Gå til innhold

Samboere uten barn (prøvere) jul sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er fortsatt bare to, men forsøker å bli tre. For alt jeg vet er det en liten spire i magen nå.

Jeg synes det da bare er naturlig at vi feirer jul sammen, både lillejulaften og selveste kvelden.

Sambo er derimot litt lunken til dette. Han ønsker å ha lillejulaften og juleformiddagen på akkurat samme måte som før, dvs. å være sammen med sine to brødre som da ser film etter film. Jeg forstår at dette er gode tradisjoner for ham, men jeg har også tradisjoner som blir forkastet dersom jeg skal feire med ham. Fokuset mitt ligger på å skape et sterkere "familiebånd" mellom oss.

Vi er i midten av 20-åra, og dersom vi skal feire sammen har vi mulighet til å være litt hos både hans og min familie.

Er jeg helt håpløs som ønsker dette? Må innrømme at det har vært en litt amper diskusjon om dette. Har jeg noe jeg skulle sagt overhode?

Anonymous poster hash: afa6e...073

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte å feire jul straks vi ble sammen vi. 

Skrevet

Vi har også feiret jul sammen fra starten. Unaturlig å splitte seg opp når man er et par, syns jeg.

Anonymous poster hash: 8163d...94d

Skrevet

Vi var samboere i 5 år før første barnet kom og det var først da vi begynte å feire jul sammen

Anonymous poster hash: e6898...e15
Skrevet

Vi startet å feire sammen det året i giftet oss. Hadde vi ikke giftet oss, hadde vi ventet til vi fikk barn. Det kan jo være siste året dere er alene med familiene, så jeg hadde valg å nyte det.

Anonymous poster hash: be30e...867

Skrevet

Spør han om hvordan han ser for seg jul når barnet kommer. Om hva han vil videreføre og hva du vil videreføre. Så må dere bli enige om hvordan dere løser det.

Anonymous poster hash: a4dc2...44a
Skrevet

For meg virker det unaturlig å ikke feire jul sammen, med mindre man er under 18 år eller noe sånt.

Skrevet

Vi har feiret jul sammen hvert eneste år siden vi ble sammen.

Skrevet

Spør han om hvordan han ser for seg jul når barnet kommer. Om hva han vil videreføre og hva du vil videreføre. Så må dere bli enige om hvordan dere løser det. Anonymous poster hash: a4dc2...44a

Det har vi snakket om, og der er vi faktisk enige :)

Skrevet

Vi feiret jul sammen i maaange år før vi fikk barn.

Han må jo bli voksen og forstå at det kommer nye tradisjoner?

Er han klar for å få barn?

Anonymous poster hash: 3735a...f8d
Skrevet

For oss har det vært naturlig å feire jul sammen siden første året vi var sammen. Men det var det for oss begge, jeg hadde ikke giddet å feire jul sammen med en som heller ville feire sammen med noen andre enn med meg. Men jeg hadde blitt både sur, såret og fornærmet, og gitt klart uttrykk for det også...

Anonymous poster hash: 7d7e8...8fa
Skrevet

Vi startet å feire sammen det året i giftet oss. Hadde vi ikke giftet oss, hadde vi ventet til vi fikk barn. Det kan jo være siste året dere er alene med familiene, så jeg hadde valg å nyte det.Anonymous poster hash: be30e...867

Joda, det er et poeng. Men det er kanskje også siste mulighet til å noen gang feire jul sammen uten å ha barn å passe på også. Den opplevelsen kunne jeg gjerne ha tenkt meg å ha.

Skrevet

Vi feiret jul sammen i maaange år før vi fikk barn. Han må jo bli voksen og forstå at det kommer nye tradisjoner?Er han klar for å få barn?  Anonymous poster hash: 3735a...f8d

Ja, vi har snakket om hvordan det blir når vi får barn og da er vi ganske enige om det aller meste. Han både gleder seg til det og skulle helst ønske at vi kunne få et barn i morgen. Problemet er vel at han ikke greier å se på meg som familie før vi sitter der med et barn i fanget.

Skrevet

Jeg synes det er like naturlig å feire sammen, som å ikke gjøre det.

Vi har feiret hver for oss da vi var kjærester/samboere uten barn. Vi er begge veldig knyttet til våre familier og vi ønsket/ønsker begge to å feire med våre "egne" familier. Det er ikke dermed sagt at vi ikke liker svigers, men at vi assosierer julefeiring med slik vi var vandt med før vi møttes.

Vi valgte derfor å dele oss lille julaften,julaften og 1.dag. Resten av jula var vi sammen.

Vi begynte å feire alle dager sammen da jeg var gravid. Jeg må innrømme at jeg trives bedre med julefeiring hos min egen familie, men nå som vi har barn prioriterer vi selvfølgelig å skape gode juletradisjoner som familie :)

Mitt råd er nok å vær litt raus ift hva dere begge ønsker. Om han ønsker å være mye med sin familie denne julen vil det ikke det si at han ikke ønsker å prioritere dere som familie i fremtiden :)

Skrevet

Vi har feiret hver for oss da vi var kjærester/samboere uten barn. Vi er begge veldig knyttet til våre familier og vi ønsket/ønsker begge to å feire med våre "egne" familier. Det er ikke dermed sagt at vi ikke liker svigers, men at vi assosierer julefeiring med slik vi var vandt med før vi møttes.

Vi valgte derfor å dele oss lille julaften,julaften og 1.dag. Resten av jula var vi sammen.

Vi begynte å feire alle dager sammen da jeg var gravid. Jeg må innrømme at jeg trives bedre med julefeiring hos min egen familie, men nå som vi har barn prioriterer vi selvfølgelig å skape gode juletradisjoner som familie :)

Mitt råd er nok å vær litt raus ift hva dere begge ønsker. Om han ønsker å være mye med sin familie denne julen vil det ikke det si at han ikke ønsker å prioritere dere som familie i fremtiden :)

For meg har det også vært helt naturlig at vi har vært delt disse dagene, men nå kjennes det helt feil ut at vi ikke skal feire sammen. Slik jeg ser det ble vi en familie fra da vi startet prøvingen. I hvertfall ser jeg på ham på en litt annen måte nå. Vi har bekreftet at vi skal være sammen og at vi ønsker barn sammen, om naturen da skal utsette det litt for oss blir det feil at vi også skal velge det. Og som sagt er det godt mulig at det er i ferd med å feste seg en spire i skrivende stund. Herregud, så teit jeg høres ut. Jeg har bare så lyst til å dele jula med han.

Skrevet

Kan dere være sammen på julaften til middag og etterpå? Da har han hele dagen før julemiddagen til å se film.

Men livet blir litt forandret når en skal ha barn, så han kan gjerne tenke på dette:

Nå når dere skal ha barn så må en av og til ha julaften hos seg selv og, skal han da se film i timevis mens maten lager seg selv?

Dere kan lage ny tradisjon, litt film og litt annet.

Skrevet

For meg har det også vært helt naturlig at vi har vært delt disse dagene, men nå kjennes det helt feil ut at vi ikke skal feire sammen. Slik jeg ser det ble vi en familie fra da vi startet prøvingen. I hvertfall ser jeg på ham på en litt annen måte nå. Vi har bekreftet at vi skal være sammen og at vi ønsker barn sammen, om naturen da skal utsette det litt for oss blir det feil at vi også skal velge det. Og som sagt er det godt mulig at det er i ferd med å feste seg en spire i skrivende stund. Herregud, så teit jeg høres ut. Jeg har bare så lyst til å dele jula med han.Anonymous poster hash: afa6e...073

Forstår veldig godt at du ønsker å dele julen med han.

Du spør i hovedinnlegget om du overhodet har noe å si, og det er klart du har det. Men det har han også.

Det høres ut som dere må prøve å møtes på halvveien. Om det ikke går så er han jo i sin fulle rett til å ønske å feire med sin familie, så får du velge å feire med hans familie du også. Om det er å være sammen med han som er viktigst for deg så går jo det ann?

Håper dere finner en løsning som gjør at dere begge får en god julefeiring :)

Skrevet

Vi har feiret jul hver for oss alle de 7 årene vi har vært sammen uten barn, og skal gjøre det sammen selv om jeg er gravid i år. Vi må reise for å komme hjem til jul, men kommer heldigvis fra samme plass begge to. Så vi har base hos hver vår familie hele julen, men ser hverandre og overnatter til hverandre ofte utenom lille julaften, julaften og 1. Juledag, hvor vi ikke ser hverandre. Til neste år med en liten en blir vi nok sammen på julaften hos en av familiene, men i år skal vi nyte siste året med jul hjemme hos hver av oss.

Forstår folk som feirer jul sammen uten barn, men det er ikke noe for oss. Du kan jo tenke at resten av livet skal dere sannsynligvis feire jul sammen, og nyte barndommens jul hjemme i år.

Anonymous poster hash: 12471...9d5

Skrevet

Vi feiret hver for oss frem til vi fikk barn. For oss var det helt naturlig. :)

Anonymous poster hash: 397fe...a2c

Skrevet

Vi feiret sammen, fra jul nr 2 etter vi ble kjærester. Helt naturlig for oss. Trenger ikke barn for å ha en grunn til å feire sammen, syns nå jeg. I år er vår først jul med barn, 5 juler senere ;)

Anonymous poster hash: 8ac81...1ed
Skrevet

Vi feiret jul hver for oss frem til vi fikk barn. Etter det har vi feiret jul annet hvert år hos mine foreldre og hos hans foreldre. Om noen år blir det vel til at vi inviterer til jul hos oss. Vi har begge besteforeldre som fortsatt er i live. Det betyr at vi vil hjem for å feire jul (vi bor i Oslo og familiene våre bor på sørlandet) slik at vi får truffet dem. Når man er 90-95 år skal man slippe å flytte på seg i julen;) Gleder meg til å dra hjem til jul. Tradisjon tro setter vi oss i bilen og setter på "driving home for christmas" og gleder oss til jul. Bare tre uker igjen (jeg er verre enn ungene;))

Anonymous poster hash: 26d3d...694

Skrevet

Vi feiret første jul sammen 8 år før første ungen kom :)

Anonymous poster hash: eec60...3c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...