Gå til innhold

TRENGER TIPS TIL Å SKRIVE JOBBSØKNAD!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter her å klør meg i hue! har funnet en jobb som jeg anser som drømmejobben for meg. har hatt fast stilling de 15 årene jeg har vært yrkesaktiv, og har ikke hatt noe beho for å skrive en søknad før nå. jeg synes hele søknaden jeg skriver blir bare et eneste rot! noen som har et tips til oppsett og hva som er viktig å ha med i søknaden som ikke står på cv??

Anonymous poster hash: 2776f...8a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar på hvordan/ hvorfor du har de kvalifikasjonene de søker. Se ellers på eks på nett

Anonymous poster hash: 954a1...08f

Skrevet

Vært kort og presis. Ikke sleng med flere sider med hvorfor ditt og datt. Er forøvrig enig med anonym over, så pakk det inn i akkurat så mye papir som trengs, ikke lag på lag.

Ikke skriv ting som "jeg har aldri prøvd meg på (...) men jeg klarer det sikkert når jeg får opplæring" men heller "jeg synes det høres svært spennende ut med (...) og ser frem til å mestre dette/lære mer om dette"

Aldri nedvurder deg selv i en jobbsøknad. Kanskje er deg ting du ikke (ennå) er kvalifisert til, men det trenger du jo ikke å påpeke. Fremhev det du kan, og spill på ønsket om å lære og utvikle deg når det kommer til resten.

Ikke start alle avsnitt med "Jeg...", og vær obs på ord som er lett å gjenta i en tekst av noe lengde.

Men vær deg selv; så lenge du ikke tråkker over grensen til å være uprofesjonell i fremtoningen. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 83ad3...488

Skrevet

Forslag til oppsett kan være f.eks.

Søknad til...

Innlede med at du herved søker denne stillingen, og hvor/når du fant den. Kort om din motivasjon til å søke. Deretter kan du skrive litt om hva du gjør i din nåværende stilling, og hvordan erfaringene derfra kommer godt med. Du kan også skrive litt om spesielle prosjekter eller lignende du har tatt for deg, om dette er relevant.

Så kan du skrive litt om hvorfor du velger å forlate din nåværende stilling, hvor du har vært i såpass mange år. Nye utfordringer, drømmejobben, moden for å gå videre.. You name it. Du kan være ærlig angående dine drømmer om jobben uten å virke desperat.

Og så kan du vise litt til dine meritter, evt utdannelse og kursing. Og hvorfor DU er aktuell til denne jobben. Ikke nevn noe som helst du ikke kan, men legg vekt på det du er flink til. Her kan også nevnes psykososialt og arbeidsmiljø, og ikke bare faglige egenskaper.

Teksten burde ligge på mellom en halv og én A4-side. Får du mye kan du spare litt plass på å bruke innrykk på ny linje fremfor linjeskift (mellomrom). Ikke begynn hver nye linje med det samme. Gjør søknaden lettleselig og presis, og kvitt deg med alle skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83ad3...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...