lege", så har du kanskje fått med deg den undersøkelsen som viste at medisinstudentenes empatiske evner blir dårligere i løpet av studiet?

Jeg bare spør...

Signerer forøvrig 1) du har ikke HIV og 2) du bør ringe legen for å få svaret, så du slipper denne torturen.

Skrevet

Hva du har lest om leger og empatiske evner kan jeg ikke gi noe svar på. Hva angår hypokondri er dette en forferdelig slitsom situasjon for den rammende og alle rundt, og måten du beskriver dine tanker og frykter i forhold til HIV er ikke forenelig med virkeligheten. Det finnes ingen grunn til å ikke ta tak i dette før det blir dominerende i den grad det virker som det begynner å gjøre hos deg. Be fastlegen om henvisning. På hypokonderklinikken får alle pasienter en fysikalsk gjennomgang av hele kroppen.

Skrevet

Du har mest sannsynligvis ikke hiv. Mange med halsbetennelse på denne tiden av året. Du tenker så mye på det at det minste symptom må jo vare bety dødssykdom. De fleste lever et godt liv med hiv idag, hvor de til og med kan ha sex med ikke-hivsmittede. Gode medisiner idag. Men du fårbopdatere oss. Tviler på at du har det.

Anonymous poster hash: 6daf4...139

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...