Gå til innhold

Normalt at 5-åring kun har avføring hver 4.dag ca?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt det nå siste halvåret ca.. Syns det er veldig sjelden. Men han viser ikke noe smerte eller klager over magevondt, så jeg har ikke gjort noe ut av det. Det startet med at han var skikkelig forestoppet på nyåret i fjor, og trengte klyster for å få det igang igjen. Før det hadde han avføring hver dag/annen hver dag ca..

Anonymous poster hash: f06d8...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

Skrevet

Ja, unger som spiser for lite grovt brød, grønnsaker og drikker for lite vann.

Altså unger som har dårlig kosthold. Dessverre ser ikke foreldre selv at kostholdet ikke er bra nok..

Anonymous poster hash: 6a047...e5c

Skrevet

Det er ikke vanlig. Det rammer barn med dårlig kosthold og lite fysisk aktivitet.

Hva spiser han og hvor aktiv er han?

Anonymous poster hash: 29067...8b3

Skrevet

Vi har 50/50 delt mellom bf og meg. Hos meg har vi et litt over middels sunt kosthold med mye fisk og grønt til hver måltid. Alltid gulrot eller annen frukt i tillegg til lunsjen feks. Jeg vet ikke helt hvordan kostholdet er hos bf, men hvis det er som da det ble slutt mellom oss, så er det mye taco, pizza, ostesmørbrød og grøt ol.. Ikke så bra med andre ord. Han er en normal 5åring aktivitetsmessig. Barnehage hver dag, også er vi ofte i svømmehallen ol. Ble engstelig nå, må nok ta en prat med bf.

Skrevet

Så bastante påstander da gitt! Barn kan ha sjelden avføring selv om de har et sammensatt og næringsrikt kosthold. Vi spiser sunn mat med mye fiber, frukt, grønt og vann. Minsten her i huset bæsjer hver 2-4 dag, mens størstemann har avføring minst en gang om dagen. Begge barna er veldig aktive.

Så sjelden avføring er ikke ensbetydende med dårlig kosthold.

Anonymous poster hash: 3a036...95c

Skrevet

Takk for svarene :) Snakket med bf nå, og han sier at de prøver å spise variert, men det er grøt en gang i uken, og pølser en gang i uken. Det er jo faktisk 2/7 dager, som er litt for ofte etter min mening. Frukt og grønnsaker spiser han normalt av hos oss begge. Vann derimot er han dårlig på, drikker heller melk og saft. Så det må vi jobbe med.. Samtidig vil jeg tro at han hadde slitt med hard avføring hvis han fikk i seg for lite væske, så vet ikke om dèt er problemet? Hi

Skrevet

Min femåring bæsjer hver dag.. Husker jeg lærte som lita av mormor, som var utdannet innen helse, at det var viktig...

Anonymous poster hash: 98a43...c95

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes faktisk ikke det er ille med pølser og grøt 2/7 hvis resten av kostholdet er sunt og variert, barna er aktive etc

Skrevet

Spiser han mye kjøtt? Bare vet om at mange kan reagere på det ved å skjelden gå på dø. Kjøttallergi er vist mer utbredt en først antatt. Men det blir jo bare spekulasjon.

Hva med å prøve å gi han rikelig med frukt og smoothies (bland inn litt grønsaker i de) og grønsaker i forskjellige former med ris/fullkornspasta. Grovt brød og havregryn. Kutt ut kjøtt og meieriprodukter i en periode og se hvordan det går. Kan nesten med garanti si at det går over av det ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...