Gå til innhold

Foreldrene selaktige i at barnet blir "nerd" og mobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker ofte om de barna jeg vet har det tøft på skolen, at det er mye foreldrene kunne gjort for å gjøre barnet litt mer "med i gjengen". Ofte går barna veldig sluskete kledd, umoderne bekledning, for korte bukser, stygge sko, utslitte gensere og t-skjorter, for å ikke snakke om utrolig stygge frisyrer.. alltid ustelt på håret, og lenge mellom frisørbesøkene.. Overvekt er jo helt klart foreldrene problem. Men noen ganger tenker jeg at jeg gjerne skulle hatt frie tøyler og freshet opp noen unger som følte seg utafor. Skaffet dem en kul frisyre, kule klær, linser (hvis briller), et par kule sko og et selvtillittskurs :-) Ja, jeg vet det er det indre som teller. Men DESSVERRE er det ikke slik det funker for mange barn fra 10 år og oppover.. De blir dømt etter hva de har på seg og hvordan de ser ut. Og det er så UTROLIG lite til for å kunne går fra "nerd" til "kul" i stilen.. Er dette foreldrenes ansvar? Jeg bare tenker høyt. Vet ikke nødvendigvis om jeg er enig med meg selv :-)

Anonymous poster hash: e02d1...a6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*delaktige

Anonymous poster hash: e7f7a...26c
Skrevet

Overvekt er helt klart foreldrenes skyld?

Jaha... Bra du ikke var lærer eller forelder da jeg var overvektig pga sykdom.

Anonymous poster hash: 52a98...528
Skrevet

skjønner hva du mener, men det er nå ikke alle som har råd til slike ting du beskriver. Kule klær, sko, frisørbesøk osv koster faktisk penger. Og det gjør også linser. ganske dyrt faktisk. Det er og aktiviteter utenfor skolen (for evt overvektsproblem). Og det er jo ikke mulig å forandre hele livet til ungen det evt er snakk om. Han hadde sikkert blitt mobbet for det og (altså makeoveren). 

Anonymous poster hash: 837e8...797
Skrevet

Det finnes noen få eksempler på sykdom.. men som regel er det bare å ta en titt på foreldrene og kjøleskapet så ser du hvor kiloene kommer fra... sorry. Dette er barnelærdom.

Skrevet

Med slike holdninger som du har , så er det sannelig ikke rart det blir mobbing.. Skam deg

Anonymous poster hash: 3b7df...14b
Skrevet

Jeg tenker ofte om de barna jeg vet har det tøft på skolen, at det er mye foreldrene kunne gjort for å gjøre barnet litt mer "med i gjengen". Ofte går barna veldig sluskete kledd, umoderne bekledning, for korte bukser, stygge sko, utslitte gensere og t-skjorter, for å ikke snakke om utrolig stygge frisyrer.. alltid ustelt på håret, og lenge mellom frisørbesøkene.. Overvekt er jo helt klart foreldrene problem. Men noen ganger tenker jeg at jeg gjerne skulle hatt frie tøyler og freshet opp noen unger som følte seg utafor. Skaffet dem en kul frisyre, kule klær, linser (hvis briller), et par kule sko og et selvtillittskurs :-) Ja, jeg vet det er det indre som teller. Men DESSVERRE er det ikke slik det funker for mange barn fra 10 år og oppover.. De blir dømt etter hva de har på seg og hvordan de ser ut. Og det er så UTROLIG lite til for å kunne går fra "nerd" til "kul" i stilen.. Er dette foreldrenes ansvar? Jeg bare tenker høyt. Vet ikke nødvendigvis om jeg er enig med meg selv :-)

Anonymous poster hash: e02d1...a6f

Jeg synes du høres litt overfladisk ut. Tror du det automatisk hadde blitt bedre dersom en som har briller får linser?

Anonymous poster hash: be453...f3e

Skrevet

Vet om mange som har fått et nytt liv når brilleslange-tilværelsen var over.. Meg selv ink. Jeg så faktisk ikke ut med de brillene :-) HI

Skrevet

Jeg klør i fingrene til å både oppdra, booste selvtilliten og "kulifisere" enkelte barn. Helt feil å si, men jeg føler de fleste barn har stort potensiale, og mange ganger er det ikke gjort noe for å bruke det.

Skrevet

Det høres ut som du beskriver ressurssvake foreldre. Hvis klærne er for korte og utslitte, kan vel det skyldes mangel på midler til å anskaffe nytt? Ikke alle har kapasitet til å tigge til seg eller kjøpe nytt hele tiden. Selvfølgelig har foreldrene en del av ansvaret for at dette skjer. Mange vokser ikke opp hos ressurssterke og engasjerte foreldre. Andre er kanskje prinsippfaste, og ønsker ikke være en del av dette presset. Da kommer det an på hvordan de møter og føler opp barna sine.

Ikke minst mener jeg at DU som forelder har et stort ansvar for at barna dine ikke skal marginalisere de som skiller seg ut. Hvor adopterer barna disse holdningene fra? 

Anonymous poster hash: 33526...5f7
Gjest Julia1984
Skrevet

Da bør man jammen jobbe med holdninger og menneskesynet h is det liksom er greit å mobbe slike mennesker som du beskriver, HI

Skjerp deg!!!!

Skrevet

Med slike holdninger som du har , så er det sannelig ikke rart det blir mobbing.. Skam deg

Skam meg for hva? Det er å betrakte som omsorgssvikt å påføre barn fedme. Det er ikke noe jeg finner på. Spør på helsestasjonen din.

Skrevet

Synes hi har et godt poeng eg. Klart vi som foreldre bør prøve å hjelpe ungene så godt vi kan i forhold til det sosiale og å få aksept og bli populære.

Skrevet

Jeg tror det kan stemme delvis. Har tenkt mye på det etter at jeg fikk barn, for jeg var ganske utenfor på barne- og ungdomsskolen, og det begynte nettopp på den tiden da (de andre) jentene begynte å sminke seg og bry seg om klær. Jeg brukte ikke sminke, ikke fordi jeg ikke fikk lov, men det var liksom ikke noe tema hjemme hos oss. Mamma er ikke akkurat noen stylist, selv.

Jeg gikk i arveklær etter broren min og var generelt lite kul. I bursdaggsselskap kom jeg gjerne i et par silkebukser med rævva passform (arva etter mamma) og en sånn klassisk barnslig bluse med stor blondekrave. Dette var rundt trettenårsalderen.

Jeg tror ikke klærne og mangelen på sminke var det som gjorde at jeg ble frosset ut, men jeg tror absolutt at det var en faktor som bidro til å gjøre meg mer usikker -  og sånne småjenter lukter jo frykt og usikkerhet på mils avstand. Jeg mener, hvis jeg hadde hatt masse selvtillit på den tiden og turt å stå opp for meg selv, tror jeg at klærne kanskje ikke hadde hatt så mye å si?

Det finnes vel like mange eksempler på de jentene som gjør alt riktig, men som blir stemplet som horer og mobbet likevel?

Såh. Jeg tror det aller viktigste vi kan gjøre som foreldre er å bygge opp barnets selvtillit og følelse av egenverd, så godt vi kan. Også kan vi prøve å henge med på trendene samtidig :-)

Jeg tror for øvrig det er enda verre for barnet å få den indirekte beskjeden fra mor om at "du trenger mascara for å være pen nok". Så her gjelder det å trå varsomt...

Skrevet

Dessuten er det ingenting i hi sin tekst som indikerer at ho seie eller gjer noke som fremmer mobbing. Ho tenkte høgt på et anonym-forum.

Skrevet

Synes hi har et godt poeng eg. Klart vi som foreldre bør prøve å hjelpe ungene så godt vi kan i forhold til det sosiale og å få aksept og bli populære.

Takk for det :-) Jeg mener også at vi har et ansvar. Jeg sier ikke at disse holdningene er "riktige", men vi lever dessverre ikke i en ideell verden. Barn blir mobbet pga av utseende, klær og overfladiske ting. 

Skrevet

Det finnes noen få eksempler på sykdom.. men som regel er det bare å ta en titt på foreldrene og kjøleskapet så ser du hvor kiloene kommer fra... sorry. Dette er barnelærdom.

Tull og tøys.

Du må være særdeles enkelt møblert om du tror all overvekt er pga mat, og at mobbing kun går på det fysiske.

Skrevet

Forskning viser at ytre faktorer, som du peker på, ikke er hovedgrunnen til at det gitte barnet blir mobbet. Som oftest er det snakk om at barnet på en eller annen måte har sårbare personlighetstrekk. Kanskje er barnet sjenert, redd for en spesiell ting, mye trist osv...

Andre barn, gjerne barn med lav selvtillit, oppdager at det innebærer positive "premier" ved å hakke på andre. Det kan være i form av sterkere gruppefølelse meg andre eller oppmuntrende kommentarer fra andre.

Så jeg vil si at så lenge man har gjort det man kan for å støtte og utvikle selvfølelsen, tryggheten og moralen til barnet sitt, har man gjort det man kan og bør gjøre for å gi barnet best mulig utgangspunkt i møte med andre barn:)

Anonymous poster hash: 161cc...741

Skrevet

Foreldre må gjøre sitt for at ungene skal lykkes sosialt, MEN det å være kul og populær er ikke ensbetydende ned vellykket i min bok.

Mye viktigere å være selv selv, ha gode egenskaper og finne sin egen vei i livet.

Gjest Julia1984
Skrevet

Skam meg for hva? Det er å betrakte som omsorgssvikt å påføre barn fedme. Det er ikke noe jeg finner på. Spør på helsestasjonen din.

Skam deg for å si at korte bukser, sjuskete kledd etc etc er greit for å mobbe. For det er det du mener.

Selv overvektige barn og unge fortjener vel ikke og mobbes?? håper ikke du overfører dine holdninger og verdier til ungene dine. Du trenger å endre menneskesynet ditt!

Skrevet

Dette:

"Jeg tenker ofte om de barna jeg vet har det tøft på skolen, at det er mye foreldrene kunne gjort for å gjøre barnet litt mer "med i gjengen". Ofte går barna veldig sluskete kledd, umoderne bekledning, for korte bukser, stygge sko, utslitte gensere og t-skjorter, for å ikke snakke om utrolig stygge frisyrer.. alltid ustelt på håret, og lenge mellom frisørbesøkene."

Vi er alle forskjellige, det er ikke alle som har råd til frisørtimer 1 gang per mnd, eller å kjøpe nye klær til barna til stadighet.. , dermed blir det sikkert en god del barn som går kledd "umoderne" og med slitte klær osv.

Foreldres holdninger smitter over på barna, så kan godt tenke meg til at dine barn er mobbere

Skrevet

Tull og tøys.

Du må være særdeles enkelt møblert om du tror all overvekt er pga mat, og at mobbing kun går på det fysiske.

Tull og tøys.

Spør på legen om overvekt som regel er et livsstilsproblem. Som regel har barn med fedme også overvektige foreldre. Ikke pga arv, men pga livsstil. Du kan argumentere så mye du vil, men det er et enkelt regnestykke: For mye inn, for lite ut. (Det FINNNE selvsgat unntak( Å påfør barn sykelig fedme er omsorgssvikt etter de nye retningslinjer.

Skrevet

Skam deg for å si at korte bukser, sjuskete kledd etc etc er greit for å mobbe. For det er det du mener.

Selv overvektige barn og unge fortjener vel ikke og mobbes?? håper ikke du overfører dine holdninger og verdier til ungene dine. Du trenger å endre menneskesynet ditt!

Jeg klarer ikke å se hvor HI mener det er greit å mobbe. Hvordan kan du si det er det hun mener? Hun sier hun tror det er noe av grunnen til at barn blir mobbet. 

Skrevet

Lærer ungene mine at det er IKKE greit å erte eller å mobbe uansett hvordan andre ser ut. DET er min oppgave og mitt ansvar!

Anonymous poster hash: 03c11...463
Skrevet

jeg er delvis enig med deg, men ikke i forhold til utseende på ungene. Da er det heller tilfeller der foreldrene legger opp til at ungene skal skille seg ut, og gjerne i negativ forstand. Blant annet med hvordan de selv oppfører seg sammen med barnas venner og omgangskrets. Her vi bor er det en mor som insisterer på at hennes 10-åring skal ha med seg en svær tivolibamse på fotballtreningen, og denne bamsen skal være en del av laget.... Hun kommer bærende med den hver gang, også på kamp, og hoier og roper om at de (laget) har glemt bamsen, og ungen ser ut til å ønske at jorden skal åpne seg under han. Moren insisterer på at hvis ungen står i mål, så skal bamsen også stå i mål... Osv, osv. Ikke rart at denne ungen faller litt utenfor i sosiale sammenhenger. De sosiale kodene er jo absolutt ikke lært hjemmefra i alle fall. Og dette var bare et eksempel på hva mor og far til denne ungen kan finne på.... Det er hele tiden nye ting, som både andre barn og voksne reagerer på.

Anonymous poster hash: 3486b...029

Anonymous poster hash: 3486b...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...