Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Faren til mitt barn får ikke ha samvær med henne pga han ses på som farlig for både seg selv og andre. Han får litt bilder innimellom og han har gitt hene noen gaver, via post. Nå vil han gi henne en skilpadde? Jeg vil ikke ha det i mitt hjem. Men ville du tatt imot dem for ditt barn? Hun blir snart 4 Anonymous poster hash: 7c321...f52
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Er det lov å ha skilpadde egentlig? Men nei, jeg ville ikke tatt imot den... Anonymous poster hash: 6f55d...1f6
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Nei. Skilpadder blir opp mot 150 år. Det vil si at du da legger et ansvar på din datter om å ta vare på et dyr hun ikke har spurt om eller ønsket seg for resten av livet. Man skal aldri skaffe seg et hvilket som helst dyr, uten å tenke på hvordan man skal ta vare på det i dets levetid. Anonymous poster hash: a0538...3bf
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Nei! En skilpadde er ikke et kjæledyr for barn!
HvittHus Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Nei skilpadde hadde vært uaktuelt her hjemme. Både på grunn av stellet og pga at de kan bli veldig gamle. Jeg ønsker ikke å ha ansvaret for et dyr som kan bli 50 år.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Man må ha spesialtillatelse for å ha skilpadde i Norge, om dere ikke har det (pga allergier) er skilpadden ulovlig innført til landet og overhodet ikke noe jeg ville tatt imot. Anonymous poster hash: f98b1...d1b
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Skilpadde har jeg litt lyst på! Anonymous poster hash: 61046...fc6
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 Jeg vil absolutt ikke ha den. Bare lurte på om det var dårlig gjort mot henne. Hi Anonymous poster hash: 7c321...f52
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Det går imot reglementet å ha skilpadde, man må ha spesialtillatelse for å ha det. Så det er bare å bruke det som grunnlag. Anonymous poster hash: a5853...18b
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Jeg synes ikke det er dårlig gjort mot henne. Hvis hun om noen år finner ut at hun er kjempefascinert av skillpadder og det er det hun ønsker seg over alt annet - da kan dere vurdere det. To typer skillpadder, de som må være i akvarium. De krever selvfølgelig jevnlig renhold av akvariet som en fireåring ikke er i nærheten av å kunne ta ansvar for selv. Landskillpaddene krever ikke akvarium, men da må du likevel helst ha en balje som den får komme i daglig, med litt vann i. Der drikker de først og så bruker de å tisse og baje der også. Og det skjer ofte at de tisser på gulvet hvis de ikke får komme ofte nok i baljen. For såvidt ikke det verste, for det er bare blank væske og av og til noe hvitt i, lukter ikke. De ligger alltid i dvale deler av året, da trenger den en plass den kan ligge uforstyrret, men ikke så isolert at den blir glemt eller at den ikke kommer seg ut hvis den våkner av dvalen. På sommeren bør den få komme ut på gress, få gresse og spise ferske blad, bær osv. Skillpadder virker som dyr som det er lite stell med, men det er faktisk en del arbeid med dem. Fordi de ikke har noe "samspill" med mennesker (i hvert fall minimalt) så er det lett å miste interessen for den for unger - da er det du som må ta alt arbeidet med den. En skillpadde fortjener et godt hjem med noen som er villig til å ta arbeidet det er for å gi den et godt liv. Den jeg hadde ble rent ut lykkelig når den på sommeren fikk jordbær, eller fikk gå ute på gress! Den rømte noen ganger (jepp, skulle ikke tro det var mulig ) på sommerene. Ble heldigvis funnet igjen begge gangene. Min var visstnok 70-80 år da jeg fikk den, noen andre jeg kjente hadde hatt den i ganske mange år. Da jeg ble tenåring fikk en annen del av familien overta den og hadde den i noen år inntil den døde mens den lå i dvale. Jeg tror en skillpadde er for særlig interesserte! Et lite barn bør ikke "få" et dyr etter min mening. Familien kan skaffe seg et dyr, men ikke si at et så lite barn skal få et dyr! Datteren din er for liten til å få et dyr! Anonymous poster hash: cdc09...6c1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 Har hatt skillpadde, kreves MYE for at den skal ha et godt liv. Anbefales ikke..... Anonymous poster hash: f8bdf...c30
Influences Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 1. det er ulovlig 2. de krevet mye 3. de har en tendens til å lukte jævlig 4. det er ikke det mest barnevennlige kjeledyret
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Hihi, vi har skillpadde og det er kjempekult! Synes dem er så søte jeg!MEN, det er mye arbeid å de kan leve i mange herrens år! Så er ikke et dyr man blir kvitt med det første. Ville heller gått til anskaffelse av gullfisker om dere absolutt må ha noe i vann, men det krever en del det også. Men en skillpadde er ikke noe kjærledyr, er mer "pynt" i stua... Anonymous poster hash: 7dff3...177
Edie Britt Skrevet 4. desember 2013 #14 Skrevet 4. desember 2013 Må du ikke bevise at du fikk skilpadden før 1975 for at den skal være lovlig da? Ellers må du søke om å få ha den..
th123 Skrevet 4. desember 2013 #15 Skrevet 4. desember 2013 Har datteren din allergier mot alle andre husdyr? Du er nødt til å søke om tillatelse fra mattilsynet for å få lov til å ha skilpadde som husdyr! De er veldig strenge på dette siden skilpadde er en reptil du er nødt til å kunne dokumentere at alle andre husdyr ikke går og at du virkelig ønsker deg et husdyr så hvis du absolutt ikke vil ha det i hus så sier du enkelt til far at det er ikke bare bare å ha en skilpadde mener også at du kan få en skikkelig bot og kjip straff hvis du har skilpadde uten tillatelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå