Gå til innhold

Noen leger som kan hjelpe? Raynauds fenomen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere ganger om dagen griner jeg meg igjennom anfall av hva jeg tror kan være Raynauds fenomen i brystvortene mine. Jeg får intense smerter, stikninger, og det knopper seg. Jeg kani kjenner enn å holde hendene mine over brystvortene som blir hvite, deretter mørke lilla/ blå/ nesten svarte. Litt etter litt avtar smerten og de blir røde, såre, ømme og hovne. Mellom anfallene er de de nå så ømme at de ikke kan berøres. Anfallene kommer mange ganger daglig, spesielt om jeg går utendørs eller blir litt kald. De kommer inne i vanlig temperatur også, men jeg fryser mye så skal ikke stort til. Fastlegen min sier dette bare er en del av brYstenes forberedelser til babyen komme, jeg er gravid, ca halvveis. Men dette kan ikke være normalt, og jeg begynner å bli desperat! Noen tips eller innspill fra noen som kan dette? Pliiiiiiis!

Anonymous poster hash: b7483...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg lege, men jeg har dette fenomenet. Ikke i brystvortene, men på fingre og tær. Aldri hørt om dette andre steder på kroppen, oppsto det da du ble gravid?

Anonymous poster hash: 41e54...e3a

Skrevet

Raynauds fenomen opptrer ikke i brystvortene - kun fingre, tær og sjeldent tungespiss og nesetipp. Det er nok kun graviditeten som gjør dem sinnsykt sensitive :) Det går seg til etter litt herding av babyen!

Anonymous poster hash: d8394...ca2
Skrevet

Det oppsto før graviditet, men graviditet har forverret det betraktelig. Alltid hatt smerter i brystvortene når det har vært kaldt ute, fargeendringene så jeg for noen år siden. Da var det ikke like vondt som nå, nå kommer tårene når det skjer :(

HI

Skrevet

Jeg har det samme!

Sleit veldig under graviditet og i begynnelsen ved amming.

Les på ammehjelpen sine sider, der står det endel nyttig info.

Det som hjelper er å holde seg varm. Kanskje ammeinnlegg i ull hadde hjulpet deg litt!

Drikk varm te før amming.

Får du sår på brystvortene pga ammingen vil reynaud smertene bli værre.

For meg ble det bedre og bedre og nå er det nesten borte.

Skrevet

Finnes ikke i de kroppsdeler du beskriver.

Anonymous poster hash: 1c95f...cf9

Skrevet

Fenomenet kan såvisst oppstå på brystene. Jeg hadde det. Google Raynauds fenomen og amming og du vil komme inn på ammehjelpens tips om hvordan håndtere dette.

Har du ikke ullinnlegg enda så kjøp det så fort du kan. Jeg forstår det slik at du ikke har født enda. Desto viktigere å lære seg så mye som mulig før evt amming settes i gang for da gjør det vondt hvis du ikke følger tipsene du får der.

Anonymous poster hash: e4408...697

Skrevet

Dette kan du absolutt få i brystvortene og slik du beskriver det hadde jeg det de 4 første mnd med baby. Amminga var helt grusomt vond og jeg gikk på antibiotika for sopp, men det hjalp ikke. Så kom helsesøstra mi på at det kunne være dette. Jeg begynnte på blodtrykksmedisin og ble fort bedre. Så kan absolutt være dette du har! Lykke til videre og håper du får hjelp, for det er forferdelig vondt.

Anonymous poster hash: 97b76...b1d
Skrevet

Jeg hadde dette også da jeg ammet begge barna. Ubeskrivelig intens smerte. Var hos jordmor mange ganger uten at hun kunne forstå hva det var. En jordmor på sykehuset da jeg fødte 2. barnet sa det hørtes ut som dette. Jeg måtte avslutte ammingen begge ganger. jeg klarte ikke å røre meg en hel time etter amming. Gruet meg sånn til hver gang at jeg tilslutt mistet melka. Søk hjelp til du får det. Det er ikke alle helsesøstre som er klar over dette.

Anonymous poster hash: 2f7e5...713

Skrevet

Jeg har flere ganger behandlet personer med Raynauds fenomen med en kombinasjon av akupunktur, omega3 og chili. I tillegg unngå noen ting ift blodtypedietten som kan gjøre at blodplatene kleber seg sammen.

Alle jeg har vært borti har blitt bra eller veldig mye bedre. Så verdt et forsøk. Hør om akupunktøren har erfaring med det.

Jeg har ikke behandlet det ift brystvortene, men det er i prinsipp ikke noen grunn for at man ikke skal kunne behandle det på samme måte, mange av punktene man bruker vil være de samme (ingen nåler i selve brystene).

Anonymous poster hash: afe75...724
Skrevet

Har legen snakket om å evt gi deg noe vasodilaterende? Det er jo varierende effekt. Men har hatt noen reumapasienter som og har raynaud som har hatt positiv effekt. Kan jo være verdt å prøve?

Skrevet

Joda, dette kan man ha i brystvortene og!! Ei venninne har det og måtte avslutte amminga.

Anonymous poster hash: c6060...f14

Skrevet

Jeg også har en venninne som måtte avslutte ammingen pga dette.

Anonymous poster hash: b384b...18c
Skrevet

Takk for svar dere! Holdt ikke ut ammingen så lenge med forrige, hadde så innmari vondt, men da sa de bare det var såre brystvorter og at det ville gå over. Det gjorde det ikke, så etter 3 mnd orket jeg ikke mer. Legen sier bare det er brystene som forbereder seg til babyenkommer og mener det ikke er noe annet galt, så det er ikke snakk om å få noe for det. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men kanskje jeg skal snakke med en akupunktør.

HI

Skrevet

Noen som vet hva det skyldes når dette plutselig forverrer seg? Før skjedde dette bare innimellom, spesielt når jeg ble kald. De siste dagene skjer det uavhengig av temperatur, og sikkert mer enn en gang i timen snitt. Det er så sinnsykt vondt! Bruker ullinnlegg i bh, flere lag med ull på meg, og har det godt og varmt her inne.

HI

Skrevet

Jeg tror hormoner har noe å si også.

Ihvertfall så hadde jeg en periode i svangerskapet som var ganske ille!

Det gikk seg til etterhvert.

Hadde veldig sår og smerter i tre måneder i begynnelsen av ammingen. Men etter hvert ble det mye bedre.

Sår vil øke smertene ved raynaud.

Hvis du klarer å unngå sår kan det hende du ikke vil få så vondt.

Ammet andremann uten sår og da kom heller ikke smertene selv om jeg så at brystvortene ble kritthvite.

Skrevet

Jeg har også hatt det, var heldigvis mildt da jeg gikk gravid, men da jeg skulle amme...AUAUAU!! Verst var det på vinteren. Det som hjalp her var å drikke sort te da det inneholder tein som vistnok hjelper. Prøvde å drikke det etter hver amming, da var effekten der når jeg skulle amme igjen 2-3 timer senere. Ellers er det å passe på å ikke fryse noen steder, men spesielt på brystene. Du får kjøpt varmeputer på ammebutikken.no. Om det fremdeles er et helvete så finnes det en medisin du kan ta, den er i utgangspunktet en blodtrykksenkende og har som alt mulige bivirkninger så jeg tok ikke sjansen. Mange ganger jeg tenkte på å gi opp ammingen, men klarte det ikke likevel. Men det finnes hjelp, ammehjelpen.no er et fint sted å få råd :)

Skrevet

Du kan også prøve å tøye brystmusklene. Regner med at du strammer disse mye når du får vondt. Når musklene blir stramme så hindrer de blodsirkulasjon i området. Så prøv å tøye jevnlig.

# 13

Anonymous poster hash: afe75...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...