sug lut Skrevet 3. desember 2013 #1 Skrevet 3. desember 2013 Og vet de om det sjøl? I så fall, hvis jeg var et dyr, ville jeg leid meg ut for store penger til Halloween og resten av mørkehøsten. Det er kult å gå hodelykt-tur uansett, men det er hundre ganger kulere når det plutselig er et par gule øyne som stirrer inne i krattet femti meter fram. Og hvorfor lyser de, forresten, når de får lys på seg? Og hvorfor lyser ikke mine?
Mistletoe and wine Skrevet 3. desember 2013 #2 Skrevet 3. desember 2013 Jeg hadde gått ned i fosterstilling og ventet på å bli overfalt og drept av villdyr hadde jeg vært alene i skogen og sett øyne rundt forbi! Tøffe Luten! Fant svar på Google forresten; Dyr som er aktive om natten, har behov for å utnytte det sparsomme lyset optimalt. Derfor er øynene deres utstyrt med et spesielt reflekterende cellelag som øker følsomheten for lys. Cellelaget kalles tapetum lucidum og ligger på baksiden av øyeeplet. Det fungerer som et speil som sender noe av lyset ut gjennom øyet igjen slik at dyrene får muligheten til å benytte seg av det enda en gang. Det er det lyset vi kan se.
sug lut Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2013 Hehe, du får bli med meg på natt-tur en gang, så skal jeg passe på deg! Tusen takk for info, det er jo en fascinerende egenskap, men egentlig rart ikke mennesket og andre typiske byttedyr har slike øyne, siden vi trenger å se de som kommer for å spise oss?
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 3. desember 2013 #4 Skrevet 3. desember 2013 Herregud, det var sikkert en jerv, rev eller gaupe! Var på hyttetur for en liten stund siden og var livredd for å møte på noe slikt, så jeg googlet meg ihjel. Historiene var mange, særlig jerven var ilter. Skummelt!
sug lut Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2013 Men Siklerotte, de der er jo alltid reddere for deg enn du er for dem! Eneste skumlingen i natta er mennesket, er min filosofi.
Gjest xxxxxxxxx1 Skrevet 3. desember 2013 #6 Skrevet 3. desember 2013 Jeg vet ikke helt... En god del hadde angrepet uten grunn, hvis vi skal tro kilden. Leste om en ulv som hadde angrepet en hund på Østlandet for litt siden. Men klart, mennesket er verst. Da hjelper neppe hodelykten noe særlig.
sug lut Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2013 Ulven angriper potensielle konkurrenter i reviret - så løshund i Østmarka er lite vits, selvsagt. Men det er ingen verifiserte historier om at ulv har tatt mennesker i Norge. Gaupa og jerven er notorisk sky, så det er ingenting å bekymre seg over.
Mistletoe and wine Skrevet 3. desember 2013 #8 Skrevet 3. desember 2013 Jeg er veldig glad ikke vi har selvlysende øyne, tenk å våkne om natta etter et mareritt og det første du ser er noen selvlysende øyne som stirrer på deg! Pelsen min står bare ved tanken En tur i skog og mark hadde nok vært koselig med følge, men forbered deg på blåmerker i armene etter jeg klorer meg fast for hver minste lyd, he he
sug lut Skrevet 3. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2013 Haha, nei ikke akkurat oppskrift på glæde i ektesengen, jeg ser den (husker du Cat People?)
Mistletoe and wine Skrevet 3. desember 2013 #10 Skrevet 3. desember 2013 (endret) Husker sangen, ikke videoen. Nå kommer jeg til å ha søte drømmer i natt tenker jeg. Fine pusekattene :s Jeg måtte slutte å se dårlige skrekkfilmer for mange år siden, fikk mareritt bare av å se coverene skumle bøker derimot? Sluker dem! Nei, nå følte jeg meg pysete! Innfører herved tvungen kosekveld med mannen, popcorn, vin og grøsser/thriller til helgen. På tide å ta tyren ved hornene, i mørket selvfølgelig, og kvinne meg opp til å kunne være alene ute i mørket! Finnes ikke husredd da, det er jo noe! Endret 3. desember 2013 av Mistletoe and wine
Frenzia Skrevet 3. desember 2013 #11 Skrevet 3. desember 2013 Men klart, mennesket er verst. Da hjelper neppe hodelykten noe særlig. Da hjelper jo ikke selvlysende øyne heller. Med mindre denne kroppen følger med da. Hadde blitt med på skogstur sammen med denne arten anytime. Hadde ikke vært redd et sekund. Mulig jeg hadde knist litt sånn fjortisaktig, bare.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 4. desember 2013 #12 Skrevet 4. desember 2013 Bikkja sine øyne lyser rødt om natta de. Eller av blitz. Det siste gjør ungene sine også da, så mulig de alle er sendt fra ham nedenfra. Det kan jo forklare hvorfor mini våkner hver halvtime om natta, fireåringen tegner på tapetet og bikkja eter kattebæsj for så å spy det opp igjen straks han kommer innafor i gangen. Forøvrig er jeg en sånn en rar art som aldri noensinne har vært mørkeredd. Så man fant meg fint på tur i skauen med bikkja på svarteste natta når jeg var tenåring. Her vi bor nå går jeg litt tidligere, men det er fordi det er mer tettbebygd strøk. Som Luten sier, det er ikke villdyra i skauen jeg er redd for når jeg er ute i mørket. Mennesker som lusker rundt ute på nattestid er langt skumlere (tro om noen tenker det når de møter meg i mørket? Jeg kan jo se litt skummel ut når jeg ikke har sovet på noen dager).
amandine Skrevet 4. desember 2013 #13 Skrevet 4. desember 2013 Haha, nei ikke akkurat oppskrift på glæde i ektesengen, jeg ser den (husker du Cat People?) Å herregud. Så den på kino. I 82 eller deromkring. Var vettaskremt i lang tid etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå