Gå til innhold

Foreldrene selaktige i at barnet blir "nerd" og mobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror at det er viktig å kle seg pent, nå mener jeg ikke at vi skal sende ungene avgårde på skolen i ballkjole og dress, men klær som de kan føle seg komfortable i. 

I den voksne verden er det utrolig hvor langt eller kort du kan komme med hvordan du kler deg. Ikke bare får du selv en selvtillitsbooster, men folk rundt deg gir deg mer respekt. Selvfølgelig er ikke klær det viktigste her i verden eller hvordan man ser ut, men det kan gjøre det enklere. Dette har jeg erfart mange ganger før. Har tidligere drevet med hund og hadde man det travelt hente det at jeg løp rett fra treninga til b.hage også videre til butikken. Kommer du i kjeledress og spør om hjelp til noe ser man at de tar mer avstand fra deg, men kommer du i pent tøy som kanskje viser at du er "mektig" får man behandling ut fra det. Verden er ikke rettferdig, dessverre. Så hvorfor skulle det være anderledes for barna, og føler ikke du deg mer komfortabel når DU kler deg pent?

Når det gjelder fedme hos barn er det en tragedie som foreldrene har skylden for. Selvfølgelig finnes det en urliten prosent av befolkningen som har en eller annen type sykdom som gjør at de legger på seg, men mesteparten av foreldrene med overvektige barn har skylden selv. Og skylder vi ikke barna at vi gir dem nok mosjon og et godt og variert kosthold?

De aller fleste barnefamilier har ikke råd til å kjøpe bare merkeklær eller det fineste av det fineste. Jeg selv er en av dem som ikke ønsker å kjøpe dyre klær. Bruktmarkedet er DIGERT og du kan få klær for en slikk og ingenting. Jeg vil si at 80% av klesskapet til både meg og snuppa inneholder brukte klær. Dette er noe "alle" foreldre har råd til, så synes undskyldninger som at; "Vi har ikke råd til å kjøpe fine klær så da er det like greit at vi lar h*n gå i de utslitte buksene." Jeg blir bestandig å prøve å "dytte inn" at bruktmarkedet er fantastisk uansett hvor mange penger man har! :)

Men enda viktigere er det at vi alle lærer barna våre at det er det indre som teller, vi har alle et felles ansvar ovenfor det. Og alle kan vi være noen uslepne diamanter :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så folk er tilbake på å rakke ned på overvektige igjen??

Skrevet

Jeg er delvis enig med deg HI.

Jeg tror mye av mobbegrunnene kan unngås dersom foreldrene er på bane- på de fleste plan.

Overvekt kan være så mangt, men det er ikke til å unngå å innse at det er et livstilsproblem, fremfor sykdomsrelatert i de fleste tilfeller. Barn og voksne blir tykkere, slik er det bare!

Kosthold og mosjon, livstil er noe foreldre råder mest over.

Klær- dessverre teller de. Tror ikke barn på død og liv må ha det hippeste, kuleste til enhver tid, men kommer barnet i korte, ødelagte eller skitne klær, tror jeg det kan gi mobbegrunn til enkelte.

Fremtoning og personlighet- noen personlige trekk er kanskje vanskelig å gjøre noe med, men mener foreldre fortsatt har stor påvirkning på holdninger og fremtoning, og det de har som balast hjemmefra.

Det det kanskje ikke er sagt så mye om, men det som jeg tror kan også være viktig, er foreldrenes engasjement. Kan barn lettere knekke sosiale koder, få innpass og være trygg dersom foreldre er flinke til å stille opp og engasjere seg i hverdagen? Type la barna ha et åpent hjem for andre, stille opp på arrangementer og idrett, lære de andre barna å kjenne. - Jeg tror det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...