Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #1 Skrevet 1. desember 2013 Dette lurer jeg litt på: Jeg har mange over snittet interiør-interesserte damer rundt meg. Og ser at når de pynter - i stor stil- til advent for eksempel, så er ALT stilig, matchende, og sannsynlig ganske nytt. Jeg vil ikke akkurat bruke ordet moderne, for de holder fortsatt på shabby-shic med mye romantisk hvitvasket ræl, og det er IKKE moderne lenger! Med andre ord har de kastet adventstaken de brukte for 5 år siden. Den hvite adventstjerna er ny. Kransen på døra med fjær og sølvhjerter er ny. Julegardinene er nye. Og slik kan jeg fortsette. Jeg lurer på om jeg burde kastet meg på trenden jeg også? Jeg holder igjen fordi vi liker å lage egne tradisjoner. Adventsstaken kjøpte jeg og mannen sammen til vår første jul som samboere. For 15 år siden. Ungene blir like glad når vi finner fram de samme sakene hver gang. De har sine juleminner knyttet til dette. En del julepynt har jeg arvet fra mine besteforeldre, og min mann har sine saker fra sitt barndomshjem. Det er verdifullt for oss. De tingene blir ALDRI byttet ut! Skjønner folk slikt, tro? Eller ser de bare et håpløst hjem som ikke henger med på trendene? Anonymous poster hash: 4c50c...27f
♥Madam Mim♥ Skrevet 1. desember 2013 #2 Skrevet 1. desember 2013 Umoderne? Julepynten min går aldri av moten nei :-) Her har jeg en sarlig blanding av pynt jeg kjøpte første året jog bodde hjemmefra og pynt jeg har kjøpt i år. Velger jo bort noe etterhvert som jeg får mer, men da velger jeg det bort fordi noe annet er finere, ikke fordi det har gått av moten :-)
moota m storebror&lillebror Skrevet 1. desember 2013 #3 Skrevet 1. desember 2013 Jeg kjøper litt nytt hvert år. Men bytter ikke ut hele pynten. Jeg bruker ikke alt hvert år, men nesten. Jeg liker de gamle nissene og det som barna har laget. Du gjør som du vil. Hva gjør det om andre ikke liker det. Om du da bytter er det vel noen som ikke liker det også.. Pynt for dere
sug lut Skrevet 1. desember 2013 #4 Skrevet 1. desember 2013 Fnis, for et spørsmål. Bare tomme mennesker gjør det. Mennesker uten historie og historier, mennesker uten sjel. Såkalt interiør-interesse er ikke sjel, det er bare ersatz.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. desember 2013 #5 Skrevet 1. desember 2013 Nei, her brukes det gamle om igjen og om igjen. Det blir litt nytt inni mellom og kanskje noe som ikke blir tatt fram hvert år, men når det gjelder jula har vi vår helt egen trend. Sist jul forsøkte jeg meg med å la være å ta fram noe som jeg egentlig er litt lei av, men da ble det jammen meg bråk i huset. Det ville ikke ungene finne seg i.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #6 Skrevet 1. desember 2013 Fnis, for et spørsmål. Bare tomme mennesker gjør det. Mennesker uten historie og historier, mennesker uten sjel. Såkalt interiør-interesse er ikke sjel, det er bare ersatz. Ah... Godt å høre! Vi er egentlig veldig enige. Men jeg tør ikke si det høyt i omgangskretsen min. Er litt uheldig med typen damer som har havnet der. Lite å velge i, dessverre. Glad jeg har DiB i reserve, når jeg er blitt passe frustrert og nesten hjernevasket. Anonymous poster hash: db136...0ee
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #7 Skrevet 1. desember 2013 Har nok den mest primitive lysestaken... det er i realiteten en stor kubbe som faren min boret fire hull i, og tok av barken på. Men den er et verdifullt minne for meg. Mannen min har ikke noe spesielt syn på adventsstaker, så han har ikke klagd til nå. Han er mest opptatt av de elektriske lysene. Anonymous poster hash: b1e10...751
Von Hertelhofen Skrevet 1. desember 2013 #8 Skrevet 1. desember 2013 Nei, jeg kaster ikke julepynt som jeg er "lei" av. Det kan brukes ett annet år. Hvis jeg vil friske opp julepynten min, så tar jeg noen timer på hobbyrommet og steller i stand noe nytt
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2013 #9 Skrevet 1. desember 2013 Fnis, for et spørsmål. Bare tomme mennesker gjør det. Mennesker uten historie og historier, mennesker uten sjel. Såkalt interiør-interesse er ikke sjel, det er bare ersatz. For en lattetlig generalisering. Anonymous poster hash: 6f8be...097
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #10 Skrevet 2. desember 2013 Har ikke råd til å kjøpe ny julepynt, men jeg liker den jeg har. Masse minner, farger og skikkelig RØD jul. Det er stemning. Tror også barna setter mer pris på gamle røde nisser og farger, framfor en steril og hvit jul. Ikke missforstå, jeg syntes alt er fint altså... Jeg har gamle nisser fra 50-tallet som så vidt holder sammen, men det er jul for oss Ville aldri byttet den ut Anonymous poster hash: 01e07...a2b
Frøken Ubesluttsom Skrevet 2. desember 2013 #11 Skrevet 2. desember 2013 Nei, det gidder jeg ikke. Har ikke råd heller. Aldri vært veldig opptatt av å følge Moten heller på noen som helst slags måte.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #12 Skrevet 2. desember 2013 Kan godt hende jeg kjøper noe nytt hvert år, men ikke for å være trendy. Det er mest for at jeg ser noe fint som jeg har lyst på. ( som med mye annet)Kanskje blir det byttet ut med noe annet jeg ikke syns er så fint lengre. Men jeg kjøper KUN noe fordi jeg selv liker det. Ikke fordi det er trendy. Og det går en grense. Jeg kjøper ikke en eneste julekule til 2000 kr liksom, bare fordi den var så fin utover det så er det jo en blanding av nytt og gammelt som tilfører hjemmet personlig stil. Et hjem som ser ut som en katalogutstilling er i mine øyne ganske kjedelig. Pent ja, men dessverre uten sjel... Anonymous poster hash: 8e775...4bd
Isola&Lille+julegave Skrevet 2. desember 2013 #13 Skrevet 2. desember 2013 Jeg kjøper bare ting jeg syns er pent. Og har heldigvis blitt så voksen at "smaken" ikke endres fra den ene interiørtrenden til den andre! Jeg liker røde nisser, innpakkede gaver og masse varme julelys I år, som i fjor og som årene før der. DET er jul det!!
Gjest vinterbrud Skrevet 2. desember 2013 #14 Skrevet 2. desember 2013 Her pyntes det med den samme julepynten som vanlig,med innslag av noen nye julekuler.Pynten kastes kun hvis den har gått i stykker.
Himmel og hav Skrevet 2. desember 2013 #15 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har et forhold til det meste av julepynten min. F.eks så er det først jul når jeg har satt fram den keramikknissen som jeg kjøpte den første jula jeg bodde hjemmefra. Den sto i vinduet på en krimskramsbutikk i nærheten av der jeg bodde, og den var egentlig litt for dyr for meg. Hver gang jeg gikk forbi snakket jeg meg selv til fornuft, og lot være å gå inn og kjøpe den, men i et svakt øyeblikk, rett før jul, så var det slutt på fornuften, nissen ble min, og har bodd hos meg siden. Den pakkes varsomt inn i bobleplast og silkepapir hver januar, og like andaktsfullt opp hver lillejulaften, og hver gang jeg setter den til pynt på sjenken, så kjenner jeg på følelsen av å ha vært skikkelig ufornuftig og veldig glad for det. Sånne ting går aldri av moten. Noe nytt kommer til hvert år, f.eks kjøper jeg hvert år ei julekule som jeg synes er veldig vakker, men det innebærer stort sett at treet blir litt fullere og ikke at noe forsvinner, annet enn ved naturlig avgang, For meg er ikke julepynt mote. Du vil aldri komme inn et sted jeg bor og finne et julepyntet hus som matcher annet enn familiens historie. Nuff said.
Mamma4livet Skrevet 2. desember 2013 #16 Skrevet 2. desember 2013 Jeg er 41 år og har en salig blanding av gammel og ny julepynt. Men jeg har definitivt kvittet meg med mye pynt med årene. Feks de grusomme keramikklyslyktene (made in Kina) som så ut som julehus og snøhuler. (Jeg tror alle hadde de for 20 år siden) Jeg har også kvittet meg av det meste av det jeg selv laget av julepynt når vi var 19 år gamle og ikke hadde råd til annen pynt. (I ettertid ser jeg at det ikke var spesielt fint. Noe er tatt vare på av ren nostalgi, men kommer ikke opp på juletreet igjen). Vi er opptatt av interiør, men er likevel opptatt av at det tradisjonelle også har sin plass. Feks så pynter vi med nisser og vi har rød jul. Jeg tenker som så at du HI skal ha det slik du ønsker. Venninnnen dine er sikkert slik som meg, vi pynter for vår egen del, ikke for andre. Det gir meg julestemning når jeg bruker tid på å lage det hyggelig rundt meg.
♥Madam Mim♥ Skrevet 2. desember 2013 #17 Skrevet 2. desember 2013 I år får vi forresten en litt annerledes julefeiring uten alle den pynten vi vanligvis har. Feirer hele julen på en hytte (stor utleiehytte på fjellet) med mine foreldre. Reiser fredag før jul og blir en uke. Vi tar med litt av pynten hjemmefra så ikke det blir helt tomt, men så skal vi kjøpe et juletre og ja juleberksted hvor vi lager hjemmelaget pynt som lenker, kurver osv. Hytta har et gammelt preg og med den pynten tror jeg vi kommer til å få følelsen av å feire jul i gamle dager :-)
lioness* Skrevet 2. desember 2013 #18 Skrevet 2. desember 2013 Julefeiring handler om tradisjoner, så for meg er det helt sentralt å ta frem de samme tingene som i fjor og året før og året.. du vet. Og jeg liker å ha noen få enkle ting, gjerne med en viss funksjonalitet (lysestake, julekortholdere, serviettringer etc.) snarere enn ting som bare står fremme og skal pynte. Jeg kjøpte en adventsstake for ca 5 år siden, og da fant jeg den jeg likte aller, aller best og ga blanke i prisen på 700 kr. Den skal jeg nemlig ha i alle år! Elsker den, og det er stas å plukke den frem første søndag i advent hvert år. George Jensen sin; http://www.georgjensen.com/global/living/candleholders/advent-crown-candleholder. Ellers har jeg hatt stor glede av å bruke min gamle, hjemmelagde adventskalender fra 1979 til barna mine. Min mamma lagde den til meg og nå som hun er død er det verdifullt for meg å gi tradisjonen med pakkekalender videre til mine egne. Siden vi aldri hadde hatt juletre før (reist til familie i julen) gikk jeg til storinnkjøp av fot, lysslynge og pynt i fjor. Men dette skal jeg også ha og bruke hvert eneste år (og sikkert supplere med diverse kunst fra kreative barnhehender etterhvert). Så konklusjonen er: Jeg trenger ikke på noen måte å kjøpe ny julepynt hvert år. Interiørstilen min er nok ganske satt uansett, jeg liker det jeg liker og da passer jo pynten uansett. Dessverre kommer jo svigermor med alskens stæsj hvert år da, som gaver til oss eller barna. Vi snakker om plastisbjørner med røde sløyfebånd fra Nille, som spiller sanger og andre herligheter. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse den stadig voksende mengden, trolig får barna "elske dem så mye at de får ha dem på rommene sine"... PS: Shabby chic er skikkelig langt fra min smak også.... bare støvsamlere og dilldall alt sammen.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #19 Skrevet 2. desember 2013 Synes julepynten vår blir bare bedre og bedre for hvert år minner og nostalgi. Ungene har noe pynt som er deres private. Det blir trasig når de skal få med seg den videre til sine juletrær i egne hjem. Hvis de da ikke får samboere som nekter dem å bringe med ting fra sitt liv før dem, fordi det ikke matcher... (Jada, har 3 gutter, og har sett på nært hold at et mannlig familiemedlems ting ikke ble godtatt av samboer da dem skulle flytte sammen... - trenger jeg si at forholdet skar seg? Ikke som en direkte konsekvens av akkurat det, men en del av hele problemstillingen) Anonymous poster hash: df8f2...b41
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #20 Skrevet 2. desember 2013 Adventsstakene våre (elektriske) er retro fra 60-70-tallet hvor den elektriske ledningen er byttet ut med ny. Helt enkle, en med 5 og en med 7 lys. Papirstjerna er dessverre ny, for vi hadde ingen da vi flyttet sammen. Men den duger til den går heden. Adventstaken for levende lys er en Georg Jensen i stålfarge, antar den aldri går av moten pga sitt klassiske design. Vi fikk den i julegave av svigers og kommer aldri til å kaste den ut uansett hva som skjer. Julepynten min (vår) er samlet fra jeg var en liten jente. Lite shabbychic der gitt, klassisk julepynt, men lite nisser. Mange kuler og enkle engler etc. Dørkrans lager jeg selv hver år. Har en basiskrans som jeg binder på ting jeg finner i naturen. Som regel kun granbar og en klassisk sløyfe-som oftest rød, men kan jo bytte ut etter lyst. Dette overforbrukssamfunnet vi lever i skremmer meg, bytt ut-kast-kast. Vi har satset på en klassisk skandinavisk stil som "aldri" går av moten, ergo "slipper" vi å bytte ut interiøret etter trendene. Mange "Black-design-hjem" hev ut alt som var da shabby-interiøret kom. Hva gjør de nå når shabby er såååå 2011?? Gudene vet hvor mye penger de har brukt…. Anonymous poster hash: 15959...5a6
MillaCamilla Skrevet 2. desember 2013 #21 Skrevet 2. desember 2013 Er det noen som bare pynter i sølv/hvitt f.eks, så må man jo unektelig gå lei etter noen år eller? Vi har mer hummer og kanari, men pynter ikke i store mengder, så da blir det på en måte aldri "umoderne".
Mandala Skrevet 2. desember 2013 #22 Skrevet 2. desember 2013 Jeg har kjøpt både gardinene og mye av julepynten i bruktbutikker, så nei, jeg bytter ikke ut ofte eller bryr meg om trender.
Fertila Skrevet 2. desember 2013 #23 Skrevet 2. desember 2013 Jeg bryr meg ikke om trender i jula. Det er derimot bryr meg om er tradisjoner, noe mye av julen handler om for meg og min familie. Moren min har en loslitt nisse som sitter på kanten av sofaen, der den har sittet i alle år(sofaen har blitt byttet ut da...). Men denne nissen får meg alltid i julestemning, fordi den alltid har vært deltagende i julen hjemme hos oss. Slik ønsker jeg at barna mine skal oppleve også, slik at de som halvgamle kan komme hjem til ho mor og oppleve julestemning ved å se nissen som sitter, tradisjon tro, på sofaen, eller adventsstaken i vinduet. Det hender selvsagt at jeg kjøper nytt også. Men aller helst det gamle i jula.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2013 #24 Skrevet 2. desember 2013 Så shabby chic er ut nå? Hva heter den neste store interiørtrenden som kommer etter shabby chic? Anonymous poster hash: b1e10...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå