Gå til innhold

`Gjenger` basert på nasjonalitet på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et farlig tema å bevege seg utpå, men jeg synes det er viktig å ta diskusjonen.  

Sønnen min går i tredje klasse på barneskolen. På denne skolen er det 50 % innvandrerbarn, hovedsaklig fra midtøsten, Afrika og Asia. Jeg synes det så langt har vært berikende og spennende å bli kjent med andre kulturer. 

Det som har begynt å bekymre meg mer og mer, er at barna ser ut til å dele seg i grupperinger, basert på henholdsvis innvandrerbakgrunn og norsk bakgrunn. Sønnen min har 6 venner i klassen, hvorav en av dem er utenlandsk. Hvis jeg spør ham om han ikke skal leke med en av disse andre barna av utenlandsk bakgrunn, svarer han kontant at `NEI, han er ikke vennen min!`.  Jeg har også spurt sønnen min om vi skal be en eller flere av disse barna hjem, men det vil han altså ikke. Kan jo ikke tvinge ham heller.  

Også de utenlandske guttene virker totalt uinteressert i å leke med de norske barna. Mange av de utenlandske barna kommer fra samme land, eller naboland. 

Det rare er at jentene ser ut til å blande seg mer på tvers av nasjonalitet. 

Jeg er egentlig litt bekymret for utviklingen, liker ikke slik gjengtendenser, og har lurt litt på om jeg skal snakke med læreren om det. Det kan jo være at de kan sette inn noen tiltak? Men jeg er redd jeg skal på stemplet som rasist eller noe, for slikt noe er jo et `ikke`tema, om dere skjønner. 

Hva tenker dere? Hvordan er det på skolene der barna deres går?

Anonymous poster hash: 4b62b...815
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor tok vi barna ut av den offentlige skolen i Oslo. Vi har np begge barna på privatskole, kun med norske elever.

Anonymous poster hash: 4d1e1...377

Skrevet

Dette er ikke noe nytt, og dessuten helt normalt i områder med mange innvandrere.

Dessverre.

Anonymous poster hash: 40168...bc4
Skrevet

Det er noe i det at "like barn leker best". Det gjenspeiler nok foreldrenes interesse av å bli integrert....

Du bør absolutt ta det opp med lærerne. Jeg hadde seriøst vurdert å bytte skole!

Skrevet

Datteren min går i klasse med 4 barn fra Sri Lanka, en afrikaner, noen østeuropeere. Og hun leker mest med de to jentene fra Sri Lanka, afrikaneren og to norske jenter. Guttene leker også med "alle". 

Nå er jo de et mindretall i klassen, men jeg føler ikke at de hadde laget "gjenger" om de hadde vært flere. I klassen er det fokus på at alle er "like" og det gjøres ikke noe slags forskjell på dem. 

De går i 2. klasse btw. 

Skrevet

Datteren min går i klasse med 4 barn fra Sri Lanka, en afrikaner, noen østeuropeere. Og hun leker mest med de to jentene fra Sri Lanka, afrikaneren og to norske jenter. Guttene leker også med "alle". 

Nå er jo de et mindretall i klassen, men jeg føler ikke at de hadde laget "gjenger" om de hadde vært flere. I klassen er det fokus på at alle er "like" og det gjøres ikke noe slags forskjell på dem. 

De går i 2. klasse btw. 

Slik var det da jeg gikk på skolen også. Og bestevenninnen min var asiat. Alle lekte med alle, null problem. Jeg begynner å lure på om problemet oppstår om det blir så mange at behovet for venner blir dekket av de med noenlunde samme slags bakgrunn. 

Hi

Anonymous poster hash: 4b62b...815

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du ønsker å ta tak i dette- etter min mening viser det at du er det motsatte av rasist- siden du ønsker at gutten din skal leke med de andre barna på tvers av kulturell bakgrunn. Jeg tenker at det kan være lurt å ta det opp med læreren, og eventuelt på foreslå det som tema for foreldremøte. 

Kan gutten din svare på hvorfor den og den ikke er hans venn? 

Min far jobbet som diplomat da jeg var liten, og vi bodde flere år i en afrikansk land. Jeg må innrømme at selv om det ikke var "gjenger" på skolen (og godt miljø i klassen), så hang vi en del sammen etter nasjonalitet (spesielt etter skolen). Jeg var sammen med norske og andre vesteuropeiske barn. Ser ikke noe unaturlig ved det, men tror nok at det er til beste for "alle" om alle barn kan være sammen, uavhengig av bakgrunn. Jeg mener dette vil være berikende og verdt å jobbe for. 

Anonymous poster hash: ec74b...272
Skrevet

Derfor tok vi barna ut av den offentlige skolen i Oslo. Vi har np begge barna på privatskole, kun med norske elever.

Anonymous poster hash: 4d1e1...377 [/quote

]

Forstår dere godt. Hadde gjort det samme selv :-)

Anonymous poster hash: 3c595...331

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du ønsker å ta tak i dette- etter min mening viser det at du er det motsatte av rasist- siden du ønsker at gutten din skal leke med de andre barna på tvers av kulturell bakgrunn. Jeg tenker at det kan være lurt å ta det opp med læreren, og eventuelt på foreslå det som tema for foreldremøte. 

Kan gutten din svare på hvorfor den og den ikke er hans venn? 

Min far jobbet som diplomat da jeg var liten, og vi bodde flere år i en afrikansk land. Jeg må innrømme at selv om det ikke var "gjenger" på skolen (og godt miljø i klassen), så hang vi en del sammen etter nasjonalitet (spesielt etter skolen). Jeg var sammen med norske og andre vesteuropeiske barn. Ser ikke noe unaturlig ved det, men tror nok at det er til beste for "alle" om alle barn kan være sammen, uavhengig av bakgrunn. Jeg mener dette vil være berikende og verdt å jobbe for. 

Anonymous poster hash: ec74b...272

Har akkurat samme opplevelse som deg. Vokste opp i Iran og gikk på en internasjonal skole. Hang stort sett bare med barn fra USA og fra vest-Europa. På fritiden var vi også nesten bare sammen med hvite og det var nesten kun nabofamilien, som var persere, vi var litt sammen med. Husker at jeg lekte litt med de ungene der, men ellers var det mye skandinavere.

Anonymous poster hash: 51f4a...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...