Gå til innhold

Nyfødt som ikke sover!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt nyfødte barn, hun er fire døgn ca sover ikke mer enn ca 20-50 min i slengen. Hun vil ha mat hele tiden, vet jeg har melk da det renner av begge bryst! Når vil ammingen stabilisere seg til å bli ca hver tredje time? Er desperat og totalt underernært på søvn!

Anonymous poster hash: 127bd...078

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å få henne til å sove på deg etter at hun har blitt ammet. Vet det ikke er helt optimalt. Men da får du ihvertfall slappet av litt. Min datter kunne sove sånn i flere timer. Og så prøvde jeg å snike henne opp i vogna. Det hende det hjalp. Vet det er slitsomt. Men det går seg til. Husk at hun bare er 4 dager gamme. :)

Anonymous poster hash: 9f0da...cfc
Skrevet

Hvem har sagt ammingen vil stabilisere seg og skje hver tredje time ? Sånn har aldri jeg hatt det iallefall.

Datteren din søker deg for nærhet, sugebehov og mat, ikke bare mat i seg selv. Hun har ligget i magen din, fått næring kontinuerlig, hørt hjerteslagene dine hele tiden. Plutselig forventes hun og sove i egen seng...

Baser deg heller på å "fortsette" graviditeten litt til. Lag deg et hi i sengen, sofaen. Ha drikke i nærheten, sov når hun sover, nær henne. Begrens besøk og aktivitet. Kjøp deg evt et elastisk sjal eller lignende, så barnet får være nær deg. Da sover de ofte lengre også.

Forsøk å nyte det. Det går over :) selv så slitsomt det er.

Anonymous poster hash: b6530...ede

Skrevet

Du kan ikke forvente at babyen skal spise hver tredje time, iallfall ikke når den er fire dager gammel. Noen spiser mer enn det, andre mindre. De første ukene kan være ganske ute av kontroll og man føler man har puppene ute konstant. Alle mine tre spiste annenhver time døgnet rundt de tre første månedene ca. Og da hadde jeg ikke to timers pause altså. De spiste kl 8, 10, 12 osv, så tiden det tok å amme trekkes i fra...

Babyen din jobber nok fortsatt med å få opp produksjonen. Dersom det er mye melk kommer den sikkert ikke til det mest næringsrike og blir fort sulten igjen. Det blir nok bedre snart.

Anonymous poster hash: 31874...f53

Skrevet

Her er babyen 9 uker og jeg ammer fortsatt sånn ca hver time..;) duppene sover hun oppå meg, og om natta samsover vi. Ville ikke forventet noen "bedring" før etter en 3-4 mnd om jeg var deg. Kjøp deg bæretøy og prøv å tenke på hvor koselig det er å være så nær babyen din!:)

Anonymous poster hash: d899b...464

Skrevet

Jøss så annerledes mine babyer er. De har spist hver 3. Time fra fødselen av. Og sovet i egen seng fra dag 1. Tydeligvis ikke alle babyer som trenger mammas nærhet 24/7.

Anonymous poster hash: ab6dc...f7e

Skrevet

Er du utslitt etter 4 dager? Mitt råd er å justere forventningene dine, og innstille deg på at barnseltiden kan bli tøff. Her ammet jeg hver time hele døgnet i 9 måneder. Det meste hun sov i slengen var 20 minutter, utenom en gang hvor hun dro til med 45 minutter. Alle barn er forskjellige, og du kan ikke forvente at barnet ditt verken sover eller spiser på rutine. 

Anonymous poster hash: 184c2...635
Skrevet

Jøss så annerledes mine babyer er. De har spist hver 3. Time fra fødselen av. Og sovet i egen seng fra dag 1. Tydeligvis ikke alle babyer som trenger mammas nærhet 24/7.

Anonymous poster hash: ab6dc...f7e [

/acronym]

Min første sov også i egen seng fra dag 1 og spiste hver 3. time, men er nok en overvekt av de babyene som trenger litt mer nærhet i de første ukene/mnd. Men det vil uansett bedre seg! :)

Anonymous poster hash: d899b...464

Skrevet

Prøv å introduser smokk :) 

Anonymous poster hash: 49f0f...983
Skrevet

Du sier at du har så mye mat at det renner over. Kanskje hun får i seg for mye av den tynne formelken og for lite av den fete ettermelken? Det vil føre til at hun ikke klarer å bli mett over lengre tid, da formelka har for lavt fettinnhold. I så fall må du pumpe ut en god del før du legger henne til, slik at hun får i seg den fete ettermelka. Ring ammehjelpen for tips :) Kanskje bør du gi flaske med mme i noen dager så produksjonen din kan roe seg ned i stedet (pumper du så øker jo bare produksjonen ytterligere).

Hadde uansett tatt en tur til kiropraktor (kort ventetid) eller manuellterapeut for å sjekke om hun kan ha noen smertefulle låsninger i f eks nakke eller bekken. Fødsel kan være veldig tøft for disse små. Begge mine barn hadde låsninger og ble mye roligere etter noen runder hos manuellterapeuten.

I mellomtida, bær henne i et ergonomisk sjal som f eks caboo close carrier. Lite knyting og enkel å bruke. Kroppskontakt og nærhet er smertelindrende. Mange babyer trenger for så vidt bare veldig mye nærhet de første ukene uten at noe er galt, de har jo tross alt ligget i en trang, varm og brummende livmor i 9 mnd. Overgangen til den virkelige verden går ikke alltid så galant.

Skrevet (endret)

Begge mine to gutter diet forøvrig hver halvannen time de første tre ukene. Deretter annenhver time døgnet rundt frem til de var 4 mnd gamle og startet med grøt/eget soverom. Alle babyer er forskjellige. Selv om førstemann nok diet veldig ofte pga nakkestivhet og ubehag; mye trøst og kos i puppen! Han var en stooooor gutt... :P Smokk kan være et godt hjelpemiddel etterhvert, reiving og koseklut som lukter mamma kan også være fint.

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...