Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Har akkurat hatt 3 dagers observasjons praksis på skolen. Jeg var i praksis med en mann som er nærmere 50 år gammel. Har aldri snakket noe særlig med han før denne praksisen. Etter første dag spurte han meg om vi skulle dra til en by som er en time unna vår hjemby for å diskutere funnene etter dagen. Jeg syntes dette var litt rart, men tenkte ikke noe mer over det. Takket nei. Han var veldig pågående og spurte om vi kunne gjøre det en annen dag osv. Neste dag spurte han meg om jeg ville bli med han hjem i pausen da han hadde glemt mobilen hjemme. Han sa at vi kunne kjøpe noe lunsj på veien, og at det sikkert var kjedelig for meg å være igjen alene. Jeg sa nei til dette også. Siste dag skulle jeg sitte på til byen etter endt praksis. I bilen spør han meg plutselig om jeg kan ha sex med han. Jeg ble veldig sjokkert, og sa nei. Ba han om å stanse bilen og slippe meg ut med en gang. Han hørte ikke på dette, og jeg måtte be han flere ganger om å stoppe før han gjorde det. Det var så ekkelt!! Han sa også at jeg ikke måtte fortelle om dette til NOEN. Syns det er så ekkelt å tenke på nå hvordan han prøvde å lokke meg med både hjem og ti en annen by, ved å si at han trengte hjelp med skole ting osv... og jeg som er så dum at jeg faktisk trodde på han.... tvilte heldigvis nok til å ikke bi med. Nå gruer jeg meg til å dra på skole igjen og jeg klarer ikke konsentrere meg om skolen i det hele tatt... eksamen snart og alt..... I tillegg er jeg på gruppe med han i muntlig eksamen.... æsj... Anonymous poster hash: 3cbbf...c90
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 uff, uansett alder er det der ekkelt. Anonymous poster hash: 7eebf...de5
Ileus Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Dette må du ta opp med skolen, de skal ha retningslinjer for hvordan håndtere slik uønsket atferd.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Dette må du ta opp med skolen, de skal ha retningslinjer for hvordan håndtere slik uønsket atferd. Skrev en mail til faglærer om det samme dag som det skjedde. Hun sa hun skulle ta det med instituttleder. Har ikke hørt noe mer etter det.... og jeg må på skolen på tirsdag og møte den ekle gamle grisen igjen.... Har så lite lyst!!! Særlig fordi jeg ikke vet om det blir gjort noe med det engang. Anonymous poster hash: 3cbbf...c90
Ivf-prøver86 Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Be om å få bytte gruppe på bakgrunn av det som skjedde. Hvis ikke faglærer gjør noe så må du gå høyere i systemet. Du kan ikke la han få påvirke eksamen din.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Nei men altså.. Dette går jo ikke ann! Er dette innenfor et omsorgsyrke? Jeg vet at f.eks på sykepleien er de nøye på at studentene skal "passe inn i rollen" om man kan si det slik, så om f.eks medstudenter bevitner slike upassende ting så skal det meldes fra om og studenten kan da bli nektet å fullføre utdanningen. Dette må jo være et slikt tilfelle! Du må bare snakke videre med faglærerene og høre om hva som skjer videre. Vil tro at skolen tar tak i dette, for det er absolutt ikke akseptabel oppførsel! Anonymous poster hash: 724ba...bd5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Nei men altså.. Dette går jo ikke ann! Er dette innenfor et omsorgsyrke? Jeg vet at f.eks på sykepleien er de nøye på at studentene skal "passe inn i rollen" om man kan si det slik, så om f.eks medstudenter bevitner slike upassende ting så skal det meldes fra om og studenten kan da bli nektet å fullføre utdanningen. Dette må jo være et slikt tilfelle! Du må bare snakke videre med faglærerene og høre om hva som skjer videre. Vil tro at skolen tar tak i dette, for det er absolutt ikke akseptabel oppførsel! Anonymous poster hash: 724ba...bd5 Er innenfor arbeid med ungdom i alderen 13-24 år.... en veldig spesifikk videreutdannelse. Og jeg er helt enig, slik han oppførte seg er jeg redd for hvordan han er med ungdommene han vil jobbe med... er bare så redd for at det blir bagatellisert av skolen Vanskelig å forstå hvordan det opplevdes når man ikke var der selv... Tenkt tanken om at de kanskje tenker at "han spurte jo bare..." Men var ikke slik det føltes for meg! Tatt hele situasjonen i betraktning... Har også tenkt selv om jeg har overreagert, men jeg føler ikke jeg har det... har det vanskelig for tiden etter dette merker jeg.... HI Anonymous poster hash: 3cbbf...c90
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Nei, fy faen, han der bør ikke jobbe med barn og unge!! Meld ifra og sørg for at det følges opp, det der går ikke an! Anonymous poster hash: d3a72...505
Pom-mom Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 meld i fra & følg det opp ! det er utrolig ekkelt for jenter å omgås sånne men i regi av bup eller BV eller hva det måtte være han ender opp å jobbe med/hos. husker jeg hadde en tilsynsfører som ikke ville at mamma skulle være tilstede når vi prata samen,10 år gamle meg sytes han var ekkel & upassende, (sitte på fanget holde i hånda, klemme hverandre hele tiden type greier, mye mulig han ikke mente noe med det men jeg har aldri likt sånne ting fra folk jeg ikke kjenner så godt) & vi fikk ny tilsynsfører iløpet av noen dager etter at mamma sa i fra til sjefen hans. i et sån type yrke kan man ikke si eller gjøre ting som gjør folk ubekvemme på den måten.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Fikk akkurat mail om at jeg får bytte gruppe både på muntligeksamen og i en annen gruppepresentasjon, slik at jeg i allefall unngår han neste uke. Fikk også beskjed om at instituttlederen var opptatt denne uken, så hun skulle prøve å få tak i han neste uke..... HI Anonymous poster hash: 3cbbf...c90
Hjertefru Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Sånt må meldes!! Må være nulltoleranse for den slags oppførsel når man jobber med ungdom! Har selv vært utsatt for lignende, i en litt annen setting, og angrer på at jeg ikke sa noe. Ikke så enkelt når man er helt ny i arbeidslivet, og trusler om overgrep blir pakket inn som spøk....
overlord Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Meldes? Er dere gått helt fra skaftet? Jeg antar at Hi ikke er mindreårig. De er jevnbyrdige studenter, selv om denne mannen er eldre enn hi. Han spør om de skal ha sex. Upassen, ja så absolutt! Kriminelt, slett ikke! Flott at du fikk byttet gruppe, skjønner at dette ble opplevd som ubehagelig, men ville ikke dratt det noe lenger enn det.
smiia Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Meldes? Er dere gått helt fra skaftet? Jeg antar at Hi ikke er mindreårig. De er jevnbyrdige studenter, selv om denne mannen er eldre enn hi. Han spør om de skal ha sex. Upassen, ja så absolutt! Kriminelt, slett ikke! Flott at du fikk byttet gruppe, skjønner at dette ble opplevd som ubehagelig, men ville ikke dratt det noe lenger enn det. Du glemte det aldri så lille poenget med at han ikke ville sette henne av bilen.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Jeg håper du følger opp at dette blir rapportert helt opp i systemet. Dette er ikke noen vi vil ha til å arbeide med barn og unge! Anonymous poster hash: 5a7a4...4e5
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Meldes? Er dere gått helt fra skaftet? Jeg antar at Hi ikke er mindreårig. De er jevnbyrdige studenter, selv om denne mannen er eldre enn hi. Han spør om de skal ha sex. Upassen, ja så absolutt! Kriminelt, slett ikke! Flott at du fikk byttet gruppe, skjønner at dette ble opplevd som ubehagelig, men ville ikke dratt det noe lenger enn det. Jeg mener det er helt på sin plass at HI har meldt fra om dette til skolen, og skolen plikter å ta dette på alvor. Hadde det vært et økonomistudie, eller annet hvor man ikke skal ha en omsorgsfunksjon, da hadde det ikke vært nødvendig. Men siden dette er utdanning hvor man skal ha ansvar for unge mennesker i sårbare situasjoner, da er det viktig at dette blir tatt tak i. Hvor gammel er du, HI? Din alder er ganske viktig i denne saken også. Spesielt hvis du er under 30. Fordi mannen er 50 år eller eldre, og det viser hvilke seksuelle preferanser han har. Han skal tross alt opptre som omsorgsperson for sårbare unge helt opp til 24 år. Da MÅ denne mannen vite hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. Måten denne mannen har gått frem på viser at han har hatt skjulte hensikter overfor HI, og det er IKKE akseptabelt - hverken overfor en medstudent, eller evt personer han senere skal ha ansvar for når han er ferdigutdannet. Mannen prøve å lure med seg HI to dager uten å gjøre kjent for henne at han egentlig ønsket å ha sex med henne. Når han ikke fikk henne for seg selv så ble han veldig direkte i bilen da han visste at det trolig var siste anledning til å være på tomannshånd med HI. Det er greit å spørre. Men det er på ingen måte greit å ikke slippe HI ut av bilen når hun ber om det! Denne mannen vet helt tydelig IKKE hvor grensene går ift tilnærming til det annet kjønn! Meget mulig at han greier å bli en god omsorgsarbeider, at han greier å skille klart mellom jobb og privatliv. Også mulig at han aldri kommer til å tråkke over grensene ift de 13-24 åringene han senere skal ha ansvar for. Men utdanningsinstitusjonen svikter sitt ansvar på det groveste hvis de ikke tar dette opp med mannen og klargjør for ham hva som er akseptert oppførsel og hva som absolutt ikke er det. De ansvarlige for utdanningen gjør ikke det de er forpliktet til hvis de ikke sjekker ut dette. Som sagt, kan godt være at denne mannen blir en kjempegod omsorgsarbeider og aldri kommer til å tråkke over grensene. Men hvis skolen ikke tar tak i dette nå og det skulle komme frem i fremtiden at denne mannen har overskredet sømmelig adferd og brutt loven ift de han har ansvar for - da er det horribelt hvis skolen ikke gjorde noe med det når de hadde mulighet til det! I de fleste yrker, f.eks. lege, sykepleier, fysioterapeut, men også HIs fremtidige yrke har klausul for utdanningsinstitusjonene at hvis en student gjennom studiet ikke viser seg egnet til yrket, så har skolen mulighet til å nekte denne studenten å gjennomføre studiet. Det er sjeldent det gjøres, for skolene er ofte for feige til å ta det bråket det ofte blir i slike saker. Vi hadde en slik sak på mitt studie, der fikk studenten det gjaldt gå ferdig og ble autorisert i sitt yrke til tross for at skole og alle praksisplasser mente at personen ikke var skikket til yrket. Denne personen jobber i dag i sitt yrke, flytter fra ene stedet etter det andre, bytter stadig jobb fordi personen aldri tilpasser seg, og etter kort tid avslører at h*n ikke er faglig dyktig nok. Men siden ingen som kan gjøre det tar tak i det så får denne personen fortsette å jobbe... Når det gjelder arbeid med barn og unge er det spesielt viktig at de som skal ta seg av dem er skikket til det! En person som ikke vet hvor grensene går i det private vil trolig ha lettere for å tråkke over grensene arbeidsmessig også, spesielt hvis det er tette relasjoner i arbeidet og det fra hans side er seksuelle lyster involvert. HI - du gjorde det eneste riktige da du meldte fra til skolen! Hvis denne mannen skulle forstå at det er du som har meldt fra og blir plagsom mot deg i etterkant er det meget viktig at du umiddelbart melder dette til skolen. Og da ville jeg også ha snakket med noen i politiet om det. Jeg vil tro at mannen trenger perfekt vandel for å jobbe med det dere skal gjøre, og da er det viktig å få dokumentert uønsket adferd. Men håper han bare har følt seg ekstra tiltrukket av deg, og bare måtte prøve seg - uten at han eller gjør slike ting. Men at han er snikete i sin tilnærming til å begynne med, for deretter å bli altfor direkte, det tyder på at han ikke er særlig god på sosiale antenner/omgangsformer. Så skulle han bli det minste ubehagelig i fremtiden så melder du fra umiddelbart, da har han virkelig ikke noe å gjøre på en slik utdanning. Du er ikke skyld i evt følger det vil få for ham, det er bare han selv skyld i. Lykke til med eksamenen din! Anonymous poster hash: e7e55...3a9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er 26 år gammel, siden du spurte Så ja, er under 30. Til den andre her som mente det var galt å melde; har jo ikke meldt dette til politiet liksom. Men dette skjedde i forbindelse med skole, og hadde det skjedd på jobb ville jeg meldt fra til leder der. I tillegg meldte jeg fordi jeg faktisk aldri har gjort eller sagt noe som gjør at han skulle tro at dette var noe jeg ønsket. Slik han var og måten han gjorde det på viser meg at det antagelig ikke er første gang og at han har veldig lite respekt for kvinner. HI P.S: Tusen takk for støtten alle dere andre Hjelper litt å høre at jeg har gjort det riktige! Anonymous poster hash: 3cbbf...c90
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Hva er det egentlig å bli opprørt over. Mannen er interessert i HI og viser det tydelig, men han har jo ikke gjort noe galt. Det eneste "gale" han har gjort er å spørre direkte uten å drive med luring eller gå rundt grøten i en evighet. Anonymous poster hash: 0db54...c9a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er 26 år gammel, siden du spurte Så ja, er under 30. Til den andre her som mente det var galt å melde; har jo ikke meldt dette til politiet liksom. Men dette skjedde i forbindelse med skole, og hadde det skjedd på jobb ville jeg meldt fra til leder der. I tillegg meldte jeg fordi jeg faktisk aldri har gjort eller sagt noe som gjør at han skulle tro at dette var noe jeg ønsket. Slik han var og måten han gjorde det på viser meg at det antagelig ikke er første gang og at han har veldig lite respekt for kvinner. HI P.S: Tusen takk for støtten alle dere andre Hjelper litt å høre at jeg har gjort det riktige! Anonymous poster hash: 3cbbf...c90 Var jeg som spurte om alderen din. Ikke for å snoke, men alderen din understreker bare poenget mitt. Du er bare to år eldre enn de denne mannen liksom skal ha ansvar for og være omsorgsperson for. Da skurrer det veldig, veldig i mine ører at han i en praksisperiode slår an på en medstudent som bare er to år eldre enn de han skal ta seg av senere. En person som er bare halvparten så gammel som han selv. Du gjorde definitivt det rette ved å melde fra. Og jeg fikk også inntrykk måten du forklarte han gikk frem på at det ikke er første gangen han har gjort dette. Dette inntrykket blir forsterket ved at han først nektet å slippe deg av (skremme deg) og deretter si at du ikke skal si dette til NOEN. Det er mye som skurrer ved adferden til denne mannen. Igjen - bra du meldte fra! Anonymous poster hash: e7e55...3a9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Hva er det egentlig å bli opprørt over. Mannen er interessert i HI og viser det tydelig, men han har jo ikke gjort noe galt. Det eneste "gale" han har gjort er å spørre direkte uten å drive med luring eller gå rundt grøten i en evighet. Anonymous poster hash: 0db54...c9a Mannen ønsker å ha sex med HI, sier ikke dette, men forsøker å lure henne med seg. Nekter å stoppe bilen og slippe henne av når hun krever det (det er faktisk frihetsberøvelse og ikke lovlig), og sier deretter at hun ikke må fortelle dette til noen (kan ses på som en fordekt trussel sett ut fra sammenhengen). Ikke noe å bli opprørt over?? Mannen legger også an på ei som knapt er eldre enn de eldste han skal ha ansvar for når han er ferdigutdannet. Dette er ikke holdninger en mann bør ha når han skal ta seg av barn og unge! Anonymous poster hash: e7e55...3a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå