Gå til innhold

Hvordan dele sommerferie når far har barna ca 40%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at sommerferien skal deles 50%-50% uansett om far har barna 40% til vanlig, eller hvordan fungerer egentlig dette??

Må vel snart starte å planlegge sommerferien tenker jeg.........

Anonymous poster hash: 97a6c...ce7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe du og far må bli enige om. Finnes ingen regler på det og de fleste tar ferier utenom avtalen og lager egne avtaler som kun går på dette med ferie og høytider

Anonymous poster hash: 9963c...efa
Skrevet

Det er noe du og far må bli enige om. Finnes ingen regler på det og de fleste tar ferier utenom avtalen og lager egne avtaler som kun går på dette med ferie og høytider

Ok.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han har krav på 3 uker nå vel? Var 2 før, om jeg ikke husker feil

Skrevet

Han reiser i nordsjøen, så blir max 3 uker sammenhengende på han uansett. Vi får prate om det, var bare usikker på reglene om dette.

Takk

HI

Skrevet

Verken mor eller far har krav på noe som helst. Det er ansett som ordinært samvær at far har 3 ukers sammenhengende sommerferie. Det er ikke noe han kan kreve og dersom far ønsker mer eller mindre sommerferie så må de snakke om dette og bli enige.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han reiser i nordsjøen, så blir max 3 uker sammenhengende på han uansett. Vi får prate om det, var bare usikker på reglene om dette.

Takk

HI

:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Verken mor eller far har krav på noe som helst. Det er ansett som ordinært samvær at far har 3 ukers sammenhengende sommerferie. Det er ikke noe han kan kreve og dersom far ønsker mer eller mindre sommerferie så må de snakke om dette og bli enige. Anonymous poster hash: 9963c...efa

Definisjon av ”vanlig samvær”

[Tilføyd 11/10]

Definisjonen av hva som ligger i begrepet ”vanlig samvær” ble endret fra 1. juli 2010. Fra denne datoen lyder barneloven § 43 andre ledd fjerde punktum slik:

”Vert det avtala eller fastsett ”vanleg samværsrett”, gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie”.

Dette innebærer at fra 1. juli 2010 har samværsforelderen rett til å ha barnet

en ettermiddag i uka med overnatting til neste morgen

til sammen tre uker i sommerferien, ikke nødvendigvis sammenhengende

annenhver høst-, vinter-, jule- og påskeferie.

Fant dette på NAV, og "rett" er vel det samme som krav?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...