Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #1 Skrevet 2. desember 2013 Er det noen her som har vært langtids sykemeldt, over på aap eller ufør grunnet lavt stoffskiftet? Anonymous poster hash: 88ca1...15d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #2 Skrevet 2. desember 2013 Syns dette høyres merkelig ut. Lavt stoffskifte skal kunne behandles, og derfor vil eg ikkje tru at det skal kunne gå så langt som det? Anonymous poster hash: 368f2...276
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #3 Skrevet 2. desember 2013 ubehandlet lavt stoffskifte kan føre til organsvikt i det lange løp, så det kan absolutt føre til langtidssykemelding. i tillegg er lavt stoffskifte, hypothyreose, forbundet med flere "følgesykdommer". Det kan i mange tilfeller være en sammensatt diagnose å få og som krever GOD oppfølging. Har selv vært innlagt ved sykehus pga begynnende organsvikt i forb. med stoffskifte som var for lavt. Så det kan være en alvorlig sykdom om den ikke behandles. Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning til endokrinolog. Lykke til Anonymous poster hash: d7886...3d6
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 2. desember 2013 #4 Skrevet 2. desember 2013 Samboeren ble langtids sykmeldt før han endte opp på AAP i mange år før han kom seg ut i jobb igjen. Det var uvisst om han ville klare å jobbe igjen. Han gikk med lavt stoffskifte uten å vite det, og legene registrerte ikke symptomene på det (han har diabetes, så går ofte til legen for sjekk) Det gikk så langt at han kollapset utenfor arb.plassen en dag. Lå på sykehuset i 3 dager, han er fortsatt påvirket av det 6 år senere, og enda han medisineres, så funker ikke medisinene optimalt, men de kan ikke forhøye dosen av medisinene heller. Han fungerer jo i arbeidslivet igjen i dag, men merker han er kraftig utslitt når helga kommer.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #5 Skrevet 2. desember 2013 Det er nettopp det, Jeg har alltid hatt mindre energi enn andre. Fikk påvist lavt stoffskifte for snart 10år siden. Jobbet i noen år, men var konstant utslitt etter jobb. Dette etter begynt medisinering og "frisk." Ble etterhvert sykemeldt, prøvde og jobbe igjen, så ble jeg langtidssykelmeldt. pga en dårlig saksbehandler måtte jeg si opp jobben for og gå kurs igjennom nav. Noe som var helt feil. Ble gravid med første man, etter perm ble det å teste arbeidsevne(utrolig dårlig opplegg) så vi fant ut at 50% er grei arbeidsmengde. Ble gravid igjen og alene med de rett etter fødselen. Vil jobbe når permen er ferdig, men gruer meg til og måtte tilbake til legen, saksbehandleren og evt alt annet de krever for at jeg må gjennoppta aap og ut i jobb. Veldig redd for ikke og klare det. Kjenner igjenn den utslittheten innimellom som da jeg jobbet 100% og ingen barn. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare og jobbe (selv 50%) levere og hente barna, lage middag, legge de og husarbeid alene. Får jo en del hjelp, men allikevel. forbanna sykdom og forbanna mann som bare dro. Anonymous poster hash: 88ca1...15d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #6 Skrevet 2. desember 2013 Nei, det høres da rart ut. Har lavt stoffskifte, men er da ikke syk av den grunn. Anonymous poster hash: 69f0f...8f3
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #7 Skrevet 2. desember 2013 Lavt stoffskiftet er veldig individuel sykdom. Det er en viss prosent som har det som er "friske" i følge blodprøver, men som ikke føler seg friske like vel. Anonymous poster hash: 88ca1...15d
super* Skrevet 2. desember 2013 #8 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 8 år. Jeg har ikke klart å fullført skole pga trøtthet, ikke hatt større jobb enn 50% stilling, det og er for mye for meg. Går nå på aap, men blir mest sannsynlig ufør innen neste år. NAV skriver i ett brev til meg att jeg ikke har helse til å fullføre jobb i min helsesituasjon.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 2. desember 2013 #9 Skrevet 2. desember 2013 Da ber du legen om en samtale time, hvor du forklarer det, hadde samboeren stått alene, eller betydelig mye med unger osv, så hadde han ikke klart jobbingen sin, eneste som gjorde at han klarte jobben, og fungerer noenlunde hjemme, er at han er borte de dagene han jobber, alt av mat ol blir ordnet av andre ansatte der han jobber, og han får sove godt på natt. Hadde han vært hjemme midt i jobbingen, ordnet med mat, hus og unger i tillegg, så hadde han nok bare måtte glemme å komme seg i jobb igjen.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 8 år. Jeg har ikke klart å fullført skole pga trøtthet, ikke hatt større jobb enn 50% stilling, det og er for mye for meg. Går nå på aap, men blir mest sannsynlig ufør innen neste år. NAV skriver i ett brev til meg att jeg ikke har helse til å fullføre jobb i min helsesituasjon. Såpass ja. Siden du var 8år. Vet du hvorfor du fikk det? Jeg vet ikek hvor lenge jeg har hatt det, men fant det ut da jeg var 16år. Går på ganske store doser Levaxin ettersom jeg har skjønt. Og det har ikke vært stabilt i mer enn max 9mnd i strekk. så jeg må justere dosene opp og ned innimellom. Jeg sliter med søvn. Med innsovning og stå opp om morgenen, Aldri uthvilt. Jeg føler jeg bare blir stemplet som lat, og alltid må forklare og forsvare meg uasnett. Ingen god følelse. Men jeg vil ut i jobb, føler jeg har mista meg selv litt etter jeg ble sykemeldt. Kan man ikke så kan man ikke, men jeg vil gjøre noe, om det så er bare noen timer i uka eller mer. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Anonymous poster hash: 88ca1...15d
super* Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Jeg og fekk høre jeg var lat.. Jeg brukte unnskyldninger for og ikke vere med venner ut å leike, for jeg måtte hjem og sove etter skoletid. Dei fant ut på blodprøver (etter mange års kamp) att jeg hadde lavt stoffskifte. Men ingen så vet NÅR jeg fekk det. Godt mulig det er medfødt på meg. Jeg bruker 100mg på tabletter. Vikig og ta dei samme tid hver dag!!! Jeg er 26 år.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Jeg og fekk høre jeg var lat.. Jeg brukte unnskyldninger for og ikke vere med venner ut å leike, for jeg måtte hjem og sove etter skoletid. Dei fant ut på blodprøver (etter mange års kamp) att jeg hadde lavt stoffskifte. Men ingen så vet NÅR jeg fekk det. Godt mulig det er medfødt på meg. Jeg bruker 100mg på tabletter. Vikig og ta dei samme tid hver dag!!! Jeg er 26 år. Jeg også er 26år. mulig jeg har hatt det siden barneskolen en gang. Jeg tar 100mg 4 dager og 150mg 3dager. Har fullført en utdannelse. Jeg måtte hjem og sove ett par timer før jeg kunne gå ut og være sosial. Anonymous poster hash: 88ca1...15d
super* Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Da går du bare til legen og forteller om hvordan livet har vert med denne sykdommen, og viktig og si du hvor ofte du trenger hvile. Så blir du kalla inn til NAV for noen spørsmål, også må du sikkert på utredning 😀
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har vært og testet arbedsevne. har vært under nav siden 2009. Anonymous poster hash: 88ca1...15d
Fruen i huset Skrevet 2. desember 2013 #15 Skrevet 2. desember 2013 Lavt stoffskifte kan gi alt fra ingen symptomer til symptomer på ME....
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #16 Skrevet 2. desember 2013 Ikke hør på sier som er skeptiske til at lavt stoffskifte er en kronisk sykdom, og som tror det er "bare" å ta tablettene, så blir man frisk. Stoffskiftet er en komplisert prosess som involverer en finstilt regulering via flere typer hormoner og flere typer tyroksin. Dessverre er det bare en type (T4 = levaxin) som gir stabilt nok opptak til å fungere som medisin for de fleste. Noen kan føle seg friske med slik medisinering, men for de aller fleste blir aldri dette en fullgod erstatning for kroppens egen regulering av energiomsetningen (= stoffskiftet). Det er veldig vanlig at mange sliter med følelse av utmattelse og ulike andre symptomer selv om blodprøvene er "normale". For en person med lavt stoffskifte kan forresten også blodprøvene ofte være langt under det "normale" når man er riktig dosert. TSH kan gjerne ligge på nesten null, du trenger det ikke når du tar levaxin. Dette skal en oppdatert lege vite. Det er også viktig å vite at du kan ta medisin som hjelper mot det lave stoffskiftet (levaxin), men dette behøver ikke å hjelpe mot ÅRSAKEN til at du fikk lavt stoffskifte i utgangspunktet! De fleste får autoimmun hypotyreose (også kalt Hashimotos syndrom). Årsaken er en slags overaktivitet i kroppens immunforsvar, slik at den danner antistoffer mot -og dreper- kroppens egne celler. Hvis man har antistoffer mot de spesielle tyroksin-produserende cellene i skjoldbruskkjertelen får man lavt stoffskifte. Man har på et vis en slags kronisk, generell betennelses-tilstand i hele kroppen. Følelsen kan sammenlignes med den følelsen av utmattelse, ubehag og smerter i kroppen som man får like før en influensa bryter ut. Bare at man har det slik kronisk. Dette er også grunnen til at mange med lavt stoffskifte ofte er mer utsatte for følgesykdommer som alle typer revmatisme, diabetes, Crohns syndrom, osv. Da angriper immunforsvaret andre typer celler og vev i kroppen. Alt dette er konkrete sykdommer, og antistoffene kan påvises på blodprøver. Legen din må bare be om riktig type prøver. Anonymous poster hash: 668e2...516
wilmus Skrevet 2. desember 2013 #17 Skrevet 2. desember 2013 Er en av de få utvalgte som er født med lavt stoffskifte jeg, så jeg har egentlig vært trøtt hele livet jeg gikk på en smell for noen år siden, da stoffskiftet gikk "3 etasjer under kjellern" som legen så fint sa det. Jeg sov så og si en hel uke. Var helt jævelig. Måtte ha mye mer medisin. var sykemeldt i tre mnd tror jeg. Tar en stund å få opp verdiene igjen hvis de først er ute og kjører.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #18 Skrevet 2. desember 2013 Mannen min har lavt stoffskifte og ulike følgesykdommer. Han var delvis sykemeldt i to år, og har etterpå hatt en overgangsperiode med 50-80% AAP. Han takler jobben bra, men trenger veldig mye hvile hjemme for å fungere. Tror ikke mange som kjenner oss forstår hvor mye som faller på meg fordi han sover hele ettermiddagene og det meste av helga. De ser en mann som jobber hardt på de gode dagene, og forstår sikkert ikke hvorfor han har AAP. Hadde han blitt alene med barna ville han aldri ha klart å jobbe i tillegg. Anonymous poster hash: 668e2...516
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #19 Skrevet 2. desember 2013 Jeg fungerer bra i jobb når jeg er på jobb, som ikke krever så mye. Men det er når jeg næremer meg slutten på dagen, at kroppen ikke følger hue eller man er utslitt i hue og ikke i kroppen. Eller kommer hjem og ikke orker noe. Blir fort lettvin mat og sofaen. Og nå er jeg alene med 2 små barn. Vil heller ha masse energi til og være der for de. Korttidshukommelsen er ofte da dårlig i stressa situasjoner. Noen kaller det brain fog. Jeg kan til og med har talevansker. Tunga vil bare ikke gjøre som den skal for og si de riktige ordene. Jeg la også på meg masse da jeg begynte på medisinene. Mine symptomer er veldig "hverdagslige" også som hodepine innimellom, sliten, fryser, kvalme osv. Er ikke alltid lett og vote hva som er hva. Anonymous poster hash: 88ca1...15d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #20 Skrevet 2. desember 2013 Nei dette høres ut som tull. Bør ihvertfall ikke bli ufør av det! Anonymous poster hash: bad64...e8e
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #21 Skrevet 2. desember 2013 Nei dette høres ut som tull. Bør ihvertfall ikke bli ufør av det! Anonymous poster hash: bad64...e8e Alt her inne er jo bare tull og trolling. Alle vet bedre enn alle andre og alle vet hvordan alle har det. Har du lavt stoffskiftet? Anonymous poster hash: 88ca1...15d
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #22 Skrevet 2. desember 2013 Jeg fungerer bra i jobb når jeg er på jobb, som ikke krever så mye. Men det er når jeg næremer meg slutten på dagen, at kroppen ikke følger hue eller man er utslitt i hue og ikke i kroppen. Eller kommer hjem og ikke orker noe. Blir fort lettvin mat og sofaen. Og nå er jeg alene med 2 små barn. Vil heller ha masse energi til og være der for de. Korttidshukommelsen er ofte da dårlig i stressa situasjoner. Noen kaller det brain fog. Jeg kan til og med har talevansker. Tunga vil bare ikke gjøre som den skal for og si de riktige ordene. Jeg la også på meg masse da jeg begynte på medisinene. Mine symptomer er veldig "hverdagslige" også som hodepine innimellom, sliten, fryser, kvalme osv. Er ikke alltid lett og vote hva som er hva. Anonymous poster hash: 88ca1...15d Jeg trodde jeg hadde ammetåke fra helvete, men det var stoffskiftetåke. Kjenner godt til det med tungen også. Så snart jeg fikk Levaxin forsvant bl.a. konstante smerter fra topp til tå (fikk fibromyaligstempel), karpaltunnelsyndromet, tarsaltunnelsyndrom og hevelse i ansikt, hender og føtter. Bihulene mine tømte seg og øynene mine er ikke lenger konstant hovne, såre, tørre og røde. Jeg hadde det verst i fødselspermisjonene. Har aldri vært sykmeldt for dette, men hadde nok vært ufør uten Levaxin. En i familien min var timer unna organsvikt og død pga udiagnostisert lavt stoffskifte over mange, mange år. Hun har mistet mange år av livet sitt, blitt feilmedisinert og til og med mistet venner pga sykdommen. Fælt. Nå lurer jeg på om mine barn kan få det slik som jeg. Jeg fikk det nok som tenåring om ikke før. Jeg vokste utrolig fort som barn. Ferdig utvokst som 12-åring. Det gjorde alle i familien min som i voksen alder har LS, og det gjør jentene mine også. Det er vel også hormoner. Noen som har vært borti en slik sammenheng? Anonymous poster hash: a0451...cdd
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #23 Skrevet 2. desember 2013 Nei dette høres ut som tull. Bør ihvertfall ikke bli ufør av det! Anonymous poster hash: bad64...e8e Jeg som skrev svar # 16. Les dette en gang til, er du snill. Dette er IKKE tull. Alt er påvisbart via blodprøver, og kan forklares via kjente prosesser i kroppen. Og leger som er eksperter på hypotyreose er klare på at medisinering med levaxin dessverre bare er en nødløsning, som ikke erstatter naturlig stoffskifte-regulering fullt ut. Dessverre er det også den eneste løsningen man har. Det kan best sammenlignes med å regulere blodsukkeret med insulin, bare at man har null kontroll på "kostholdet" (dvs energibehovet), som i sin tur bestemmer insulin-behovet (dvs tyroksin-behovet). Alle skjønner vel at man ville fått problemer med å medisinere seg 100% frisk fra sukkersyke da? Har man i tillegg en kronisk betennelsestilstand i kroppen, og kanskje flere latente sykdommer som følge av det, så vil man kunne føle seg så utmattet at det grenser mot ME. Du ville ikke maktet å jobbe hver dag med influensa heller, ville du vel? Anonymous poster hash: 668e2...516
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #24 Skrevet 2. desember 2013 Nei dette høres ut som tull. Bør ihvertfall ikke bli ufør av det! Anonymous poster hash: bad64...e8e Og det vet du fordi? Og til hi: Har ikke selv, men har noen i nær familie som er ufør pga. av lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: da91e...3f7
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #25 Skrevet 2. desember 2013 Jeg fungerer bra i jobb når jeg er på jobb, som ikke krever så mye. Men det er når jeg næremer meg slutten på dagen, at kroppen ikke følger hue eller man er utslitt i hue og ikke i kroppen. Eller kommer hjem og ikke orker noe. Blir fort lettvin mat og sofaen. Og nå er jeg alene med 2 små barn. Vil heller ha masse energi til og være der for de. Korttidshukommelsen er ofte da dårlig i stressa situasjoner. Noen kaller det brain fog. Jeg kan til og med har talevansker. Tunga vil bare ikke gjøre som den skal for og si de riktige ordene. Jeg la også på meg masse da jeg begynte på medisinene. Mine symptomer er veldig "hverdagslige" også som hodepine innimellom, sliten, fryser, kvalme osv. Er ikke alltid lett og vote hva som er hva. Anonymous poster hash: 88ca1...15d Jeg trodde jeg hadde ammetåke fra helvete, men det var stoffskiftetåke. Kjenner godt til det med tungen også. Så snart jeg fikk Levaxin forsvant bl.a. konstante smerter fra topp til tå (fikk fibromyaligstempel), karpaltunnelsyndromet, tarsaltunnelsyndrom og hevelse i ansikt, hender og føtter. Bihulene mine tømte seg og øynene mine er ikke lenger konstant hovne, såre, tørre og røde. Jeg hadde det verst i fødselspermisjonene. Har aldri vært sykmeldt for dette, men hadde nok vært ufør uten Levaxin. En i familien min var timer unna organsvikt og død pga udiagnostisert lavt stoffskifte over mange, mange år. Hun har mistet mange år av livet sitt, blitt feilmedisinert og til og med mistet venner pga sykdommen. Fælt. Nå lurer jeg på om mine barn kan få det slik som jeg. Jeg fikk det nok som tenåring om ikke før. Jeg vokste utrolig fort som barn. Ferdig utvokst som 12-åring. Det gjorde alle i familien min som i voksen alder har LS, og det gjør jentene mine også. Det er vel også hormoner. Noen som har vært borti en slik sammenheng? Anonymous poster hash: a0451...cdd Problemet med tungen og taleproblemene skyldes at tungerota fysisk VOKSER dersom man har dårlig medisinert stoffskifte! Anonymous poster hash: 668e2...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå