Gå til innhold

Av alle ting en lærer skal tåle....

Anbefalte innlegg

Skrevet

... så er dette over grensa. Fikk høre på jobb i dag at ei mor hadde sendt en sms til min kollega, 10 åringens klassekontakt. Mor ba om at det ved neste bakedag ikke ble sendt hjem overskudd av ingredienser, fordi jenta hadde fått alle skolebøkene ødelagt.

Saken var at jeg sa til eleven at hun kunne få med hjem soyamelka vi hadde brukt i hennes egen kakemanndeig, siden den var nesten full, og hun er den eneste som bruker slik melk (melkeintoleranse). Jeg sa hun måtte bære den i en pose. Hun fant ingen pose, sa hun. Da svarte jeg at om hun ikke kunne klare å finne en pose i skapet (som er fullt av alle slags poser), så kunne hun like godt la være å ta melka med hjem. Jeg hadde ikke tid til å lete for henne. Hun fant tydeligvis ingen pose, men stappet den åpna melka i ranselen og spaserte hjem.

Skal læreren få "skjenn" for at en 10 åring ikke kan tenke selv hvordan dette kunne gå?!

*lettere frustrert*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om hun bare har gitt info om at det ikke er nødvendig er det jo ingen grunn til å irritere seg.

Anonymous poster hash: e83fc...13a

Skrevet

Det er jo naturlig å si dette til klassekontakten, og det er jo tydeligvis bare en misforståelse. Send en melding til moren og forklar du..

Anonymous poster hash: 359cc...9f5
Skrevet

Ser den, men inni denne informasjonen fikk hun jo utpekt meg som en syndebukk for at ranselens innhold var ødelagt. Det er i mine øyne absolutt ikke min feil.

Skrevet

Men som du som lærer vet, kart og terreng er ikke alltid i takt. Det ungen sier hjemme er ikke nødvendigvis det samme som blir sagt på skolen. Og ja, jeg har selv irritert meg over at skolen sender med halvtomme melkekartonger hjem. Det var sikkert godt tenkt fra din side, men gjennomføringen ble kanskje ikke så bra. 

Skrevet

skjønner du synes det er kjedelig men da hadde jeg bedt klasseforstander gi beskjed tilbake om at de ikke skal oppfordre til å ta med hjem neste gang, og at barnet fikk beskjed om at melken måtte pakkes i pose.

så får mor ta en samtale med datteren sin om dette selv.

Anonymous poster hash: e83fc...13a

Skrevet

Det er ikke 'skjenn', det var en melding sendt i frustrasjon over at noen hadde gjort noe tankeløst.

Den tankeløse var jo hennes eget barn, men irriterende likevel når hele sekken er full av melk.. Så hun følte nok for å skylde på noen, og denne gangen var det du som fikk støyten.

No big deal, legg det fra deg og ikke la det frustrere seg videre:)

Anonymous poster hash: d0d2b...d08

Skrevet

Jeg har også fått "ufortjente" kommentarer fra foreldre. De har ikke nødvendigvis vært ment som kritikk, men har likevel opplevdes slik. Disse kommentarene har ofte gått ut på at elevene forteller i korte trekk og veldig subjektiv/elektivt om noe som jeg har sagt/gjort, og har da endt opp med å fortelle om noe som det hadde vært pussig at en lærer hadde sagt/gjort. Jeg blir litt skuffet når foreldre tvert tar det elevene sier bokstavelig og som den fulle sannhet, og ikke tenker bedre om meg enn det.

Anonymous poster hash: 1a6f9...b1e

Skrevet

Jeg har også fått "ufortjente" kommentarer fra foreldre. De har ikke nødvendigvis vært ment som kritikk, men har likevel opplevdes slik. Disse kommentarene har ofte gått ut på at elevene forteller i korte trekk og veldig subjektiv/elektivt om noe som jeg har sagt/gjort, og har da endt opp med å fortelle om noe som det hadde vært pussig at en lærer hadde sagt/gjort. Jeg blir litt skuffet når foreldre tvert tar det elevene sier bokstavelig og som den fulle sannhet, og ikke tenker bedre om meg enn det.

Takk for forståelse! Jeg pleier å si på første foreldremøte at hvis foreldrene tar det ungene sier om meg med ei stor klype salt, skal jeg gjøre det samme når eleven forteller meg noe om sine foreldre. Bare synd ikke alle gjør det.

Skrevet

Takk for forståelse! Jeg pleier å si på første foreldremøte at hvis foreldrene tar det ungene sier om meg med ei stor klype salt, skal jeg gjøre det samme når eleven forteller meg noe om sine foreldre. Bare synd ikke alle gjør det.

Du må endre deg. Ellers kommer du til å ende opp som bitter og sykmeldt. Hvorfor kan du ikke bare innrømme at det var dumt av deg å ikke sjekke at melka var pakka inn? Og på hvilket grunnlag forventer du at 10åringer er rasjonelle? Og dersom dette plager deg så mye så får du kontakte mor da og høre hvordan dere skal gjøre det framover, det hadde vært den voksne tingen å gjøre. kanskje mor kan sende med pose når hun sender med ingredienser?

Skrevet

Jeg ville nok også blitt irritert. Både på barnet og på den voksne. Jeg ville sikkert også gitt beskjed til begge "parter". En 10-åring er ikke nødvendigvis stor nok til å ta ansvar for dette alene og det ville jeg forventet at du som lærer sjekket.

Er det det å få "kjeft" du er sår for eller det at hun "dreit deg ut" for en kollega? I travle hverdager gjør alle dårlige vurderinger. Det skjønner nok den andre læreren og det skjønner nok moren.

Skrevet

Typisk 10 åringer (har selv ei på 11), de er sånn.. Klarer ikke tenke konsekvens, men er store nok til at de må begynne å prøve å klare seg selv. Har gått på noen smeller på det her i huset også, av liknende karakter. Men de må prøve å ordne seg litt selv, og dette er altså den kjipe måten de lærer på. Når det går galt..

HI, dette er da ikke din skyld og det kan du på forklare moren til eleven også. Sånn du har forklart det her.

Anonymous poster hash: 6c225...991

Skrevet

Du må endre deg. Ellers kommer du til å ende opp som bitter og sykmeldt. Hvorfor kan du ikke bare innrømme at det var dumt av deg å ikke sjekke at melka var pakka inn? Og på hvilket grunnlag forventer du at 10åringer er rasjonelle? Og dersom dette plager deg så mye så får du kontakte mor da og høre hvordan dere skal gjøre det framover, det hadde vært den voksne tingen å gjøre. kanskje mor kan sende med pose når hun sender med ingredienser?

Det var da et voldsomt bastant svar... Nei, jeg behøver ikke endre meg. Jeg var uenig i hvordan mor behandlet meg på, tok det opp med henne og fikk til svar at dette så absolutt ikke var min feil. I tillegg takket hun for at jeg var så raus og ville gi jenta ingredienser som skolen har betalt for.

Skrevet

Jeg syns du høres ut som ett veldig nærtagende menneske. Kanskje ikke læreryrket er noe for deg.

Anonymous poster hash: 71807...703
Skrevet

At det var klassekontakten som ble kontaktet og ikke kontaktlærer eller deg som faglærer som ble kontaktet direkte var rart, men ellers synes jeg det var fornuftig å si fra. Hun regnet sikkert med at du sendte det med for å være grei, men foretrekker å ikke få sånt hjem. Det må være en grei ting å si fra om og betyr ikke at hun gir kritikk til deg.

Anonymous poster hash: b18da...94b
Skrevet

Det var da et voldsomt bastant svar... Nei, jeg behøver ikke endre meg. Jeg var uenig i hvordan mor behandlet meg på, tok det opp med henne og fikk til svar at dette så absolutt ikke var min feil. I tillegg takket hun for at jeg var så raus og ville gi jenta ingredienser som skolen har betalt for.

Det var også et voldsomt bombastisk svar. Klart du trenger å endre deg, alle har utviklings- og endringspotensiale. At du blir såpass krenket og mener dette er utenfor det en lærer må tåle og at du mener at du ikke trenger å endre deg, tyder ikke på god evne til kritisk selvrefleksjon.

Skrevet

Som lærer må jeg si at jeg ikke synes dette var så mye å tåle... Man må ha tykk hud i dette yrket, så der har du litt utviklingspotensiale. Men det nærmer seg jul, vi har mye å gjøre, det er mørkt ute; lett å ta seg mer nør enn vanlig.

Anonymous poster hash: c589e...098

Skrevet

Oooiiii, beklager, men at du lar deg irritere over dette, skjønner jeg ingenting av! Gud, hvor gamle er vi?? Hva mener du da, at alt er elevens skyld? Og, hva så, om du mener det!? Synes mor var fornuftig, som gav beskjed, for å forhindre at noe slikt skjer igjfn.. Du derimot, virker som ganske så umoden.. Og ps: Akkurat i denne settingen, hvis morgen til denne melkeintoleranse- jenta er her inne på bim, så tror jeg at hun vil kjenne seg igjen i situasjonen du beskriver, og det er vel litt uheldig for deg? Fysj og fy, håpet st vi hadde mer voksne lærere enn som så, her i landet vårt....

Anonymous poster hash: 92359...fb9

Skrevet

Det var også et voldsomt bombastisk svar. Klart du trenger å endre deg, alle har utviklings- og endringspotensiale. At du blir såpass krenket og mener dette er utenfor det en lærer må tåle og at du mener at du ikke trenger å endre deg, tyder ikke på god evne til kritisk selvrefleksjon.

Helt ærlig? Jeg fikk meg en nesestyver verbalt her inne i mine oppstartsdager som lærer. Jeg syta og fikk responsen "men hva gjør DU da" Hva gjorde jeg? Jeg syta. Og jeg innså da at jeg trengte å endre meg. Og jeg endre meg. Jeg syter sjelden mer. Jeg snakker aldri negativt om mine elever til kolleger. Spør de om klassen min kjører jeg på med det positive. På den måten blir andre mer positive til mine elever, og til meg. Og dersom du synes dette var på grensen av hva du kan tåle, så må du revurdere jobben. Eller hvor hårsår du skal være. Og det er ikke vondt ment. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...