Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #1 Skrevet 4. desember 2013 «Da» eller «når» Mange synes det er vanskelig å skille mellom da og når. Det enkleste er å huske på denne regelen: Den gang da, hver gang når. Når du skal fortelle om noe som skjedde én gang, i fortiden, bruker du da: Da han kom, begynte vi å spise. Hun gråt da hun hørte hva som hadde skjedd. Da jeg oppdaget feilen, rettet jeg den med én gang. Da vi dro, var det fortsatt fint vær. Når du skal fortelle om noe som skjer nå, eller som har skjedd gjentatte ganger, bruker du når: Vi spiste alltid når han kom. Når jeg er i Oslo, pleier jeg å besøke tanten min. Når det er stor trafikk, kan det lett bli kø inn og ut av byen. Når det stormer om høsten, liker vi best å sitte foran peisen med en god bok. Anonymous poster hash: d59b6...aaf
Siamese Hellhound Skrevet 4. desember 2013 #2 Skrevet 4. desember 2013 Denne likte jeg! Der er så mange, inklusiv meg sjøl som sier feil her. Ergrer meg hver gang!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2013 #3 Skrevet 4. desember 2013 Den gang da, hver gang når. Skjønner ikke problemet Bruk alltid "da" i fortid, alltid "når" i nåtid… Svært enkelt Men utrolig mange som tuller det til. Anonymous poster hash: 8087b...02a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå