Gå til innhold

Avlive katt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei pusi som er 23 år gammel nå. Hun har vondt i kroppen og orker ikke mye om dagene. Hun har bare noen få tenner igjen og har vondt når hun spiser, og det lengste hun orker å gå for tiden er fra sofaen og til kattedoet. Det har blitt sånn den siste mnd nå, så nå tenker jeg at hun skal få slippe å ha det slikt. :(

 

Er det noen her inne som har avlivet katt før, og vet hvordan dette skjer? Hva ligger prisen på? Får man være tilstedet når det skjer?



Anonymous poster hash: 29e1e...cdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veterinær. Selvfølgelig får du være tilstede når det skjer, hvor mye du er med på bestemmer du helt selv. Noen velger å levere katten i døra, andre går når den har fått den første sprøyta, noen er med på alt.

 

Katten får først en sprøyte som gjør at den sovner (legges i narkose). Deretter får den en overdose med narkosemiddel. Dette gis enten intravenøst eller direkte i hjertet, og katten dør med en gang, og merker ikke noe av det.

 

Så har du som regel valget om du ønsker å ta katten med deg hjem for å begrave den selv (da betaler du kun for avlivingen), eller om du vil sende den til kremering.

 

Prisen ligger mellom 500 og 1000 kr, avhengig av hvor du går, og om du skal kremere den eller ikke.



Anonymous poster hash: b489b...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var gammelt.Avliving koster vel rundt 1000kr.Først får de innsovningsmedisin.Også setter de gift sprøyta.Du kan være der når katten skal avlives.



Anonymous poster hash: e96fb...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake avlivde vi en katt hjemme.Dyrlegen kom hjem.Katten fikk ingen narkose først.Å han satte gift sprøyta i låret på katten.Det var grusomt å se.Tror katten ble kvalt.Kastet opp ,Det var jævlig å se.



Anonymous poster hash: e96fb...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For noen år tilbake avlivde vi en katt hjemme.Dyrlegen kom hjem.Katten fikk ingen narkose først.Å han satte gift sprøyta i låret på katten.Det var grusomt å se.Tror katten ble kvalt.Kastet opp ,Det var jævlig å se.

 

Anonymous poster hash: e96fb...0d8

 

Den første sprøyta (narkosen) settes som regel i låret. Noen katter blir kvalme av denne, og noen kan kaste opp. Jeg håper det var det som skjedde i ditt tilfelle, og ikke at dyrlegen prøvde å avlive katten med en intramuskulær injeksjon, det er i hvert fall ikke lege artis...

 

Anonymous poster hash: b489b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var litt av en veterinær Anonym #4 :(
Stakkars pus og dere.

Men normalt ser det veldig fredfullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den fikk bare den sprøyta også tok han meg seg katten.Den var stein død etter noen minutter med grusomme smerter.



Anonymous poster hash: e96fb...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stort sett veldig rolig for seg ja. De gangene det har vært mulig så har vi fått dyrlegen hjem til oss ved avliving, noe som anbefales. Mye roligere setting og dyret blir ikke stresset.

 

Anonymous poster hash: aa7b4...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja det var jævlig.Trodde ikke det var lovlig.

 

Anonymous poster hash: e96fb...0d8

 

Det er det ikke heller. Iflg dyrevelferdsloven skal alle dyr bedøves før avliving. Så det du har opplevd er på ingen måte vanlig praksis! :(

 

"Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt."

 

Anonymous poster hash: b489b...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlivet katten min for 6 måneder siden. Dro til veterinæren og han ble avlivet der. Sovnet stille inn, uten dramatikk, men med mange tårer fra meg :(

Det gikk fort og jeg var sammen med katten hele tiden.



Anonymous poster hash: d8eff...c27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...