Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Arg, i dag fikk jeg nok! Jeg har ordnet til adventskalender til mine to barn. Jeg har merket at min eldste at vist misnøye når han har åpnet gavene, så jeg spurte han rett ut om han var skuffet over kalender. Det kunne han bekrefte. Fader heller, jeg har brukt masse tid på kalender og så blir han skuffet! Dette er ikke første gang heller. Men i dag fikk jeg altså nok. Fortalte han at jeg synes han var veldig utakknemlig, at jeg har brukt masse tid på denne og at det er kjempemange barn som ikke engang får kalender. Så foreslo jeg for han at han kan bruke sine egne penger og kjøpe den kalenderen han vil ha og så får søsteren hans gaver fra den andre kalenderen. Dette synes han var greit. Jeg vil ikke være så kjip nå i adventstiden at han ikke får kalender i det hele tatt, men jeg vet at det blir å svi litt etterhvert som tiden går. Det er nemlig flere av dagene som innholder noe jeg vet han hadde blitt superglad for. Da jeg spurte han om han var helt sikker på om han ville dette så var svaret at det spørs hvor mye kalenderen jeg har ordnet kostet:O Da ville han velge den som var dyrest! Vi har tydelig skjemt at bort, men at det Var så ille visste jeg ikke. Han er ellers en høflig, ung mann, men når det kommer til gaver så er han skikkelig utakknemlig! Gjorde jeg det rette her? Anonymous poster hash: 9f1db...edb
soleia Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Skjønar deg. Det same skjedde hjå veninna mi, og neste år vart det 10 kroners sjokoladekalender på den klagande ungen, og ungen var einig. Her har eg bestemt meg for å ikkje legge mykje pengar i pakkekalender til ungane, basert mellom anna på den erfaringa.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Neste år kjøper du en 10 kr. sjokoladekalender. Anonymous poster hash: 8de5f...5d1
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Har prøvd pakkekalender et år. Visst var det spenning og de satte pris på tingene.. Men det var sånn: "oj",- når pakken ble åpnet...Også,- hvor er sjokoladekalenderen...SÅ da gikk ejg tilbake til bare sjokoladekalender. Den til 10 kr, ja Og barna er stårlende fornøyd. Men skjønner de som har vokst opp med pakkekalendere at de vil fortsette det. Er jo tradisjon det går på..Selv har jeg alltid bare hatt bilde- eller sjokoladekalender, og det er det som er "min" tradisjon. Derfor ble det ogå både "feil" og vanskelig og lage egen kalender til barna. Når de setter like stor prise på en enkel en...Hvorfor ikke. Prøvde Lego i fjor og Kinder året før der, og likedann Haribo sin. Men når gleden er like stor voer en til 10 kr, ser jeg ikke vitsen i og betale mer altså..:Det er NEDtelligna som er det størete uansett. Hver dag regner minsten over antall luker som ikke er åpnet like spennede hver morgen,- for ham Anonymous poster hash: 403dd...83a
rytme Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Hvor gammel er han da? Da vi begynte å nå slutten av barneskolen fikk vi spørsmål fra min mor om vi ville ha pakkekalender (men litt snop og litt dilldall til ca 250 kr) eller om vi ville ha 250 kr som vi kunne bruke til det vi ville. Vi valgte pakkekalender hvert år frem til ut på videregående, om jeg ikke husker feil Kanskje du kan gi han valget neste gang? Da vet han jo også litt hva han kan forvente av pakkene i pakkekalenderen (at det bare blir småting til 10 kr). Hvis dette er første året du lager pakkekalender, så har han kanskje hørt "pakkekalender" og forestilt seg ordentlige gaver som man får til jul og bursdag, hvis du skjønner. Jeg er enig i at han har oppført seg utakknemlig, men du spurte han om han var skuffet, og han svarte ærlig at det var han. Dere får jobbe litt med å få ned forventningene.. Og prate litt om at man skal vise glede og takknemlighet for det man får uansett om det ikke var noe man hadde lyst på. Det gjelder i alle situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Sånt som det der er ikke noe særlig. Det er bra du tar tak i det, og at han kommer til å få oppleve at det svir litt. Utakknemlighet hos barn er dessverre ganske vanlig etter hvert, og det er utrolig viktig at foreldre tar affære - både for barnets egen skyld og for menneskene rundt. Et barn med en slik innstilling til verden kommer til å få problemer, for utakknemlighet er noe de fleste virkelig ikke tåler. Jeg har aldri praktisert pakkekalender, jeg synes det er tull at barna skal venne seg til å få pakker i nesten en hel måned. Jeg har laget et julebilde i filt, og på det henger jeg opp en liten, innpakket sjokolade eller annet smågodt hver dag. Det er bare én liten ting pr dag, men allikevel går de hele dagen og ser på pakkene og gjetter hva som er inni, og teller timene til barne-tv (for da er det lov å åpne). Tror ikke gleden ved kalender har så mye å gjøre med hva som er inni, egentlig, det er kosen og spenningen som er viktig. Anonymous poster hash: 32e8d...0b1
skinnfilla Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Hvor gammel er han? Eldste her på 13 valgte å få en rettetang i stedet for kalender, nettopp fordi det er vanskelig å finne noe greit ,som fenger , til en grei pris. De yngste på 3 og 7 er jublende glade for det de får, de er enklere å glede med små ting:) Tipper de 2 kalenderene har kostet ca1000-1200 , de får alt fra såpe, viskelærfigurer, små hobbysett, Perler, tja masse småting. Og de er klar over at de får småting, at det ikke er noe voldsomme greier. Men de gleder seg så til dette , morgenstellet er unnagjort i en fei Utakknemlige unger er forferdelig usjarmerende, så det er godt du tar tak Men mulig forventningene hans var for høye. Det at han vil ha den dyreste, er uspiselig... Der fantes masse moralhistorier om griskhet og utakknemlighet , husker jeg;) Kanskje noe å lese for ham?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar! Han er 9 år. Ja mulig jeg burde snakket med han ang forventinger før desember, det skal jeg huske til neste år. Antakeligvis hadde han sett for seg noe annet, nemlig en legokalender. Det er den han skal bruke sine egne penger på i dag. Jeg ser bare for en forskjell det er på mine barn og da jeg var lita. Vi fikk en kalender med en smågodt i, og det var ikke hver dag engang! Vi jublet over dette. Og jeg har en som er vanskelig å glede og ei som blir glad uansett hva hun får. Anonymous poster hash: 9f1db...edb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Tror ofte at det ikke handler om utakknemlighet, men om forventninger. Barn, som voksne, lager seg noen forventninger som bygger seg opp. Forventningene trenger ikke alltid bygge på opplevd erfaring og de trenger heller ikke være realistiske. Jeg tror at vi alle. både som barn og som voksen, har opplevd å bli skuffet fordi noe ikke tilsvarte forventningene (som kanskje var uralistiske). Når du har 2 barn som opplever dette med kalenderen veldig ulikt så tror jeg neppe at den ene er borskjemt, men at de har ulike forventninger (kanskje basert på hva vennene får?). La ham ordne kalender selv og så blir han sikkert fornøyd. Du kan også si at til neste år kan ungene få velge en ferdigkalender og at det ikke blir mer pakkekalender. Anonymous poster hash: 5bcf2...b3a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Han har vel egentlig bare svart ærlig på spørsmålet om at han var skuffet? Det er ikke sikkert at han skjønner hvor mye tid og kjærlighet du har lagt ned i kalenderen. Kanskje han hadde sett for seg noe helt annet, og at forventningene dermed ble knust. Jeg tenker at det er lov å bli skuffet, det blir både barn og voksne. Men dere kan kanskje snakke litt om dette med å vise takknemlighet for at andre har gjort en innsats for å glede? Anonymous poster hash: 7b2cb...0e2
Frokens Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Synd han er utakknemlig. Min tiåring har vært fornøyd. Hadde han vært utakknemlig på det viset der hadde han sett langt etter kalender, også det å få kjøpe sin egen....
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Bra du tar tak i det, og tror det er ganske vanlig med bortskjemte og utakknemlige barn. Men skjønner ikke hvorfor de skal ha noe annet i stedet for adventskalender hvis de ikke er fornøyde, som det barnet som fikk rettetang. Anonymous poster hash: 09a6d...9d2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Hadde mitt barn vist slik utakknemlighet hadde det blitt valg mellom 1- ha den kalenderen han har fått 2- ingen kalender. Enkelt og greit. Hadde ihvertfall ikke kjøpt noen ny kalender. Anonymous poster hash: 0bbf7...814
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Jeg skjønner godt at du er skuffet. Men, du og sønnen din bør nok snakke mer sammen, om ønsker og forventninger. Du har brukt mye tid og energi på noe, fordi du vil glede ham. Men du burde spurt før du satt i gang, og hva han ønsket seg. Akkurat som i forhold mellom voksne. Tenk hvis noen f.eks. hadde brukt mye tid og energi på å sy gardiner til stuen din, som du ikke hadde ønsket deg og heller ikke likte. Mens du virkelig ønsket deg nye puter til sofaen. Det blir litt det samme. Jeg snakker av og til med ungene mine om at vi ikke alltid trenger si hele sannheten selv om vi ikke skal lyge. Du spurte sønnen din om han var skuffet, kan du egentlig forvente et diplomatisk svar fra en 9-åring? Anonymous poster hash: ca6fc...c3c
skinnfilla Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Men jeg skjønner han blir skuffet om han hadde forventet legokalender. Han er 9 år og kanskje litt vanskelig å treffe blink hver dag med pakkekalender? Og det er jo lov og bli skuffet ,om han trodde han skulle få noe helt annet. Vanskelig å holde maska, og han var jo ærlig når du spurte. Kanskje du må svelge skuffelsen din og heller pakke inn de tingene du vet han kom til å bli glad for, I en pakke han kan få julaften ? Ventetida blir garantert bedre for begge om dere slipper forventningspresset Man lærer mens man lever, jeg merket i fjor at eldste ikke var så lett å finne til og kom heller med alternative forslag i år:)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Jeg hadde bedt han enten ta til takke det han får hvis ikke så får han ikke. Å pakkene som er igjen. De sparer du. Til en annen anledning. Ikke gitt han en eneste til. Utakknemmelige uneger oppdras ikke her i hus. Vil de ikke ha maten her får de heller gå sultne.. basta.. Anonymous poster hash: 6ce4f...1f9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Ligger her gravid, med førstemann, og merker at her blir det nok kun sjokoladekalender, når den tid kommer ja. Hørt fra flere, at ungene blir skuffet av gavene de får, og da er jo hele poenget borte.... Anonymous poster hash: 6c2f2...a53
☆☆☆ Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Tenker det blir twist på kvardagar og ein litt større godteting på søndagar når det blir på tide å lage til kalenderen..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Kjenner til det ja, ser tendensene hos min 8-åring også, dessverre. 3-åringen er lett å glede og fornøyd med pakkene, 8-åringen kan bli litt muggen om innholdet ikke står til forventningene. For jeg er enig med andre her, det handler nok minst like mye om forventninger som utakknemlighet. Jeg angrer litt på at jeg ikke lagde en mer ensformig kalender til ham, med enda mer av en ting han samler på. Men da hadde kanskje det også blitt galt? Han sammenligner også sine ting med søskenet sitt, og finner lett noe som er "urettferdig". Jeg kommer til å ta en prat med ham om det, og vi beholder kalenderen slik den er, men neste år vurderer jeg en ny løsning. F.eks. slik som noen foreslo her med at han heller får kjøpe seg en valgfri ting til noen hundrelapper, og få en billig sjokoladekalender ved siden av. Anonymous poster hash: e509f...94e
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 God grunn til å droppe. Disse kalenderene er kommet i stand pga voksne. Ikke barn. Anonymous poster hash: 0d6e8...96c
Line-mamma til to herlige Skrevet 6. desember 2013 #21 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har pakkekalender , jenta mi er bare 2 da. Men hu eeer så stolt! Er bare pjus hun får men går å holder på den lille tingen hun får hele dagen. Å det hun har fått skal 'sove' i en egen boks om natta å sånn.. Hehe:) så skjønn...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #22 Skrevet 6. desember 2013 Sånn var mi jente i fjor, i år fikk de kun sjokoladekalender for å si det slik. Da likte hun plutselig ikke sjokolade, ergo den forsvant! Gidder ikke sånn utakknemmelighet! Anonymous poster hash: 3580f...8f6
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #23 Skrevet 6. desember 2013 Jeg hadde tre sure miner på morningen heri dag over pakkekalenderne, da fortalte de jeg hva de kostet og hvor mye tid jeg hadde brukt på de. Jeg ba de gå å hive alle sammen om de ikke ville ha og slang til at de neste år ville få en sjokoladekalender hver til en tier. Har ikke hørt mer om det.... Orker ikke sånne unger jeg! Vi har pakkekalendere til mine barn fordi min mor aldri hadde råd da jeg vokste opp Anonymous poster hash: aea82...7d2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #24 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar! Han er 9 år. Ja mulig jeg burde snakket med han ang forventinger før desember, det skal jeg huske til neste år. Antakeligvis hadde han sett for seg noe annet, nemlig en legokalender. Det er den han skal bruke sine egne penger på i dag. Jeg ser bare for en forskjell det er på mine barn og da jeg var lita. Vi fikk en kalender med en smågodt i, og det var ikke hver dag engang! Vi jublet over dette. Og jeg har en som er vanskelig å glede og ei som blir glad uansett hva hun får. Anonymous poster hash: 9f1db...edb Tenker du at søstera da får to pakkekalendere? Dersom hun skal få hans pakker og? Anonymous poster hash: 2e1a5...fa8
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2013 #25 Skrevet 6. desember 2013 Herlighet for et styr rundt disse pakkekalenderene ! Utakknemlighet , sure miner, sinte foreldre osv Min er 9 år, vi har prøvd to varianter av kalender: Sjokoladekalender til 10 kr - populært 5 kr hver dag på kalenderen - annen hver dag til seg selv, og annen hver dag til Frelsesarmeen sin julegryte På lillejuleaften gikk vi da til byen med pengene i en konvolutt som han la på gryta. Dette likte han godt Anonymous poster hash: b1ce4...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå