Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 Jeg har skjønt at dette ikke er noe å leve av, men jeg har lyst å ha det som en hobby! Jeg vet jeg har bra ting å komme med på markedet der, noe jeg selv har savnet etter 3 barn, uten å "røpe" for mye. Dette er noe jeg virkelig har lyst, noen som har tips, tanker og erfaringer rundt dette å dele? Jeg kan skrive så det fanger barnets oppmerksomhet, jeg kan tegne, og jeg ville laget de bøkene jeg selv savnet som barn, og som jeg savnet da jeg fikk egne barn. Anonymous poster hash: f6ba0...291
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Er det ikke bare å gå i gang da? Hvis du hadde skrevet at du ville slutte i jobben for å bli forfatter på heltid hadde jeg blitt skeptisk, men så lenge du ser på det som en hobbyvirksomhet har du vel ingenting å tape? Hvis du begynner med å lage et manus så kan du enten prøve å få det antatt av et forlag, eller trykke opp bøker selv. Hvis du blir antatt er det forlaget som står for utgivelse, de sørger for at boka trykkes og distribueres, de står for alle utgifter.Du får betalt royalty i forhold til hvor mye boka selger. Det er vanskelig å bli antatt, så her må du ha realistiske forhåpninger. Et annet alternativ er å gi ut boka selv. Da gjør du alt forarbeidet, og betaler et trykkeri for å lage x antall bøker. Du får alle utgiftene med dette selv, men alle inntekter blir også dine. Disse bøkene må du selge selv, så her må du være flink å markedsføre deg. Lykke til! Anonymous poster hash: 9477e...dde
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Det har jeg også lyst å gjøre. Har ideutkast til flere bøker, men har ikke orket å finskrive handlingene. Men heldig du som kan tegne, HI, for det kan ikke jeg, så der må jeg i så fall ha hjelp. Begynn med det som en hobby og så ser du hvordan det går. Lykke til! Kanskje jeg gjør som deg en dag også, bare jeg får ut fingeren Anonymous poster hash: 22880...2e7
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #4 Skrevet 4. desember 2013 Sett i gang! Jeg er alltid på jakt etter gode barnebøker med gode tegninger! Jeg jobber med en forfatter, det ligger ikke noe annet i det enn å hoppe i det og prøve, sier han:) Masse lykke til, og si fra her på dib om det blir noe. Synes det er fabelaktig, ha det som nyttårsforsett at du skal ferdigstille boken før juni! Anonymous poster hash: 43ede...419
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #5 Skrevet 4. desember 2013 Husk at du ikke trenger å ha boken helt ferdig før du tar kontakt med et forlag. Idéutkast, et prøvekapittel eller noen prøvesider og noen tegninger kan være nok til at de kan vurdere om det er noe å gå videre med. Du vil også få råd og tips av forlagsredaktøren, som har erfaring og kompetanse, og kjenner markedet. Men vær klar over at det er mange som prøver seg, og at dette ikke er noe å bli rik av :-) Anonymous poster hash: 6c0e9...102
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #6 Skrevet 4. desember 2013 Jeg "kjenner" ei dame som har skrevet to barnebøker. De har fått en del omtale i media, i hvert fall i lokalområdet. Vet ikke om det er lov å skrive navnet hennes her inne. Men hun er en dame som står på. Har 100% jobb og barn. Skrevet "To blå hus" og "Merkel meitemark". Det er ikke hun som har illustrert bøkene. Anonymous poster hash: c30f7...c74
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #7 Skrevet 4. desember 2013 Du bør ikke skrive historien ferdig, men lag et utkast, lag en mal og skriv litt om hvordan du ser for deg at det utvikles. Send det rundt, men vær klar over at det er MINST like vanskelig og krevende å skrive en god barnebok som det er å skulle skrive en god voksenbok. Jeg kjenner mange barnebokforfattere godt, og felles for dem alle er at de er dyktige, de har gjerne utdannelse i skriving og barnelitteratur, nærmest som et kall i forhold til skrivingen, de er enormt følsomme og kreative mennesker og selv de, som produserer perler av barnebøker som blir solgt i mange land jobber både hardt og lenge for en utgivelse. Med refusjoner og kritikk, med omarbeidelser og nye ideer. Det er ikke mye penger i markedet, med mindre du spyr ut bøker og treffer spikeren på hodet som eks. Ludde, men for all del! Vi trenger flinke barnebokforfattere!! Lykke til! Anonymous poster hash: e19bc...a6a
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #8 Skrevet 4. desember 2013 HI her. Nå er det ikke snakk om tykke bøker. Jeg tenker egentlig for 2-3 åringene. Jeg har laget tegninger jeg vet fenger for barn, noen helskjønne, fargerike figurer jeg selv ville hatt som leker da jeg var lita jente. Og at disse figurene skaper en historie rundt bleieslutt, tannpuss, sutteslutt, det å bli storebror/søster, barnehagestart etc. "Pedagogisk" riktig skrevet, men på en måte som fenger de små, og gir dem et dytt i riktig retning. Bøker som de voksne kan få hjelp av i prosessen de skal gjennom (som for noen foreldre kan være vanskelig). Jeg er en god barnekjenner, og disse temaene er ting vi har kommet gjennom som foreldre her hjemme, på veldig smertefri og bra måter. Som jeg har lyst å lære videre, gjennom bøker rettet mot smårollingene. Hva tenker dere om ideen? Anonymous poster hash: f6ba0...291
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #9 Skrevet 4. desember 2013 Dytter tråden Anonymous poster hash: f6ba0...291
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #10 Skrevet 4. desember 2013 Synes det er en god ide, jeg - go for it! Anonymous poster hash: 22880...2e7
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #11 Skrevet 4. desember 2013 HI her. Nå er det ikke snakk om tykke bøker. Jeg tenker egentlig for 2-3 åringene. Jeg har laget tegninger jeg vet fenger for barn, noen helskjønne, fargerike figurer jeg selv ville hatt som leker da jeg var lita jente. Og at disse figurene skaper en historie rundt bleieslutt, tannpuss, sutteslutt, det å bli storebror/søster, barnehagestart etc. "Pedagogisk" riktig skrevet, men på en måte som fenger de små, og gir dem et dytt i riktig retning. Bøker som de voksne kan få hjelp av i prosessen de skal gjennom (som for noen foreldre kan være vanskelig). Jeg er en god barnekjenner, og disse temaene er ting vi har kommet gjennom som foreldre her hjemme, på veldig smertefri og bra måter. Som jeg har lyst å lære videre, gjennom bøker rettet mot smårollingene. Hva tenker dere om ideen? Anonymous poster hash: f6ba0...291 Det finnes uttallige slike bøker på markedet så kanskje det er mettet på "pedagogiske korrekte bøker om bleieslutt og tannpuss", men hey, håper du klarer det og lykke til Anonymous poster hash: d491b...a02
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Kan du nevne noen slike bøker til meg som er bra? For jeg har faktisk vært på leting etter det, og blitt skuffet over funnene... Så jeg tar gjerne i mot tips HI Anonymous poster hash: f6ba0...291
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå